Har en liten godbit jag fortfarande håller på att lära känna. Jag har under flera veckor antecknat och iakttagit för att luska ut hans tendenser och preferenser för att sen kunna bygga rutiner kring en vardag. Jag har haft dagarna flytande, men dagarna har alltid börjat kring 07:30 för då har pappan precis stigit upp och då brukar bebisen vakna per automatik. Jag har inget "spikat" schema för honom, men känner nu att det är dags att börja knåpa ihop ngt. Jag vet att det infaller en ökningsperiod kring 12 v och jag vill vänta tills den är över innan jag "spikar" något. Jag har strävat efter att hålla 2-2 under dagarna, men han är en riktig tröttmössa som på sin höjd orkar vara vaken i 2 h. och som behöver sova minst 2 h för att orka nästa pass. Det är 1,5/1,75 vakentid som fungerar bra för honom och så har det fått vara.
I dagsläget ser våra dagar ut såhär på ett ungefär, med marginalkvartar hit och dit och marginalhalvtimme på kvällen om det är väldigt trassligt... Jag har som sagt strävat efter 2-2, men det orkar han inte.
7:30 Godmorgon + frukost
9:00 Sova 2h
11:00 Lunch (här är gossen ofta trött trött trött!)
12:30 Sova 2h (eller 2,5 h)
14:30 Mellis (här är han lite piggare)
16:30 Sova 1,5 h
18:00 Middag, bad, mys, ofta en powernap på 5 el 20 pga övertrötthet
20:00-20:15 Nattslurk (som i princip aldrig tas emot, eller tas emot efter MYCKET trugande)
20:30 Godnatt! (Svårt att få honom att somna, kan ta 1/2 timme)
22:00 Får mat i sömnen (en sen nattslurk)
04:00 Nattmacka
Vi har med andra ord det väldigt bra, dagarna är super, men kvällarna ballar ofta ur, med en mkt skrikig bebis som inte vill äta ordentligt (övertrötthet förstås). Middagen vid 18 brukar gå ner u.a. Sedan börjar det trasslas, med kinkig bebis som sen inte vill äta och då får svårt att sova... Jag har tänkt att han kanske sovit lite för lite innan kvällens vakenpass, men den luren strular ofta, han vaknar nästan alltid efter 45 minuter och ibland får jag vagna sovpasset igenom, därför har gjort passet till 1,5 för han sover aldrig 2 timmar här.
Sååå, hur ska jag göra för att få i honom nattslurken? Igår tog det låååång tid att få honom att somna, klockan närmade sig 21 och han hade inte velat ha ngn nattslurk (skrek och blev ledsen när vi trugade). Jag började misstänka hunger och tog upp och erbjöd, men han ville absolut inte ha, bara skrek och skrek. Jag bestämde när han tillslut somnade, att vaknar han i fem-minutersskarven så tar jag upp honom och ger mat. Han vaknade mkt riktigt i den skarven och jag gav flaskan. 265 ml gick ner!!!! Jag ba VAAA?
Sedan kunde vi lägga ner honom i vagnen, en vagning krävdes, sen sov han mellan 21:00-04:00 då jag vaknade och gav honom mat i sömnen (pga tidsomställningen ger jag 04, annars vaknar han inte förrän kl 05:30 å då kommer det för tätt inpå frukosten och 05:30 är ingen tid för godmorgon tycker vi!). Tankar/erfarenheter om detta? Ska jag tänka om/lägga om kvällsmatningen/nattslurken på ngt sätt? Jag har funderat och funderat och kommer inte på ngn lösning eftersom det har fungerat så bra med att ge honom 22 och 04... Men jag misstänker nu efter gårkvällens händelse att anledningen till att det är svårt att få honom att somna vid 20:30 är att han är hungrig! Och han ska inte behöva vagnas till sömns hungrig!!! Ajaj!
Och han visar ju att han kan sova mer än 6h natt bara magen är riktigt MÄTT!
Vi har försökt att ge honom powernaps mitt i kvällstrasslet, både fem eller 20 minuter. Ibland har det fungerat jättebra och kvällen har sen flytit på fint, ibland (oftast) fungerar det inte alls, lillen vaknar och är fortfarande stökig... Stöket leder allt som oftast till mindre matintag och därför känns 22-målet som en trygghet, för det slukar han och sover gott på. Hmmmmm...
Hoppas någon har lite inputs att komma med! Tack på förhand!
Mvh Sigge-Mamman