Kvällstrassel och nattslurkstrassel med snart 10 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sigge-Mamman

Re: Kvällstrassel och nattslurkstrassel med snart 10 veckors

Inlägg av Sigge-Mamman »

Hej igen!
Sigge fortsätter sin turné genom bebislivet med att sova hela natten (ca 20 - 06.30-07). Bara sådär. Som om det vore det mest naturliga för honom, och som om han inte gjort annat förut. Natt är natt och då vill han vara ifred.

Sigge-mamman däremot, hon vaknar alltid kl 05 och är alltid lika förvånad :shock: över att Sigge-bebisen inte gett ifrån sig ett knyst under natten. Men hon tackar och tar emot och njuuuuter.

Nu har daglurarna börjat trassla lite, jag tolkar det som en effekt av den goda nattsömnen, samt att Sigge nu orkar och vill vara vaken lite mer. Jag har som sagt strävat efter 2-2 under dessa veckor, med undantag för lunchluren som fått bli längre ibland (2,5) och sista luren som alltid blivit kort pga skarvning. Jag håller på att skrapa ihop ett schema som jag tänkte spika och börja följa till punkt och pricka på torsdag. Nu har vi ju haft det rätt "flytande" beroende på när morgonen börjat och det har gjort att vi lagt honom för natten på olika tider.

Schemat som jag tänkt för killen: (med marginalkvartar på dagen, och halvtimme till nattningen om det är väldigt trassligt)

7.00 Godmorgon! Mat
8.45 - 10.15 Sova
10.15 Mat
12.15-14.15 Sova
14.15 Mat
16.00 -17:30 Sova
17.30 Mat
19.30 Nattslurk
20.00 Godnatt

Hoppas det ser bra ut!

I helgen fick Sigge sin första smakis också, katrinplommonpuré (eftersom han är lite trög i magen så fick det bli det) och vi har fortsatt med att ge smakis sen dess. Roligt och gott tycker Sigge! Jag har backat HELT gällande trugandet vid matningarna med flaskan. Vill han ägna sig åt att spana in katten istället så får han göra det. Jag erbjuder. Spottas det ut bryter jag DIREKT och vi gör ngt annat en stund, sen erbjuder jag igen osv osv, och Sigge sköter det där fint, tycker att nätterna är ett bevis på det så nu har jag slutat stressa upp mig över det. Någon gång har han vaknat efter 45 minuter när vi lagt honom för natten och då ger vi en sängfösare så somnar han om gott :sleep:

NU börjar jag fatta vad det här handlar om! Och NU börjar det bli ROLIGT! :lol:

Kram fr Sigge-mamman
Sigge född 110116
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Sâ härligt ni verkar ha det tillsammans! :heart: :thumbsup:

Schemat ser fint ut, men jag undrar om den sista luren pâ en halvtimme är just sâ lâng för att Sigge är en liten 30minskarvare? (det ska tydligen finnas sâna med! :lol: ). Annars är 20 min och 45 min klassiska sömnpass.

Underbart med smakisar och med en sân skön matattityd (och allmän attityd 8) ) frân mamma.

Rapportera gärna vidare om hur det gâr för er! :D

:heart:
Sigge-Mamman

Inlägg av Sigge-Mamman »

Hej!
Ja, vi har det rätt najs nu! :D Och Sigge har det nog allra bäst av oss alla :D

Sista luren är på 1,5h. Det är vad Sigge behöver för att orka med den långa kvällen. Han skarvar på 45 minuter, men jag tar inte upp honom då utan försöker få honom att somna om. Om han inte somnar om så får han ligga kvar i vagnen och jag lugnar honom när det behövs. Tar jag upp honom så blir det på tok för mycket för honom, men så småningom när han orkar mer så ska den luren kortas ner till 45!

Sigge har hittat sin tumme på riktigt nu och den är hans bästa vän, han suger som om det inte fanns någon morgondag! Högt och ljudligt! *smack smack smack* låter det!
Och med det så har han även blivit lugnare/nöjdare under vakenpassen. Jag provade napp under ngr dagar för jag misstänkte ju att han hade ett starkt sugbehov, men nappen ratades totalt! Tummen ska det va! :heart:

Lovar att komma med fortsatt rapport!

//Sigge-mamman
Sigge född 110116
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:oops: Dags att skaffa glasögon tydligen :D

Tummen är helt klart en bundsförvant av rang! :thumbsup:

Sigge-Mamman

Inlägg av Sigge-Mamman »

Hej igen!
Här rullar allt på och Sigge fortsätter att sova hela nätterna! :sleep: Jag tycker att han är så duktig och han är nöjd och glad när han väcks på morgonen. Ja, för det får vi nästan alltid göra, väcka honom kl 07! Ibland gnölar han nattetid, men oftast inget som kräver några större insatser från mamman och pappan, han verkar lösa sina problem själv.
Jag har utnyttjat marginalkvarten på morgonen ibland (alltså väckt Sigge först vid 07.10-07.15) men det är ju för att jag själv är så himla segstartad på morgonen... :roll:

Daglurarna nu blivit fnurriga. Jag gjorde ett schema förra veckan (11+1,5+2+1,5) som jag kört i en vecka nu och det ger inte med sig, utan jag tycker att det blir fnurrigare och fnurrigare på daglurarna för varje dag... :( Det skarvas vid 45 och numera är det omöjligt att få honom att somna om efter det, ALLS. Även på långluren har han börjat skarva vid 45 och fått svårt att somna om, eller somnar inte om alls... och det har varit den luren som nästan aldrig strulat. Vi är ute mycket på dagarna nu när det blivit varmare, Sigge får vara med på allt vi gör, så roliga aktiviteter och frisk luft är det inte brist på! Sigge vill också göra natt tidigt, kl 19.15-19.30 kajkar han ihop totalt, så vi har använt marginalhalvtimmen varje kväll så natten har ju blivit 11,5 h och det ger ju närmare 16,5 h sömn/dygn, kanske lite väl mycket va...?

Jag har ju sett att Sigge är en riktig trötts och förstått att han behöver mkt sömn/dygn, men jag tror att han försöker tala om för mig att det stadiet är förbi nu och att han inte alls behöver sova sådär långa lurar på fm och em längre...

Ska jag våga mig på att ändra schemat till 12+45+2+45? Bara sådär? Hur har ni andra gjort när ni ändrat sovtider? Jag har ju hela tiden gått varsamt fram (kanske lite väl varsamt?) och ändrat lite, liiite i taget.
Jag vet ju att han fixar 11,5 h natt, utan mat. Han är hungrig när han äter vid 07, men inte VRÅÅÅL-hungrig, utan bara, tja, hungrig... Så han fixar väl 12 h utan mat också? Och om han nu inte fixar 12h utan mat så är egentligen inte det någon större katastrof, ett nattmål är ju inte så värst jobbigt att fixa, men jag tror faktiskt att Sigge föredrar att sova ist för att äta nattetid.
Tvivlet ligger i om han fixar vara vaken på vakenpassen (ffa kvällspasset som varit skönt förskonat från större kvällstrassel den senaste veckan) med mindre sömn dagtid i bagaget? Och största oron ligger i att han då ska bli för trött för att äta och därmed för hungrig för att sova (vill inte hamna där igen!)...

Hälsningar fr Sigge-mamman
Sigge född 110116
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Sigge-Mamman skrev: Ska jag våga mig på att ändra schemat till 12+45+2+45? Bara sådär? Hur har ni andra gjort när ni ändrat sovtider? Jag har ju hela tiden gått varsamt fram (kanske lite väl varsamt?) och ändrat lite, liiite i taget.
Ja det tycker jag. Och så ännu mer mat! :D
Jag har ändrat tider när det börjat trassla rejält vid en tidigare säker lur och mer blivit "vila" :D 8) av det hela. Det är bra att vara varsam :heart: i början, annars skapar man så lätt allt möjligt trassel. Men väl på spåret så brukar SM barn "känna" vad som behövs och tala om det.

Och så Mer Mat :D
Mer av allt!

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Sigge-Mamman

Inlägg av Sigge-Mamman »

Hej Clara Cecilia! Tack för ditt svar!

Sagt och gjort, med start igår em (väckte honom precis innan han hann vakna i 45 minuters skarven). Det blir 12+45+2,5+45 till att börja med.

Och "mer av allt" ska anammas! Igår började vi med en ny smakis, risgröt! Gjorde succé hos Sigge! :heart: Så (ännu) mer mat står också på agendan (trots att han äter MYCKET nu, 200-330 ml ersättning/mål + smakis till lunch och mellis och ibland till kvällen, beroende på hur det står till med magen).

Igår fick vi göra natt redan 19.20, Sigge bröt ihop totalt (det går alltså på en nanosekund) och hade svårt att komma till ro sen, blev först framåt 20-tiden. Men han sov till 07.15 imorse då jag väckte sömntutan (som iofs låg och små-snackade med sig själv mellan 04-05 inatt, mamman och pappan sov räv och väntade på att Sigge skulle börja ropa på oss, men han somnade om så gott). Så att göra natt kl 19 kommer uppskattas!

Hälsningar Sigge-Mamman
Sigge född 110116
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Så bra han svarar, skönt!

Ja man slutar aldrig förundras över hur mycket en hungrig liten person kan få i sig. Men ersättning är ju inte lika mättande som risgröt tex så mer av allt är en bra devis :D !

Och som du märker så börjar kvällströttheten komma. Glädj dig - jobba på så har ni snart 12 timmars nätter!

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Sigge-Mamman

Inlägg av Sigge-Mamman »

Hej!

Ja, mer av allt ska det bli! Och jag glädjs, varje dag! Nu är det ju inte alltid en dans på rosor, det kan vara riktigt, riktigt jobbigt ibland men jag har liksom mer ork att ta hand om det nu när jag inte lägger så mkt energi på att allt måste vara perfekt. Och som jag sagt tidigare, att bli en chillare mamma och släppa på alla "MÅSTEN" var receptet på framgång för oss. Sigge har ett hiskeligt temperament ibland, och är då inte den mest tålmodiga varelsen (frustrationen över att inte veta hur han ska få tag på den där härligt knubbiga och goa handen som viftar förbi ansiktet hela tiden, den frustrationen är INTE att leka med :heart: ), och matningarna är fortfarande knepiga ibland, men han är i grund och botten NÖJD med tillvaron och det gör oss alla gott att han är det!

Inatt gjorde Sigge 12h natt, vi gjorde natt kl 19. Jag trodde att han skulle vakna för matpåfyllning under natten eftersom han åt lite skralt i går kväll, men nej. Tog en stund innan han somnade igår, och han vaknade och tjoade (kollade läget?) några gånger fram till kl 21, men han grejade det själv, inte ens litet ett skak i handtaget behövdes för omsomning, bara husljud och lite höjning av volymen på tv:n :D
10 över 7 i morse väckte jag och pappan honom med tjo och tjim och Sigge fyrar av ett sömnigt men hjärtligt leende! :heart: Han som annars brukar vara rätt butter på morgonkvisten (helt klart ärvt från den morgontrötta mamman :sleep: ).
Han låg i vanlig ordning och snackade lite under vargtimmen, men somnade om nångång, vet ej när (jag somnade om före honom). Tror att det kan bero på mörkläggningen, han sover i vagn i hallen och där är det inte helt mörkt.

Magen verkar fungera bra med risgröten introducerad, så jag funderar på att ge gröt som nattslurk. Dels för att det mättar bättre och dels för att Sigge tycker att det är rätt trist att äta ur flaska ibland, ffa på kvällen. På kvällskvisten när han är så där trött och trasslig så är det megasvårt att få i honom en slurk från flaskan, men jag tror att lite gröt skulle slinka ner utan problem och mätta bra inför den långa natten. Han älskar nog att äta smakisar, för han sprattlar och blir glad varje gång jag sätter honom i babysittern för smakismatning :D trots att han slukat en hel flaska ersättning innan!
Och ja, jag fattar inte hur allt han slukar får plats :shock:

Hälsningar fr Sigge-Mamman
Sigge född 110116
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Underbart att höra att din attityd är pâ topp! :thumbsup: Som du märker gör det underverk! :D
Sigge-Mamman skrev:På kvällskvisten när han är så där trött och trasslig så är det megasvårt att få i honom en slurk från flaskan, men jag tror att lite gröt skulle slinka ner utan problem och mätta bra inför den långa natten.
Jag har bara goda erfarenheter av gröt som nattslurk. :D Antar att du redan börjat med gröten där pâ kvällen? Hur gâr det?

Chilla vidare, ni verkar njuta lika mycket bâda tvâ av sällskapet. :wink:

Sigge-Mamman

Inlägg av Sigge-Mamman »

Hej!
Än så länge så går det bra, kör på några dagar till innan jag utvärderar...! Dessvärre har vi haft ännu mer kvällstrassel sen det nya schemat infördes, med lite trassliga matningar och låååånga stunder med lite vagning innan Sigge väl somnar för natten. Och han har inte varit riktigt på topp dagtid. Men jag hoppas att det ger med sig [-o< Om inte så får jag tänka ut en lösning då. Grötslurken blev det inte så mycket av pga trassel, tyvärr, men då kom jag på den geniala idén att ge gröt till middag ist och det verkar funka bra! Och tar han inte emot nattslurk på det så gör det ju inte så mkt, det känns som att han är ordentligt mätt iaf. Magen verkar hänga med på det också, så det får bli lösningen!

Sigge har dock sovit hela nätterna trots kvällstrasslet och lite skralt matintag. Ok, han har ju sitt sedvanliga uppvak kring 04-05 för lite snickelisnack :) men vi behöver inte göra något åt det, förutom att sova räv, eller somna om själva 8)

Igår när jag skulle tvätta madrassen i vagnen (modell äldre med träbotten i hårdliften) såg jag att det var svartprickigt av MÖGEL :!: :!: :!: :!: på undersidan av madrassen!!! :shock: :shock: :shock: :shock: Mest där Sigge brukar ligga med huvudet (och dregla lite) och även där larmet är. Det var inte många dagar sen jag vädrade vagnen sist och då fanns inget mögel där... :?: :?: :?:
Trots tvättning i 95 grader, noggrann inspektion av allt, byte av madrass och noggrann vädring av hårdliften så känns den ju fortfarande sunkig (mögel är ju INTE att leka med, vill inte att han drar på sig några allergier etc) och jag vill nog flytta över honom till sängen så snart som möjligt (typ NU).

Han somnar ju ganska många gånger på egen hand utan vagning (förutom till natten då) och nattliga uppvak verkar han ju greja rätt bra själv. Nu är ju två lurar kortade till 45 minuter så då slipper jag hålla på och vagna i de skarvarna. Och nu när jag tänker efter så vagnar vi väldigt lite egentligen! Så han kanske kan anses redo för sängen och buffen (och snart en ramsa) ist för vagnen?
Hur har ni andra gjort när ni flyttat över era småttingar till säng? Hur har det gått? Hur gamla har de varit och hur ska man gå tillväga? Typ göra det rakt upp och ner hux, flux (och med massor av attityd såklart)?! Här behöver jag lite tips ser jag!

Hälsningar fr Sigge-Mamman
Sigge född 110116
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Sigge-Mamman skrev:Grötslurken blev det inte så mycket av pga trassel, tyvärr, men då kom jag på den geniala idén att ge gröt till middag ist och det verkar funka bra! Och tar han inte emot nattslurk på det så gör det ju inte så mkt, det känns som att han är ordentligt mätt iaf. Magen verkar hänga med på det också, så det får bli lösningen!
:thumbsup:
Sigge-Mamman skrev:Och nu när jag tänker efter så vagnar vi väldigt lite egentligen! Så han kanske kan anses redo för sängen och buffen (och snart en ramsa) ist för vagnen?
Hur har ni andra gjort när ni flyttat över era småttingar till säng? Hur har det gått? Hur gamla har de varit och hur ska man gå tillväga? Typ göra det rakt upp och ner hux, flux (och med massor av attityd såklart)?! Här behöver jag lite tips ser jag!
Vâr lillebror sov i vagnsinsats (i vâr garderob :shock: 8) ) fram till knappa fyra mânader, vi hade ingen plats att vagna pâ inne sâ han buffades vid behov. Sen fick han flytta in till spjälsängen hos storebror nânstans där innan fyra mânader. Det gav bara goda effekter pâ hans nattsömn, jag upplevde att han behövde mycket mera plats än vad han hade i vagnen. Ta en titt i Barnaboken (sexmânaderskapitlet Ut ur sängkammaren) för lite inspiration. Och sâ attityden (men den har du ju redan :D ).

Nâgon annan kanske kan komplettera om hur man övergâr frân vagning till buffning, det har jag ingen personlig erfarenhet av.

Usch sâ otrevligt med mögel! Det var en diskussion om just mögel i vagnen inne pâ Barnasaker för en tid sedan, kanske kan det vara intressant att läsa för dig.
http://www.annawahlgren.com/forum/searc ... t=S%C3%B6k

Sigge-Mamman

Inlägg av Sigge-Mamman »

Hej!
Nu är jag här och härjar igen, behöver lite mat-råd! Vet inte om jag ska skriva här eller i mat-forumet, så jag chansar å skriver här!

Jag införde smakisar för ett tag sen och det går fint! Vi tar en smak i taget och hittills har han gillat allt mer eller mindre (det går iaf ner!). Nu är det så att Sigge har börjat krångla med flaskan. På morgonen vid första målet går det hyffsat bra, men vid alla andra måltider så vill han helt enkelt inte ha. Inte som påfyllning efter smakis, inte före smakis, inte en stund efter smakis, inte direkt efter att han sovit, inte någon gång alls, han vill helt enkelt inte ha å visar det tydligt å jag kan bara respektera, inget att bråka om tycker jag.
Det har i sin tur lett till att jag ökat på smakisarna som nu egentligen inte kan kallas för smakisar, utan mer för halv/helportioner.

Jag undrar har ni andra gjort vid övergång smakisar-halvportioner-helportioner:

Hur snabbt? Och har magarna "pallat med trycket"?

Har era bebisar också ratat flaskan/ersättning/bröstet till förmån för fast mat? Nu gör det inte så mycket att Sigge inte vill ta flaskan som en måltid eftersom jag får i honom mat ändå, men jag är lite orolig över att han inte får i sig vätska (och blir uttorkad å förstoppad etc etc på kuppen). Jag vet att det är vätska i maten han får i sig, men utöver det är det verkligen bara skvättar han får i sig (10-50 ml ersättning). Men hur har ni fått i era små extra vätska?

Hur kan ett matschema se ut när man övergår till mer fast mat? Är det fortfarande 4 stora måltider/dag eller klämmer man in mellisar osv? Jag har för mig att jag läst om "två frukostar" någonstans, har letat å letat men hittar inte den braiga tråden jag läste det i, så hur går man tillväga då? Alltså ger man först frukost (exempelvis ersättning) vid väckning och sen en portion av ngt annat inom timman, eller väntar man en stund?

Och förresten, är det fortfarande mat inom en timme som gäller?

Sigge fortsätter att sova gott om nätterna, hela nätterna! 8) Ibland vaknar han å ropar lite (ibland ropar han mer, hehe) men då har vi buffat/vagnat och han har då somnat om så gott. Vi flyttade över honom till sängen i vårt lilla sovrum då vagnen blivit så sunkig, och själva sovandet i sängen gick bra även om han första kvällen ställde en del frågor innan han somnade för natten. Däremot så störde vi nog honom en hel del (pappan snarkar och mamman pratar i sömnen) och jag vaknade av minsta pip/gruff/pust/suck/nöff/stånk/gnöl från Sigge, så det blev alltså ingen bra sovmiljö för någon av oss. Så han har fått flytta tillbaka till vagnen i hallen igen... Lite snyggt sådär :roll: Han ställde lite, men inga direkt envisa frågor om det vid den nattningen men jag å pappan höll masken.
Å jag har inlett projekt mögel-sanering (tack för länken till mögel-tråden!). Men nu vet vi att han kan sova i sängen iaf :)

Tack på förhand å kram från Sigge-Mamman
Sigge född 110116
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, fortsätt du att härja i denna tråden. :wink:
Sigge-Mamman skrev:Jag undrar har ni andra gjort vid övergång smakisar-halvportioner-helportioner:

Hur snabbt? Och har magarna "pallat med trycket"?
Här har det ganska snabbt övergått från smakisar till riktiga måltider. Jag har inte gått igenom alla smakisar utan så fort småttingen fattat det fina med att äta från sked så har jag börjat med mer riktig mat. Utan att tveka har jag bara ökat på mängden mat och lagt till fisk, kött och kyckling.
Linus är 5 månader om några dagar och han äter två portioner mat per dag, en portion gröt och så är det amning som frukost och nattslurk. Magarna har det inte varit några problem med, men så har vi minst två matskedar katrinplommon i gröten varje dag och så en skvätt Rapsolja i all mat och gröt.
Sigge-Mamman skrev:Har era bebisar också ratat flaskan/ersättning/bröstet till förmån för fast mat? Nu gör det inte så mycket att Sigge inte vill ta flaskan som en måltid eftersom jag får i honom mat ändå, men jag är lite orolig över att han inte får i sig vätska (och blir uttorkad å förstoppad etc etc på kuppen). Jag vet att det är vätska i maten han får i sig, men utöver det är det verkligen bara skvättar han får i sig (10-50 ml ersättning). Men hur har ni fått i era små extra vätska?
Här ammas det både morgon och som nattslurk och så erbjuder jag tuttemjölk efter alla mål mat också men då går det inte ner mycket. Gör du egen mat kan du spä den med ersättning och äts det köpemat så är det, precis som du säger mycket vätska i den. Dyrt vatten kan tyckas. Men några skvättar på 50 ml blir ju en del vätska och så den i maten då. Du får nog se varthän det barkar och agera därefter.
Sigge-Mamman skrev:Hur kan ett matschema se ut när man övergår till mer fast mat? Är det fortfarande 4 stora måltider/dag eller klämmer man in mellisar osv? Jag har för mig att jag läst om "två frukostar" någonstans, har letat å letat men hittar inte den braiga tråden jag läste det i, så hur går man tillväga då? Alltså ger man först frukost (exempelvis ersättning) vid väckning och sen en portion av ngt annat inom timman, eller väntar man en stund?
Våran 5 månaders kille äter tuttemjölk till frukost klockan 7, mat vilket innebär potatis, grönsaker, kött eller fisk och sås samt frukt till efterrätt kl 10.30, gröt på 0,75 dl gryn och 1,5 dl vatten och så katrinplommon och en frukt kl. 14.30, kvällmat samma som lunchen klockan 17 och sen blir det nattslurk i form av tuttemjölk 18.30.

När de blir lite större brukar vi också ge två frukostar, först blir det en flaska välling klockan 7 och sen får man sitta med och äta frukost tillsammans med familjen. Den andra frukosten blir nog inom en timme när det är vardag och lite senare om det är helg.
Sigge-Mamman skrev:Och förresten, är det fortfarande mat inom en timme som gäller?
Hela målet tar nog en timme, det måste ju saneras något mellan mat och frukt eller amning. Men egentligen håller vi oss nog oftast inom 45 min. Det viktigaste är att inte dra ut för mycket på måltiden för då hinner inte magen vila innan nästa mål ska påbörjas.
Sigge-Mamman skrev:Sigge fortsätter att sova gott om nätterna, hela nätterna! 8) Ibland vaknar han å ropar lite (ibland ropar han mer, hehe) men då har vi buffat/vagnat och han har då somnat om så gott.
Härligt att nattsömnen fungerar så bra.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge-Mamman

Inlägg av Sigge-Mamman »

Hej!
STORT :heart: tack för ditt utförliga svar! Lämnar inget att undra över!
Det är härligt med hungriga bebisar!

Jag gör all mat själv utom katrinplommonpurén och gröten, och får väl snart se till att det blir lite mer proteiner i kosten (fisk och kött!). Härligt!
Tack för tipset ang rapsoljan, har bara haft en skvätt i ersättningen tidigare men nu ska maten skvättas ner också!

Kram Sigge-Mamman
Sigge född 110116
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"