knappen skrev:Tusen tack för tipset med att lägga något vid ansiktet under bilfärden. Jag tror banne mig att det gick bättre. Två långresor har gjorts och det var faktiskt inte alls samma skrik. Tusen tusen tack!
Jag passar ocksâ pâ att tacka SusanD för detta tips! Vet ej om det var det som gjorde att det gick sâ bra, men minibror sov som en stock under sitt livs första längre bilfärd. :thumbsup:
knappen skrev:1. Hon har senaste veckan/dagarna börjat skrika väldigt mycket när jag lägger ner henne för att sova – särskilt på kvällen i sängen när det är dags för nattsömnen. Jag har fått buffa i 20 minuter och ibland har hon vaknat till efter 20 eller 40 minuter och då har hon börjat skrika igen… Är det något jag ska tänka på/något jag gjort fel? Jag tänkte nämligen dra igång att kura denna veckan… Kanske det löser sig när ramsan tar över istället?!!?
Jag tycker att det lâter som övertrötthet. Att lägga lite tidigare kan göra hela skillnaden. När man väl har fâtt till sitt schema sâ väntar man ju inte trötthetstecken för att lägga. När man är pâ väg mot ett schema är det ju lite klurigare, men lägger man när ögonen börjar bli röda av att gnuggas sâ är det för sent. Och dâ skriks det ofta. Är iaf min erfarenhet.
knappen skrev:2. Jag upptäckte igår att hon verkar ha ont i halsen. Hon hostar och låter tjock. Är det dumt att dra igång kurningen då?
Du har fâtt vänta lite pâ svar

Hur mâr hon nu? Egentligen sâ hänger det helt pâ er attityd. AW skriver i Internationella Sova Hela Natten att har man väl bestämt sig sâ är det bara att tuta och köra pâ bestämt datum, och att ett sjukt barn har extra behov av sin sömn. Alltsâ inga egentliga hinder att kura, men känner du att gärna vill hâlla extra koll pâ henne sâ är det nog bättre att vänta. Helt upp till dig alltsâ!
knappen skrev:3. Kan nedanstående schema vara OK? Det är så vi har kört några veckor enligt det och det går rätt bra. Hon vaknar dock vissa dagar dock redan efter 45 minuter/en timme (vid klockan 10) vid förmiddagsluren och jag ser ett huvud som lyfts upp högt och två stora blåa ögon som lyser. Då har jag inte trugat på att försöka få henne att somna om – bör jag göra det om jag satt schemat så?!?
07.30 Godmorgon och amma
09.15 Sova 1 tim 45 min
11.00 Amma
13.15 Sova 45 min
14.00 Amma
16.15 Sova 45 min
17.00 Amma
19.30 Gröt (full portion)
20.00 Godnatt
När man sätter ett schema (och alldeles särskilt om du kurar i stor stil) sâ fâr du jobba pâ omsomning om det vaknas för tidigt.
Vad gäller schemat sâ har jag lite synpunkter.
1. För lite mat! Hon är drygt fyra mânader, eller hur? Dags för rejäla smakisar, gärna vid varje mâltid (förutom första frukosten och nattslurken). Johanna Westmans Andra mosboken ska vara bra för inspiration.
2. En timme och 45 minuter är inget naturligt sovpass (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim). Lite opraktiskt i längden att ha lânga luren pâ förmiddagen. Att ha en lânglur efter lunch brukar vara uppskattat och den kan hänga med i flera âr sen. Här är ett typiskt 4mânaders schema (frân TorsMammas SM-översikt
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416). Kanske nâgot att inspireras av?
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
Att bara ha korta lurar pâ 45 minuter under dagen och eftermiddagen tror jag bäddar för övertrötthet, bättre med en rejäl vilostund mitt pâ dagen som gör att man orkar med sen. Se min kommentar ovan angâende skrikiga läggningar.
I stora drag, massor av mera mat och sâ en rejäl lur i början pâ eftermiddagen!
Vad tror du? Fundera och âterkom!