Hej!
Har gått bra att följa det nya schemat. Han har slutat skarva så mycket på dagen (kan bero på att han i princip sovit ute varenda pass nu när vi varit på sommarstället i några dagar), tyvärr skarvar han upp natten istället...
Läste lite på den tråden du länkade till. Fick lite perspektiv iaf. Jag har haft svårigheter med Leo, men det finns de så har det svårare.... och så måste jag nog tagga ner mina ambitioner lite

Jag är lite för hård i att hålla tiderna och blir lite stressad när Leo inte "följer" schemat. Men det är som min man säger. Leo kan faktiskt inte läsa än, så hur ska han kunna veta hur schemat ser ut
Några frågor:
1) Har ni nåt bra tips för hur jag kan göra för att Leo ska hålla sig vaken i vagnen? För det är nämligen så att han sover mellan 11 och 13 och äter sen och vid 14 så hämtar vi storebror på dagis (3 dar i veckan) och då ska Leo helst hålla sig vaken under den turen för att hans nästa sovpass börjar vid 15. Men han somnar oftast i vagnen redan vid 14.20 typ. Jag pallar upp honom med kuddar så han får en mer sittande ställning och har sufletten nere (om han inte bländas) men likaväl somnar han...
Hittills har jag gjort så att jag har låtit honom somna (och nån gång har han sovit vidare så att han kommit rätt i schemat så att säga (istället för 15-16 så har han alltså sovit från typ 14.30-16) Men andra gånger har han ju vaknat efter en timme och så är klockan för lite då och då har jag gett honom 20 minuter lite senare så att han ska klara kvällen.
2) Vi var i stugan på landet i fem dar nu. Och första natten (han somnade på vägen dit vid ca 19 som han ska i bilbarnstolen) så sov han utan att vakna ända till 05.30 då jag ammade honom och sov sedan vidare till 07!!

Jag vet inte om det var extra skönt att sova i bilbarnstolen (för jag flyttade alltså inte honom till vagnen när vi kom fram utan gjorde det först efter nattamningen) men han upprepade inte detta, utan det var tydligen en engångsföreteelse. Tvärtom har nätterna under vistelsen på landet blivit jobbigare och jobbigare. Han vaknar mer och mer, och igår vaknade han vid typ19.45, 21, 22.30, 02, 04.30 och 06. De tre första gångerna räckte det med att ge honom nappen och vagga lite men de andra gångerna var jag tvungen att ge honom mat. Vi sov ju hela familjen i samma rum så jag ville inte gärna att alla skulle vakna och eftersom han gnällde mer då och spottade ut nappen (och inte somnade om med detsamma) så gav jag honom mat istället.
Samma sak har det varit idag (vi är hemma igen). Han lade sig vid 19 och nu är klockan nästan 22. Han har redan vaknat till 2 gånger och jag har fått gå in och ge honom nappen.
Han har inte sovit så här oroligt förut utan sovit upp till 7 timmar i sträck innan han vaknar första gången, vad kan det bero på? Är han hungrig? Tillväxtperiod?
3) Hur gör jag när han får för sig att dagen börjar kl 06 och inte 07? Det händer allt som oftast nämligen. Jag har hittills gjort lite olika. Låtit honom amma lite så att han sover en stund till, eller gått upp och sedan förlängt första sovpasset till 1,5 timmar istället för 45 minuter.