Kvällstrassel och nattslurkstrassel med snart 10 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Kvällstrassel och nattslurkstrassel med snart 10 veckors

Inlägg av Sarisparis »

Hej Sigge-Mamman,

Jag skulle ha väckt inom marginalkvarten, alltsâ senast 17:45 i ditt exempel. Annars är risken att resten av kvällen blir förskjuten.
Eftersom du vill tidigarelägga kvällarna, sâ skulle du ju ocksâ kunna väcka 20 minuter (naturligt sömnpass som brukar ge gladare och lättare väckningar) efter omsomningen. Det skulle dâ bli ganska nära den "officiella" schematiden 17:30 vilket gör att ni är tillbaka pâ banan direkt. En avvägning att göra, beroende pâ dagsform t ex.

:heart:
Sigge-Mamman

Inlägg av Sigge-Mamman »

Hej Sarisparis!
Ja, det var så jag tänkte, att väcka i en skarv! Herr Sigge kan bli rätt knepig att ha å göra med (med all rätt anser jag, inte kul att bli väckt i djupsömnen) om han väcks utanför en skarv.

Tänkte inte på 20-minutaren, ska ha det i åtanke. Tack!

Mvh Sigge-Mamman
Sigge född 110116
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:thumbsup:
Sigge-Mamman

Inlägg av Sigge-Mamman »

Hej!
Nu är Siggebebisen 12 veckor och det börjar dra ihop sig till att sätta ett schema snart. Jag väntar fortfarande på att ökningsperioden ska dra förbi (fortfarande inte märkt ngt), att förkylningen som härjar i detta nu hos lillen ska gå över, samt tremånadersvaccineringen nästa måndag (förstått att den kan ge feber etc å lite knökiga nätter).

I dagsläget ser dagarna ut såhär på ett ungefär:
Ca 07.00-07.30 Gomorgon! Mål 1
09.00 Sova 2 h
11.00 Mål 2
13.00 Sova 2 h
15.00 Mål 3
16.30 Sova 1,5 h
18.00 Mål 4
19.30 Nattslurk
20.00 Godnatt!
22.00 "Nattmacka", får mat i sömnen av pappa
03.00-04.00 Nattmål (Vi väcker 04 och ger, ibland vaknar han själv och då blir det mellan 03-04, men aldrig senare än 04)

Jag har främst 2 funderingar kring detta:

1. I dagsläget gillar Sigge att sova 2h på fm och 2h på dan, samt 1,5 på em. Han visar dock tydligt att han vill ha natt tidigare än 20, gärna 19:30, vilker ger många fler sömntimmar än rek. Nu vet jag att det är individuellt med sömntimmar och att såna här små pluttisar kan sova waaaaay beyond fler timmar/dygn än rek. Vad jag dock märkt är att Sigge gärna börjat göra morgon liiite tidigare än 07 (typ 10-20 minuter tidigare). Och i BB står det att det kan vara ett tecken på för många sömntimmar på dan. Jag tänker ju då att Sigge ska få sova 1,5 h på fm ist för 2 och snart korta ner em-luren till 45 minuter då den krånglar mycket och han är en riktig 45-minuters-skarvare, som inget riktigt verkar bita på.
Till "problemet": Sigge är en bebis som fullkomligt ääääälskar att upptäcka vad som händer runtomkring honom vilket påverkar matningarna, och jag måste ge honom mat DIREKT när jag tar upp honom, annars finns ingen ro att äta då allt annat är så hiiiimla roligt och spännande för honom :D . Om jag kortar lurarna så blir det ju inte alltd 3,5-4 h mellan målen, som han kräver för att äta med god aptit. Hur gör jag då? :?: Någon med erfarenhet av små superdupernyfikna bebisar som kan komma med tips? Jag antar att det ger med sig, men idag är det rätt krångligt vid matningarna pga detta och han äter bäst i nyvaken, fortfarande lite sömndrucken!

2. Vi ger mat i sömnen kl 22 för att vi märkte att han "sov över" 01 målet när vi gjorde så och vi matar hellre 22 och 03-04, än 01 och 04. Nu äter Sigge bra och mycket om dagarna (med vissa undantagsdagar då det bara går ner liiiite liiiite, why liksom?) och överlevnadsångesten är nog så gott som borta.
Till "problem nr 2": Ska vi våga oss på att skippa 22-målet nu? Och ge Sigge möjligheten att få sova 8h oavbrutet? För vår del är det inte jobbigt att mata kl 22, men vi har märkt att Sigge KAN sova längre. Ibland har vi glömt/inte orkat ställa klockan för matning kl 04 och Sigge han sussar sött från 22 till 05-05:30 då (men då krockar det med frullen).
Fastän han får mat "i sömnen" vid 22 så vaknar han till då, hur diskreta vi än är. Min tanke är att han ska slippa bli väckt och få sova gott mellan... låt säga 19:30/20:00 - 03/04. Jag vet att man "märker" när bebisen inte behöver äta på natten/tackar nej till mat nattetid, att de faller bort av sig självt, men Sigge han glufsar glatt i sig det som bjuds när han väcks för mat :wink: så det är liksom lite svårt att utröna huruvida han verkligen behöver det där 22-målet eller inte!

Varma hälsningar från Sigge-Mamman
Sigge född 110116
Sigge-Mamman

Inlägg av Sigge-Mamman »

Hej igen!
Glömde skriva att kvällarna faktiskt är liiiiite bättre! :D
Det går iaf framåt!
Vi håller kvällarna korta än så länge (max 2 h) och det verkar hjälpa.

Och så tydliga, vääääldigt tyyyyydliga rutiner med mat, nakensprattel på skötbordet eller på lekmatta, bad, pyjamas, nattslurk (som faktiskt tas emot för det mesta!), rulla ner rullgardinen, bus och Godnatt!
Ibland ballar det ur, ibland inte, Sigge kör ungefär varannan kväll. Ibland ballar det ur, men läggningen blir jättebra \:D/
Ibland rullar allt på fint \:D/ men läggningen tar låååång tid med mkt skrik... #-o
Sålänge det inte är heeeelt galet trassligt om kvällarna är vi glada, och fortsätter trenden såhär så blir vi MER är glada! :D Sakta men säkert så...
Och jag märker att ju mer vi är ute, desto bättre sover han. Oavsett om han sover eller är vaken. Och det är ju ett ganska enkelt medel att ta till för att bättra på sömnen för den lille tycker jag!

Hälsningar Sigge-Mamman
Sigge född 110116
Sigge-Mamman

Inlägg av Sigge-Mamman »

Oavsett om han är vaken eller sover när vi är ute, menade jag! :)
Sigge född 110116
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej, slänger in en länk om mattrassel, Har haft en sådan modell själv. Det kräver planering helt klart. Jag började med fast föda tidigt strax före 4 mån, men t om BVC säger ok vid 3.5 månad. Ni är ju inte riktigt där än, men snart så...

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=22949

Bläddra fram några sidor. Ligger schemaförslag där också.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Sigge-Mamman

Inlägg av Sigge-Mamman »

Hej!

Tack för länken, jag har nog varit där och sniffat lite förut. Skulle kunna vara jag som skrivit mkt av det som står där ang maten! Och även det du skrivit om din lille mat-trasslare, så himla lika.

Och ja, det kräver verkligen sin planering att ha en liten trasslare. Sigge äter också bara intresserat tills värsta hungern är stillad, sen är det bara tråkigt att äta tycker herrn.

Och varför ska de trassla för :?: :?: :?:
Verkar vara ett relativit vanligt "problem", har hittat en del trådar här ang mattrassel.
Sigge är en riktigt rund och go knubbis och folk tror mig inte när jag berättar att han trasslar med maten.

Alltså, jag VET ju att han GILLAR mat och jag VET att han ÄÄÄÄLSKAR att bli mätt, han blir så mycket nöjdare och på mycket bättre humör när vi lyckas få magen så där härligt proppmätt, MEN han gillar inte/blir uttråkad av att ÄTA... ](*,) Suck...!

I går kväll bröt Sigges förkylning ut riktigt ordentligt och gårkvällen, natten och morgonen har varit enormt trassliga och tråkiga :cry:
Mycket ledset/gråt/skrik och snuvigt/hostigt och ingen sömn alls för någon av oss. Sigge hade ingen matlust/matork förrän vid 02 inatt, men sen åt han en hel del vid tre tillfällen fram till morgonen (ökningsperiod som drar igång mitt i förkylningen kanske?!).
Men nu imorse till frukostmålet va aptiten som bortblåst igen (antagligen pga nattens matfrosseri) och bara en liten, liiiiiiiten slurk gick ner. Jaja, nu satsar vi på att få i han mat/vätska överhuvudtaget, så det kommer nog bli lite hur som helst dessa dagar... Hoppas bara inte att allt blir upp och ner nu!

Mvh Sigge-Mamman
Sigge född 110116
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen,

snoriga näsor är ingen hit precis, Linus kan intyga det för han är snorig och har varit så en längre tid.

Vad det gäller mattrasslare så är ju er Sigge i den åldern där det börjar bli intressant att kolla in omgivningen och då äter man en slurk och sen är det annat som lockar.

Har man möjlighet kan man sätta sig i en tråkigare miljö och mata, annars får man gilla läget.

Även unge herr Linus gillar att kolla in sina syskon och vad de har för sig när det är matdags. Han äter en stund och sen är det annat han roar sig med. Men jag kan inte tycka att han trasslar för jag tycker det är ett mycket normalt beteende. Jag erbjuder mer mat och är det så att Linus tackar nej så får det vara bra med det. Nästa mål brukar han äta det han försakade vi det tidigare målet.
Att truga och truga och truga ligger inte för mig, dels är jag nog för lat och dels så blir ju ungen ifråga ledsen och så kan man inte ha det.

Så hetsa nu inte upp dig alldeles över att din Sigge skulle vara en mattrasslare av rang för så behöver det inte alls vara.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge-Mamman

Inlägg av Sigge-Mamman »

Hej!

Det där med att sätta sig i en tråkigare miljö är nog inget alternativ, Sigge hittar intressanta saker att ägna sig åt ändå :D så vi håller oss till att mata i soffan som alltid, där trivs vi bäst allihop!

Och jag har nog varit lite orättvis mot Sigge som definierat honom som "mat-trasslare" när han ägnar sig åt att upptäcka världen... :oops: han har faktiskt ätit på fint och sovit relativt gott trots snorig näsa och rosslig hosta. Eller så beror det kanske (eller med 100% säkerhet) på att jag varit mer avslappnad kring allt vad gäller mat, sömn etc etc nu när han varit sjuk :roll:
I natt orkade jag bara inte ställa klockan för nattmat 04 och Sigge (och mamman å pappan) sov så gott till fram kl 07 ändå!

Nu ska jag fortsätta med det här avslappnade sättet, ty Sigge verkar föredra en chillare morsa än den där som är lite väl insnöad ibland 8)

Mvh Sigge-Mamman
Sigge född 110116
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

helt kort, jo dom uppskattar en ofta mer när man är så där schysst avspänd (som Susan :heart: ) Men har rutiner förstås!
Skippa överkoncentrationen är ledordet.
Om man själv är något av en organisationstornado så får man ta det som en snabb kurs i personlig utveckling... ungefär.. ( Jag :oops: )

Låter som ni börjar få det skönt i alla fall! =D> Bra jobbat med Attityden!

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:) Schysst avspänd=väldans lat= otroligt bra attityd :wink:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Eller hur! = :sleep: :sleep: :sleep: !

Och glädje och samverkan icke att förglömma!

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Sigge-Mamman

Inlägg av Sigge-Mamman »

Hej igen!

Jag läste lite i din tråd om Linus, SusanD. Vilken härlig läsning att hämta inspiration ifrån! :D Borde läsas av ALLA insnöade prestations-mammor! :)

Och Sigge då? Jo, han sov fr ca 20.30-07:15 inatt också, ba sådär. Utan påfyllning i sömnen nångång. Trots en väääääääääldigt trasslig gårkväll. Och trots snuva, hosta och rossel.
I morse när jag tittade ner i vagnen låg han fortfarande och sov, snuttandes nöjt på sin lilla tumme och verkade inte ha några direkta planer på att stiga upp.

Här har man fyllt på mat i mängder i sömnen (i lite missriktad välvilja, jag har ju trott att han aaaaabsolut inte klarar sig en längre stund utan massiv påfyllning i magen) och sen har jag kliat mig i huvudet (och ibland blivit förtvivlad över) och undrat varför killen inte vill äta under dagtid... :oops: Så ok, då har jag lärt mig det också.

Och jag då? Jag har lagt blocket och pennan åt sidan, slutat anteckna millitrar och minuter (alltså, det är ett STORT steg för mig, ska ni veta! Släppa på kontrollen, läskigt ju!)

Han har visat och lärt mig att han klarar rätt mycket själv utan att jag är där och lägger mig i alltför mycket! Och visat att han verkar gilla sin mamma lite mer avslappnad :D

Kram fr Sigge-Mamman
Sigge född 110116
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej du kära Sigge-Mamma! :)
Sigge-Mamman skrev:
Jag läste lite i din tråd om Linus, SusanD. Vilken härlig läsning att hämta inspiration ifrån! :D Borde läsas av ALLA insnöade prestations-mammor! :)
Ja tänk om alla kunde läsa den, jag skulle slå rekord i läst tråd. Och om man vill se bilder på våra underverk kan man klicka på www-knappen och titta och läsa vår blogg.
Men jag har nog också vissa prestationsproblem, eller skulle ha om jag inte vore så förskräckligt lat. :wink:
Sen finns det ju saker som jag är helt insnöad på tex att allting måste stå på sin speciella plats i diskmaskinen så där möblerar jag ständigt om. Heltokigt egentligen. #-o
Sigge-Mamman skrev:
Här har man fyllt på mat i mängder i sömnen (i lite missriktad välvilja, jag har ju trott att han aaaaabsolut inte klarar sig en längre stund utan massiv påfyllning i magen) och sen har jag kliat mig i huvudet (och ibland blivit förtvivlad över) och undrat varför killen inte vill äta under dagtid... :oops: Så ok, då har jag lärt mig det också.
Välvilja är bra men ibland blir det lite för bra. Visst ska ungarna få så mycket mat att de är riktigt mätta men det gäller att behärska sig och inte överdriva. Nu har du ju testat att fylla på mat i sömnen och så har det visat sig att det inte behövdes så då är det ju bara att sluta. Skönt va?
Sigge-Mamman skrev:
Och jag då? Jag har lagt blocket och pennan åt sidan, slutat anteckna millitrar och minuter (alltså, det är ett STORT steg för mig, ska ni veta! Släppa på kontrollen, läskigt ju!)
Mm, jag tycker ju att det borde vara förbjudet att hålla på att anteckna minuter och milliliter. Det skulle göra vem som helst helt insnöad, tokig och prestationsbenägen. I det stora hela är det ju ändå detsamma som gäller för alla barn mycket sömn, mycket mat och mycket kärlek. Svårare än så behöver det egentligen inte vara.
Visst finns det sedan olika typer av barn, morgonpigga, kvällströtta, sömntrattar osv men på några dagar kan man få de flesta barn att följa ett schema som inte exakt följer deras preferenser.
Nu har vi ju fyra barn här hemma, olika personligheter, några morgontrötta andra kvällstrött och alla har gått på exakt samma schema. Annars hade det inte funkat, vardagen alltså. Och alla barnen har följt sitt schema och sovit gott, ätit mycket och fått massor av kärlek.
Visst får man anpassa sig lite när de är pyttisar, absolut men det finns ingen anledning att räkna minuter hit och dit.
Du kommer snart uppleva en frihet från ditt kontrollbehov, du kommer njuta mer av lilla Sigge och ni kommer få ett underbart liv tillsammans hela familjen. Och så levde de lyckliga i hundra år. :heart:
Sigge-Mamman skrev:
Han har visat och lärt mig att han klarar rätt mycket själv utan att jag är där och lägger mig i alltför mycket! Och visat att han verkar gilla sin mamma lite mer avslappnad :D
Mm och jag förstår honom. Härligt att vi vuxna fortfarande kan lära oss en massa bra saker av våra småttingar.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"