Börja kura Oliver 5 månader 8/4 - lite frågor!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MariaOliversMamma

Re: Börja kura Oliver 5 månader 8/4 - lite frågor!!

Inlägg av MariaOliversMamma »

Efter tredje natten, som gick kanonbra, undrar jag fortfarande över de saker jag frågade om ovan, hade varit super om någon hade velat ge lite feedback...

Tredje natten gick över alla förväntningar!! Nattningen 19:30 tog sambon o det tog ca en kvart (fortfarande så osäker på när vi ska sluta ramsa!). Sen sov han till 03!!! Då gnällde han lite, jag ramsade EN gång bara - sen var det tyst, efter bara 3 minuter!!

Därefter sov han till 7:15 där jag hörde honom gny så jag gick in o väckte innan han hann bli gnällig. Han sov alltså från 19:45 till 7:15 med bara 3 minuters pip - jag är helt förstummad!!!! :D

Han är gnällig på dagarna, trött förmodligen. Hoppas det ger med sig snart...
Dagslurarna går sådär - sambon hade i helgen (när jag sov) missat att man inte fick rulla vagnen när han ska somna (det är ju så jag alltid gjort innan så klart att det fungerade) så igår och idag har det varit en hel del gnäll när han ska somna, det tar en kvart åtminstone. Jag vagnar inomhus även om han ska sova ute eller vi ska ut och gå, mest för grannarnas skull :? Idag satte jag på dammsugaren efter en kvarts vagnande och ramsande, då somnade han. Var det dåligt :?: Det kan jag ju inte göra varenda gång...

Hoppas någon har tid att svara...
Oliver född 2010 kurades vid 5 månader :heart:
Elliot född 151126 ska kuras inom kort! :D
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Bra jobbat!!! =D> :D

Inte klanka ner på alla "fel", för det finns inga. Dammsugare som husljud är toppensvar på frågor, det också. Det kommer du inte behöva göra "alltid", det lovar jag. :wink:

Daglurarna kan ta lite längre tid än nätterna, sen sitter de också skall du se!

Kör på och låt honom förstumma dig många gånger om! :mrgreen:

Jobba mot målet, vilket du gör och tvivla inte på dig själv.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
MariaOliversMamma

Tack för ditt svar!!

Undrar dock fortfarande lite över mina tidigare frågor, skriver dem här igen:

- Jag tycker det är svårt att veta när jag ska sluta ramsa om han ligger och skriker, ska jag fortsätta tills han tystnar/avtar eller ska jag lämna och se om det avtar efter en stund? Ibland märker jag att han hör mig, nån gång har han t.o.m tystnat av ramsan men när han inte gör det, hur gör jag då???
Vid midnatt när han gnällde/skrek i 34 minuter ramsade jag 9 omgångar och buffade en - är det för ofta? Kanske för att ramsorna inte tar?

- Om han fortsätter att "småprata" efter bekräftelseramsan, ska jag ge den igen eller är det ok så länge han inte är missnöjd/gnäller?

- Vi vagnar honom dagtid och gör samma som med buffandet - backar med ramsa när han tystnat och låter honom reagera. Börjar han skrika igen, börjar vi om. Är det så man ska göra? Ska han ha bekräftelseramsa när han tystnat även där?

-Marginalkvarten - får man använda den lite hur man (han) behöver??
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

försöker mig på att svara lite på dina frågor. :)

det är svårt att säga hur mycket man ska ramsa. hur många gånger. det är ju en process. kommunikation. lyssna av. men det finns ingen övre gräns. anna skriver att du hela tiden ska vara tyst längre tid än du ramsar. alltså om du ramsar x 8 säg att det tar 15 sekunder. så ska du sen vara tyst i 30 sekunder för att lyssna av- låta honom reagera. så visst kan du ramsa under en halvtimme. ger han sig inte eller om han skriker upp sig så är det ju buffen/solfjädern man få ta till en kortis.

fast numer tror jag inte han skriker i en halvtimme. det verkar ju gå toppen för er!

jag skulle ge bekräftelsen igen när han tystnat så han får med sig den det sista in i sömnen. han kan ju prata sig till sömns, vilket ju går jättebra, men se till att få sista ordet. även om det skulle vara efter att han somnat. det går ju inte att veta riktigt när dem knoppar. bekräfta extra kan man göra lång tid framöver. mina flickor har jag givit bekräftelseramsa länge. tex om de sov i sin vagn ute på lunchvilan så lade jag dem däri med ramsan. sen gick jag tillbaka och kollade till dem efter några minuter. hade de somnat så bekräftade jag med en ramsa till då. för att visa att dem hade gjort precis rätt som somnat så fint.

och ang daglurarna så tycker jag du tänker rätt. men meningen är att backa ännu mer. kanske redan imorgon?! det borde räcka nu att markeringsvagna. alltså ett par drag och sen lite skak i handtaget och gå med ramsan. han ska ju inte lära sig att ni kommer och vagnar om han skriker. testa att ramsa honom om han skriker upp sig. jag fick elias att somna på två av sina lurar idag alldeles själv i sängen. visst lite ledsen och arg var han. men lugnade sig med ramsan och somnade efter tio minuter ungefär båda gångerna. vagningsträsket hamnar man lätt i. har varit där ett par gånger! :roll: bekräftelseramsa även daglurarna.

marginalkvarten får du använda lite som han behöver. men det är bara på långluren du får "lägga till den som sömn". iaf nu under kuren. sen kan du (kanske) utnyttja den lite mer frikostigt, tror jag. (har jag gjort om barnet varit extra trött eller sjukt). du kan du ju utnyttja den genom att lägga en kvart tidigare tex. men ändå väcka efter 45 minuter om det var så länge passet skulle vara. och på kvällen inför natten går det ju bra att lägga en kvart tidigare också!

hoppas du fick lite hjälp av svaren. fråga annars igen så får vi se om någon annan har nått annat svar att ge.

lycka till inatt!

kram maria
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
MariaOliversMamma

Tack, Lilla Mia, för dina svar!!

Efter en kanonbra natt 3 hade vi en lite mindre bra natt 4. Tre uppvaknande där han vid två tillfällen somnade om med bara en ramsa men tredje gången skrek han i 40 minuter... Jag gick inte in alls, för när jag natt 3 gick in och buffade blev det bara värre, så jag höll mig i dörrhålet och ramsade och ramsade... Jobbiga 40 minuter :(

Ja, det är svårt att veta när man ska sluta ramsa, jag försöker nästan föregå honom med att ramsa innan han skriker upp sig men det är kanske fel? Usch, även om jag vet att detta är för en god sak så är det förbannat jobbigt att lyssna när han skriker.

Likadant med vagnandet dagtid, jag hinner inte börja på ramsan förrän han skriker igen, jag går iväg men usch att behöva lyssna på honom... Det tar ca 15 minuter att lägga honom, både dagslurar och vid nattning. Skitjobbiga 15 minuter. Idag vagnade jag bara 2 gånger och ramsade resten men han lyssnar inte alls.

Det jobbigaste är att när han till sist tystnar och somnar och jag ger bekräftelseramsan kan jag inte låta bli att tänka att han skrikit sig till sömns :( och jag får dåligt samvete. Jag VET att attityden är a och o och jag känner verkligen att jag ger allt och är konsekvent med Oliver, det är när jag tillåter mig tänka efter som det blir jobbigt. Men som boken säger - inte se tillbaka på det som var bra innan utan på det som kommer bli bra framöver!! Och i jämförelse med hur nätterna var innan är de MYCKET bättre nu! Och det är ju för hans skull vi gör det här, för att han ska lära sig att sova tryggt.
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

du ska se att det blir bättre inatt! jag håller tummarna. det är väl bara att ramsa på. han somnade ju onekligen efter 40 minuter.... men som du vet. du kan ju alltid gå in vid kris. men jag vet, det tar emot. och jag förstår att du vill undvika det om det nu bara blev värre sist du gjorde det.

ang daglurarna. vagna honom sömntung ett par lurar, dagar. funkar det? eller blir du stående hur länge som helst då? och sen backar du mer och mer från det utgångsläget. vad tror du om det? han måste ju bli trygg i att somna i vagen också. hur var det med läggningarna däri innan kuren? har du gjort något annorlunda sedan kuren startade?

min elias har växt ur sin liggdel i vanliga vagnen. hade även en "innevagn" som var rymligare. men han sov dåligt i den med i slutet. tills jag fattade att den var för trång. då han fick komma till spjälsängen blev det mycket bättre. har honom nu under kuren två lurar i spjälsäng och sista luren på rygg ute. sen hoppas jag på att det ska funka att alternera.

peppkramar! :D
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej gör ett litet inhopp i din tråd för att försöka reda ut dina frågor angående ramsan och hur du ska använda den.
MariaOliversMamma skrev:
Ja, det är svårt att veta när man ska sluta ramsa, jag försöker nästan föregå honom med att ramsa innan han skriker upp sig men det är kanske fel? Usch, även om jag vet att detta är för en god sak så är det förbannat jobbigt att lyssna när han skriker.
Tänk så här; Ramsan är mitt svar i en diskussion med sonen angående att han ska sova och kan göra så i lugn och ro för jag håller vakt.

Du ska sluta ramsa när du fått sista ordet med ramsan. Låter enkelt va? :wink:

Alla dina svar, ramsor, ska innehålla den känslan som du just då vill förmedla till sonen. Det kan vara allt från punktsättande - nu får det vara nog du ska faktiskt sova!, till lugnande - jag håller vakt sov nu min vän.

Det gäller att ha den känslan man vill förmedla i magen och så ramsar man ut den.
Ibland väntar man ut barnet som får "prata klart" och ibland säger man ramsan precis när barnet börjar skrika - man går liksom in och avbryter med ramsan, talar om att det ska sovas och inget annat.

Lite svårt är det att förklara hur man ska använda ramsan, men tänk på vad du vill säga i er Ramsdiskussion.

Hoppas det klarnat något.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
MariaOliversMamma

Men oj, Mia - läste hur bra det går för er, gud vad härligt!!!! Jag ska hålla ut! :)

Ja, man vill ju inte backa i utvecklingen bara för att man gärna hade velat gå in, tids nog ska han väl fatta galoppen :)

Nu ikväll hade vi nattningsrekord; Kort buff, utramsning och jämmer (inget skrik alls) och tyst efter 7 minuter. Men då hade han varit trött och gnällig sen en halvtimme efter eftermiddagsluren :? Men man sa vara glad för det lilla! :lol: Hoppas på en lika rekordbra natt!

På dagslurarna så vagnar jag honom tyst eller nästan tyst, det går ganska fort, men han börjar gorma innan jag sagt andra ordet på ramsan. Det är då jag kanske ( :?: :?: ) är för snabb tillbaka för att vagna honom tyst igen. Vet inte... Jag fixar ju inte att han skriker :( Men du har rätt, han ska ju inte vänja sig vid att jag kommer och vagnar så fort han skriker. Idag tog det 5-15 minuter vid varje dagslur men han hinner skrika upp sig ordentligt på de minuterna :(

Innan kuren så lade jag honom på sidan i vagnen, en snutte lite halvt över ögonen, napp i munnen och rullade vagnen tills han somnat - men det tog sällan lång tid för han var ju alltid trött (sov ju inte på nätterna...). Vägen upp till hans rum är så himla lång om man är på bottenvåningen så jag har valt dagslurar i vagnen enbart, plus att man blir lite mer mobil. Imorgon ska jag till tandläkaren lite halv-akut så mormor ska passa honom. Jag nattar honom för 2h-luren men om han vaknar till under tiden (det gör han oftast) måste mormor natta om och det undrar jag hur det kommer gå :? Sen får hon ge honom mat också men det ska inte vara några problem. Får väl räkna med lite rörig kväll sen men hoppas det kommer gå bra!

Susan - tack för din lilla utredning, jag förstår hur du tänker men tycker det är svårt när jag väl står där... Min känsla är ju mest "usch sluta skrika sådär, det gör ont i mammas hjärta" men jag tror jag förmedlar "nu får du ge dig" haha. Jaja, jag hoppas jag kan ta med mig det tänket om det behövs i natt!
MariaOliversMamma

Usch vilken jäkla dag :(

Natten till idag var sämsta sen första natten. Han vaknade 6 gånger, EN gång somnade han om själv, de andra krävde 6, 9, 13 och 60 minuter för att han skulle somna om. Under den timmen var jag inne och buffade två gånger, den andra tog, han lugnade sig efter 5 minuter.

Idag har han krånglat, gnällt och skrikit hela dagen, från det att han vaknade. Jag nattade ju honom för hans lunch-lur hos min mamma och det var ju hon som väckte honom - då blev han jätteledsen och var det fortfarande när jag kom dit en timme senare.

Jag antar att dagens dipp berodde på att det händer för mycket i den lille killens liv för att han ska fixa att någon utöver mamma och pappa är där, för stor omställning nu. MEN - nätterna blir bara sämre och sämre. Ska det inte gå på andra hållet? Jag har förstått att han kan ha ett "återfall" men här blir ju bara ppvaken fler och varar längre, jag "behöver" ramsa och gå in oftare (för att jag inte står ut när han gallskriker och ramsorna inte tystar honom).

Jag VILL stå ut, ha tålamod och tänka positivt - hjälp mig...
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

hoppas denna natt blivit bättre! du får nog tänka att natten till igår var "bakslagsnatten". och att det krånglade igår på dagen var ju säkert eftersom du var iväg och som du skrev det blev för mycket för honom. försök att bara ta det lugnt nu. vara i hemma miljö. vi är ju fortfarande i uppföljningsveckan. och det tar lite längre tid för vissa att ta till sig det hela.

kämpa på! har inte några andra goda råd att ge tyvär.

kramar!

MariaOliversMamma

Å vi hade en jättebra natt!! <3 :heart: Precis vad jag behövde för att orka hålla ut lite till :)

Nattningen tog 20 minuter men han var övertrött, hade ju gnällt HELA dagen. sen vaknade han efter 40 minuter och jag tänkte "Åh näää, jag orkar inte det här hela natten". Men så kräktes han och slocknade direkt därefter - det satt väl på tvären och han var tvungen att få upp det.

Sen sov han HELA NATTEN!!!! Vid 05 fick jag ge honom en pangramsa som fungerade direkt, han slocknade på studs igen! :sleep:

Sen hörde jag honom gnälla på morgonen, jag stormar ur min säng, slänger ett öga på klockan och ser att den är precis innan halv så jag flyger in till honom och gör god morgon. Sen kommer sambon gående och jag tänker "vad gör han hemma vid den här tiden??" Jodå, jag hade väckt Oliver en hel timme för tidigt, den var bara halv 7 inte halv 8 då han ska väckas. SUCK! Men jag var väl för utsövd för att tro att klockan var så lite haha.

Förmiddagen var ju som väntat väldigt gnällig, han fick en fem-minutare i min famn och sen lade jag honom 20 minuter tidigare för sin förmiddagslur så han fick ta igen lite. Det måste väl vara ok att göra så? Nu sover han middag, ska väcka honom snart, han har vaknat ett par gånger senaste 40 minuterna (och fisit lite så han är väl gasig) men jag har mest ramsat så har han somnat om igen.

Så idag har det känts så himla mycket bättre igen :lol: Hoppas att denna trend håller i sig och inte berodde på att han var helt sjukt trött från gårdagen.

:?: :?: Jag har en fråga - varför kan man inte gunga vagnen normalt tills han tystnar och sen ramsa mig därifrån, varför måste jag vagna sådär ryckigt :?: :?:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad härligt att han sov så bra i natt. Pris och beröm till honom och till hans föräldrar.
Jag har en fråga - varför kan man inte gunga vagnen normalt tills han tystnar och sen ramsa mig därifrån, varför måste jag vagna sådär ryckigt
Tanken med att vagna på Annas sätt är att det ska vara lugnande men inte sövande tänker jag. Barnen brukar verkligen lugna sig på en gång om man får till den rätta knycken. Bättre än så kan jag inte svara.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
MariaOliversMamma

Okej, ja vanligt gungande kanske inte tystar en gallskrikande bebis nä... Nä men vi fortsätter väl vagna. Hoppas han skriker mindre snart.

Jag läser i boken att barnet ska blomstra upp och bli gladare osv - men Oliver gnäller sig igenom hela dagarna, tycker jag. :( Så illa att han idag faktiskt fick tillbaka nappen :oops: Egentligen är jag ingen stor napp-motståndare men eftersom han inte har den när han sover tog vi bort den helt när vi började kura. Men han hinner knappt vara vaken en halvtimme efter tuppluren förrän han gnäller och gnuggar ögonen igen och det är ett evigt underhållande tiden som är kvar tills nästa lur - och man bara räknar ner tills man får lägga honom igen. Så idag fick han nappen och vart tyst och nöjd, mamma stod bara inte ut längre. Han har fortfarande inte den när han sover och OM det här gnällandet går över (han sover ju massor på natten nu, han borde ju va lite piggare dagtid nu väl?) så tar vi bort den dagtid då också. Ni som kurat era barn där schemat satt sig - hur lång tid tar det innan man märker skillnad på humöret/gnälligheten/tröttheten? Vi är på natt 7 nu...

Ikväll nattade sambon honom, tog en skrikig kvart och två buffningar. Ännu en fråga till er som kurat - blir det någonsin så att de INTE skriker sig till sömns? Kommer det någonsin räcka att man lägger dem och ramsar, somnar de då? :( Det är fortfarande min akilleshäl, jag liiiiider så när han skriker. :cry:
Nat

Inlägg av Nat »

Svarar utifrån hur det var när vi kurade vår son för inte alls länge sedan.

Din första fråga gällande gnällighet:
Gnälligheten satt i rätt länge, kanske till vecka 3 eller 4 och började sedan minska. Samtidigt som han sov bättre och bättre orkade jag ta tag i andra bitar som inte heller fungerade i vårt föräldra-barn-samspel. Exempelvis så införde jag en kreativ syssla per dag som pappan fick hantera och jag skötte underhållsarbete tillsammans med sonen minst två pass om dagen. Jag ändrade om egenleken och lade till nya intressanta leksaker samt var mycket noggrannare med när jag tog upp honom från egenleken. Jag var mer bestämd och schemalade rätt mycket vi gjorde på dagarna så lillen fick mest hänga på. Sen mellan de olika aktiviterna fick han ligga själv på golvet och mixtra med olika saker och var heeelt nöjd med det för första gången i sitt liv. När han sen lekte själv så lät jag honom vara och var inte där och lade mig i hela tiden som jag tidigare gjort.

Den stora skillnande var att innan så hängde jag på min son och nu hängde sonen på sin mamma istället. Det uppskattade sonen mycket mer. Han var nog lite väl liten för att klara av den tunga sysslan att själv bestämma hur våra dagar skulle se ut. :shock:

Det står en massa om sånt här i AW's Barnabok. Väldigt bra grejer, låter som självklarheter men det är det nog inte för de allra flesta..

Din andra fråga om att lägga ner barn med eller utan skrik:
Vi har numera aldrig skrik längre vid läggning för natten och sen sover han tills han ska vakna så det problemet har helt försvunnit. Tror att det tog kanske 6 veckor. På dagarna har vi fortfarande skrik eller gnäll vid en läggning och en tupplur som funkar bra och där han ibland bara sjunker ihop till en liten boll och somnar nästan direkt alternativt ligger och leker en stund rätt nöjd.
För oss tog det lång tid innan allt satte sig. Tror att vi fortfarande har en bit kvar innan vi är helt färdigkurade även om vi är väldigt väldigt nöjda med hur situationen är just nu.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
MariaOliversMamma

Tack för svaret, Nat - jätteskönt att få lite feedback från någon som gått igenom samma sak!! Jag har inte läst barnaboken, tänkte ta en bok i taget och började med sova-hela-natten, men jag ska låna den nästa vecka och styra upp dagarna lite mer. När Oliver inte är trött så kan han ligga o leka själv en stund men just nu är det ju väldigt mycket gnäll... Så det höll i sig 3-4 veckor alltså, okej då följer vi skolboken än så länge :) Krånglade din pojke mycket nattetid i 6 veckor eller när avtog det? På 7 nätter har vi haft 2 riktigt bra och resten skräp...

Nu i natt (nr7) hade vi värsta natten sen första natten :( Han skrek/gnällde/jämrade sig i nästan två timmar. Jag buffade när jag tyckte det behövdes men försökte hålla mig till ramsandet - som jag inte tyckte tog alls. Usch jag stod utanför hans dörr med tårarna rinnande och med ilska i magen och tänkte SOV DÅ FÖR F-N UNGE!!!!! Övervägde att väcka sambon och be honom sjuka sig idag, jag var helt slut. Jag VILL inte ge upp, jag vill att det ska bli sådär bra som jag läser att det kan bli. Ja, som vi hade förrgår natt :) Ska det vara såhär vingligt så länge?
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"