3 veckor. Äter massor på natten trots SM!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Vanesa

3 veckor. Äter massor på natten trots SM!

Inlägg av Vanesa »

Hej!
Leo är född den 26 januari 2011. Han är jättesnäll och har inte kvällstrulat alls! Han har en storebror som jag hade det bökigt med länge och körde sova-hela-natten kuren på när han var 8 månader. Tänkte jag skulle köra SM med Leo och slippa all nattamning. Men trots att han äter stora måltider enligt SM så är han uppe ofta på natten och ska ha mat.

Så här ser dagschemat ut, ungefär...

06.30 Vaknar
08.30 Sover i vagnen då vi lämnar storebror på dagis.
10.30 Vaknar
12.30 Sover återigen i vagnen då vi hämtar storebror.
14.30 Vaknar
16.30 Sover i sängen
18.30 Vaknar
20.30 Godnatt

Han äter utomordentligt bra. När han vaknar på dagarna tömmer han ett helt bröst samt tar lite på det andra, med ett par rap emellan. Sen får han en slurk till innan det är dags att sova.

Men trots detta så vaknar han på nätterna minst 4 eller 5 gånger, alltså var annan eller var tredje timme och ska äta. Vad ska jag göra?

Bör tilläggas att jag än så länge lägger honom på rygg, inte på mage, och han har napp eftersom han oftast är vaken, eller vaknar till när jag lägger honom och behöver den för att somna in ibland. Har varit lite rädd för att lägga honom på mage. Men är det sovläget som gör att han vaknar? Har han en lättare sömn? Ska jag börja vagna bort några av hans nattmamningar? Vilka i så fall? Om han äter c:a 22.30, 00.30, 02.30, 04.30?? Eller ska jag vänta och se om han sover över nån av de vid 1 månads ålder? Han är född en vecka före BF, gör detta någon skillnad?

Annan sak är att jag får kämpa för att hålla honom vaken på dagarna. Han somnar gärna en halvtimme för tidigt, men det går ganska bra att hålla honom vaken med mycket "aktivitet".

Tackar för hjälp! :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: 3 veckor. Äter massor på natten trots SM!

Inlägg av Sarisparis »

Hej Vanesa och välkommen hit! Grattis till lille Leo! :heart:
Vanesa skrev:Annan sak är att jag får kämpa för att hålla honom vaken på dagarna. Han somnar gärna en halvtimme för tidigt, men det går ganska bra att hålla honom vaken med mycket "aktivitet".
Ni är fortfarande inne i smekmânaden, sâ släpp alla krav pâ tider och njuuuut av lilla livet! Sâ liten kommer han inte att vara länge till, snusa sâ mycket du kan! Se standardmodellen som en modell, inte ett schema. (för mig var SM helt enkelt i vilken ordning allt hände; vakna, amma, rapa, amma, byta, mötas, amma, rapa, amma, sova. Ingen panik om allt inte flyter klockrent hela tiden, men det gav mig ett enormt stöd ha modellen i ryggen.)
Fâ sâ smâ klarar tvâ timmars vakentid i sträck, sâ känn inget krav pâ att hâlla honom vaken sâ länge redan nu. Risken är att han blir övertrött, vilket gör det svârare för honom att komma till ro och sova skönt och länge.

Jag undrar om du har Barnaboken? Hela forumet bygger pâ den sâ den rekommenderas varmare än varmast. Läs om den första tiden, om smekmânaden... Läs gärna syskonkapitlet när du ändâ är i gâng, det är sâ fint.

Och lika mycket som jag rekommenderar Barnaboken sâ râder jag dig att skaffa ett andningslarm (fick intrycket att ni inte har det, men jag kanske tar fel). Ryggläge garanterar tyvärr ingenting och larmet har den underbara egenskapen att även göra det möjligt för mamman att verkligen koppla av när barnet sover, inget behov att gâ och kolla andning och reflexrörelser stup i kvarten.
Och, viktigt nog, med larm är riskfritt att lâta barnet sova pâ mage och magläget bäddar verkligen för god och sammanhängande sömn.
Vanesa skrev:Tänkte jag skulle köra SM med Leo och slippa all nattamning
SM innebär inte att man fâr sammanhängande nätter alldeles frân början. Om du inte har Barnaboken än sâ kan du läsa den här länken sâ länge. http://www.annawahlgren.com/phpBB3/viewtopic.php?t=8887

Napp kan behövas de första mânaderna, vid insomning. Läs i Barnaboken om nappanvändning (sugnapp, inte tröstnapp).

Läs pâ om standardmodellen, sâ bollar vi vidare!

:heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Glömde bort att säga att du säkert kan hitta begagnade andningslarm inne pâ Barnasaker, och se :D , en annons ligger ute i dagarna! Först till kvarn brukar det heta. :wink:

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 20&t=24044

Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Tack för svar! :)
Jo, jag har boken och har läst allt fram till avsnittet om 2-månadersbebisen. Fick intrycket av att vid 3 veckor ålder så ska man förlänga vakentiden till 2 timmar...eller har jag fel? Men jag kanske inte ska "tvinga" honom att vara vaken utan lägga honom lite tidigare om han är trött. Ska försöka ta det lugnt och njuta av den här tiden!! Och inte schemalägga alldeles för mycket :wink: även om jag är älskar scheman!!!

Nä, vi har inget larm, tack för länken :) , skrev till tjejen och hoppas att hon vill sälja den till mig. Det där med att sova på mage är jag så himla orolig över, mest för att BVC inte rekommenderar detta alls :? . Min man tycker absolut inte vi ska lägga honom på mage. Så honom får jag ju övertyga i så fall. Jag märker ju att han skulle må bra av att ligga på mage med tanke på att han ibland är gasig och ligger och krystar och låter. När jag lägger honom på mage när han är vaken så brukar han både prutta och rapa :lol:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Vanesa och varmt välkommen till "Späda barn och Små" :D! Grattis till lille juvelen :heart:.

Precis som Sarisparis skriver så är ni mitt i smekmånaden så ta det lugnt, ha SM i ryggen, njut och lär känna varandra. Om du känner att han orkar vissa vakenpass i 2 tim så gör så, annars lägger du tidigare. Vi vill inte ha övertrötta juveler. Första vakenpasset på dagen är vanligt att det inte blir längre än 1-1,5 tim. Så lägg allt schematänk åt sidan och fyll dagarna med mat, mat och mera mat, sömn, mys och umgänge :D.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Hej!

Nu har lille Leo blivit en månad gammal. Jag tänkte vänta ett par veckor till innan jag kanske vagnar honom så att han äter färre gånger per natt. Han är ju född en vecka för tidigt och jag vill vänta och se om han själv sover över någon av matningarna.
Vi har numera ett andningslarm.
Jag är dock lite osäker på hur många gånger han ska äta per natt vid 1 månads ålder. Och hur långa nätter räknar man med? Och vilken tid/vilka tider är det passande att han äter i så fall? Har läst och läst i boken men hittar inte hur lång natt man ska räkna med i början.

Hans dagar ser ungefär ut så (strävar efter att det ska bli så iaf) att han sover 3 lurar per dag på ca 2 timmar vardera och äter 4 måltider enligt sm med allt som ingår.
Jag lägger honom för natten vid 19-20 tiden beroende på hur dagen har sett ut. och så vaknar han för att ammas ungefär kl 23, 01, 03, 05. Vid 06-07 är det godmorgon, beroende på när han vaknar. Nattamningarna tar ca 20 minuter vardera.
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej Vanesa!

Det ser ju alldeles perfekt ut med Sm-strävandet för er. Har du läst det här kompendiet som sammanfattar SM på ett väldigt bra och överskådligt sätt? http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Visst kan du vänta ngn vecka extra så kanske han sover över ngt mål själv. Min skrutta gjorde allt enligt SM fast ngn vecka senare än "beskrivet". Mata på du bara och fyll dagarna med spännande aktiviteter som att ligga på mage på diskbänken när du diskar och liknande. Njut och visa världen :) !

/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Tack! Det var en jättebra sammanfattning där!! Ska nog lägga honom senare om kvällarna för att hans långa sovpass ska sammanträffa med när jag sover. Som det är nu för jag jättelite sömn. Har nu gjort ett schema att sträva efter med hjälp av det som var på den sidan du länkade till och se om jag kan få till det.

Tack än en gång!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
hör bara av dig om du behöver mer hjälp, vi finns kvar här :lol: !

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Nä det är inte lätt här inte...

Lilla Leo sover sådär nuförtiden... :( Han är nu 1,5 månader. Han har för sig att han ska vakna efter 45 minuter på dagslurarna, och det tar hur lång tid om helst att vagna honom så att han somnar om... Ibland har jag faktiskt gett upp efter jag försökt få honom att somna om i 1 timme... Vet inte riktigt hur jag ska göra... Några tips? #-o

Sen på natten går det bättre nu. Den dagen jag bestämde mig för att vagna honom så gav jag honom ersättning efter att jag ammat honom på kvällen, bara för att han skulle bli proppmätt och då sov han 6 timmar i sträck!! :o Så det blev ingen vagning. Efter det har nätterna varit skapliga. Han vaknar oftast ett par gånger, men det är väl ok, eftersom jag lägger honom vid 21-tiden.
Clara Cecilia

Hej,
jag tycker att det låter som det är hungrigt :D .
Ger du ersättning som tillägg även dagtid eller ammar du?
Runt 7-8 veckor ligger en ökningsperiod och då behöver man extra mycket i magen :D
Det finns fina mjölkökningstips under Våra Favoriter.

Jobbar du lika mjukt och fint med att bara sträva efter 2-2? Hunger tillsammans med övertrötthet ligger oftast bakom skarvning dagtid.

Clara
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Ok! Bra att veta...
Jag försöker sträva efter 2-2 men det har varit svårt när han vaknat efter 45 minuter...för då sabbas hela dygnsrytmen. Ond spiral så att säga...

Jag ger bara ersättning på kvällarna, men jag kanske ska ge på dagen lite? Är bara rädd att mjölken sinar, vill gärna amma. Jag har gett ersättning på dagen nån enstaka gång då jag känt att mjölken inte räckt till...vid den tidigare ökningsperioden runt 3 veckor.
Ska försöka se till att han äter ordentligt, redan direkt på morgonen. För han är oftast trött då och orkar inte vara vaken mer än 1 timme. Så jag ska försöka se till att han äter riktigt ordentligt innan han sover första luren.

Bra tips om mjölkökning... Ska definitivt testa några av de... Köper man amningste på hälsokosten?

Nä, nu får jag gå och lägga mig och passa på att sova medan han gör ;-)
Clara Cecilia

Hej!

Hur har det funkat sen sist?

Jag har ingen egen erfarenhet av amning men jag vet att kloka Susan ammat alla sina och kompletterat med ersättning i början och det har fungerat bra. Man måste ju, som du skriver, vara mätt för att orka sova och ha sovit för att orka äta.

Så att komplettera med ersättning när det blivit en trött/hungrig spiral tycker jag verkar klokt. Och satsa på mjölkökning också förstås! (Och då behöver man få vila :lol: )

Clara
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Ok, nu har jag gett honom massor med mat och lyckats få honom att sova lite längre pass på dagen... Men inte 2 timmar :( Som mest 1,5 timmar.

Jag skulle behöva hjälp med ett schema som fungerar...

Det jag vet som fungerar och är ung detsamma varje dag är att han lägger sig 21 och går upp vid 6. Nattmål typ vid 02 och 04.30
Storebror är på dagis 3 dar i veckan och går då mellan 9 och 14. Detta betyder att lillen ligger i vagnen vid de tiderna. Så han måste då vara nyligen matad (eller sovandes)...
Mellan 18 och 21 är han vaken med undantag för 20 minuters lur pga kvällstrassel.
På morgonen är han jättetrött och orkar inte vara vaken mer än 1 timme.

Hur skulle schemat kunna se ut? [-o<
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Haha... såg precis att din dotter Laura är född exakt 1 år före Leo, de har samma födelsedag..... Kul!! :)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"