Slippa kura - använda verktygen före 4 mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
emla

Slippa kura - använda verktygen före 4 mån

Inlägg av emla »

Hej allesammans och framför allt hej Anna!

Eftersom jag är alldeles ny här på forumet kan det vara så att jag gör en hel massa fel men då får ni bara säga till mig, jag tar inte illa upp. 8)

Jag tänkte börja med lite bakgrundsinfo, det kanske blir långt så hoppa över dessa stycken om du är i tidsnöd.

För nästan precis 3 månader sedan föddes vår lille son. Som så många andra läste jag spaltvis om graviditet och förlossning innan han föddes men inget om tiden efteråt. När han väl var här började jag däremot att plöja böcker. Många av dem handlade om sömn. I början led jag mycket av sömnbristen men efter ett tag vande jag mig och tyckte att det var rätt ok.

Jag läste någonstans att det är farligt för barn att skrika själva, det kunde skada deras självkänsla. Detta tolkade jag som att jag var tvungen att hålla om honom så fort han skrek. Det blev mycket bärande kan jag säga... I ca 2 månader satt jag och sonen mer eller mindre ihop.

I början försökte vi få sonen att sova i vagnen om nätterna men han skrek och skrek när vi la honom där och blev helt lugn och tillfreds när han fick ligga bredvid oss, vilket han då fick. Han var jättenöjd och kunde småprata sig själv till sömns. Men säg den glädje som varar. Det blev (naturligtvis) allt värre. Ett tag, när han var runt 2 månader, sov han bara om han fick sova på mitt bröst. Eftersom jag dels sov gott ändå (finns ju inget gosigare än att sova med en liten bebisplutt på sig) och dels var så trött att jag tog "easy way out", fick han sova där. Men nu började jag bli orolig över att min bebis var otrygg. Han kunde ju knappt vara utan mig (eller någon annan, han var inte så petig).

Kvällarna var hemska från start. Sonen skrek från det att sambon kom hem tills det var läggdags i stort sett. Dagarna för övrigt var behagliga och lätta. Sambon flyttade tidigt ut i vardagsrummet om nätterna eftersom sonen väsnades så mycket om nätterna (skrek inte men gruffade och stånkade och stönade, både när han åt och när han sov). Vi hade INGEN tid för varandra. Vi fick äta i skift medan den andra höll i vår pojk. Somnade gjorde han inte förrän jag gick och la mig, förutom i våra famnar och då vaknade han så fort man försökte lägga ner honom.
Vi misstänkte magont och han fick sempers droppar.

Men så kom vändningen vid strax efter 2 månader. Efter en jobbig period när jag kände att vi nog inte kommer att vara tillsammans om 1 år bestämde vi oss för att tillbringa kvällarna i tv-soffan (istället för vid matbordet som vi gjort sedan sonen föddes). Detta eftersom vi märkte att det var mindre skrik på helgerna när vi åt där. Vi misstänkte starkt att det var vår egen oro som gjorde att sonen skrek så mycket.

Sagt och gjort, vi åt i soffan och sonen skrek mindre. Livet blev mer behagligt trots att det fortfarande skreks en del på kvällarna. Han hade nu börjat skrika en massa innan han somnade på dagarna också så vi började misstänka att han skrek eftersom han var övertrött. För att minska detta försökte vi få honom att somna i famnen så fort vi såg att han började bli trött. Men hur vi än gjorde så skrek han en stund innan han somnade. Enda undantaget för detta var natten.

Vi gick och la oss 22, han vaknade 2, 4, 6 och sedan lite oregelbundet på morgonen men oftast gick vi upp vid 8. Detta tyckte jag var jobbigt och lånade boken "Somna utan gråt" för att få till en ändring. Boken var bra och det lät lovande. Men efter första natten vaknade han en gång i timmen istället och jag insåg att jag tidigare haft det ganska bra. Som tur väl var återgick han snart till den tidigare ordningen. Boken lovade ingen snabb förändring och precis som SHN skulle man börja först vid 4 mån. Så jag tog till mig lite grann och tänkte lite mer på att lägga ifrån mig sonen när han nästan somnat. Jag började även ta bort nappen precis innan han somnat för att sakta vänja bort den.

För ca 2 veckor sedan märkte vi att sonen somnade vid ungefär samma tid varje kväll. Vi tänkte då att vi skulle försöka få honom att somna i sängen istället för i vår famn. Vi testade en gång och det gick superbra. Han somnade utan gråt bredvid mig i sängen medan vi tittade på tv i sovrummet istället för i soffan. Detta var en torsdag. Vi beslutade oss för att göra på detta sätt från och med måndagen.

Och det gjorde vi. Vi hade de senaste veckorna börjat med lite kvällsrutiner där vi myste och småbusade lite innan läggdags men sista veckan hade sonen somnat innan så att det inte hade gått.
Men nu gjorde vi det igen, fast tidigare på kvällen. När han började se trött ut la vi honom i spjälsängen (där han aldrig tidigare hade sovit) utan större förhoppning. Men vår lille fis låg och pratade för sig själv i en halvtimme och sedan somnade han! Vi var i chock! :shock: Det här skulle vi fortsätta med.

Dagen efter funderade jag över skriket på dagarna. När jag sökte på nätet hamnade jag så plötsligt här. Usch, Anna Wahlgren, tänkte jag, hon misshandlar ju barn. (Förlåt mig Anna, jag är den förste att erkänna att jag hade fel, fel fel!) Nu undrar jag var detta egentligen kommer ifrån, varför har så många den uppfattningen? Jag hade läst det på familjeliv och dumt nog trott på det. (Trots att jag slutat vara inne på den sidan för att den flera gånger fått mig att må dåligt.) Som tur väl var läste jag lite vad Anna skrivit på den här sidan och kände att det var en sund inställning. Men, tänkte jag, om det är 5 min-metoden hon förespråkar (vilket jag var helt övertygad om) så tänker jag INTE göra det. ALDRIG att min son skulle få skrika sig till sömns!

I alla fall så gick jag omedelbart till biblioteket och lånade "Sova hela natten". Väldigt snart insåg jag att jag och sambon redan börjat använda oss av flera av verktygen. Vi hade tex börjat trösta sonen där han låg istället för att ta upp honom, och märkt att det fungerade bra. Dessutom hade jag länge funderat på att införa hårda rutiner på dagarna men inte kommit till skott ännu.

Så veckan som följde, dvs förra veckan, läste jag och läste och läste. Och allt eftersom införde vi fler och fler av de verktyg som stod i boken. Till sist gjorde jag ett schema som vi började med i lördags.

Vår lille son är ju inte 4 månader ännu så någon kur är det ju inte tal om. Däremot hoppas vi på att med hjälp av verktygen och framför allt tankesättet slippa kura utan istället gå långsamt mot att sova hela natten.

Jag måste säga att det går superbra! :D Sonen sover hela nätterna i sin spjälsäng (på rygg, i vårt rum, utan mörkläggning, än så länge med napp). Vi använder mer tankesättet än verktygen faktiskt och har märkt att det fungerar lika bra med våra verktyg (ger tex beskedet på ett annat sätt, men han tar tacksamt emot det). Vi är heller inte så "hårda" med att sluta vagna direkt utan gör det nog lite för länge egentligen men låter honom alltid somna stillastående. Sammanfattningsvis har vi modifierat verktygen och överanvänder dem lite men går långsamt åt rätt håll.

Nu somnar sonen kl 21.30, vaknar ca 2 för mat och somnar om utan problem, vaknar ca 5 för mat, lite frågor men inga problem. Tidigare har han vaknat 6 igen och småfrågat (gnäll, tyst, gnäll, tyst) i nästan 45 min men i natt gjorde han inte det. \:D/
I natt vaknade han dessutom en gång vid 24 och började fråga men jag behövde bara säga ramsan en gång så somnade han om med en liten suck. :D

Nu till mina frågor (wow, det tog tid för mig att komma hit, behövde tydligen skriva av mig):

Min son är alltså 3 mån. Vårt största problem är inte sömnen utan vakentiden. Han blir jättetrött och gnällig ca 30 min innan det är dags att sova och vi har stora besvär att hålla honom vaken och vid åtminstone något sånär gott mod. Är det pga schemat eller pga att han inte vant sig vid schemat?

7.30 Vakna, frukost
9.00 Sova
10.30 Vakna, mellanmål
12.00 Sova
14.00 Vakna, lunch
15.30 Sova
16.15 Vakna, mellanmål
18.00 Sova
18.45 Vakna
20.00 Kvällsmat
20.30 Sova

Sedan har vi som sagt än så länge 2 nattamningar (ska snart börja flytta dem men vill att dagsschemat sätter sig lite mer först) som sammanlagt tar ca 30 min.

Jag lyckas verkligen inte truga i min son mat. Han äter supersnabbt och vrålskriker sedan om man försöker ha kvar honom vid bröstet. Ska jag "tvinga" honom att äta mer eller ger det sig med tiden? Han har dessutom väldigt lätt för att spy vilket gör mig orolig att han inte får i sig tillräckligt (men han växer snabbt i jämförelse med bvc-kurvorna, både på bredd och längd :wink: ).

Tack Anna för en fantastisk metod! Jag tror stenhårt på det här. Nu har jag börjat läsa Barnaboken också. :wink: :D
M april -13
Emma80

Re: Slippa kura - använda verktygen före 4 mån

Inlägg av Emma80 »

Hej och varmt välkommen :heart: :-D ! Vad härligt att läsa om er och de kloka beslut ni fattat längs vägen! Precis som du skriver är er son för liten för att kuras men visst finns det massor ni kan göra redan nu för att komma i fas och kanske aldrig ens behöva kura! Jag flyttar din tråd till späda barn och små så får du fin hjälp där!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
emla

Inlägg av emla »

Hoppsan, jag visste inte att det fanns en sådan del i forumet. :oops: Är lite förvirrad nu om den här tråden är flyttad eller inte. Men är den inte det får någon vänlig själ försöka hjälpa mig. :)

Nu har jag läst i Barnaboken och insett att jag nog var lite snabb med mitt schema. Jag utgick från ett schema i SHN som gällde för en 4-mån bebis och justerade det endast lite. Men jag har märkt att det strular för oss på morgonen och på kvällen. Eventuellt pga att jag fortfarande nattammar.

Jag har funderingar på att införa 9 h natt från nästa vecka. Det borde väl vara rimligt?
Finns det någon som kan hjälpa mig att justera mitt nuvarande schema så att det då passar bättre?

7.30 Vakna, frukost
9.00 Sova
10.30 Vakna, mellanmål
12.00 Sova
14.00 Vakna, lunch
15.30 Sova
16.15 Vakna, mellanmål
18.00 Sova
18.45 Vakna
20.00 Kvällsmat
20.30 Sova

Önskemål är att sonen ska somna vid 20.30-21 så att han hinner träffa sin pappa lite (kommer hem 19 ett par dagar i veckan) samt att vi vuxna hinner få lite egentid.

En gång i veckan har vi mammaträff kl 15-17. Någon gång mellan 15.00-15.45 har vi då massage så det vore önskvärt att han vore vaken och inte åt åtminstone delar av denna tid (helst första halvtimmen om det är möjligt). Resten av mammaträffen är det mest snack så då funkar det att både äta och sova.

De problem vi haft hittills med schemat är att han vaknat för tidigt 6-7 och då tycker att han är jättepigg. Samt att han är lite tjurig på kvällen och ibland inte velat äta kvällsmålet (förrän vi lagt honom i sängen och han insett att det är sovdags, varpå han skriker som en tok tills han får mat. Därefter är det inga problem att natta honom.)

Jag vore jättetacksam om någon kunde komma med lite förslag på hur vi ska få ihop det. [-o<

Mina gamla frågor kan ni glömma, när det gäller maten (förutom kvällen) har det ordnat sig sedan jag läste om SM.
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Jag var visst lite för snabb där. Maten strular visst en del. Vad gör man när barnet skriker och trycker sig bort från bröstet när det är dags för andra bröstet? Han är glad och pigg så fort han slipper äta men börjar vrålskrika om jag för honom mot bröstet. Det händer inte varje gång men till och från.
M april -13
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej igen! Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, förstår om du blev förvirrad! Jag försökte flytta din tråd men kunde inte och sen glömde jag bort det :oops: . Men nu har jag bett om hjälp så din tråd snart kan flyttas, då slipper du skriva om allt.

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
emla

Inlägg av emla »

Tack Emma80! Ingen fara, jag överlever nog. :wink:

Då säger jag hej till alla i den här delen av forumet istället. :D

Jag fortsätter att traggla med schema och mat och verktygen. Det går lite upp och ner tycker jag.

Läggningen på kvällen går jättebra. Vi lägger ner honom och han är glad och nöjd. Eventuellt får vi stoppa in nappen en eller ett par gånger och då även stoppa om honom igen men sedan kan han ligga och småprata för sig själv tills han somnar och oftast har han inte nappen de sista 5 minutrarna.

Mitt första mål är att han ska sova 8 h på natten. Då är det 3 h till morgonmatningen så jag tycker att det kan vara lagom. Än så länge går det så där. Vissa nätter sover han 6-7 h innan han vaknar, någon enstaka gång bara 4. Eftersom det är svårt att få i honom mat på dagarna (världen är ju så spännande, då vill man ju inte ligga vid mammas bröst) har jag svårt att neka honom mat på natten och så hamnar vi i en ond cirkel.
Nu äter han 1-2 (oftast 2) ggr/natt.

På dagarna går läggningarna sämre. Han skriker ofta en bra stund innan han kommer till ro i vagnen (5-20 min). Jag har övergått från att vagna till att nästan bara skaka vagnen och i och med detta tar det nu lite längre tid än vad det gjorde innan.
Men jag antar att detta är ganska vanligt och att det blir bättre med tiden.

Vårt bekymmer är alltså mest maten nu. Han äter bara ordentligt så länge han är trött. Så fort han piggnar till vill han göra annat och om jag för honom mot bröstet gallskriker han.
Måste säga att jag längtar lite tills han är 4 mån så att vi kan börja ge honom annan mat. Det känns som om han hade tyckt det var lite roligare att äta vid bordet än vid bröstet. Jag är dock lite orolig att det ska påverka amningen för den vill jag gärna fortsätta länge med.

Har inga tydliga frågor just nu men tips på hur jag ska få i honom mer mat vore trevligt. :D
M april -13
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej emla och välkommen hit till Späda och Smâ! :D

Ledsen att du fâtt vänta pâ svar. :oops:

Vilken härlig historia du berättar. Kanon att ni kommit in pâ SM, det gör livet med bebis sâ mycket roligare! :D

Som du säger sâ är det mycket mer spännande att upptäcka världen än att ligga och traggla vid mammas välkända bröst när man är sâ stor som tre mânader. Mânga tycker att det gâr ner mat om man ger bröstet direkt efter sov, gärna i dunkel och innan lillen vaknat till sâ att säga. Bâda brösten i ett svep! Ofta är 3mânaders ganska effektiva ätare, sâ de kan fâ ner en hel del pâ den första omgângen. Sen kan du erbjuda andra varvet inom timmen, men ingen panik om han inte vill ha.

Du behöver inte vänta till 4mânadersdagen för att börja med lite skedmat. Läs i 3-4mânaderskapitlet i Barnaboken om introduktion av fast föda! Det brukar ge fint resultat pâ sömnen.

Oroa dig inte heller för att amningen hotas. Jag ammade min första till drygt âtta mânader (och han fick skedmat frân 5-6 mânader - ALLDELES för sent :shock: , det var i den vevan jag upptäckte AW). Lillebror fick börja äta med sked strax innan fyra mânader och han ammades till cirka halvâret (dâ han fick sex tänder pâ en vecka och förvandlades till vampir sâ jag gick i strejk :roll: ).

Det lâter som att ni har det jättefint, fortsätt som du gör med era fina rutiner sâ ska du se att det pusselbitarna faller pâ plats allteftersom.

:heart:
emla

Inlägg av emla »

Tack för svaret som jag tvärtom tycker var snabbt. =D> Inte lätt att svara när jag är i fel tråd ju. 8)

Vad skönt att höra att det är ok att ge mat när han är precis nyvaken. Precis som du säger så går det ner mycket mer då, förmodligen för att han är lite gossugen också. :wink: Problemet är bara att få honom att hålla sig vaken eftersom han lätt somnar. Men jag kämpar.
Skönt också att höra att det är ok att ta båda brösten i ett svep. Om jag byter blöja emellan tröttnar han nämligen på att äta.
Så då kan jag fortsätta som jag gjort i alla fall sista dagarna.

Hm, blir så velig på det här med maten. Varför säger bvc att man absolut inte får börja före 4 mån? Men han är ju snart 3,5 mån så vi kanske kan börja smyga in litegrann, utan att säga till bvc. :lol:
Idag ska vi i alla fall dit och prata just mat så jag ska ställa henne mot väggen lite grann... :wink:
M april -13
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Emla! :D
emla skrev: Hm, blir så velig på det här med maten. Varför säger bvc att man absolut inte får börja före 4 mån? Men han är ju snart 3,5 mån så vi kanske kan börja smyga in litegrann, utan att säga till bvc. :lol:
Idag ska vi i alla fall dit och prata just mat så jag ska ställa henne mot väggen lite grann... :wink:
:idea: Om du känner att din lillkille är hungrig på mat tycker jag absolut att du ska gå på magkänslan! Min son började med små smakisar vid 3 mån 10 dagar, och det är han inte ensam här på forumet om att ha behövt för att bli mätt och nöjd. :wink:
emla skrev: 7.30 Vakna, frukost
9.00 Sova
10.30 Vakna, mellanmål
12.00 Sova
14.00 Vakna, lunch
15.30 Sova
16.15 Vakna, mellanmål
18.00 Sova
18.45 Vakna
20.00 Kvällsmat
20.30 Sova
Annars har jag en synpunkt på ditt schema: har man lite matstrul så ska man absolut försöka hålla 3,5-4h mellan måltiderna så att lillen hinner få upp en ordentlig aptit och det inte blir snutt-ätet och snutt-sovet. 8) Så 7.30, 10.30, 14 funkar bra, men 16.15 är för tidigt - satsa hellre på 17.30 eller rent av 18 och sedan kvällsslurk kl 20. Då måste det sista sovpasset (som gärna får bli lite längre) hamna före middagen kl 18. Blir han för trött så kan du ju skjuta in en 20-minlur nånstans i kvällsrutinen. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
emla

Inlägg av emla »

Blev igår tillsagd att små magar inte klarar mat före 4 mån. Men men, vi är snart där i alla fall. Och igår åt han faktiskt bättre, får hoppas det fortsätter så. Men någon standardmodell lyckas jag inte med. Om jag föreslår att vi ska byta blöja mitt i maten så skriker han som en tok tills han får det andra bröstet eller så tycker han att det är en så bra idé att han inte vill äta mer sedan. Så vi kör på all mat i ett svep.

Jag har redan flyttat på middagen, men glömt skriva in det. Vanligtvis är det middag kl 17 nu.

Menar du att jag ska köra ihop vilorna till 1,5 h mellan 16.30-18? Jag vet inte hur jag ska lyckas få honom att vara vaken från 14-16.30 bara. Det är svårt nog till 15.30 tycker jag.
M april -13
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:) Hej, vem har sagt att små magar inte klarar mat förrän vid 4 mån ålder? Alla våra barn har börjat med smakportioner och gröt när de varit 3,5 mån och det har gått så bra och de har sovit så gott. I Danmark sägs det tydligen att man kan börja med smakportioner vid 2 mån ålder. Men det är ju danska barn det.. :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
vill bara tillägga att vi började med smakisar vid 3,5 månad. Båda Slök det dom fick och vi ökade stadigt efter det.

Min BVC dam sa: håll bara koll på magen så den hänger med, ge rejält med fett (rapsolja är praktiskt för så här små) och är dom Glada så mår dom Bra.

Så råden varierar från BVC person till BVC person vill jag bara säga. :wink:

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
emla

Inlägg av emla »

Det var bvc som sa att så små magar inte klarar matportioner. Eftersom jag själv jobbar inom vården så vet jag att det är sjukt jobbigt när patienterna inte gör som man säger utan det de själva tror är bäst. Oftast så är det liksom inte det, inte inom mitt område i alla fall. Därför är jag generellt för att följa vårdens rekommendationer.

Vi har i alla fall bestämt oss för att vänta tills nästa helg så att sambon kan vara med och titta. :D

Kvällarna funkar alltså jättebra och nätterna oftast också. Vaknar han tidigare än vad jag tycker att han borde så behöver jag bara ge honom nappen och stoppa om honom så somnar han om. Det är bara framåt kl 6 som det börjar strula lite. Då vill han upp och snackar i ca 30 min. När det sedan är dags att gå upp är han jättetrött.

Dagarna däremot är värre. Det är ofta ganska mycket skrik vid läggningarna då vilket jag tycker är jobbigt. Blir ibland lite negativ och undrar vad skillnaden är att låta honom skrika så här och 5-min metoden... Jag kan liksom inte höra när han är arg eller ledsen. Jag tycker att varje skrik låter som att han känner sig helt ensam och övergiven i världen.

Vagningen sitter klockrent och får honom att tystna direkt. Sista dagarna har jag övergått till att nästan enbart skaka vagnen i sidled och oftast räcker det. Ramsan däremot känner jag inte att vi får någon respons på. Beror det på att han är för liten eller att vi gör fel på något sätt?

Känner att jag behöver lite peppning för att orka fortsätta på dagarna. Hur ska man veta att man inte skadar sitt barn genom att låta honom skrika så här? Samtidigt märker jag ju att om jag vagnar för mycket så blir han inte längre lugn av det. Jag önskar bara att dagarna fungerade lika bra som kvällarna. Då kan han bli tjurig medan vi busar med honom men så fort vi lägger honom i sängen blir han glad igen. :heart:
M april -13
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej! :)

Jag vill tillägga i detta om mat att i Danmark rekommenderas smakisar från 2 månader! :shock: Men såååå ociviliserade är ju inte danskarna i alla fall :wink: . Det var faktiskt min erfarna bvc-tant som berättade detta och hon tyckte inte heller att det var ngt konstigt. Det är också skillnad på smakisar och matportioner. Det tar ju ett bra tag innan man kan komma upp i några större mängder. Smakisar ska ju vara små portioner. Sedan märks det tydligt efter hand när de vill ha mer.

Jag förstår att du inte vill att bäbis ska ligga och skrika. Det vill inte vi heller :) . Det känns som om du skulle behöva få till lite mer dialog här. Dvs. Lägg för att sova, ramsa (bara denna gång), lyssna av. Vad händer nu? Blir det ledset skrik? vagna. Sluta så fort han lugnat sig eller tystnat. Om det känns som om det inte tar stör du honom troligtvis mer än du hjälper honom. Sluta vagna och avvakta igen. Om han tystnar så fort du kommer in och börjar vagna har du hamnat i vagningsträsket. Sluta då vagna och avvakta. Gå in igen om det behövs. Stå alltså inte länge, länge och vagna utan gå därifrån och lyssna. Men ramsa inte mer här. Det gör du vid denna ålder bara i beskedet så att säga, första gången när du visar att nu är det dags att sova. Han är för liten för ramsan ännu så den får dröja med att användas som verktyg.

Du verkar ju ha jobbat väldigt bra med vagningen =D> så använd den på dagen så mkt som det behövs.

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej igen emla! :D

Jag vill inte tjata om maten egentligen, men däremot vill jag poängtera att en stor poäng med Standardmodellen (och SHN för den delen) är att man som förälder tar sitt eget ansvar och fattar sina egna beslut. Om det för dig, och i just din sons fall, innebär att det är bättre att vänta med smakisar till efter 4 mån, så ska du givetvis göra det. Men att göra det (mot din magkänsla, vad det verkar) bara för att du anser att man generellt bör följa vårdens rekommendationer är inte rätt skäl - för din lojalitet här behöver ligga hos sonen snarare än hos din arbetsgivare.

Nu tjatade jag visst i alla fall? :roll: Det var bara för att de tidiga morgnarna signalerar hunger för mig, och de struliga dagsläggningarna signalerar övertrötthet (pga de tidiga morgnarna).
emla skrev:Kvällarna funkar alltså jättebra och nätterna oftast också. Vaknar han tidigare än vad jag tycker att han borde så behöver jag bara ge honom nappen och stoppa om honom så somnar han om. Det är bara framåt kl 6 som det börjar strula lite. Då vill han upp och snackar i ca 30 min. När det sedan är dags att gå upp är han jättetrött.

Dagarna däremot är värre. Det är ofta ganska mycket skrik vid läggningarna då vilket jag tycker är jobbigt. Blir ibland lite negativ och undrar vad skillnaden är att låta honom skrika så här och 5-min metoden... Jag kan liksom inte höra när han är arg eller ledsen. Jag tycker att varje skrik låter som att han känner sig helt ensam och övergiven i världen.
Så om du redan har ultimata avstånd mellan måltiderna och inte är beredd att införa mat, så kanske du kan överväga att antingen ge ett extra "i-sömnen-mål" innan du själv går och lägger dig (för du har som jag förstår det inget nattmål kvar? Om du har det är frågan istället ifall du kan få honom att äta MER när du väl ger ett nattmål, så att han står sig till morgonen) eller komplettera med ersättning/utpumpad mjölk på flaska till kvällsslurken så att han får bättre förutsättningar att sova till morgonen, vilket ju vore bra för dagarna också, eftersom han skulle bli mer utsövd. :D

I all välmening även om jag låter brysk! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"