4,5 mån flicka, ohållbar situation

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Katten77

Re: 4,5 mån flicka, ohållbar situation

Inlägg av Katten77 »

Godmorgon! Hoppas att ni haft en fin natt. Å, jag TOG det som en komplimang! :D :heart:

Tänk vilken tur vi har som har världens bästa Luvisen och andra mammor att luta oss mot när det går troll i sömn och annat. Dagens ros till Anna Wahlgren och hennes hjärtebarnskontrollanter! :heart: Med Luvisens hjälp och råd kommer detta gå finfint! :thumbsup:

Här hemma har vi födelsedagsfirande idag; pappa fyller år och Lille O hjälpte glatt till att slita upp paket. Pappa fick en skjorta och räkan blev nöjd över lite paketdekorationer att slita sönder och tugga på. :mrgreen:

Kramar
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Hej hej :D

Ja utan Luvisen och dom andra vet jag faktiskt inte vad i helskotta jag skulle ta mig till. Även MED dom så lyckas jag ju röra till allt.. :shock: :oops: :roll:

Ja.. vi hade en kräks-bakslag igårkväll här, 250 ml kvällslurk kom upp över Loa, hallen, mig, väggarna, dörrarna ja.. och gud vet vad. Inte hänt sedan vi började reda med rismjöl så nu måste vi vara lite försiktigare. Kvällslurken är det dummaste för då har man så lite tid och trött bäbis att ta igen förlorad näring med... Vid 04 var råhungern ett faktum, gav välling. Somnade om.

Så vi måste ladda några dagar för minikuren, för att känna att maten sitter igen och att attityden finns där.

I morse när jag lagt liten snutta gick jag som vanligt in för att kolla läget efter 15 min tystnad. Hittar liten groda nöjt sittandes tuggandes på pyjamas :roll: :D Så nu övas det att lägga sig från sittande i vuxensängen. Verkar dock vara betydligt lättare än vändningar för denna bäbis så det känns hoppfullt och bra! Kom på att vi även kan träna vändningar i spjälsängen under vakentid, både för att få Loa att fatta att det går utmärkt att vända sig själv där och för att skjuta mammans "tänk-om-hon-inte-kan-komma-runt"-vargar.

Filar på 9-månadersschemat, än så länge tar vi fortfarande en promenad med vagnen för eftermiddagslur. Beroende på hur natten varit sover Loa inget-5-10-20 min, men aldrig mer än 20. Men tänker att samtidigt som vi gör minikur så går vi över till nya schemat. Låter det som en bra idé tycker ni som kan :?:

Det ledande förslaget just nu är:

19-06.30 Sova natt
06.30 Rejäler frukost, välling och katrinplommon
8.45-9.30 Sova
9.30 Medicin (som skall tas 3 h efter och 1 h innan måltid)
10.30 Lunch (puréer+ev. välling)
12-14 Sova middag
14 Mellanmål (välling)
17.15 MIddag (puréer)
18.30 Kvällsslurk
19 Sova godis nattis

I dagsläget har vi natt 18.30-06.30, men detta gör att pappa på vardagar hinner träffa liten typ en halvtimma på kvällen. Lite deppigt, men senare än 19 kan vi ej ha natten för liten är en kvällströtter. 11,5 h natten är lite pga morgonhungern.. känns lite lättare, mer realistiskt för oss att klara. Men har även ett 19-07-förslag, inte riktigt bestämt mig... Flera ggr sover Loa från 18.30-06.30, dock ännu ej utan avbrott :roll: dvs vändningar :roll:

Mm.. skall ägna denna söndag åt att peppa upp attityden, njuta av bäbisen och solen, och fundera på schemat..

:heart:
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Du funderar och resonerar så fint. :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
majbrittsanna

Tack :heart: Skall "bara" lyckas översätta i handling oxå :roll: :mrgreen:

Läggning vid 19 istället för 18.30 längtar jag efter, för vi hinner sällan till 18.30. Loa äter kvällsslurken i omgångar och sen ska det rapas och den tar ofta sin lilla tid för denna dam. Så just nu förlorar hon liksom sömn innan hon ens lagt sig..inte bra [-X .

Men vi kom på en grej igår, frågan är om det inte blir lite knas för liten att nu förlänga lunchvilan till 2 h igen. Det var ju först 2 h, sen kortats till 1,5 h och nu 2 igen.. Känns lite rörigt för henne. Hon vaknar ofta i efter exakt 1,5 h. Känns som det kan bli problem..

Därför tror jag ändå vi kör på natt 19-07. I morse igen så väckte vi 06.30 (dock med uppvak och vändning vid 03).

Så här tänker jag mig då schemat:

07 Wehaa ny dag. Frukost
9.15-10 Sova
10 Medicin
11 Lunch
12.45-14.15 Sova lunch
14.15 Mellanmål
17.30 Middag
18.30 Kvällsslurk
19 Gonattis

Frågan är vilken som är svårast; förlänga morgon till 07 eller lunchvilan med en halvtimma :-k Vad tror du snälla snälla Luvis?? Ser schemat ok ut i övrigt?

:heart: Anna
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Heja Anna, det är rätta takter! :thumbsup: ;)

Mitt tips är: förläng morgonen! För om ett par månader är det dags att ställa om klockan till sommartid vilket innebär att det bara blir 1/2h i skillnad mot hur ni har det idag. Jag menar; ifall ni väcker 06.30 nu och ska behålla den tiden även i sommar så åker ni på en omställning på 1h när klockan ska ställas fram.

Hupp, blev visst lite rörigt det där men du kanske förstår hur jag menar iaf? :lol:

Kram
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Du tänker då på allt :D Det har du rätt i.. Så dumt med dom här tidsomställningarna tycker jag, tycker man borde ha sommartid året om! Ja eller hur, ytterligare en faktor som talar för 12h-natt.. Tack :heart:

Nu måste jag bara klura ut exakt hur jag gör den här minikuren!!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Schemat ser jättefint ut. :heart: =D>

12-tim är så trevligt och jag fick tipset av en annan "hjärtis" som jag inte tänkt på: Om man låter sitt schema vara och inte ställer om till sommartid så får man sovmorgon på sommaren och vaknar kl 8 :P och sen går de små och lägger sig 20 så de får vara med lite mer när det är ljust. :P :idea:

Synnerligen bekvämt. :mrgreen:

/Luvisen
SM rookie
majbrittsanna

Hej!

Ja men vad bra, då spikar vi 19-07-schemat. Eller 20-08 i sommar :D Och laddar för minikur :thumbsup: efter denna förfärliga natt!

majbrittsanna

Tack bästaste Luvisen för fantastisk minikur :heart: Det tog 1,5 natt och sen var det över med vändningscirkus!!

Nu sover hon faktiskt som folk. Ståcirkusen har varit här och vänt, har dock lämnat efter sig lite skrikigare läggningar vilket inte är sådär jättekul.. Vi lät ju henne klara av att lägga sig ner själv för det kunde hon, men det resulterade i en del klagande. Som hittills kvarstår men vi kör på med skrattet till gonattet så hoppas jag att det ger med sig.

Kram Anna :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Nej, man vad roligt att höra att det gick vägen!
Vilket fint arbete ni gjort! =D> =D> =D> =D>

Värme!/Luvisen :D
SM rookie
majbrittsanna

Hej :D

Vi hade den bästa ledningen ju :-D Verkligen. Enormt tacksam för din guidning :heart:

Sen hade vi lite strul med kräkningar ett par dagar som lillan får ont av men nu har vi varit kräksfria ett tag. Och de senaste nätterna har hon sovit hela nätter :heart: Sen har jag accepterat det faktum att vi har lite andra förutsättningar och att det gör att sömnen inte alltid kommer vara "perfekt". Men den är så oändligt mycket bättre än den någonsin hade varit utan SHN.

Just för tillfället är Loa lite förkyld... och vi håller på att utreda hennes allergier. Hon klättrar och ställer sig upp mot allt :D Vilket jag innerligt inte hoppas kommer leda till att hon går innan hon åtminstone kryper ordentligt [-o< Allt det här med mat och sömn och reflux och cirkusar har tagit all vår energi. Kämpandet med ålning blev eftersatt och nu har jag fått utrymma till att oroa mig för det. Har ställt fråga kring det i IAHP-forumet....Aldrig kan man slappna av :mrgreen:

Kram
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Halloj kurkompis! :heart:

Åh vad kul att höra att ni fick ordning på både vändning- och ståcirkus. =D> Stående ovationer till er och till Luvisen med svart bälte i bebis :mrgreen:, allas vår räddare i nöden! :heart:

Det är inte säkert att Loa kommer börja gå innan hon kryper, så oroa dig inte för det nu. Fortsätt att träna ålning med henne så ska du se att det blir kanon.
Lille O har ju också börjat klänga och stå och vingla runt möblerna så att jag sätter hjärtat i halsen (jisses vilka vurpor han slår ibland, hua!). Trots att han börjat ställa sig upp så kom krypningen hos oss till slut. På sin 9-månadersdag började han helt oförhappandes att krypa, växelvis och jättefint! :heart:

Håller tummarna att det går fortsatt fint för er och att ni får bukt med förkylningen. Hoppas det inte är några allvarliga och allltför besvärliga allergier hon har, lilltösen.

Massor av kramar :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Tack snälla du Katten :heart: Mmm.. hoppas du har rätt.. problemet för oss är ju liksom att Loa blivit ganska grym på sitt hasande.. samt att humöret inte är bra (trots all sömn!). Jag tror att det är någon allergi men ännu vet vi inte vilken. Tar sån j-a tid att komma till läkaren och för den här mamman att fatta #-o ](*,) ](*,) :twisted: Träning är svårt med ledsen tjej :( Men from imorgon kör vi fritt från alla sädesslag dvs ingen välling utan Althera-ersättning. Hoppas hoppas hoppas [-o< att lilla tjejen godtager detta. Det får hon göra på nåt sätt.. livet är hårt :( Skall till jourapoteket ikväll och hämta ut......

Kram :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vilket fantastiskt jobb ni har gjort! FANTASTISKT! =D>

Ang. allergierna, ger ni sempers magdroppar? Eller annan probiotika? Detta är nämnligen jätteviktigt för immunförsvaret som bildas till 70% just i magen. Har man då allergier och lätt för förkylningar redan innan är probiotika ett måste. Sempers magdroppar är jättedyra men enkla att använda. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
majbrittsanna

Tack :D Det värmde :heart: Men som sagt, vi hade världens bästa hjälp.. :heart:

Tack för tipset.. japp sempers magdroppar ges dagligen. Och fiskleverolja eftersom Liten L just nu inte får i sig äkta vara.

KRAM :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"