Slippa kura - använda verktygen före 4 mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
emla

Re: Slippa kura - använda verktygen före 4 mån

Inlägg av emla »

Jag säger samma sak som jag läst att flera andra sagt i andra trådar: Såå fantastiskt att det finns snälla hjälpsamma människor som hjälper lilla mig att få ordning på det här! Tack så jättemycket alla som kommit med tips och råd.

Nu la jag honom i vagnen för lunchvilan. Jag gav beskedet och gick därifrån. Han skrek ingenting! Jag behövde varken vagna eller skaka. Däremot gnällde han flera gånger för att napphelvetet åkte ut så den fick jag putta in igen. Men efter bara 3 min slutade han putta ut nappen också och ligger nu nöjd och vilar. Helt otroligt!

Nu var det bara att gå och säga bekräftelsen så var det klart. :D

Jag laddar inför att ta bort nappen men känner att vi (jag och pappan) inte är riktigt mogna för det ännu. Men snart så. 8) Läste för ett tag sedan just detta att det går att ta bort nappen vid ca 6 mån eftersom då har det fysiologiska sugbehovet försvunnit och det psykologiska har inte riktigt börjat så därför har jag hela tiden varit inställd på att ta bort nappen ungefär då. Men det kanske blir tidigare.

Vore så fräckt att ha ett barn som sover bra och dessutom utan napp. :wink: Fast naturligtvis ännu mer skönt för honom att kunna sova gott. Det är ju mest för hans skull vi gör det här.

Jag har blivit en stor AW-predikare. Jag är aktiv på ett mammaforum och där lovprisar jag den här metoden hela tiden. Försöker även få min mammagrupp på bvc att inse hur bra det är med fasta tider osv. Men de flesta säger att "det gåååår inte att få in fasta tider, vi har försöööökt". Jo tjena, säger jag. :roll:
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Resten av dagen var närmare kaos. Men nu sover han i alla fall lugnt och kvällsläggningen gick bra när han väl gått med på att äta lite.

Jag har en fråga angående nappborttagning. När nappen är borta, brukar barnen börja suga på tummen? Detta är nämligen något som jag absolut vill undvika eftersom det är större risk för tandställning i förlängningen då.

Hur hör man om en 3-4 mån är arg eller ledsen när han skriker? Jag tycker att allt låter lika. Det enda jag hör skillnad på är gnäll och då ingriper vi aldrig.
M april -13
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
emla skrev: Jag har en fråga angående nappborttagning. När nappen är borta, brukar barnen börja suga på tummen? Detta är nämligen något som jag absolut vill undvika eftersom det är större risk för tandställning i förlängningen då.
Nej. Med mycket mat serverat liggandes på magen i ett mörkt rum så brukar de flesta små sova. Ta bort nappen. Bara så.
emla skrev: Hur hör man om en 3-4 mån är arg eller ledsen när han skriker? Jag tycker att allt låter lika. Det enda jag hör skillnad på är gnäll och då ingriper vi aldrig.
Öva ditt lyssnande! Lyssna mer med njuren än med hjärtat - dvs lyssna klokt och inte med "oj oj oj min lilla älskling Låter jag måste springa in". Hur låter han? Vänta en stund med att ingripa och sätt er ner tillsammans och Lyssna. Efter en stund kommer ni höra skillnad.

I övrigt vill jag bara tillägga att du fått fantastiska svar som innehåller massor av hjälp. Ni som föräldrar väljer vilka råd ni vill följa eller inte. Men det är svårt att hjälpa utifrån Barnaboken och vår egen erfarenhet som föräldrar här på forumet om magläge, mer mat och nappen bort inte är alternativ för er. Förstår du hur jag menar?

Precis som Chokladkaninen är jag orolig att låta brysk men jag vill vara tydlig med vad idé med Standardmodellen är = Mat, Mat, Mat, Magläge, Rutiner med mjuk hand, Social delaktighet = Härligt bebisliv!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
emla

Inlägg av emla »

Visst tycker även jag att jag har fått bra svar och det har också börjat gå mycket bättre med hjälp av dem.

När det gäller maten så försöker jag trycka i honom så mycket mjölk det bara går. Och nu går det bättre. Det har runnit till mer igen och han har även börjat äta bättre. Kanske var det införandet av standardmodellen som förvirrade både bröst och bebis ett tag? Ersättning lyckas vi däremot inte få i honom men det är ju inget självändamål när mjölken finns.
Smakportion har vi börjat med men det kommer nog dröja länge innan han får i sig så stora mängder att det hjälper till att fylla magen. Han får kräkreflexer när vi ger honom puré och tömmer därmed ut det han hade i magen sedan tidigare. :shock:

Mage har jag provat att lägga honom på men han verkar inte gilla det. Han spänner upp sig och skriker medan han om jag lägger honom på rygg somnar inom några minuter nu... Så det känns inte som om det är nödvändigt med mage för honom. Antar att det är vanan som gjort det. Kanske skulle han föredra mage om han fick ligga så under en längre tid. Men eftersom han sover så pass bra på rygg får han ligga kvar.

Gällande nappen så vill jag SJÄLVKLART ta bort den. Jag undrade bara om det var risk för tumsugning istället då jag läst det i en tråd här någonstans. Som sagt är det bara jag och sambon som behöver samla kraft att ta den kampen.

Att lyssna på skrikandet har vi försökt tidigare men ingen av oss tycker att det låter olika. Och då är vi ändå rätt bra på att avvakta vid det här laget. Sedan gör han ju naturligtvis en massa andra ljud som gnäll och bök och liknande där vi aldrig ingriper.

I vilket fall som har vi de sista två dagarna inte behövt öva oss på att lyssna för han har somnat vid samtliga lurar utan skrik. \:D/

Förutom magläget tycker jag inte att jag vägrar ta till mig era budskap. Jag bara ifrågasätter dem så att jag kan känna mig säker gentemot mitt barn. Av erfarenhet har jag upptäckt att det oftast är bättre att lyssna på läkare och liknande än att ta råd från forum (hamnade nästan i en förlossningsdepression pga att jag lyssnade mer på vad folk på nätet sa än vad min läkare sa, visade sig att läkaren hade rätt och jag hade mått dåligt i onödan). Därför vill jag veta mycket innan jag ger mig på något för mig nytt. Det är trots allt jag som har ansvaret över mitt barn och måste därför känna att det jag gör känns bra och rätt. Jag läser en massa om barn och barnpsykologi och uppfostran och tar sedan godbitarna från allt för att få till det som passar mig, på samma sätt som jag antar att de flesta andra gör.

Jag har två frågor till:

:arrow: När vi nu lägger honom så säger jag en ramsa som besked, sedan går jag bara och kommer tillbaka först om det är kris (vilket det alltså inte varit på några gånger nu). Han skriker ingenting men bökar ibland och smågnäller. Är det viktigt att jag säger bekräftelse innan han somnar då? Jag är lite rädd att ingripa för fort om jag står på span vid vagnen (plus att han då uppenbarligen blir störd) men gör jag inte det ser jag ju inte när han är på väg att somna.

:arrow: Är det viktigt med mörkläggning VARJE gång han ska sova i fortsättningen? I så fall kan det ju bli svårt att sova borta sen. Eller är det bara tills det hela satt sig? Just nu har vi inte kolsvart men åtminstone kraftigt dunkel och än så länge verkar det fungera.

Hoppsan, insåg precis att jag missat chokladkaninens inlägg tidigare. Ursäkta! Undrar hur det gick till, jag som läser som en dåre här... 8)

Jag har kvar nattmål även om målet är att ta bort dem (naturligtvis). Tidigare har det varit 1-2 men från och med natten som var har jag bestämt mig för att ta bort det ena. (Bara för att jag hade laddat för att flytta det tidiga målet så vaknade naturligtvis inte ungen förrän jag hade tänkt att han skulle äta. :heart: ) Tanken är nu att han ska äta enbart 4.30 på natten, därmed är det lagom avstånd till frukosten 7.30. När han vant sig vid att äta lite mindre på natten (och därmed förhoppningsvis mer på dagen) så tänkte jag flytta även på nattmålet så att det så småning om försvinner. Rätt tänkt?
Att väcka honom innan jag går och lägger mig känns dumt eftersom han då sover jättegott samt att det blir så tätt inpå att han redan ätit (han äter 20, jag lägger mig 21.30-22).

Min lojalitet ligger hos sonen, definitivt. Men det känns faktiskt lite tvärtom, som om jag inför smakportioner för min egen skull, för att jag vill ha bättre sömn för oss och tycker att det är spännande, än för att sonen är intresserad. Han visar ganska tydligt att han inte är intresserad av annan mat. (För någon vecka sedan var jag tveksam eftersom han strulade vid bröstet men nu äter han med god aptit där igen.) Och min arbetsgivare är tandläkare så han bryr sig nog inte om vi inför smakisar eller inte... :wink: Det är däremot förklaringen till att jag är emot tumsugande.

Att struliga dagsläggningar beror på övertrötthet kan jag nog tänka mig jag också. Däremot tror jag inte att de tidiga morgnarna är pga hunger eftersom han äter på natten. Det är nog snarare pga att det varit för ljust i sovrummet då samt att vid den tiden brukar/brukade sambon komma in och säga hej då (numera smyger han och pussar inte längre sonen). Nu har jag hängt upp tunga gardiner (så att sovrummet liknar en bordell... 8) ) så det är mer dunkelt och sonen somnar om snabbt när han vaknar till. Och nu går ju även dagsläggningarna smidigt. :D

Eftersom han vägrar ta flaskan får jag inte i honom vare sig ersättning eller utpumpad mjölk. Men som sagt har han börjat äta betydligt bättre nu igen. Dessutom har han de senaste dagarna inte spytt så mycket så det känns bra.

Ni får ursäkta att jag blir så långrandig när jag skriver. Tur för er att det går snabbare att läsa än att skriva i alla fall. :lol:

Återigen, tack för att ni tar er tid att läsa och svara! (Och om jag tycker att ni är bryska eller tjatar kan jag ju bara välja att inte lyssna på det. :wink: )
M april -13
Clara Cecilia

Hej,
emla skrev: :arrow: När vi nu lägger honom så säger jag en ramsa som besked, sedan går jag bara och kommer tillbaka först om det är kris (vilket det alltså inte varit på några gånger nu). Han skriker ingenting men bökar ibland och smågnäller. Är det viktigt att jag säger bekräftelse innan han somnar då? Jag är lite rädd att ingripa för fort om jag står på span vid vagnen (plus att han då uppenbarligen blir störd) men gör jag inte det ser jag ju inte när han är på väg att somna.
Jag skulle fortsätta bekräfta tills han blivit stabilare men du kan göra det när han somnat så får han den med sig in i sömnen. Jättebra att du låter honom somna ifred! Håll ett öra vid dörren när gruffandet slutat och bara bekräfta mjukt. När insomnandet sitter stabilt så bakar du bara in bekräftelsen i ramsan.
emla skrev: :arrow: Är det viktigt med mörkläggning VARJE gång han ska sova i fortsättningen? I så fall kan det ju bli svårt att sova borta sen. Eller är det bara tills det hela satt sig? Just nu har vi inte kolsvart men åtminstone kraftigt dunkel och än så länge verkar det fungera.
Jag mörklägger alltid, kolsvart på natten och dunkel dagtid. När vi sover borta eller reser så har vi med svarta sopsäckar som jag sätter upp med en duschflaska och några mörka lakan + extra klämmor.

I övrigt förstår jag ditt resonemang. Vårt intresse är att hjälpa dig att hjälpa ditt barn till god sömn och ett glatt liv, det är allt. :D

Clara
emla

Inlägg av emla »

Måste bara berätta hur det går för oss.

Dagarna blir allt enklare. Oftast lägger jag ner sonen i vagnen varpå han gnäller till en gång. Sedan säger jag ramsan. Därpå gnäller/skriker han 1-2 ggr men ganska kort. Sedan är det ZZZZZ! Inte som tidigare med skrik i flera minuter. Jättehärligt!

På nätterna klarar han sig allt längre. Inatt var han utan mat i 9 h! Vilket t o m är längre än det delmål jag hade nu. Han vaknade visserligen en gång och behövde lite hjälp att somna om men fixade sedan det och sov som sagt länge sen.

Jag är inte dum nog att tro att vi är i mål, vi har fortfarande långt kvar, men det känns så tydligt att vi är på rätt spår. Det enda som vi har framför oss som känns svårt är nappen, allt annat vet jag kommer att gå galant. Nappen ska bort så fort jag VET att det fungerar och inte bara tror. :wink:

Återigen, tack för all hjälp! Jag återkommer kanske när det behövs mer guidning.

Och återigen: Anna, tack för att du kom på och skrev ner SM och SHN så att andra kan ta del av den!
M april -13
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej Emla!

Grattis till sonen och era framgångar - NJUT av dem.

Jag vill bara slinka in och säga att jag känner igen mig i din rädsla för att testa saker (man är ju så rädd att det ska gå fel och att man ger men för livet och att den lille far illa osv.) Jag hamnade också i en förlossningsdepp, låste in mig i lägenheten och blev lite småknäpp - så jag tror mig veta hur dina rädslor ser ut.

Nu är jag ingen förespråkare för att dutta runt en massa - typ testa lite här, lite där. Det tror jag absolut förvirrar barnet, men här inne förespråkar vi lite samma religion :) Ta del av andras trådar, de råd som ges och tänk sedan över på din kammare vad du vill köra på eller inte. Sen är det ändå så att man inte kan läsa sig till hur just din son fungerar - det måste du lära dig genom att, prova, avvakta och lyssna av.

Tia var också flaskvägrare lääänge. Bra att du inte låter dig stressas upp av det, för med tiden kommer även det på plats. Och fungerar det inte - är gröten superduperbra!

Fortsätt med smakisar, lena väldigt flytande smakisar är bra. Minskar kräkreflexer. Att sova hel natt är förvisso något underbart för mamma och pappa, men inte i närheten så underbart som för små liv som behöver mycket sömn för fin utveckling. Sen behövs det inga mega-portioner för att de små ska börja förlänga nätterna. Det är lika viktigt för den lilla att ha vetskapen om att det finns annan mat än bröstmjölk/mjölkersättning för att kunna sova gott och länge. Hur fungerar gröten?

**Youni**
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Härligt att höra att ni har det sâ bra, emla! :D

Här är en trâd om nappborttagning som kanske kan vara intressant.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

emla

Inlägg av emla »

Gröt har vi inte börjat med ännu. Får ta det snart. Men just nu har plutten blivit sjuk (naturligtvis) så vi avvaktar lite med maten. Sömnen på natten fungerar sådär eftersom han hostar så han spyr (kaskader) hela tiden och därför behöver äta ofta. På dagarna fungerar tupplurarna ändå bra men han sover i stort sett på vakentiden också. Känns som att det är viktigt att han sover mycket nu så vi låter honom somna till lite då med. Men förkyld är man ju inte i en evighet så sen är det nya friska tag med både mat och nattsömn. :D

Jag har läst den där tråden om napparna och det var faktiskt den som gjorde mig lite orolig inför nappborttagandet. Där lät det mycket svårare än i böckerna. Men som sagt, bort ska den! Fast inte heller det blir när han är sjuk.

Nu (eller innan han blev sjuk) så börjar det märkas att han vant sig vid sina sovtider. Ca 5 min innan sovdags blir han jättekinkig. Innan var han det ca 30 min innan sovdags. Det bättrar sig. :D

Tidigare satt vi i sovrummet och kollade på film efter att vi lagt honom. Sista dagarna har vi istället gått ut i vardagsrummet. Igår satt vi i sovrummet igen för att ha nära om han började spy, då märktes det tydligt att han blev störd av att ha oss där. Häftigt att märka sådant. Märkte också stor skillnad när vi först hade en svag lampa tänd och sedan när vi släckte den.
Ibland är det ju så att man måste se saker med egna ögon för att tro dem. :wink:
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Måste förresten tillägga en sak.

Häromdagen var vi på släktmiddag. Jag och sambon var förvånade över sonens dåliga humör (det var sedan på natten som han blev sjuk så det var ju kanske inte så konstigt) och sa detta till de andra. De blev då jätteupprörda och sa att han hade väl inget dåligt humör, han satt ju så snällt och skrek ingenting. Men vi som är vana vid en liten snackande solstråle tyckte ju att han var en riktig butterkaka. Kul när andra tycker att han är på gott humör när vi tycker att han är på dåligt. Det säger ju lite. Och vi är helt övertygade om att det är hans nya liv med rutiner som gör det.

Kul också att svärföräldrarna tycker att vi är så duktiga och gör helt rätt med att införa rutiner. Blir lite lättare då när man får stöd. När gammelfarmor tyckte att vår son var snäll som sover så mycket på nätterna sa hans farfar att det är inte för att han är snäll, det är för att hans föräldrar och framför allt mamma kämpat hårt för att få det så.

Och sonen är inte snäll (jo, det är han men det är ju inte därför han sover) utan smart, han har fattat att det är bra att sova för att orka ha roligt, och att det är så väldans sköööönt. :D 8)
M april -13
Clara Cecilia

Hej,
du ser - det funkar!

(När vi väl fick kläm på SM så började jag läsa Barnaboken med nya ögon - hon vet faktiskt vad hon talar om, på riktigt. 8) Hrm något att fundera på? :D

Clara
emla

Inlägg av emla »

Visst vet hon vad hon talar om. Det har jag verkligen märkt.

Vi funderar faktiskt över en sak till. På kvällarna börjar vi med läggningen ca 1 h före läggdags. Då är det mat och bus som gäller. Problemet är att sonen ofta tjorvar med att ta bröstet vid den här tiden och det är först när det är läggdags som han kan tänka sig att äta. När han väl börjat äta kan han lätt göra det en halvtimme. Det gör att han inte kommer i säng förrän tidigast en halvtimme efter läggdags.
Hur ska vi göra för att han ska äta tidigare? Det är 3 h mellan kvällslurken och den näst sista måltiden så han borde vara hungrig.

Nu är han som sagt sjuk och vi har haft svårt att hålla tiderna. Det har fått oss att ännu mer uppskatta hur vi brukar ha det med fasta tider och vi kämpar för att få till det igen. Hur ska vi göra nästa gång han är sjuk för att inte tappa tiderna helt? Han behöver ju sova och vila mer än vanligt men då förskjuts allt och blir helt galet. Några tips?
M april -13
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Emla! :D

Om han badar på kvällen brukar det vara bra för aptiten. Så att amma direkt efter badet kan vara värt att pröva. :D

När mina barn är sjuka brukar de få sova extra, och när schemat sitter som berget är det inte svårt att lägga in några extra lurar utan att alltihop faller samman. Men innan man har kommit till det bergfasta stadiet kan man använda sig av båda marginalkvartarna på de ordinarielurarna (=lägg 15 min tidigare och väck 15 min senare) - på så vis kan man förlänga alla lurar upp till en halvtimme. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
emla

Inlägg av emla »

Ah, smart med kvartarna! Kan man ta en marginalhalvtimme på morgonen också? Han har varit väldigt trött då trots att han sover rätt bra på nätterna.

Vi är inte så glada i att bada honom så ofta eftersom både jag och framför allt hans pappa har mycket känslig hud som reagerar väldigt negativt när vi är i kontakt med vatten för mycket. Pappans hudåkomma är ärftlig så vi är lite oroliga att sonen ska drabbas också. Själva duschar vi max 2 ggr/v (men tvättar särskilt skitiga ställen oftare såklart, men det gör vi även på sonen). Lite tråkigt för jag kan tänka mig att det blir ett mysigt och bra avslut på dagen annars.
Så om någon har ett annat förslag vore jag tacksam. [-o<
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Suck! Tänk när allt började bli så bra så blev det plötsligt väldigt dåligt. Igår höll jag på att få spader och kände att jag inte orkade mer. Sonen har som sagt varit sjuk, inget allvarligare än en förkylning men det har varit hans första sjukdom så det har varit tufft ändå. Till råga på allt har jag varit förkyld också, därtill mer förkyld än på mycket länge. När jag är sjuk så är jag mer ynklig än förkylda karlar så det är inte mycket med mig då. Därför har jag inte haft krafter att köra på lika duktigt som tidigare. Dessutom har sonen spytt så fort han hostat och ett tag var det risk för uttorkning så någon SM vågade jag mig inte på. Det var helt enkelt bättre att han åt lite och behöll det. Därmed fallerade hela schemat eftersom han inte var mätt så länge utan vaknade och var vrålhungrig efter 45 min hela tiden. För att vila har han fått ligga och mysa i min famn ofta vilket gjort att han dåsat där. Så vi har väl egentligen gjort allt man inte ska den här veckan. Det enda som har fungerat är kvällsläggningen och större delen av nätterna men vi är tacksamma för det i alla fall.

Nåväl, nu är jag så gott som frisk och sonen börjar återhämta sig han med. Så idag kör vi igång med schemat igen. Så här långt har det gått bra idag. Nu håller vi tummar och tår för att vi inte har förstört för mycket utan att det går någorlunda smidigt att komma på rätt köl igen. Men den här veckan har i alla fall motiverat oss att fortsätta med schemat. Vi förstår inte hur någon kan leva utan det!
M april -13
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"