4,5 mån flicka, ohållbar situation

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
majbrittsanna

4,5 mån flicka, ohållbar situation

Inlägg av majbrittsanna »

Hej!

Så här skrev jag för ca 1 månad sedan på om vår flicka Loa, född 100613:

Hon har haft svårt att somna, sovit lite med täta uppvaknanden i princip sedan hon föddes, men de senaste veckorna har det gradvis blivit värre. Det tar allt emellan 2-4 h att söva henne varje kväll. Vi har gjort, och gör alla fel, dvs hon somnade vid bröstet när hon var mindre och nu måste hon vyssjas som en galning för att somna. Hon vaknar varannan timma hela natten och ammar. Vaknar slutligen mellan 06-08. Då börjar dagen och eviga försök att få henne att sova. Oftast sover hon en lur på 30-45 min ca en timma efter att vi gått upp, sedan totalt mellan 1-2 h under dagen av upphackad sömn innan vi påbörjar läggningen igen kl 19. Hon är extremt ljudkänslig och lättväckt. Vi har inget liv. Hela mitt dygn går åt till att försöka få henne att sova. Under dagen blir hon gradvis på sämre och sämre humör i takt med att hon blir tröttare och tröttare. Jag längtar bara tillbaka till jobbet för detta är hemskt. Både för henne, mig och hennes pappa.

För en månad sedan införde vi SM mha innevagn och vagning. Hon blev snabbt markant bättre, började sova kvällar, nätter och dagslurar med viss hjälp. Sedan dess har vi misslyckats kapitalt med att backa och införa säkerheten, utan totalt fastnat i vagningsträsket. Tills för en vecka seda sov hon fortf helt ok på nätterna, några uppvak som gick rätt lätt att vagna bort. Sedan slutade jag amma, efter en del strul, och vi började flaskmata först med ersättning, sedan med välling och smakportioner. Efter några dagars övning, äter hon nu bra med välling och 3.4 msk smakportioner till varje mål.

De senaste nätterna har totalt spårat ur och vi är .. ja .. chockade och mkt ledsna. Min man var på jobbresa när detta hände och jag hade besök av mina föräldrar. De senaste två nätterna har hon vaknat varje timma!

Vår plan är att börja kura imorgon kväll i spjälsäng eftersom vi har missbrukat sönder vagningen så att den knappt lugnar vår lilla flicka längre :(

Det är jag som ska ta de första två nätterna då det är jag som är mest insatt och påläst men vi är båda oerhört motiverade (men nervösa).

Loas schema:

7:00 Morgon!
7-9 Mat och morgonpyssel
9-9.45 Sova
9.45-11-45 Mat och social delaktighet
11.45-13.45 Sova middag
13.45-16 Mat och social delaktighet
16.00-16.45 Sova
16.45-19 Mat, bad och kvällsmys
19 Sova!
22 Kvällsslurk
04 Nattslurk

Vi har tänkt att i samband med kurning ta bort 04-målet eftersom vi känner oss tryggare med att Loa nu får i sig tillräckligt dagtid.. dock ej så trygga att vi också vill ta bort 22-målet, det behåller vi gärna lite till om ni inte tycker det är en jättedum idé?

Har till att börja med en fråga.. och är tacksam för alla upptänkliga råd.

:arrow: 1a natten: Efter tillrättaläggande, buffning, ramsning på väg ut; om hon tystnar men sedan tar fart igen, efter att ha avvaktat, går jag igen och upprepar.. hur många gånger får jag göra detta..? När kör jag påminnelseramsa istället?? Beror det på graden av "upprördhet"??
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej Anna och välkommen tillbaka!

Jag tycker du kan införa gröt också, det mättar än mer än välling. Och så mer riktig mat förståss. :wink:

Bra att hon nu får sova i säng och att ni överger vagningen eftersom den är som du skriver, bränd.

Första natten i kuren sätter du in stora kavalleriet för att införa säkerhet och trygghet, tänk generöst här eftersom ni inte fått till den tidigare om man säger. Så du kan gå in hur många gånger det krävs första natten. Sen kör du enligt boken. Har du boken Int Sova hela natten?

Nyckeln är att läsa och läsa. Hur är mörkläggningen i hennes rum? Har ni andningslarm?

Påminnelseramsa kommer in lite senare i kuren, det står också i boken.

Man kan inte vara för påläst - det är grundtanken i hela konceptet som är nyckeln till att man själv känner sig lugn och säker.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
majbrittsanna

Hej och tack för svar!

Haft en bättre natt igen :shock: Efter långrandig nattning med vagning av och till i 50 min sov snuttan hela natten med undantag för en timme mellan 00.30-01.30 då min man vagnade av och till. Gav mat 04 och väckte sedan 07, men då var Loa redan vaken men nöjd i vagnen..

Eftersom det blev lite panikartat (hmm minst sagt) här hemma med tanke på katastrofen i helgen, så har vi tagit oss samman nu på morgonen och tänkt om lite. Vi måste ju vara helt 100%iga både vad gäller inställning och pålästhet och har därför bestämt oss för att skjuta på kurningen till fredagkväll. Vi måste peppa upp oss själva och läsa ännu mer. Måste skapa rätt förutsättningar inför detta berg vi har att bestiga, som det känns..

:arrow: Absolut vi har larm. Och boken.

:arrow: Vi tänker att Loa får vi gör hela kuren, tre dygn plus uppföljningsvecka i spjälsängen, både natt och dag, med tanke på vår historia. Detta innebär tyvärr att det endast kommer bli korta utevistelser under vakentid för Loa de närmaste veckorna. Det känns tråkigt, hon älskar att sova ute, men jag kan inte komma på nåt annat sätt att lösa det. Vad tycker ni om det? Eller kan vi lösa det på något annat sätt? Hon sover mycket bra i rullande vagn med magläge så det är liksom ingen utmaning för henne..

:arrow: Mörkläggningen är mycket bra kvälls och nattetid, rullgardin och mörkt lakan för fönstret. Nattetid är där becksvart, dagtid smyger lite ljus in så jag har en svart tunn sjal framför suffletten på vagnen just nu. Men det kan jag ju inte ha över sängen. Får prova med ett mörkt påslakan framför fönstret och se om det kan täta mer än lakanet..

:arrow: Ok då ska vi börja med gröt. Till kvällsmålet kanske? Som det är nu ser smakisarna ut så här:

Morgon: Mosad banan med lite rapsolja och katrinplommonpuré
Innan lunchvila: Potatismajspuré, katrinplommonpuré.
Efter lunchvila: Potatismajspuré, katrinplommonpuré, mangopuré
Innan läggdags: Potatismajspuré, katrinplommonpuré, mangopuré

Men from idag lägger jag om sista målet till gröt och fruktmos. Skippar katrinplommonen här för hon har ändå fin fart på magen.

Låter det ok??
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Bra att ni inför riktig mat. Men varför katrinplommon vid varje mål? :shock: Vi gav katrinplommon till gröten på morgonen, då visste vi att hon bajsade i god tid före läggning på kvällen.

Förutom purén du nämner kan man göra enkelt själv. Jag ångkokade sötpotatis och mixade med stavmixer, en klick smör (riktigt smör) och sedan frös in i istärningsark - superlätt att ta fram. Likadant blandat blomkål och palsternacka. Mycket poppis hos lilla damen. Jag blandade även i, när jag serverade, 1 tsk krossat linfrö - mycket rikt på Omega3 och bra för lilla magen.
Vi tänker att Loa får vi gör hela kuren, tre dygn plus uppföljningsvecka i spjälsängen, både natt och dag, med tanke på vår historia. Detta innebär tyvärr att det endast kommer bli korta utevistelser under vakentid för Loa de närmaste veckorna. Det känns tråkigt, hon älskar att sova ute, men jag kan inte komma på nåt annat sätt att lösa det. Vad tycker ni om det? Eller kan vi lösa det på något annat sätt?
Vi har alltid haft all sovning hemma i sängen - och varit ute massor ändå. På vakenpassen om man säger, då är vi alltid ute. Du kan väl ha henne liggandes ute, även vintertid. Magträning med massor av spännande saker att titta på, löv, kottar, vissna blomställningar - naturen är full. Bär henne i en bärsele, prata och umgås ute likagärna som inne tänker jag.

Bra att ni laddar och kör igen när ni känner er redo. :thumbsup:
//Anna
majbrittsanna

Hej hej.

Ja så får det bli, ladda tills på fredag, skall försöka göra det bästa det går av dagar och nätter fram tills dess.

När vi gick från amning till ersättning/välling blev Loa rejält hård i magen, fortf är hennes bajs ibland som små harpluttar. Så jag tycker faktiskt hon behöver en hel del katrinplommon. Tack för tipset med linfrön, det skall jag anamma!

Jag hoppas verkligen få möjlighet att laga egna smakisar när vi får ordning på hennes sömn . Som det är nu är tiden och tålamodet hos den lilla att vara med vid sådana aktiviteter väldigt knapp, det är nätt och jämnt så att man hinner med disken. Inte långa stunder som hon klarar att ligga själv, även om man så att säga ändå tar med henne i det man har för sig. Det blir inte så mycket gjort hemma tyvärr.

Jag förstår vad du säger ang utevistelse, men just nu tycker jag att när matstunder och sömn är avklarat återstår inte så jättemycket tid ännu att vara ute, men det klart att det blir mer när sömnbehovet minskar. Hur som så får det bli så den närmsta tiden. :)
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej Anna!

Tack för ditt inlägg, jag följer dig och Loa också, varje dag! :) Skickade ett PM till dig, vet inte om du sett det?

Det är lätt att misströsta när det går knaggligt, då är det så skönt att detta forum finns tycker jag. Tänk vilken bra uppbackning man får här. Och tur är det - annars skulle man ju inte orka :shock:

Är övertygad om att med tjejernas (här på forumet) hjälp så får ni ordning på rutinerna In No Time! :thumbsup:

Kramar
Catarina (och Oliver - som inte ville sova idag...) :lol:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Tack för varma ord, Katten77! :heart:

Vilken ersättning använder ni? När vi använde Sempers produkter fick Lillan KRAMPER och var knepig i magen... men när vi gick över till Nestlé så löste sig allt, om man säger. :wink:

Inga mer kramper... du kan också ge henne probiotika, t ex Sempers Magdroppar, finns på Apoteket i kylskåpet. Superbra för lilla tarmen och för immunförsvaret.

Klart ni fixar detta galant!

:D 8) :D
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Till Katten77: var det mig du skickat PM till? :? :)
//Anna
majbrittsanna

Hej hopp! (oj va hurtigt..)

Tack för ert stöd :heart: Vi sitter i soffan o pluggar :)

Käraste Katten! Nej jag har inte fått ditt PM..? Tänker på er och hoppas ni har det gott :heart:

Jag undrar lite över första dagen.. Hur frikostig ska man vara med besked här, ska man köra ugf på samma sätt som första natten eller ska man gå över mer på vad som gäller för andra natten, te x påminnelseramsa vid uppvak istället för besked?
majbrittsanna

Glömde - jo gällande ersättning, Loa är (eller var, det kan ju ha vuxit bort, men vi har inte orkat prova ännu med tanke på konsekvenser) allergisk mot mjölkprotein. Vi provade ett par mjölkfria ersättningar, den sista, Profylac, har lite bättre smak och vi fick i henne en del av denna men alldeles för lite. Märkte att hon åt den mjölkfria vällingen (EnaGo) mycket hellre så vi kör helt på den nu, plus smakisar såklart som hon äter mer och mer av för varje dag :D

Sempers magdroppar ger vi varje kväll, tack för tipset :)
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej Anna och Majbrittsanna!

Oj, nu rörde jag nog till det för er, ni heter ju båda Anna :lol:
Jag skickade ett PM till Majbrittsanna, skumt att det inte kommit fram? :? Nåja, det var inget viktigt, bara lite peppning och tips om att läsa tråden Livet efter Kuren för att bli ännu mer sporrad. :)

Kram till båda Annorna :D :heart:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Ska kolla igen Katten :D Jag är så trött så man kan inte lita på nåt jag säger :D
majbrittsanna

Lusläst Lugnet, Säkerheten (extra viktig för oss) och Njutningen nu och börjar känna mig såå peppad :D
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Jag smyghejar på er! :thumbsup: :sleep:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
majbrittsanna

Ååh :heart: Tack snällaste du. Kram