Snart fem veckor och vill inte sova själv…

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
knappen

Re: Snart fem veckor och vill inte sova själv…

Inlägg av knappen »

Hej igen! Ingen som har några rekommendationer på ovanstående… Det verkar dock löst sig. Hon äter inte riktigt lika glupskt längre…

Nu har det gått över en vecka. Det som gick så bra… Femte natten var kanon. Hon gnydde bara till ett par gånger och en liten putt på vagnen och hon somnade om. Vid fyra fick hon mat efter åtta timmar :D . Men sjätte och nu sjunde natten har bara blivit värre. I natt vaknade hon tre gånger innan fyra och skrek rätt ordentligt. Första gången redan före midnatt. Det tog cirka 15-20 minuter att söva henne varje gång. Borde det inte sätta sig nu?!!? Eller är detta helt normalt?

En fråga till: när hon är tre månader, ska jag gå på tio timmar då eller ska jag nöja mig med åtta timmar till fyra månader och då gå på 12 timmar? Jag tänkte då också byta till spjälsängen, buffning och eget rum. Är det klokt?

Tacksam för synpunkter.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, vill du vara snäll och gå in under Kontrollpanel och skriva in lilla barnets ålder så det hamnar längst ner i dina inlägg? Det underlättar otroligt mycket för oss som svarar.

Nu har jag inte läst hela tråden vilket innebär att jag inte har all info men jag ger ett svar ändå.
Vad som är viktigt att komma ihåg är att SM är just en modell att luta sig emot, att ta stöd emot och följa men man måste samtidigt se det lilla barnet man har framför sig. Att de kan sova si och så många timmar vid den och den ålder är ett riktmärke och inget som ska följas slaviskt.

I mina öron låter det som om ditt lilla barn behöver mer mat för att sova sina timmar. Att stå och vagna en så liten plutt bara för att den ska sova ett visst antal timmar tycker inte jag gynnar någon part. Tagga ner, följ lilla barnet med SM i bakhuvudet så kommer hon snart sova över sina nattmål helt av sig själv, det lovar jag.

För lite inspiration, så att du ser att allting kommer hamna på plats även om man inte har så bråttom, kan du gå in och läsa Linus röda tråd. Sök även på Mikas röda tråd och Sigges röda tråd så får du lite att jämföra med.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
knappen

Inlägg av knappen »

Just ja, måste kryssa i "Infoga min signatur". Det gör jag nu!!!
Son – född 17 augusti 2007.
Dotter – född 14 februari 2011.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:thumbsup:
Dipl. SHN-kurare!
knappen

Inlägg av knappen »

Hej igen! Lilltösen växer och blir äldre och jag har nu lite mer funderingar som jag skulle vara väldigt tacksam över att få svar på.

Just nu så går allt helt OK. Jag har lyssnat på er och "taggat ner" lite. Hon somnar i stort sett alltid runt klockan åtta på kvällarna och sover till mellan 1 och 3 på natten. Jag har då inte gjort någon stor sak av det, utan tagit upp henne då och gett henne mat.

Hon har ju sovit i vagnen på mage alltid (oavsett om det är på natten, dagen eller under promenad). Hon följer i stort sett ett schema som är sig rätt likt varje dag. Vissa kvällar har hon svårare att komma till ro än andra och jag har provat att buffa lite och märkt att det biter nästan bättre faktiskt än vagnandet. Så nu har hon faktiskt fått sova i sin (i stort sett oanvända) säng om nätterna och någon gång på eftermiddagen. Ett par gånger har jag lagt henne utan att behöva buffa och ett par kvällar med buffande. Hon har kommit till ro efter max fem minuter. Är det dumt att blanda dess tekniker – buffning och vagning?

Sedan tänkte jag höra, då hon är fyra månader så tänkte jag köra en kur på henne, så att hon ska sova hela nätter. Men nu är det det här med att man ska vara i en trygg miljö och på hemmaplan under de fyra kurdagarna och uppföljningsveckan. Vi har en del småutflykter inbokade (så som besök på Kolmården med en övernattning och ett bröllop) precis då hon blivit fyra månader och sedan är det semester och då är det ju någonting hela tiden i flera veckor framåt. Min fråga är om man kan ta det 1 eller möjligen 2 veckor tidigare (dvs när hon är 3,5 månad) eller om jag helt enkelt ska vänta till efter semestern? Då kommer hon bli drygt sex månader då jag tittar i min almanacka… Eller i värsta fall att vi får avboka några semesterplaner (känns inte bra)…

Sedan har jag en sista fråga: Det är med bilåkande och sömn. Hon gillar INTE att åka bil och trots att hon är dödstrött och då hon normalt skulle sova och vi sätter oss för att åka en längre bit så kommer hon inte till ro. Hon bara skriker och skriker. Är detta för att hon är van att ligga på mage för att sova (eftersom hon gjort det sedan hon var en veckan ungefär)? Om hon somnar vaknar hon direkt om man bara stannar vid ett rödljus. Eller som jag tänkt ibland att man kan lyfta över henne från vagnen till bilen när hon sover eller tvärt om, men då förblir hon vaken… Är lite svårt att få ihop det ibland då man måste åka iväg. Särskilt med dagishämningen av storebror… Hon somnar ibland till i tio minuter och sedan är det mycket skrik och sedan kan dagen bli lite hur som helst bara för att hon vaknat så lätt eller inte kommer till ro igen efter…

Tack!
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej!

Vad roligt att ni har det bättre och att du också tar till dig av det.

Jag vill självklart backa upp dig i valet att kura vid 4 månaders ålder, men ställer mig lite frågande till varför du väljer att göra det precis innan ni ska åka på utflykter och dylikt? Kuren kommer säkert inte vara någon stor affär eftersom ni verkar ha kommit bra på banan redan nu, men varför inte vänta till efter era resor och introduktion av lite mer "riktig" mat kommit in i bilden. När maten (gröt och puréer) kommit igång och magen hänger med tror jag att kuren kommer vara ÄNNU enklare att genomföra.

Nu kanske det känns som jag kommer med pekpinnar, det gör jag icke. Jag tycker absolut att det är viktigast att man gör som det passar familj bäst, men vädrar lite funderingar kring detta. Kura kan du göra närsom efter 4 månader, så kanske vänta ett par veckor till ni kommit hem och den lilla är 4 1/2 vecka? :)

**Youni**
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
knappen

Inlägg av knappen »

Tack för svar! Jo, visst kan jag vänta med kurningen, men som jag skrev så är ju semestern fullbokad och lilltjejen kommer att bli närmare SEX MÅNADER innan vi har det lugnt. Men kanske det är, som du skriver att det är lättare när det kommer in lite mat i bilden (nu är det ju bara amning). Fast det kanske går att få till det om det är t ex ett dop under en uppföljningsvecka (det borde ju gå att hålla tider mm ändå)…
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
vill bara kort inflika att jag håller med Youni helt.
Ett nattmål är en enkelt match att bli av med med Mer mat dagtid.

Har ni börjat med smakisar? Välling?

Introducera mer mat på menyn innan du tar bort nattmål så är chansen mycket stor att det försvinner av sig självt. Jag tycker att en kur under rådande omständigheter verkar fel. Inte kuren i sig utan en massa måsten, resor etc samtidigt.

Använd dom kommande veckorna till att presentera mat och välling, utnyttja alla aktiviteter som ni har planerat till chanser att få massor av utevistelse, social delaktighet och att leka med nya människor :D

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
knappen

Inlägg av knappen »

Hej igen!

Nej, vi har inte börjat med välling/smakportioner. Det är fortfarande "bara" amning.
Jag vet att inte om det kanske börjar bli dags... Men det känns kanske som att hon klarar sig bra på det hon får (först och främst med tanke på den viktkurvan hon har - spikrakt upp!). Men även igår natt då hon vaknade vid 01.30 och då buffade jag henne och hon somnade om efter 40 minuter och sov sedan till 05.30. Men inatt däremot - PHU!!! Hon skrek inte mycket, men kom liksom aldrig till ro. Hon vaknade vid samma tid igen och nu tog det EN TIMME OCH 40 MINUTER!!! Sov då tio minuter och vaknade igen. Då fick hon komma upp. Hon fick mat och somnade om. Men så lång tid har jag aldrig varit med om innan! Kanske var hon varm!

Men en fråga angående mina tidigare inlägg som jag fortfarande inte fått svar på:
- Kan hon bli förvirrad av att jag använder både vagning och buffning?

Sedan funderar jag på om jag ska börja prova ramsa. Eller kanske ska man vänta med detta till kurning och att hon ska sova HELA natten!?

Tack!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej igen!

Nej hon blir inte förvirrad av vagning och buffning samtidigt.

Men jag tror att hon behöver mer mat. Se mitt tidigare inlägg.
Visst kan man klara sig på bara amning - men - många 4-5-6 månaders är absurt hungriga och kräver sötpotatismos, gröt, majs,välling och annat gott för att kunna sova hela natten.

Varm kan man också vara, så här sommartid kör jag shorts och linne med tunt täcke och öppet fönster nattetid.

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
knappen

Inlägg av knappen »

SNÄLLA HJÄLP!!!! Jag har tidigare gjort ett inlägg och frågat om bilåkande utan att få svar på den frågan. Nu är vår dotter fyra månader och har ett väldigt bra schema som hon följer med marginalkvart på dygnet. Allt frid och fröjd - supernöjd och glad bäbis. Ända tills hon kommer till bilen... Hon skriker i stort sett konstant när vi åker bil, även om det bara är några kilometer som ska avverkas. Problemet kommer ju när vi ska åka långt. SHN går ju ut på att allt ska bli så problemfritt - barnen ska kunna läggas av bem som helst och var som helst!!! Gäller även der bilen??!!! Vi har släktingar fyra timmars bilväg iväg och har nu passat på att åka vid olika tillfällen vid olika tillfällen: kvällstid då hon ska sova för natten, dagtid så hon ska sova sitt långa pass och även då hon ska vara vaken och är mätt och utvilad. Alla tillfällen är katastrof. Somnar hon äntligen till slut efter mycket skrik så vaknar hon efter 15-20 minuter och skriker igen! Är otroligt lättväckt! Då vi åkt på kvällen har jag lagt över mörkläggning så hon ska förstå att der är natt, men vaknar ändå och skriker...

Varför??!!? Känns som hon inte kan komma till ro! Hon sover ju alltid annars på mage... Detta är fruktansvärt jobbigt! Finns det något att göra? Jag har tittat om det finns alternativ till babyskyddet, men det verkar inte så...
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, lugn och fin nu. :)

Okej, dagarna går bra där hemma och nu är det "bara" skrikandet under bliåkning som är ett problem.

Våra barn sover också på mage och vi har alla sorter vad det gäller sova i bilstol. Några somnar utan problem medan andra är arga och frustrerade för att de inte kommer runt på mage.
Med de sovtrasslande bilstolsåkande barnen har vi lagt en handduk eller en mjuk filt bredvid huvudet för då kan de vrida på huvudet och så får näsan kontakt med underlaget. Det har funkat för våra småttingar. Du kan också svepa en filt kring barnet så det blir som inlindat, känns tryggt.

En handduk över bilstolen och ryggstödet på bilens stol gör så att det blir mörkt, inga störande gatlyktor och liknande, barnet ser inte något som stör och det blir lite mysigt.

Sen handlar det ju om er oro också, här får ni klistra på en attityd om att det är roligt att åka bil punkt slut.

Åker man på dagen kan även små fyra månaders pluttar roas av prylar som hänger i babyskyddet och något prassligt att hålla i.

Men det är väl egentligen ingen som sover lika bra i bilen som i sin egen säng.

Vi ramsar våra barn när de ska sova i bilen och när de blir ledsna. Då är det ramsan som jobbar och det funkar fint bara man inte ser varandra.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
knappen

Inlägg av knappen »

Hej igen!

Tusen tack för tipset med att lägga något vid ansiktet under bilfärden. Jag tror banne mig att det gick bättre. Två långresor har gjorts och det var faktiskt inte alls samma skrik. Tusen tusen tack!

Nu kommer mina fortsatta funderingar:

1. Hon har senaste veckan/dagarna börjat skrika väldigt mycket när jag lägger ner henne för att sova – särskilt på kvällen i sängen när det är dags för nattsömnen. Jag har fått buffa i 20 minuter och ibland har hon vaknat till efter 20 eller 40 minuter och då har hon börjat skrika igen… Är det något jag ska tänka på/något jag gjort fel? Jag tänkte nämligen dra igång att kura denna veckan… Kanske det löser sig när ramsan tar över istället?!!?

2. Jag upptäckte igår att hon verkar ha ont i halsen. Hon hostar och låter tjock. Är det dumt att dra igång kurningen då?

3. Kan nedanstående schema vara OK? Det är så vi har kört några veckor enligt det och det går rätt bra. Hon vaknar dock vissa dagar dock redan efter 45 minuter/en timme (vid klockan 10) vid förmiddagsluren och jag ser ett huvud som lyfts upp högt och två stora blåa ögon som lyser. Då har jag inte trugat på att försöka få henne att somna om – bör jag göra det om jag satt schemat så?!?

07.30 Godmorgon och amma
09.15 Sova 1 tim 45 min
11.00 Amma
13.15 Sova 45 min
14.00 Amma
16.15 Sova 45 min
17.00 Amma
19.30 Gröt (full portion)
20.00 Godnatt

Tack!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

knappen skrev:Tusen tack för tipset med att lägga något vid ansiktet under bilfärden. Jag tror banne mig att det gick bättre. Två långresor har gjorts och det var faktiskt inte alls samma skrik. Tusen tusen tack!
Jag passar ocksâ pâ att tacka SusanD för detta tips! Vet ej om det var det som gjorde att det gick sâ bra, men minibror sov som en stock under sitt livs första längre bilfärd. :thumbsup: :D
knappen skrev:1. Hon har senaste veckan/dagarna börjat skrika väldigt mycket när jag lägger ner henne för att sova – särskilt på kvällen i sängen när det är dags för nattsömnen. Jag har fått buffa i 20 minuter och ibland har hon vaknat till efter 20 eller 40 minuter och då har hon börjat skrika igen… Är det något jag ska tänka på/något jag gjort fel? Jag tänkte nämligen dra igång att kura denna veckan… Kanske det löser sig när ramsan tar över istället?!!?
Jag tycker att det lâter som övertrötthet. Att lägga lite tidigare kan göra hela skillnaden. När man väl har fâtt till sitt schema sâ väntar man ju inte trötthetstecken för att lägga. När man är pâ väg mot ett schema är det ju lite klurigare, men lägger man när ögonen börjar bli röda av att gnuggas sâ är det för sent. Och dâ skriks det ofta. Är iaf min erfarenhet. :roll:
knappen skrev:2. Jag upptäckte igår att hon verkar ha ont i halsen. Hon hostar och låter tjock. Är det dumt att dra igång kurningen då?
Du har fâtt vänta lite pâ svar :oops: Hur mâr hon nu? Egentligen sâ hänger det helt pâ er attityd. AW skriver i Internationella Sova Hela Natten att har man väl bestämt sig sâ är det bara att tuta och köra pâ bestämt datum, och att ett sjukt barn har extra behov av sin sömn. Alltsâ inga egentliga hinder att kura, men känner du att gärna vill hâlla extra koll pâ henne sâ är det nog bättre att vänta. Helt upp till dig alltsâ! :D
knappen skrev:3. Kan nedanstående schema vara OK? Det är så vi har kört några veckor enligt det och det går rätt bra. Hon vaknar dock vissa dagar dock redan efter 45 minuter/en timme (vid klockan 10) vid förmiddagsluren och jag ser ett huvud som lyfts upp högt och två stora blåa ögon som lyser. Då har jag inte trugat på att försöka få henne att somna om – bör jag göra det om jag satt schemat så?!?

07.30 Godmorgon och amma
09.15 Sova 1 tim 45 min
11.00 Amma
13.15 Sova 45 min
14.00 Amma
16.15 Sova 45 min
17.00 Amma
19.30 Gröt (full portion)
20.00 Godnatt
När man sätter ett schema (och alldeles särskilt om du kurar i stor stil) sâ fâr du jobba pâ omsomning om det vaknas för tidigt.
Vad gäller schemat sâ har jag lite synpunkter.
1. För lite mat! Hon är drygt fyra mânader, eller hur? Dags för rejäla smakisar, gärna vid varje mâltid (förutom första frukosten och nattslurken). Johanna Westmans Andra mosboken ska vara bra för inspiration.
2. En timme och 45 minuter är inget naturligt sovpass (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim). Lite opraktiskt i längden att ha lânga luren pâ förmiddagen. Att ha en lânglur efter lunch brukar vara uppskattat och den kan hänga med i flera âr sen. Här är ett typiskt 4mânaders schema (frân TorsMammas SM-översikt http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416). Kanske nâgot att inspireras av?

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!

Att bara ha korta lurar pâ 45 minuter under dagen och eftermiddagen tror jag bäddar för övertrötthet, bättre med en rejäl vilostund mitt pâ dagen som gör att man orkar med sen. Se min kommentar ovan angâende skrikiga läggningar.

I stora drag, massor av mera mat och sâ en rejäl lur i början pâ eftermiddagen! :D

Vad tror du? Fundera och âterkom!

knappen

Inlägg av knappen »

Tack för svar! Angående mina frågor:

1. Jag kom på det strax efter det att jag skrivit att jag tror att hon varit övertrött, för nu har jag lagt henne enligt schemat i dagarna för att börja kura (trots att jag inte börjat för förkylningen) och det har inte alls varit samma skrik.

2. Hon mår bättre, men hostar fortfarande en del på kvällarna och nätterna. Men jag ska nog köra på nu ändå tänkte jag… Det är väl egentligen det jag tänkte att ett sjukt barn behöver mer sömn och att det kanske inte är så lätt att hålla schemat på dagarna – hon behöver kanske mer. Hon sover ju rätt bra på nätterna just nu. Hon vaknar en gång och då lyfter jag över henne till min säng och hon somnar om ganska så fort efter ett jag börjat amma henne (vet inte om hon egentligen är helt vaken…) Igår natt sov hon från kvart i åtta till sex… Sov sedan vidare efter lite mat ;)

3. Angående schemat så vet jag inte om jag håller med riktigt om jag får se till mitt barn (samt tidigare dagsovande barn). De har båda två sovit bäst och längst på förmiddagen. Mitt schema jag satt upp är egentligen de som hon själv har "gjort". Förmiddagsluren har alltid varit lång (med undantagsfall). Plus att förskolan som hon sedan ska börja på sover barnen INNAN lunch… Fast jag kan ändra till två timmar. Det är nog faktiskt snarare så att hon ofta sover just två timmar där. Kan jag inte prova enligt detta och märker jag att det är helt hopplöst får jag väl ta en funderare på det (igen)?!!?

En annan liten nyfiken fråga: Vad kan jag vänta mig för reaktioner när ramsan tar över? Jag har ju trots allt utgått från AW sedan födseln… Ligga på mage, buffa, vagna mm. Jag vagnar henne på dagarna fortfarande – ska jag ramsa då med (dock utan "natt")?

Tack!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"