3 veckor. Äter massor på natten trots SM!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Vanesa

Re: 3 veckor. Äter massor på natten trots SM!

Inlägg av Vanesa »

Tack för jättebra tips Clara! :-D

Du har rätt. Jag gör nog rätt i att vänta med att vagna tills schemat sitter bra. Ska ge det en vecka! :)
Idag har varit en mittemellan dag mellan 2 scheman. Men han klarade bra att vara uppe mellan 16 och 19. Och klarade att vänta på maten kl 18.30 med... Han började gnälla lite men så fick han hänga på mage på min arm och titta på när jag skakade flaskan under rinnande vatten för att kyla ner den och det var tydligen väldigt spännande och då glömde han bort att gnälla! :wink:
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Så bra att det var till hjälp :D

Mata, mata, mata, lek, var ute mycket i ljuset och känn på saker!
Och som du märkte ikväll så är social delaktighet Mycket Viktigt från och med nu, att delta och lära sig.

Kolla in Younis tråd om skarvning, mat, nätter, social delaktighet och Attityd, den är fin och lärorik

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=23425

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Hej!

Har gått bra att följa det nya schemat. Han har slutat skarva så mycket på dagen (kan bero på att han i princip sovit ute varenda pass nu när vi varit på sommarstället i några dagar), tyvärr skarvar han upp natten istället... :o
Läste lite på den tråden du länkade till. Fick lite perspektiv iaf. Jag har haft svårigheter med Leo, men det finns de så har det svårare.... och så måste jag nog tagga ner mina ambitioner lite :wink: Jag är lite för hård i att hålla tiderna och blir lite stressad när Leo inte "följer" schemat. Men det är som min man säger. Leo kan faktiskt inte läsa än, så hur ska han kunna veta hur schemat ser ut :wink:

Några frågor:

1) Har ni nåt bra tips för hur jag kan göra för att Leo ska hålla sig vaken i vagnen? För det är nämligen så att han sover mellan 11 och 13 och äter sen och vid 14 så hämtar vi storebror på dagis (3 dar i veckan) och då ska Leo helst hålla sig vaken under den turen för att hans nästa sovpass börjar vid 15. Men han somnar oftast i vagnen redan vid 14.20 typ. Jag pallar upp honom med kuddar så han får en mer sittande ställning och har sufletten nere (om han inte bländas) men likaväl somnar han...
Hittills har jag gjort så att jag har låtit honom somna (och nån gång har han sovit vidare så att han kommit rätt i schemat så att säga (istället för 15-16 så har han alltså sovit från typ 14.30-16) Men andra gånger har han ju vaknat efter en timme och så är klockan för lite då och då har jag gett honom 20 minuter lite senare så att han ska klara kvällen.

2) Vi var i stugan på landet i fem dar nu. Och första natten (han somnade på vägen dit vid ca 19 som han ska i bilbarnstolen) så sov han utan att vakna ända till 05.30 då jag ammade honom och sov sedan vidare till 07!! :o Jag vet inte om det var extra skönt att sova i bilbarnstolen (för jag flyttade alltså inte honom till vagnen när vi kom fram utan gjorde det först efter nattamningen) men han upprepade inte detta, utan det var tydligen en engångsföreteelse. Tvärtom har nätterna under vistelsen på landet blivit jobbigare och jobbigare. Han vaknar mer och mer, och igår vaknade han vid typ19.45, 21, 22.30, 02, 04.30 och 06. De tre första gångerna räckte det med att ge honom nappen och vagga lite men de andra gångerna var jag tvungen att ge honom mat. Vi sov ju hela familjen i samma rum så jag ville inte gärna att alla skulle vakna och eftersom han gnällde mer då och spottade ut nappen (och inte somnade om med detsamma) så gav jag honom mat istället.
Samma sak har det varit idag (vi är hemma igen). Han lade sig vid 19 och nu är klockan nästan 22. Han har redan vaknat till 2 gånger och jag har fått gå in och ge honom nappen.
Han har inte sovit så här oroligt förut utan sovit upp till 7 timmar i sträck innan han vaknar första gången, vad kan det bero på? Är han hungrig? Tillväxtperiod?

3) Hur gör jag när han får för sig att dagen börjar kl 06 och inte 07? Det händer allt som oftast nämligen. Jag har hittills gjort lite olika. Låtit honom amma lite så att han sover en stund till, eller gått upp och sedan förlängt första sovpasset till 1,5 timmar istället för 45 minuter.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Vanesa :D
Vanesa skrev:Har ni nåt bra tips för hur jag kan göra för att Leo ska hålla sig vaken i vagnen?
Att palla upp med kuddar brukar ju vara det första att prova, och det gör du ju redan. :wink: Har ni lângt till dagis? Annars skulle det kanske gâ att lâta honom sitta pâ armen mellan varven sâ att han inte vaggas till sömns?
Vanesa skrev:Han har inte sovit så här oroligt förut utan sovit upp till 7 timmar i sträck innan han vaknar första gången, vad kan det bero på? Är han hungrig? Tillväxtperiod?
Vissa upplever att sömnen blir lite stökigare vid tre mânader. Jag tippar pâ att nappen kan bidra ocksâ, den stör sömnen mer och mer ju äldre barnet blir. Läs gärna här om du känner att det är läge att ta bort den:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Och sâ mat förstâs. Mânga smâ som närmar sig fyra mânader (eller för all del knappt passerat tre 8) ) behöver lite stadigare mat än bara amning/ersättning. Har du läst i Barnaboken om introduktion av fast föda i 3-4mânaderskapitlet?
Vanesa skrev:3) Hur gör jag när han får för sig att dagen börjar kl 06 och inte 07? Det händer allt som oftast nämligen. Jag har hittills gjort lite olika. Låtit honom amma lite så att han sover en stund till, eller gått upp och sedan förlängt första sovpasset till 1,5 timmar istället för 45 minuter.
Det beror väl lite pâ vad han har för sig, skulle jag säga. Ligger han och är allmänt nöjd sâ lât honom vara. Jag skulle passa mig för att laborera för mycket med schematiderna, om du inte är nâgorlunda konsekvent sâ blir det ju svârare för lilleman att fâ tiderna att sätta sig i kroppen sâ att säga. Du har ju alltid marginalkvarten (sâ du kan ju förlänga ett sovpass med 15 min i början och 15 minuter i slutet om det verkligen behövs).

Och sâ magläge förstâs, men jag ska inte tjata mer om det. :wink:

Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Att palla upp med kuddar brukar ju vara det första att prova, och det gör du ju redan. :wink: Har ni lângt till dagis? Annars skulle det kanske gâ att lâta honom sitta pâ armen mellan varven sâ att han inte vaggas till sömns?
Vi har ganska långt till dagis, orkar inte bära honom så långt. Jag kan prova bärselen, men han har en tendens att somna där med.... Inte lätt det där...en liten tröttis är han :sleep:
Vissa upplever att sömnen blir lite stökigare vid tre mânader. Jag tippar pâ att nappen kan bidra ocksâ, den stör sömnen mer och mer ju äldre barnet blir. Läs gärna här om du känner att det är läge att ta bort den:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Har läst om nappen. Tänkte ta bort den först vid 5 månader men jag får fundera på det.
Och sâ mat förstâs. Mânga smâ som närmar sig fyra mânader (eller för all del knappt passerat tre 8) ) behöver lite stadigare mat än bara amning/ersättning. Har du läst i Barnaboken om introduktion av fast föda i 3-4mânaderskapitlet?
Yes, har läst om maten, tänkte börja när han är 4 månader, då kan man även börja med 4-månadersvälling på kvällen tänkte jag. Är mitt i en amningskris just nu så det är inte så lätt. Det är så att jag har ammat Leo hittills men gett ersättning som kvällsslurk och även kompletterat vid behov. Men nu har han börjat strula när han ska äta, skriker och bökar och vägrar bröstet ibland. Så jag står i valet och kvalet att fortsätta kämpa för att han ska amma eller bara "ge upp" och satsa på flaskan bara...
Det beror väl lite pâ vad han har för sig, skulle jag säga. Ligger han och är allmänt nöjd sâ lât honom vara. Jag skulle passa mig för att laborera för mycket med schematiderna, om du inte är nâgorlunda konsekvent sâ blir det ju svârare för lilleman att fâ tiderna att sätta sig i kroppen sâ att säga. Du har ju alltid marginalkvarten (sâ du kan ju förlänga ett sovpass med 15 min i början och 15 minuter i slutet om det verkligen behövs).

Ja, jag tänkte väl det, kanske ska göra om schemat till 11 timmars natt istället? och 1,5 sömn på morgonen. För det är mer regel än undantag att han vaknar vid 06.
Och sâ magläge förstâs, men jag ska inte tjata mer om det. :wink:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Vanesa :D

Hur gâr det för er?
Vanesa skrev:Men nu har han börjat strula när han ska äta, skriker och bökar och vägrar bröstet ibland. Så jag står i valet och kvalet att fortsätta kämpa för att han ska amma eller bara "ge upp" och satsa på flaskan bara...
Jag kollade ditt schema men är inte hundra pâ att jag tolkar rätt. :D Äter han direkt efter sov? Mânga bebisar börjar tycka att det är lite trâkigt att dia när det finns sâ mycket annat intressant att titta pâ, sâ ett tips kan vara ett ta upp honom mer eller mindre sovandes och ge honom bröstet (egentligen brösten, mata pâ sâ mycket du kan innan han kvicknar till ordentligt!) i dunkel. Erbjud igen inom timmen, men ingen panik om han inte vill ha. Sâna stora bebisar brukar ha fâtt upp en ganska effektiv amningsteknik.
Vanesa skrev:Ja, jag tänkte väl det, kanske ska göra om schemat till 11 timmars natt istället? och 1,5 sömn på morgonen. För det är mer regel än undantag att han vaknar vid 06.
Ja, varför inte? Om du känner att det passar lillen bättre. :D Jag tyckte själv att det var ganska praktiskt att inte ha tolvtimmarsnatt direkt, vâr lillebror fick förlängd natt när vi tog bort sista luren till exempel.

Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Jag kollade ditt schema men är inte hundra pâ att jag tolkar rätt. :D Äter han direkt efter sov? Mânga bebisar börjar tycka att det är lite trâkigt att dia när det finns sâ mycket annat intressant att titta pâ, sâ ett tips kan vara ett ta upp honom mer eller mindre sovandes och ge honom bröstet (egentligen brösten, mata pâ sâ mycket du kan innan han kvicknar till ordentligt!) i dunkel. Erbjud igen inom timmen, men ingen panik om han inte vill ha. Sâna stora bebisar brukar ha fâtt upp en ganska effektiv amningsteknik.
Ja, han äter direkt efter sov alla gånger förutom på förmiddagen då han vaknar vid 09.15 och äter först vid 10.00
Bra att du säger det... Jag har märkt att när han är nyvaken äter han lugnare än när han har varit vaken en stund. Han vill nästan aldrig ha den där påfyllningen du pratar om. Han även provat att ge ersättning som påfyllning men har får knappast i sig nåt då heller, så han är väl mätt på 10 minuter då!!
Och så är han precis så distraherad som du skriver också...
Ja, varför inte? Om du känner att det passar lillen bättre. :D Jag tyckte själv att det var ganska praktiskt att inte ha tolvtimmarsnatt direkt, vâr lillebror fick förlängd natt när vi tog bort sista luren till exempel.
Har ändrat till 11timmarsnatt nu... Känns som om det passar bättre...

Idag har han sovit ute alla sina lurar. Om jag är hemma lägger jag ut vagninsatsen på balkongen. Han sover så gott ute ju!! :-)

Och nätterna har ju blivit så struliga, han vaknar stup i kvarten så from igår så sover han i vagnen på nätterna så jag kan vagna honom när han vaknar och inte ska ha mat. Igår natt gav jag honom mat 2 ggr, ska jag försöka att bara ge honom en gång? Vid 3-tiden? Han har hittills alltid ätit 2 ggr per natt och jag har tyckt att det varit ok men jag vill gärna att han slutar äta på nätterna senast vid 5 månader så jag kanske ska försöka trappa ner på det där...
Något av det kanske löser sig om ett par veckor då han blir 4 månader, för då ska vällingen och maten in... Hoppas verkligen att han börjar sova bättre då...
Annars måste magläget in känner jag, oavsett vad maken tycker... (Det är ju inte han som ska upp på nätterna!! :-x )
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej,

Har också haft en brösttrasslare som bara åt direkt från sov. Besvärligt men hanterbart om man planerar in maten så att man alltid matar direkt efter sömn. Jag körde hela måltiden i ett svep, rap och noll påfyllning.

10 minuter är ganska lång tid när de är så pass "gamla", det är min erfarenhet. Min mellan var "klar" på 5-6 minuter, och klarade sig bra till nästa mål på det. Det var för övrigt brösttrasslaren. Min yngsta störs inte av någonting när han äter. Det är så olika det där...

Nätterna. Mat på dagen är receptet. Vi hade också en hel del strul med nattmål som helt plötsligt blev fler efter tre månader. Bvc gav "klartecken" att börja med gröt vid 3.5 månad, då klarar magen av mer fast föda (fast jag hade börjat ändå ska tilläggas) Vi fick utdelning nästan omdedelbart. Lillkillen satte hel natt när vi var uppe i hel portion gröt på kvällen och även introducerat lunchsmakis på fm, ungefär 1.5 vecka från start. Det skedde nästan över en natt och utan ett endaste vagntag från vår sida. Då hade vi stökat på med tidiga morgnar länge, länge före dess.

Med det vill jag säga att du inte behöver vänta precis på dagen 4 månader innan du börjar med mat.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Tack för bra råd LindaVega! :D

Jag började direkt med smakportioner och gröt när jag hade läst ditt inlägg, så nu har vi väl hållit på i ett par veckor. Köpte dessutom ersättning nr 2, den från 4 månader.

Han äter inte en hel portion gröt än, han var inte så glad i det från början, men nu blandar jag in lite banan i gröten så går det ner med glädje :D

När det gäller amningen så har det gått sådär, jag ammar honom bara nån enstaka gång om dagen (direkt när han vaknar från nån lur), resten blir ersättning. Och sedan på natten vill han gärna amma, och han vaknar på tok för mycket fortfarande. Men han är som sagt inte uppe i en hel portion gröt än.
Har dock märkt att jag har nog varit lite för snabb att plocka upp honom på nätterna. Provade att låta honom gnälla lite vid nåt tillfälle inatt (plockade inte upp honom, eller gav honom nappen, eller vaggade) och då somnade han om av sig själv... Han kanske är lite bortskämd helt enkelt :wink:

Men jag är iaf rejält trött på jobbiga nätter nu så jag längtar till han är nån vecka efter 4 månader för då funderar jag på att köra en mini-kur med allt-i-ett... (om han inte ändrar på något själv, vill säga)
1) Tar bort amning (han ammar ju så pass lite redan)
2) Tar bort nappen (han verkar föredra sin hand nuförtiden ändå)
3) Börja lägga på mage (ja, jag vet, ni undrar hur jag kunnat stå ut så länge med att inte lägga honom på mage, men min man är envis som tusan och vill inte detta, tror dock jag har övertygat honom om att göra det vid 4,5 månader)

Är det bäst att vagna eller buffa vid sån kur?

/Vanesa :heart:
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Just det!

Jag skriver ner måltiderna och ser om ni ser något som hade behövts ändras...

06.00 ersättning
09.30 ev bröstet + smakportion grönsakspuré + ersättning
13.00 ev bröstet + ersättning
16.00 ev bröstet + gröt med banan (är uppe i 2 matskedar pulver + 1/4 banan) + ersättning
18.30 ersättning

Alltså, även de gångerna han tar bröstet så kör jag påfyllning med ersättning för att jag ska bli säker på att han är mätt.

/Vanesa :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vanesa skrev:Men jag är iaf rejält trött på jobbiga nätter nu så jag längtar till han är nån vecka efter 4 månader för då funderar jag på att köra en mini-kur med allt-i-ett... (om han inte ändrar på något själv, vill säga)
Tuta och kör, Vanesa! :D :thumbsup: (glöm inte andningslarmet)

Men jag är inte alls säker pâ att det kommer att behövas sâ mycket kurande om jag ska vara ärlig, lillkillen verkar ju svara fint pâ maten och den är ju allt som oftast grunden till lânga sköna nätter (och som du märkte sâ fixade han att somna om själv om han bara fick vara ifred :wink: ).
Skulle du behöva verktyga sâ verkar ju vagning mest praktiskt om han sover i en sâdan.

Var inte rädd för att mata pâ, hâll extra koll pâ magen bara. Jag har frân att jag börjat med smakisar alltid börjat med skedmaten och sen fyllt pâ med bröstet. Allteftersom sâ blev mjölken en ren mâltidsdryck sâ att säga. Tyckte mig märka att lillebror blev mycket mättare pâ att äta i den ordningen och jag är övertygad om att det gjorde sitt till för nätterna.

Lycka till med hela alltihopa!

Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Men jag är inte alls säker pâ att det kommer att behövas sâ mycket kurande om jag ska vara ärlig, lillkillen verkar ju svara fint pâ maten och den är ju allt som oftast grunden till lânga sköna nätter (och som du märkte sâ fixade han att somna om själv om han bara fick vara ifred :wink: ).
Skulle du behöva verktyga sâ verkar ju vagning mest praktiskt om han sover i en sâdan.
Du har rätt!! :D Det verkar som om det går åt rätt håll. Inatt ammade han bara en endaste gång (11 timmarsnatt) och jag hörde nån gång att han var vaken (man kunde höra att han rörde sig och andades som om han vore vaken) men han somnade om alldeles själv... tom utan napp :o
Jättebra ju, men tanke på att han vaknat upp till 6 ggr per natt de senaste veckorna... :D
Var inte rädd för att mata pâ, hâll extra koll pâ magen bara. Jag har frân att jag börjat med smakisar alltid börjat med skedmaten och sen fyllt pâ med bröstet. Allteftersom sâ blev mjölken en ren mâltidsdryck sâ att säga. Tyckte mig märka att lillebror blev mycket mättare pâ att äta i den ordningen och jag är övertygad om att det gjorde sitt till för nätterna.
Ja, han har varit lite hård i magen av koständringen, och framför allt så tror jag ersättningen är den värsta boven där... Men jag lägger i messmör i ersättningen och katrinplommon i gröten så det har börjat släppa nu.
Tog ditt råd och ammar honom bara de 2 gångerna som han bara ska ha bröst/flaska och de 2 gångerna som han ska ha mat/gröt så får han ersättning som måltidsdryck. Jag ammar honom inte före maten längre, för ibland verkade det som att han blev för mätt på bröstet och var inte så sugen på smakisen eller gröten sen.
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Hej, nu kastar jag mig in i din tråd och jag inte läst hela så jag har inte full koll på alla vändor hit och dit.

Är man fyra och en halv månad så kan man äta en hel del, mycket mer än man kan föreställa sig faktiskt. Är det så att du matar tills lilla barnet säger stop eller är det maten som tar slut först?
Sen tar det lite tid innan allt stabiliserat sig och bebisen är helt övertygad om att han är mätt och vips så sover han hela natten. Du kan också bestämma dig för att vagna/buffa bort det sista nattmålet nu när du vet att han äter ordentligt på dagarna. Det borde ta ungefär tre nätter att fixa det.

Vad det gäller magläget på natten så får man faktiskt envisas med det ett par nätter. Se det som en liten kur det med. Han behöver få korn på det fina med att sova på magen, när polletten trillar ner kommer han sova så gott så. Att prova en natt räcker inte alls.

Har ni infört ramsan? Om inte så gör det, då har ni ett bra verktyg för många, många år framöver. Ni kommer klara av förtrotsen, trotsen och alla andra trassel som kan uppstå med hjälp av den. Ovärderlig är vad den är.

Släng nappen, inför ramsan och magläge, vagna/buffa bort nattmålet - där har ni er minikur. Gäller bara att ni bestämmer er för om och när ni ska sätta igång.

Kram Susan
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Ville bara säga att han är drygt 4,5 månader nu.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, nu kastar jag mig in i din tråd och jag inte läst hela så jag har inte full koll på alla vändor hit och dit.

Är man fyra och en halv månad så kan man äta en hel del, mycket mer än man kan föreställa sig faktiskt. Är det så att du matar tills lilla barnet säger stop eller är det maten som tar slut först?
Sen tar det lite tid innan allt stabiliserat sig och bebisen är helt övertygad om att han är mätt och vips så sover han hela natten. Du kan också bestämma dig för att vagna/buffa bort det sista nattmålet nu när du vet att han äter ordentligt på dagarna. Det borde ta ungefär tre nätter att fixa det.

Vad det gäller magläget på natten så får man faktiskt envisas med det ett par nätter. Se det som en liten kur det med. Han behöver få korn på det fina med att sova på magen, när polletten trillar ner kommer han sova så gott så. Att prova en natt räcker inte alls.

Har ni infört ramsan? Om inte så gör det, då har ni ett bra verktyg för många, många år framöver. Ni kommer klara av förtrotsen, trotsen och alla andra trassel som kan uppstå med hjälp av den. Ovärderlig är vad den är.

Släng nappen, inför ramsan och magläge, vagna/buffa bort nattmålet - där har ni er minikur. Gäller bara att ni bestämmer er för om och när ni ska sätta igång.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"