Så här skrev jag för ca 1 månad sedan på om vår flicka Loa, född 100613:
Hon har haft svårt att somna, sovit lite med täta uppvaknanden i princip sedan hon föddes, men de senaste veckorna har det gradvis blivit värre. Det tar allt emellan 2-4 h att söva henne varje kväll. Vi har gjort, och gör alla fel, dvs hon somnade vid bröstet när hon var mindre och nu måste hon vyssjas som en galning för att somna. Hon vaknar varannan timma hela natten och ammar. Vaknar slutligen mellan 06-08. Då börjar dagen och eviga försök att få henne att sova. Oftast sover hon en lur på 30-45 min ca en timma efter att vi gått upp, sedan totalt mellan 1-2 h under dagen av upphackad sömn innan vi påbörjar läggningen igen kl 19. Hon är extremt ljudkänslig och lättväckt. Vi har inget liv. Hela mitt dygn går åt till att försöka få henne att sova. Under dagen blir hon gradvis på sämre och sämre humör i takt med att hon blir tröttare och tröttare. Jag längtar bara tillbaka till jobbet för detta är hemskt. Både för henne, mig och hennes pappa.
För en månad sedan införde vi SM mha innevagn och vagning. Hon blev snabbt markant bättre, började sova kvällar, nätter och dagslurar med viss hjälp. Sedan dess har vi misslyckats kapitalt med att backa och införa säkerheten, utan totalt fastnat i vagningsträsket. Tills för en vecka seda sov hon fortf helt ok på nätterna, några uppvak som gick rätt lätt att vagna bort. Sedan slutade jag amma, efter en del strul, och vi började flaskmata först med ersättning, sedan med välling och smakportioner. Efter några dagars övning, äter hon nu bra med välling och 3.4 msk smakportioner till varje mål.
De senaste nätterna har totalt spårat ur och vi är .. ja .. chockade och mkt ledsna. Min man var på jobbresa när detta hände och jag hade besök av mina föräldrar. De senaste två nätterna har hon vaknat varje timma!
Vår plan är att börja kura imorgon kväll i spjälsäng eftersom vi har missbrukat sönder vagningen så att den knappt lugnar vår lilla flicka längre
Det är jag som ska ta de första två nätterna då det är jag som är mest insatt och påläst men vi är båda oerhört motiverade (men nervösa).
Loas schema:
7:00 Morgon!
7-9 Mat och morgonpyssel
9-9.45 Sova
9.45-11-45 Mat och social delaktighet
11.45-13.45 Sova middag
13.45-16 Mat och social delaktighet
16.00-16.45 Sova
16.45-19 Mat, bad och kvällsmys
19 Sova!
22 Kvällsslurk
04 Nattslurk
Vi har tänkt att i samband med kurning ta bort 04-målet eftersom vi känner oss tryggare med att Loa nu får i sig tillräckligt dagtid.. dock ej så trygga att vi också vill ta bort 22-målet, det behåller vi gärna lite till om ni inte tycker det är en jättedum idé?
Har till att börja med en fråga.. och är tacksam för alla upptänkliga råd.