Kvällstrassel och nattslurkstrassel med snart 10 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sigge-Mamman

Kvällstrassel och nattslurkstrassel med snart 10 veckors

Inlägg av Sigge-Mamman »

Hej! Jag är alldeles färsk som trådskapare här på forumet. Har varit aktiv läsare här sedan i början av februari, mycket tack vare min syster som är en hängiven och duktig AW:are! Toppenforum! Har varit och är till stor hjälp för oss i familjen :D

Har en liten godbit jag fortfarande håller på att lära känna. Jag har under flera veckor antecknat och iakttagit för att luska ut hans tendenser och preferenser för att sen kunna bygga rutiner kring en vardag. Jag har haft dagarna flytande, men dagarna har alltid börjat kring 07:30 för då har pappan precis stigit upp och då brukar bebisen vakna per automatik. Jag har inget "spikat" schema för honom, men känner nu att det är dags att börja knåpa ihop ngt. Jag vet att det infaller en ökningsperiod kring 12 v och jag vill vänta tills den är över innan jag "spikar" något. Jag har strävat efter att hålla 2-2 under dagarna, men han är en riktig tröttmössa som på sin höjd orkar vara vaken i 2 h. och som behöver sova minst 2 h för att orka nästa pass. Det är 1,5/1,75 vakentid som fungerar bra för honom och så har det fått vara.

I dagsläget ser våra dagar ut såhär på ett ungefär, med marginalkvartar hit och dit och marginalhalvtimme på kvällen om det är väldigt trassligt... Jag har som sagt strävat efter 2-2, men det orkar han inte.

7:30 Godmorgon + frukost
9:00 Sova 2h
11:00 Lunch (här är gossen ofta trött trött trött!)
12:30 Sova 2h (eller 2,5 h)
14:30 Mellis (här är han lite piggare)
16:30 Sova 1,5 h
18:00 Middag, bad, mys, ofta en powernap på 5 el 20 pga övertrötthet
20:00-20:15 Nattslurk (som i princip aldrig tas emot, eller tas emot efter MYCKET trugande)
20:30 Godnatt! (Svårt att få honom att somna, kan ta 1/2 timme)
22:00 Får mat i sömnen (en sen nattslurk)
04:00 Nattmacka

Vi har med andra ord det väldigt bra, dagarna är super, men kvällarna ballar ofta ur, med en mkt skrikig bebis som inte vill äta ordentligt (övertrötthet förstås). Middagen vid 18 brukar gå ner u.a. Sedan börjar det trasslas, med kinkig bebis som sen inte vill äta och då får svårt att sova... Jag har tänkt att han kanske sovit lite för lite innan kvällens vakenpass, men den luren strular ofta, han vaknar nästan alltid efter 45 minuter och ibland får jag vagna sovpasset igenom, därför har gjort passet till 1,5 för han sover aldrig 2 timmar här.
Sååå, hur ska jag göra för att få i honom nattslurken? Igår tog det låååång tid att få honom att somna, klockan närmade sig 21 och han hade inte velat ha ngn nattslurk (skrek och blev ledsen när vi trugade). Jag började misstänka hunger och tog upp och erbjöd, men han ville absolut inte ha, bara skrek och skrek. Jag bestämde när han tillslut somnade, att vaknar han i fem-minutersskarven så tar jag upp honom och ger mat. Han vaknade mkt riktigt i den skarven och jag gav flaskan. 265 ml gick ner!!!! Jag ba VAAA? :shock:
Sedan kunde vi lägga ner honom i vagnen, en vagning krävdes, sen sov han mellan 21:00-04:00 då jag vaknade och gav honom mat i sömnen (pga tidsomställningen ger jag 04, annars vaknar han inte förrän kl 05:30 å då kommer det för tätt inpå frukosten och 05:30 är ingen tid för godmorgon tycker vi!). Tankar/erfarenheter om detta? Ska jag tänka om/lägga om kvällsmatningen/nattslurken på ngt sätt? Jag har funderat och funderat och kommer inte på ngn lösning eftersom det har fungerat så bra med att ge honom 22 och 04... Men jag misstänker nu efter gårkvällens händelse att anledningen till att det är svårt att få honom att somna vid 20:30 är att han är hungrig! Och han ska inte behöva vagnas till sömns hungrig!!! Ajaj!
Och han visar ju att han kan sova mer än 6h natt bara magen är riktigt MÄTT!
Vi har försökt att ge honom powernaps mitt i kvällstrasslet, både fem eller 20 minuter. Ibland har det fungerat jättebra och kvällen har sen flytit på fint, ibland (oftast) fungerar det inte alls, lillen vaknar och är fortfarande stökig... Stöket leder allt som oftast till mindre matintag och därför känns 22-målet som en trygghet, för det slukar han och sover gott på. Hmmmmm...

Hoppas någon har lite inputs att komma med! Tack på förhand!

Mvh Sigge-Mamman
Sigge född 110116
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Kvällstrassel och nattslurkstrassel med snart 10 veckors

Inlägg av SusanD »

Hej och varmt välkommen till forumet.

Tyvärr är jag alldeles för trött för att komma med några vettiga svar så jag återkommer i morgon. Säkerligen har någon kommit före mig då. :)

Men jag tyckte att det var så trevligt med en liten Sigge för de är så underbara, helt objektivt alltså :wink: .

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Sigge-mamman och välkommen hit! :D

Grattis till lille Sigge :heart:

Sâ underbart att ni kommit in pâ SM-spâret sâ tidigt, det bâdar gott! =D>

Du verkar bra pâläst och tolkar er situation jättefint. Övertrötthet där pâ kvällen, sk kvällstrassel är en klassiker. Som du märkt är det en liten lur som kan göra underverk. Har du Barnaboken? (om inte, skaffa nu, den är ett underbart sällskap för de närmaste sexton âren 8) ). AW beskriver kvällstrasslet sâ mâlande, t ex pâ s 153. Om du inte har den (än :wink:), sâ tar jag mig friheten att resumera lite om kvällsluren.
Lägg honom inte i sängen/vagnen för denna lilla powernap. Eftersom han redan sover sâ bra och vet att sängen/vagnen är det bästa för att SOVA, sâ protesterar han säkerligen om du lägger honom där just för denna lilla lur. Han vill vara MED, men han orkar inte (AW drar en parallell till hur du skulle känna dig efter en heldag i Rom pâ Vatikanmuséet :lol: ). Hjälp honom alltsâ till lugn och ro (och sömn) mitt i händelsernas centrum. Du kan t ex lägga honom pâ soffan och buffa honom till ro. Denna lur bör vara pâ max 20 minuter, annars blir det lätt en ledsen väckning samt att den riktiga läggningen lätt blir förskjuten.

Skulle du kunna lägga in Sigges födelsedatum i din profil? (Kontrollpanelen högst uppe till vänster / Profil / Ändra signatur). Det blir sâ mycket lättare för oss som svarar att hâlla reda pâ âldern dâ. Tack!

Du verkar vara väl bevandrar här pâ forumet, men jag länkar ändâ till TorsMammas SM-översikt som är kanon när man gâr i schemafunderingar. http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416
Men fortsätt som ni gör nu ett tag till, och var inte alltför strikt med 2-2. Orkar man inte tvâ timmar vaken sâ blir man lätt ledsen och övertrött om man tvingas till det och dâ blir det svârare att komma till ro när man väl läggs. :wink:

:heart:
Sigge-Mamman

Inlägg av Sigge-Mamman »

Hej Sarisparis, och tack för ditt svar! :D

Jag har Barnaboken, ska genast bläddra fram s 153 :D Tror att jag varit där och läst, men lite repetition skadar ju aldrig!

Powernapen får han i bärsjal/sele då det är "ett säkert kort" och aldrig i vagnen, då det är där han sover natt och sina lurar.
Har testat att buffa på soffan men buffen är inte riktigt "etablerad" hos Sigge (då han vagnas) så när han är sådär trött och trasslig så är sele/sjal det enda som får honom lugn relativt snabbt.

Hans mage trasslar även en hel del om kvällarna (han får ersättning), och han krystar och blir frustrerad innan den där himla bajsblöjan kommer. Detta "gärna" under matningarna, vilket gör dem ganska knepiga och kämpiga, och maten som gått ner kommer ofta upp när han krystar, vilket leder till en ÄNNU mer ledsen, trött och arg kille som vill äta ÄNNU mindre :( håhå jaja... Jag har testat det mesta, men får nog inse att det kommer att vara såhär ett tag tills tarmarna funkar som de skall...

Tack för länken, ska spana vidare lite där också! Å vi fortsätter nog i samma spår ett tag till, vi är som sagt nöjda med nätterna och med dagarna... Standardmodellen är fantastisk :D

SusanD: Ja, alldeles underbara! :)

Mvh / Sigge-mamman
Sigge född 110116
Sigge-Mamman

Inlägg av Sigge-Mamman »

Glömde en fråga...
Kan bebis vara övertrött redan när han vaknar? Alltså trött redan när han vaknar efter em-luren?

Mvh Sigge-mamman
Sigge född 110116
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Mm, underbara Siggar. :)

Vad ger du för ersättning? Ibland kan magen fungera bättre på en annan sort.

Tror egentligen inte att han är trött redan när han vaknar, däremot kan det ju vara jobbigt att vakna. Lite segstartad kanske.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Sigge-mamman!

En fråga: vilken ersättning får han?
(Min erfarenhet är att NAN är mjukare mot magen)

En droppe - 1 st, enda droppe rapsolja i flaskan kan göra susen för magen. Men dosera fint. 1 droppe var det :D .

Kvällstrassel, oh jag minns. Kan det vara så att om sista luren kortas något så göra ni natt tidigare? Min Lilla L var Grymt kvällstrött och gjorde i Sigges ålder gärna natt redan 18.00. med två korta nattmål (max 20min) som följd men mindre skrik kvällstid :D

Ändra ingen rytm men fundera.

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Sigge-Mamman

Inlägg av Sigge-Mamman »

Hej på er!

Sigge äter NAN 1. Har hört att NAN är skonsammare mot magen än Baby Semp så jag har kört på det. Testade Baby Semp Bifidus men den kräktes han ännu mer av + att kräkningarna luktade värre än vuxenspya så den slutade vi med och ger bara NAN 1 nu, med laktulos i 2 ggr/dag.
Men åååh, rapsolja?! Skall testa! Med EN droppe!

Igår kväll var det trassel utan dess like här hemma, ojojoj säger jag bara :( Sigge var (trött?) och ledsen redan från start (därav min senaste fråga). Bara i badet var han nöjd, så det fick bli ett långbad :)
Vi fick till en powernap på 20 minuter så att en nattslurk gick ner iaf, sen gjorde vi natt redan 20. Dock tog det låååång tid att få herren att somna... För ju trassligare kvällar, desto längre tid att somna och vi fick vagna till och från till strax innan 21 innan han somnade. När han väl somnar, sover han som en stock...
Ska ta en funderare på att göra natt tidigare...

Tack för hjälpen!

Mvh Johanna
Sigge född 110116
Clara Cecilia

Hej!

Bra att du kör NAN. Ammar du alls?

Om du inte ammar så kan du byta direkt till NAN 2. Står med liten text på sidan av paketet att det går bra att ge direkt från födseln om man ej ammar. (Anledning - dom blir så mätta på NAN 2 så det kan konkurrera ut amningen)

Mer mat och tidigare natt eller tydligare powernaps tror jag på precis som Sarisparis föreslog.

Clara
Sigge-Mamman

Inlägg av Sigge-Mamman »

Hej Clara Cecilia!
Jag ammar ytterst lite, håller på att fasa ut det.
Jag ska testa med NAN 2, tack för tipset! I dagsläget äter Sigge bra, med undantag för kvällen. Och morgonmålen brukar ibland bli rätt sparsamma, trots idogt truuuuugnade (han ser äcklad ut och blir ARG tillslut) han vill hellre ligga och snacka och ha sig istället där på morgonkvisten.

Så på den närmsta veckans "to-do-list":
-Tidigare natt (19:30?), måste bara klura ut hur vi ska göra med sovtiden på dagen då.... :-k det kan ju vara så att Sigge faktiskt vill ha 12 h natt, jag har liksom bara förutsatt att han vill ha 11 h då han sover mkt på dagarna, hmm hmm.
-Testa rapsolja
-NAN 2

Mvh Sigge-mamman
Sigge född 110116
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ser ut som en riktigt bra "att-göra-lista" som vi säger i Skåne. :wink:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Sigge-Mamman

Inlägg av Sigge-Mamman »

Hej igen!

Sedan i tisdags har Sigge varit en väldigt ledsen kille, i stort sett all sin vakna tid. Och under sovpassen har det skarvats i tid och otid. Jag tänkte att killen kanske har en dålig dag? För det får man ju ha. Och det har han haft förut, och det har ju gått över efter 1-2 dgr. Men nu är vi inne på 5:e dagen men denna ledsna/trötta kille.

Jag har inte gjort några förändringar i vår rytm, och han sover bra om nätterna. Nattningen tar dock tiiiid (övertrötthet skulle jag tippa på). Men sen sover han ca 20:30/21:00-07:30 med mat kl 22 (i sömnen) och kl 04-05. Jag håller reda på vakentimmarna, som sällan uppgår till fler än 7-7,5, och han är i princip aldrig vaken mer än 1,5-1,75 h åt gången. Men han vaknar med skrik och somnar med skrik... :(

Han suger mkt på handen/tummen och jag fick tips (av min syrra Kalaskakan som hälsar så gott till er!) att testa napp ty det kan vara så att killen har ett sugbehov som inte riktigt stillas då det inte alltid är så lätt för honom att hitta tummen. Skall testa!

Han har även börjat att krångla lite vid matningarna. Det går bra att mata om jag ger flaskan DIREKT när han vaknar då mumsar han i sig glatt, även 22 och 04-matningen går hur bra som helst då han är rätt sömndrucken vid de tillfällena och då slukas flaskorna på blotta 15-20 minuter. Men när han "vaknar till" under matningarna på dagtid så blir det krångel. Därför har jag alltid maten klar när det är dags att vakna!

Jag vet att det "bara" har gått fem dagar och att det kan vara ngt tillfälligt, men jag tycker nog att det blir lite värre för var dag som går. Jag har tänkt att så länge han sover fint om nätterna så är det väl ingen fara (han får alltså i sig bra med mat under dan och lurarna är tillräckliga trots skarvning), men det är jobbigt att dagarna ska vara så struliga.

Hmmmm :-k Kloka råd och idéer mottages mer än tacksamt!

Mvh Sigge-Mamman
Sigge född 110116
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej! :)

Jag säger som du Hm... Har inte så mycket tips och råd men tänker att det kanske vore bra (om du inte redan är bra på det) att ha riktigt skojsig utevistelse nu. Upptäcka världen lite mer så där. Krama träd och titta på humlor och blommor. Vet inte var du bor men vi har fått sådant nu i Malmö :D . Så där så man glömmer bort sorger och besvär och dessutom blir så härligt trött i hela lilla kroppen.

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Clara Cecilia

Hej Siggemamman!

Jag tror att Nimrah har helt rätt, mer kul ute och jag lägger till - mer kul inne!
Nu är det dags för social delaktighet, big time! :D Putsa lister, dammsuga, städa kök i diskhon, försök göra allt tillsammans. Försök ta med liten i Allt!

(Och hälsa Kalasis med varmaste kramen! Henne saknar vi! Jag och Lilla L hade varit i diket fortfarande utan henne!)

Sen kan man ju ha en dag eller två med tänder som spökar eller bara Livet, men utevistelse och gemenskap brukar råda bot på det också...

Clara
Sigge-Mamman

Inlägg av Sigge-Mamman »

Hej å hallå!

Nu har jag letat och letat här på forumet men hittar inget bra svar någonstans. Jag har ju en liten som är en skarvare utav rang ("diplomerad skarvare" kanske?), gärna 45:an, den slår aldrig fel!
Jag har testat att vagna förbi detta (allt enl instruktion med försiktig vagning, klassisk musik, husljud) men vid de tillfällena så störde jag mer än gjorde nytta, så effekten av det uteblev.

Min fråga är: om nu lillen låt säga vakna i 45-min skarven på ett 1,5 h sovpass (exempelvis 16:00-17:30) och inte förmår sig att somna om med en gång, utan detta tar låt säga sisådär 10-20 minuter och han verkligen VAKNAR till innan han somnar om, ska jag räkna från tidpunkten för omsomning och låta honom sova 45 minuter till EFTER att han somnat om för att få ihop 1,5 h, eller ska jag plocka upp honom när 1,5 h gått (17.30)?

Knepig fråga kanske!? Så ett klokt svar från er kloka forumister mottages väldans väldans tacksamt! :wink:

Hälsningar Sigge-Mamman
Sigge född 110116
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"