Hej!
Nu är Siggebebisen 12 veckor och det börjar dra ihop sig till att sätta ett schema snart. Jag väntar fortfarande på att ökningsperioden ska dra förbi (fortfarande inte märkt ngt), att förkylningen som härjar i detta nu hos lillen ska gå över, samt tremånadersvaccineringen nästa måndag (förstått att den kan ge feber etc å lite knökiga nätter).
I dagsläget ser dagarna ut såhär på ett ungefär:
Ca 07.00-07.30 Gomorgon! Mål 1
09.00 Sova 2 h
11.00 Mål 2
13.00 Sova 2 h
15.00 Mål 3
16.30 Sova 1,5 h
18.00 Mål 4
19.30 Nattslurk
20.00 Godnatt!
22.00 "Nattmacka", får mat i sömnen av pappa
03.00-04.00 Nattmål (Vi väcker 04 och ger, ibland vaknar han själv och då blir det mellan 03-04, men aldrig senare än 04)
Jag har främst 2 funderingar kring detta:
1. I dagsläget gillar Sigge att sova 2h på fm och 2h på dan, samt 1,5 på em. Han visar dock tydligt att han vill ha natt tidigare än 20, gärna 19:30, vilker ger många fler sömntimmar än rek. Nu vet jag att det är individuellt med sömntimmar och att såna här små pluttisar kan sova waaaaay beyond fler timmar/dygn än rek. Vad jag dock märkt är att Sigge gärna börjat göra morgon liiite tidigare än 07 (typ 10-20 minuter tidigare). Och i BB står det att det kan vara ett tecken på för många sömntimmar på dan. Jag tänker ju då att Sigge ska få sova 1,5 h på fm ist för 2 och snart korta ner em-luren till 45 minuter då den krånglar mycket och han är en riktig 45-minuters-skarvare, som inget riktigt verkar bita på.
Till "problemet": Sigge är en bebis som fullkomligt ääääälskar att upptäcka vad som händer runtomkring honom vilket påverkar matningarna, och jag måste ge honom mat DIREKT när jag tar upp honom, annars finns ingen ro att äta då allt annat är så hiiiimla roligt och spännande för honom

. Om jag kortar lurarna så blir det ju inte alltd 3,5-4 h mellan målen, som han kräver för att äta med god aptit. Hur gör jag då?

Någon med erfarenhet av små superdupernyfikna bebisar som kan komma med tips? Jag antar att det ger med sig, men idag är det rätt krångligt vid matningarna pga detta och han äter bäst i nyvaken, fortfarande lite sömndrucken!
2. Vi ger mat i sömnen kl 22 för att vi märkte att han "sov över" 01 målet när vi gjorde så och vi matar hellre 22 och 03-04, än 01 och 04. Nu äter Sigge bra och mycket om dagarna (med vissa undantagsdagar då det bara går ner liiiite liiiite, why liksom?) och överlevnadsångesten är nog så gott som borta.
Till "problem nr 2": Ska vi våga oss på att skippa 22-målet nu? Och ge Sigge möjligheten att få sova 8h oavbrutet? För vår del är det inte jobbigt att mata kl 22, men vi har märkt att Sigge KAN sova längre. Ibland har vi glömt/inte orkat ställa klockan för matning kl 04 och Sigge han sussar sött från 22 till 05-05:30 då (men då krockar det med frullen).
Fastän han får mat "i sömnen" vid 22 så vaknar han till då, hur diskreta vi än är. Min tanke är att han ska slippa bli väckt och få sova gott mellan... låt säga 19:30/20:00 - 03/04. Jag vet att man "märker" när bebisen inte behöver äta på natten/tackar nej till mat nattetid, att de faller bort av sig självt, men Sigge han glufsar glatt i sig det som bjuds när han väcks för mat

så det är liksom lite svårt att utröna huruvida han verkligen behöver det där 22-målet eller inte!
Varma hälsningar från Sigge-Mamman