Börja kura Oliver 5 månader 8/4 - lite frågor!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MariaOliversMamma

Börja kura Oliver 5 månader 8/4 - lite frågor!!

Inlägg av MariaOliversMamma »

Min lille oliver blir fem månader nästa vecka. Efter tre skrikiga kolikmånader (där vi ändå sov bra från 20-03 åtminstone) tyckte vi det vände när han blev 3 månader. Det höll i två veckor. :( Sen har det bara blivit värre, i över en månad har vi som bäst sovit 2 timmar i sträck, oftast mindre än en. Strulet började när han flyttade till egen säng men det slutar inte när jag (utmattad av att inte få sova) låter honom sova hos mig - det gnälls, fäktas och sparkas även där.

Jag helammar fortfarande, han har fått ersättning ibland som komplement (behövs oftast inte) eller då han passats. Smakportionerna började vi med för en vecka sedan och är inte så populära, gröt och katrinplommonpuré sväljer han pyttelite, rotfrukterna klöks eller kräks han av.

I dagsläget sover han ca 1½h på förmiddagen och 45-60min på em utomhus i vagn - ni kan lätt räkna ut att totalsumman blir på tok för lite... Och ja, smålurar här o där i famn, bil o vagn.

Nu har jag läst boken, informationen här och flera trådar från början till slut, matat mig med info, peppat mig till max och tänkte köra igång imorgon kväll!! Det blir jag som kör nätterna och pappa tar dagarna så jag får sova.

1- hur göra med maten? Amma och sen fylla på med ersättning till max? Redan nu kräks han ofta upp lite efter amningen, är han inte så full med mat som han kan bli då? Självklart fortsätter vi med smakisar oxå.

2 - Sömn dagtid (som pappa ska ta i början) ska den vara inne i sängen eller ute i (stilla) vagn? Har aldrig lyckats få honom att sova inomhus dagtid innan men han börjar bli för stor för liggdelen, dock är man ju lite låst utan vagn-lurarna. Måste man alltid göra samma eller kan ena luren sovas ute och andra inne?
Måste mamma o pappa kura på precis samma sätt? Om han inte somnar på sin utsatta lur, håller man bara honom vaken ändå?

3 - Vi ska göra schemat imorgon och funderar på om han borde sova den längre luren på eftermiddagen istället eller om vi ska följa honom som det är nu? Hur ska vi lägga upp det med maten...?

4 - Vi har inget amningslarm än, kan vi köra på med att han ligger på sidan (som han alltid gör nu)? De larm som man fäster i blöjan, hur bra är det egentligen när de snurrar runt i sömnen...?

Egentligen har jag nog hundra frågor till men jag hoppas så att någon orkar svara. Sambon är absolut med på det här men nätterna har alltid varit mina så jag känner att det är lite upp till mig :roll: Och ja, jag är nervös men spänd inför imorgon!
Oliver född 2010 kurades vid 5 månader :heart:
Elliot född 151126 ska kuras inom kort! :D
MariaOliversMamma

Re: Börja kura Oliver 5 månader 8/4 - lite frågor!!

Nu har jag knåpat ihop ett schema som jag väldigt gärna hade velat ha lite feedback på när någon av er experter där ute har tid - så länge kör vi på med detta med start nu ikväll :)

7:30 - Godmorgon: Amma
9:15-10 - sova 45 min
10:30 - mat: gröt + frukt (så mycket vi får i honom) + amma
12-14 - sova 2 timmar
14:00 - mat: samma som 10:30
16-16:45 - sova 45 min
17:30 - mat: smakportion (så mycket vi får i honom) + amma
19:00 - Bad (ej varje kväll), nattslurk
19:30 - skoj och Godnatt

Sammanlagt 15,5h sömn

Spelar det någon roll NÄR han får gröt och när han får mat-smakis? När sambon tar honom dagtid kommer han få ersättning istället för att ammas och får då (precis som vid amningen ju) äta så mycket han vill. Är det ok?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Svarar lite snabbt. Är på språng.

Schemat ser bra ut. :wink:
Spelar det någon roll NÄR han får gröt och när han får mat-smakis?
Ge honom riktig MAT 10.30 och 14 så magen hinner ta emot och bearbeta. Ge massa MAT. Satsa där. Att maten kommer ut är i sin ordning. Bara att bjuda på nytt med tålamod. [-o<

Att toppa med ersättning är inga problem. Hur bra som helst. :mrgreen: En storlek större på nappens hål är också trevligt så det går fort. :wink:

Kör med SÖTA grejer. Mosad banan till simmig konsistens. Päron. Palsternacka. Brukar funka. Men allt ska vara simmigt. :mrgreen:

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
MariaOliversMamma

Tack för ditt svar!!

Vad skönt att höra att schemat ser bra ut, var lite osäker på om han skulle sova 1½ eller 2h där på eftermiddagen men vi provar med 2h och får väl isf justera framöver.

Är det så pass mycket bättre med mat än med gröt alltså? Jag som tyckte det var bra att han fick i sig gröt. Vi har provat potatis, palsternacka och morot och det har han klökts eller kräkts han av hittills... Har dessutom fått höra (bl.a) av BVC) att vänta med det söta, annars blir de ännu svårare att få i honom det o-söta men du tycker man kan köra med fruktpuré ändå? Ja, han får ju lite katrinplommon också. Vi brukar köra på och lägger ner matandet först när han börjar gnälla ordentligt. Om jag får ge gröt, när tycker du man ska ge det i så fall? När jag sen ska komplettera med amning, ska det också hinnas med på den truga-halvtimmen eller ammar jag därefter? Han äter i ca 10 minuter åt gången.

Nu är första nattningsomgången avklarad!! Det tog mycket riktigt 45 minuter av ett evigt buffande och ramsande. Han "väcktes" och tog ny fart av de två första bekräftelseramsorna men efter den tredje har han sovit. Känns lite i mammasjälen som att han ändå skrek sig utmattad och somnade av det :cry: men nä, jag har bestämt mig för att han hörde ramsan, somnade tryggt och tycker ändå att det gick ganska bra! :D
MariaOliversMamma

Och ja, en fråga till - att toppa med ersättning gör vi gärna men om han kräks efter amning (lite nästan varje gång), är där inte fullt då?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

BVC i all ära men klart ungen ska ha sött! :mrgreen: Han har ju ammats och då diggar man det söta. :wink: Så börja med banan, ett ganska säkert kort. I tre dgr serverar du banan på samma tidpunkt, exempelvis alltid 10.30.

Nästa mål serverar du låt säga päron/palsternacka? Ellas Kitchen har bra söta grejer till småttingar. Bara att klämma ut an klick på lilla skeden. De gick mkt bra för vår son och han var himla kinkig.

Riktig mat har mer näring så det står de sig bättre på. Gröten kan ni ge till middag med mkt karinplommonpuré.

Efter varje mål toppar du med amning eller ersättning. Som ni tycker. Och kräks han kan ni vänta lite och ge lite till. Ungefär som man fyller på champagne glas. :wink: Bara så han är riktigt proppis. Platkoma är inte fel. :lol:

Alltihopa kör ni inom halvtimmen så maten serveras i ett så att säga. :D

Glöm nu inte att buffa ordentligt första natten och första dagen tills lillen är sömntung så han har ordentligt med besked i handling innan ni börja stega tillbaka. Ja, jag vet- man ska inte hamna i ngt träsk men det gör ni inte om ni stegar tillbaka imorgon kväll. 8)

Forts nu ert vackra arbete. :heart:

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Jag kurar också. Började nu ikväll. Så en natt efter er va?!

Ville bara också säga att jag tycker ert schema ser bra ut! Jag har ungefär detsamma (12+45+1,5+45).
Ville också säga att jag matar vid bordet cirka 20 min. Sen brukar jag erbjuda bröstet efter nån halvtimme. Så han hinner få lite plats. Fast min kille äter ju sig proppis på mat så han tar nästan aldrig bröstet oavsett. Men jag tänkte bara så du inte känner dig stressad av att hinna få i all mat under just 30 minuter. Det finns lite marginalkvartar att ta av där med! (Tycker jag). Och tillsätt osaltat smör eller rapsolja i den mat (inte frukten) som han får i sig mer än ett par skedar av. Typ gröten. Så ger det extra mättnadskänsla!

Jag funderar också på hur jag ska göra med daglurarna. Alla inne eller den sista i vagn ute. Tror huvudsaken är att man är konsekvent under kuren. Hur bestämde ni er för att göra?

Hoppas det går bra för er! :)

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
MariaOliversMamma

Nej vi började också nu ikväll! Hur går det för er?? Hur gammal är er bebis?

Har precis haft min andra 45-minuters-dust med honom, denna ännu mer intensiv (jisses vilka röstresurser lillkillen har) men han brukar "bråka" vid denna tiden när jag ska gå o lägga mig - "glöm det morsan, nu ska vi vara uppe". Men inte nu mer! Det gick bra men jag fick typ kramp i armen av allt buffande! I boken står det att man ska vara restriktiv med buffandet när man går in andra gången, bara ett par gånger, men då skriker han ju fortfarande som en galning - så jag tyckte att det var skönt att Luvisen skrev här att man ska buffa tills han är ordentligt lugn och nu gjorde jag det, kändes mycket bättre. Nu när han skrek (arg!) så hade han dessutom vänt sig från mage till rygg - för första gången någonsin :D Tänk vad lite ilska kan göra.

Okej, så då väntar jag med amningen en stund efter maten så den får sjunka in, bra idé. Och lite smör i också, ska köpa osaltat imorgon.

Angående dagslurarna så ska vi köra dom i vagnen har vi bestämt, man är mer mobil så plus att hans sovrum är på ovanvåningen (i stort hus) - långt att hinna om man ska dit och ramsa - och även nu sover han alltid i vagnen dagtid så vi kör på det. Så får det bli vagn inne eller ute beroende på väder. Jag är lite fundersam på det här med att vagna kontra buffa, känns som att man kanske borde hålla sig till det ena, eller? Hur har ni bestämt er för att göra, lilla mia?
MariaOliversMamma

FY vilken jobbig natt. Herregud, det här väntade jag mig inte. Han har sovit ca två timmar sedan klockan 00:20, jag har buffat och ramsat för allt jag varit värd - ögonen går verkligen i kors och nu är det morgon om en kvart sen ska jag SOVA. Hoppas verkligen (!!) att det bara bli bättre hädanefter...
Nat

Inlägg av Nat »

Tjenixen!!

Håller med Luvisen, satsa hårt på att få igång ätandet ordentligt. Att äta är lite A och O i att sova gott hela natten lång.

Lite tips på mat som funkar rätt bra från början när de är ovana ätare:

Sommarsmoothie:
* 1 tsk passerade hallon
* 1 tsk passerade blåbär
* 1/2 mosad banan
* 1 tsk vaniljsocker
* 1 dl bröstmjölk (alternativt mjölkersättning)
Serveras väl kyld i pipmugg eller med sked

Potatis
Potatis brukar generellt gå så där... men om du tillsätter ganska mycket smör (osaltat) eller mixar det med morätter och andra rotfrukter så brukar det gå bättre.

Smörgås
Prova även att ge smörgåsar, ta helt vanligt bröd, skär bort kanter och lägg på rikligt med smör. Mums tyckte min son, framförallt om han fick hålla i själv (du kan mata med en bit och han håller själv i en annan). När han fått upp vanan med smörgås kan du prova andra pålägg än bara smör, ex. leverpastej.

Risgröt med mycket frukt
Risgröt (smakar som mannagrynsgröt) och mixa i lite sommarbär eller varför inte lite exotiska frukter (ananans, papaya och liknande). Börja med mycket gröt och lite frukt och öka sedan på fruktmängden.

Lax
Lax, potatis och mycket smör, du kan krydda med lite svartpeppar. Koka gärna laxen istället för att steka då små ovana magar kan ha problem med stekt mat. Denna rätt är lätt att göra och väldigt nyttig.

Varje rätt kan ta några dagar innan den accepteras så du kan prova med att ge 2 gamla rätter som bäbisen gillar och 1 ny. Så kör du i 2 dagar. Sedan byter du ut 1 av de gamla rätterna och tar 1 ny. Kör så i 2 dagar.... osv.... På det sättet håller du uppe mängderna. Om du kör som BVC säger så blir det väldigt liten mängd de får i sig och du får vänta i typ 6 veckor innan du är uppe i bra nivåer.

Lycka till!!!!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

ja, det är ingen barnlek att kura....

jag rapporterar i min tråd som finns här på forumet också.

har bestämt att köra em luren ute i vagn och de andra två i sängen.

lycka till med natt 2!
/lilla mia
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

MariaOliversMamma

Sammanfattning av första natten:

19:30 - Nattningen tog 45 minuter, Sen sov han i 3 timmar
23:36 - Vid den omnattningen skrek han upp sig till riktiga gallskrik och det tog ytterligare 45 minuter innan han somnade om. Då sov han i en timme och 20 minuter
01:47 - Cirkus i 1h och 45 min, han tystnade mellan varven men tog ny fart, jag buffade och ramsade och avvaktade. Det blev aldrig några gallskrik, mer gnäll och missnöjt jämmer.
03:31 - somnade och sov i 1h 10 min
4:40 - Igång igen i 1½h
6:07 somnade i 50 minuter
7:07 - gallskrik och cirkus fram till 7:15 när vi använde oss av marginalkvarten och plockade upp honom när han väl var tyst.

Räknar jag får jag ihop det till 6h 40 min sömn - av 12h.
Ibland tystnade han när jag ramsade, som att han lyssnade, men satte oftast fart direkt igen. Buffande lugnade honom varje gång men likadant där, ny fart när jag gick ut. Psykiskt riktigt jäkla jobbigt vid tillfällen, jag fick peppa mig själv till max när jag bara ville ta upp honom egentligen.

Det allra värsta var när vi stormade in och gjorde godmorgon - och Oliver är fullkomligt (!) svullen i ansiktet, ögonvitor är grå-röda och glansiga och hans kinder, haka och näsa knallröda (!!) efter allt gnuggande i madrassen. Mina tårar bara rann, fy så hemskt att se honom - tur jag inte gjorde det i natt (bra mörkläggning) för då hade jag inte kunnat fortsätta. :(
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

Nu hoppas vi på en bättre andra natt! Tänk vilken lycka för honom sen när mamma och pappa varit så duktiga som lärt honom sova gott. Natt efter natt! Ett par vingliga nätter nu! Sen kan ni börja njuta!

MariaOliversMamma

Helt rätt, man gör ju det här för hans skull! Nattningen tog 11 minuter ikväll (45 igår) så det är redan bättre. Och dagen idag har gått kanon, en lite övertrött bebis men vi har underhållit och följt schemat till punkt och pricka och han har sovit gott sina lurar i vagnen. Nu hoppas jag att denna natten blir lite lugnare - och att mamma kan hålla sig från att gå in och buffa för mycket. Håller tummarna för oss allihop :D
MariaOliversMamma

Å jag är redan helt lyrisk - vilken förbättring!!!

Andra natten:
19:30-19:41 nattning med lite buff och ramsa två gånger och bekräftelsen två gånger, väldigt milt gnäll - han var jättetrött.

Sov nästan 4 timmar!

23:30-00:04 -pendlade mellan jämmer, tjurigt gnäll och lite rejält skrik. Gick in o buffade en gång men det hjälpte föga, jag störde kanske? (Svårt att inte gå in dock när han skrikit så länge. Ramsade HÖGT o till sist tystnade han efter 34 minuter och två bekräftningsramsor.

Sov 4h 15 min!

4:20-4:36 Gnäll som aldrig eskalerar, går därför inte in alls. Blir helt chockad när han efter enbart 4 ramsningar blir tyst o somnar!

Vaknar 7:15! Jag ramsar för det är inte morgon förrän 7:30 men han fortsätter gnälla, så när han tystnar i en sekund för att hämta andan stormar vi in o gör morgon.

Inte alls lika jobbig syn idag, visst lite röd o svullen men inte alls som igår. Räknade ut att han sov 10h 25 min!!

Några frågor nu;
- Jag tycker det är svårt att veta när jag ska sluta ramsa om han ligger och skriker, ska jag fortsätta tills han tystnar/avtar eller ska jag lämna och se om det avtar efter en stund? Ibland märker jag att han hör mig, nån gång har han t.o.m tystnat av ramsan men när han inte gör det, hur gör jag då???
Vid midnatt när han gnällde/skrek i 34 minuter ramsade jag 9 omgångar och buffade en - är det för ofta? Kanske för att ramsorna inte tar?

- Om han fortsätter att "småprata" efter bekräftelseramsan, ska jag ge den igen eller är det ok så länge han inte är missnöjd/gnäller?

- Vi vagnar honom dagtid och gör samma som med buffandet - backar med ramsa när han tystnat och låter honom reagera. Börjar han skrika igen, börjar vi om. Är det så man ska göra? Ska han ha bekräftelseramsa när han tystnat?

Angående maten - tack för alla tips! Vi kör på med den mat vi har hemma så länge, det går mycket bättre gång för gång, idag åt han en halv burk majs och en halv katrinplommon :) och ammar på det, sen är han mätt så han storknar (söta kulmagen). Blir man inte hård i magen av banan? Kanske inte så bra att börja med det nu då?

Nu sover han sin middagslur ute i vagnen, känns riktigt bra det här :)
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"