Hanna 4,5 månad och hennes kommande kur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
jonna_t

Re: Hanna 4,5 månad och hennes kommande kur

Inlägg av jonna_t »

Nu går det inte så bra... det går bakåt istället för framåt och jag skulle behöva lite hjälp för att komma på rätt kurs igen!

I natt har hon det återigen jobbigt nu runt midnatt. Det har nu gått 1 timme och 10 minuter och fortfarande är det gråt! :cry: Det går upp och ner och det är tyst emellanåt men så jobbar hon upp sig igen. Jag ramsar emellanåt och ibland får jag gensvar men hon hinner liksom inte vara lugn tillräckligt länge för att hon ska hinna somna. Hittills har hon vaknat varje natt utom en vid denna tid. Jag försöker att inte ramla i otålighetsfällan men jag tycker att detta borde ge med sig? Eller hur länge ska man räkna med flera uppvak/natt? Och vad kan jag göra annorlunda för att dessa uppvak ska bli kortare?

Nu har hon somnat till slut, och jag tycker INTE om att det ska vara gråt in i sömnen. Funkar ju inte att ramsa henne när hon är så upprörd, och jag kan ju inte stå inne vid hennes säng och verktyga hela tiden utan ge henne en chans att komma till ro själv. Vips har hon somnat men ofta mitt i ett utbrott. Det blir så fel!

Dagssömnen har gått riktigt åt skogen. (Misstänker starkt att det är för att detta inte satt sig som nätterna fortfarande är småstökiga.) Hon sover inne på mage i vagn. Den enda lur som fungerar riktigt bra är den första, 8.15-9. Då är hon så nöjd att bli lagd och somnar lugnt och fint. Men de övriga är bara ett långt jobb med att få henne att somna... hon står på knä i vagnen, skriker och gungar fram och tillbaka. Hon sover inte ens hälften av den tänkta tiden. Värst är det på sista luren, igår somnade hon 15.35 (ska sova 14.30 - 16). Jag får liksom inte till det och mot slutet av sovstunden är jag själv så frustrerad och stressad över att hon inte sovit att det naturligtvis smittar av sig. Hon sover i vagnen för att det var det som gällde innan vi började kura och det fungerade bra då och jag ville inte ändra inför kuren, men jag tror egentligen att hon skulle sova bättre i sin säng. Nu ska vi inte ändra nu mitt i uppföljningsveckan men jag kan inte låta bli att tänka lösningar... Ramsan tar inte alls på dagen så jag kör vagning istället men även detta har slutat "ta".

Hur kommer vi in på banan igen, det gick så himla bra i början! :cry:

(Tilläggas ska att hon tar ramsan jättefint de flesta uppvaken och sover långa pass emellan men jag skulle vilja se att processen går framåt, inte bakåt...)

/jonna
Hanna, född 25 sept -10, kurad feb-11
Elias, född 30 mars - 09
jonna_t

Inlägg av jonna_t »

Jag gaskade upp mig. Tog på mig attityden from hell :twisted: och vips så är vi på banan igen! Jag skriver om detta nu, dels för att andra som läser kanske kan få lite motivation (jag vet ju att jag själv läser trådar som en galning för att hitta hjälp...) och dels för att dokumentera för mig själv. Man glömmer fort.

Jag tänkte så här: vore det inte för alla känslor som är inblandade, och för att man faktiskt är trött som ett j**la djur, så är detta faktiskt som vilken lite svårare arbetsuppgift som helst. Man får ett uppdrag. Inom nåt man inte provat förr. Man behärskar det inte till fullo till att börja med. Men - man nöter och nöter och ser till att driva det i mål! Så är det i alla fall i min jobbvardag. Och jag tänker tillämpa samma princip här. Ge upp är inte ett alternativ, för jag kommer få en sjujäkla lön i form av sömn och det är en lön till hela familjen! Och på samma sätt som jag har mina kollegor på jobbet att rådfråga så har jag min närmaste familj och inte minst alla här på forumet som är helt ovärdeliga. Det är ett sånt fantastiskt bra stöd att kunna sitta och läsa alla trådar om natten och se att man är inte ensam!

Sagt och gjort, beväpnad till tänderna startade jag fredagen, efter den lite småtuffa natten. Höll alla tider minutiöst och skådespelade som aldrig förr att det här minsann var lika självklart som att byta blöja eller bada eller vad annat som helst som vi gör på rutin. Och - det gick SÅ mycket bättre! Både dagen och natten. Hon sov sina lurar jättebra, sånär som på 10 minuter av sista luren. Det är den som kommer kortas när kuren satt sig så jag tyckte det var OK, jag försökte faktiskt inte ens söva om. Hon äter numera som en mindre häst, så det var bara att följa den inslagna vägen och mata på. :)

Natten, som var uppföljningsveckans 4:e och kurens 8:e avlöpte utan större ingripanden. Hon sov från 18.50 till 03.10, då tog det 20 minuter och sen sov hon till 04.25 då jag pangramsade - tyst direkt och hon sov till 06.30! Jag har själv alltså fått sova mellan 21.45 och 03.10, så länge har jag inte sovit sen innan hon föddes. =D>

---------------------------------
Allt ovan är ett gammalt utkast som jag inte haft tid att slutföra. Skrevs igår efter bakslaget jag kände efter en småknagglig vecka.

Just nu har vi snart gjort 9:e natten och jag har precis kört igång vargtimmes-musiken. :) Och detta är första gången hon vaknar denna natt, har sovit från 18.40 till 05.00. Det räckte med en ramsa. Nu ska jag gå och försöka somna om!

Dagslurarna igår funkade också bra, förutom på slutet av den sista... som vanligt. Hon vaknar för tidigt och somnar inte om. Det innebär att hon är sååå trött vid läggning och vi har svårt att få till skrattet... läggningen tar en stund och det är alltid gråt. :cry: Blir nödvändigt med schemajustering snart.

/jonna
Elias, född 30 mars - 09
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Heja, heja!!! Bra gjort verkligen, du ser vilken skillnad det gör att hotta upp Attityden och bara bestämma sig helt enkelt.

Skriv om du vill ha hjälp med schemat!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
jonna_t

Inlägg av jonna_t »

Vi hankar oss fram och det går rätt bra måste jag säga. Vargtimmen/timmarna fortsätter vara ganska stökiga, oftast har vi nåt uppvak runt 4 och sen 5-5.30, varav det sista brukar vara svårt att få bukt med. Det tar i snitt 30 minuter för henne att somna om då, och det är en hel del gråt inblandat. :cry: Jag brukar börja med att ramsa och sen bums på med musik, till en början brukar hon då vara lugn för att sedan jobba upp sig allt mer. Jag får oftast ta en vända in, då hon trasslat till sig helt. Jag tycker mig märka att hon blir lugn av detta, en tillrättaläggning. Ofta är det efter just en sån som hon äntligen somnar om. Borde jag hjälpa henne med detta redan tidigare? Nu tänker jag att hon ju faktiskt ska komma till ro själv med hjälp av ramsan, hon vet ju att jag finns där men det verkar mest göra henne arg faktiskt. Typ "kom in och fixa till det här nu om du ändå är vaken och går runt där ute".

Fråga: Detta är väl typiskt vargtimmesbeteende? Vi tänkte bara nöta på, rätt eller ska jag ändra nåt i min approach?

Dagssömnen är fortfarande något av en utmaning. Jag är vrålbestämd när det ska sovas och vi tummar inte mycket på tiderna. Men fortfarande krävs (ges) ganska mycket vagning, får hon inte denna hjälp så står hon på alla 4 i vagnen och bara gungar och skriker. Hon skriker sig igenom hela luren om jag bara kör ramsa. Jag försöker backa, men det går låååångsamt... nu sover hon i alla fall alla sina timmar på dagen med hjälp av lite för mycket vagnande. Hon har ju en storebror som inte är så gammal, snart 2 år, och det blir liksom ingen tid över till honom när dagsömnen tar så himla mycket tid i anspråk!

Fråga: är det läge att nu, när kur + uppföljningsvecka är avklarad, förlägga dagsömnen till sängen istället? För att om möjligt efterlikna förutsättningarna på natten och för att helt eliminera att jag vagnar för mycket? Jag tänker mig att den längsta luren på 1,5 timme ska ske i sängen på sikt.

Jag har tänkt mig en schemajustering nu när hon närmar sig 6 månader där vi minskar sömnen till 15 timmar. Jag tror det kommer gå smidigt då hon alltid haft svårt att sova 1,5 timme på eftermiddagen. Ser detta ok ut?

Natt 18.30 - 6.30

06.30 - God morgon, ammas (vi ammar två ggr under kommande timme)
08.15 - Sova 45 min
10.00 - Frukost med gröt, ammas
11.30 - Sova 1,5 timme (ska jag lägga in ett fruktmellis innan sovstunden?)
13.00 - Lunch, puré + ammas
14.30 - Litet mellis
15.15 - Sova 45 min
16.15 - Middag, gröt/puré + ammas
18.00 - Kvällsmat + nattslurk (välling + ammas)
18.30 - Godnatt

Dessutom tror jag det kan vara en vändningscirkus på G... läggningen ikväll spårade ur lite. Jag ska ta och läsa på i vändningstrådarna!

/jonna
Elias, född 30 mars - 09
jonna_t

Inlägg av jonna_t »

Hjälp! Vad händer? :shock:

Det har gått bra så länge känns det som - Hanna har sovit rätt många nätter mellan 18.30-05.30 med nåt enstaka uppvak som hon fixat helt själv, dvs har inte ens behövt ramsa henne. Dagsömnen har gått okej, men inte bra. Hon har dock ändå fått ihop hyfsat med dygnssömn. Nattningarna har gått i det närmaste strålande, trots en tröttis vid läggning så har insomnandet gått jättebra. Rekordet är två minuter, och många kvällar ligger hon och mumlar och grejsar förnöjt innan det blir tyst. Men sen ett par dagar tillbaka är det som att vara tillbaka på dag 2 i kuren, typ. Ikväll tog det närmare en timme innan hon somnade.

Dagsömnen är totalt kaos. Min tidigare så triumferande attityd till trots... :oops: Det tar lååång tid att somna, vi har nu 45, 90 och 45, och SÅ mycket av sovtiden går åt till att söva och söva om. Vi har bytt från vagn till säng och till en början gick det galant. Men nu - gap och skrik från det att jag lägger ner henne tills hon somnar - oftast av utmattning känns det som, och jag är ändå så aktiv som jag bara vågar utan att överkoncentrera (tror jag i alla fall).

Nätterna innehåller nu ofta ett uppvak runt 22-23, ett vid 03 och sen det gamla vanliga vid 05.30. Nöjer sig inte med enbart ramsa utan jobbar snabbt upp sig till storgråt. Det blir insatser vid sängen då eftersom det finns en storebror också som vaknar om det är storgråt för länge, så nåt ramsningsmaraton finns det liksom inte utrymme för om vi inte ska möblera om igen. (Vi flyttade upp pappa + bror efter uppföljningsveckan då det gått så bra...)

Är det vanligt med såna här bakslag? Hur hanterar man det bäst, med tanke på hur mönstret ser ut? Jag känner själv att jag är inne i rummet lite väl mycket kanske, men till saken hör att hon dessutom fått en släng av feber så man vill ju hålla koll på temperatur och så också under natten.

Tacksam för all hjälp, det gick ju så bra...!

/jonna
Elias, född 30 mars - 09
jonna_t

Inlägg av jonna_t »

Ja här sitter jag nu igen... tillbaks i kurveckan känns det som. Nu VET jag ju att kuren är en process, man måste ge det tid och allt HAR ju blivit mycket bättre men jag skulle verkligen uppskatta lite feedback! :shock:

Sitter mitt i ett ramsningsmaraton. Hanna hade sitt 23-uppvak efter en rätt stökig kväll med ett par ramsningar, något som inte hört till vanligheterna. 23-uppvaket gick bra att få ordning på med en ramsningsomgång. Nu vid 03 är det värre, har hållit på sen 03.10 nu och det går upp och ner i intensitet, blir dock inte ledsen eller skriker. Mer gnäll-gnöl. Det var tyst hela 10 min runt 03.30 men jag gick inte och la mig, det är så deprimerande att halvsomna och så kliva upp igen. Tur var det för hon kom igång igen... Jag tycker hon lyssnar hyfsat på ramsan och jobbar inte upp sig då hon får den, men kommer alltid igång efter en stunds tystnad.

Varför har hon börjat behöva så mycket hjälp igen, efter att ha fixat nästan alla uppvak själv? Och varför har hon börjat vakna så ofta? Eller hänger det ihop, hon vaknar lika ofta som alltid men tidigare har hon fixat det själv utan att man ens märkt att hon är vaken, knapp ens hon själv..?

Är jag för otålig? Vi är på natt 24.

Nu, 45 minuter efter första ramsan, verkar det som om hon somnat. Var in en gång och kollade nosen (förkyld) och lade tillrätta på magen. Annars höll jag mig utanför.

/jonna
Elias, född 30 mars - 09
Nat

Inlägg av Nat »

Gällande mat:
Prova att pimpa gröten om hon fortfarande bara äter små mängder. Du kan lägga i en smörklick, krydda med kanel, pumpa i bröstmjölk, blanda med mosad frukt av olika slag (prova dig fram och se vilka favoriter hon får). Sen finns det ju även många sorters gryn att göra gröten på. Min kille gillar havre och risgröt bäst exempelvis
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej Jonna!
Jag är i liknande situation som dig. För mig tar det tid, längre tid än vad jag trodde att det skulle ta att kura. Men det tips som jag kan ge är att inte börja tvivla [-X . Kommer du ihåg den där attityden av "nu får det vara nog, nu tar jag över och nu gör vi så här för det har jag bestämt, för här ska sovas", kom i håg den. Övertyga dig själv om den igen och låtsas om det behövs. Och överkoncentrera inte, som våra härliga kontrollanter skulle säga :wink: . Låt henne få chansen att somna om själv utan att höra eller känna att du är utanför och lyssnar. Anna W skrev någonstans att man ska agera som att man har 17 andra barn att ta hand om samtidigt (eller var det 18?). Jag vet att det är svårt, jag lovar. Fast jag vet också att man kan få ett helt annat resultat på EN dag bara man fixar attityden eller låtsas.

Du kommer fixa det här det vet jag! Massa massa peppning :heart:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
jonna_t

Inlägg av jonna_t »

Tack snälla för svar! Det gick mycket bättre i natt. Jag tror definitivt det kan vara den luriga infektionen hon fortfarande har i kroppen som spökar och gör nätterna stökiga.

Maten gick bättre faktiskt, fram tills dess att febern kom. Då försvann matlusten som ett brev på posten, dock gick det jättebra att öka på amningen, tack och lov. Provade igår och idag med kanel på gröten, tror det kommer bli en vinnare framöver! Smör och frukt kör vi redan med, tror egentligen bara vi behöver jobba upp en riktig hunger nu när hon blir frisk så ska nog maten öka.

Hon grejade ett par uppvak alldeles själv i natt, jag var på väg fram till dörren för att ramsa två ggr men hon tystnade innan. Vid tvåtiden var hon dock ledsen och het som en spis, varvid jag bröt mot alla SHN-regler :twisted: , bäddade om, tog upp och gav alvedon och så fick hon amma. Jag kände att det inte var rimligt att klara sig på det hon fått i sig under dagen. Det gick bra att natta om så jag ser inte det som ett bakslag, man känner och gör det som behövs, liksom.

Jag hottar upp attityden igen, tar till mig det jättebra uttalandet om att man ska agera som om man har 17-18 andra barn och kör vidare. Fler kommentarer och tips tas fortfarande gärna emot! Jag har kvar alla de frågeställningar jag skrivit om tidigare.

Har också besvär med schemat, Hanna somnar ALLTID på promenaden till dagis, vi går kl 13.30 och då har hon varit vaken en halvtimme efter långluren och borde verkligen vara alert... detta får till följd att vi hamnar i osynk med sista 45-minutersluren som ska infalla 15.15. Hon behöver sina 2,5 timmes vakentid mellan 16 och 18.30 innan natten, men blir alldeles för övertrött nu när det alltid strular med sista luren...

/jonna
Elias, född 30 mars - 09
Angelica.

Inlägg av Angelica. »

Åh, liten så jobbigt att vara sjuk. Jag har faktiskt "klarat mig", Charlie fick feber när mamma och pappa hade honom förra helgen och de är verkligen gamla i gamet (6 barn som de har! =D> ) kanske var tur för Charlies skull haha..

Allvarligt talat, jag följer er och hejar på er! Tänkte också justera schemat. Kolla min tråd. Du kanske har någon idé om det?

Styrkekram och kryapådig-kram till Hanna!
Charlie född 101011
Kurstart måndag 110207
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Varför har hon börjat behöva så mycket hjälp igen, efter att ha fixat nästan alla uppvak själv? Och varför har hon börjat vakna så ofta? Eller hänger det ihop, hon vaknar lika ofta som alltid men tidigare har hon fixat det själv utan att man ens märkt att hon är vaken, knapp ens hon själv..?
Det blir så periodvis. Då gäller att ge svar om behov finnes. Arga barn ska icke ramsas eller verktygas. Då blir det bara ännu mer förbannade. Det är i dessa knöliga perioder som man måste behålla Attityden och att allt förblir precis som vanligt. Inte darra på manschetten. De små är inga robotar. Ibland har det mkt med sig själva de små liven. :heart:

Tålamod och värme. [-o< :heart: Det ger snart med sig.

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
jonna_t

Inlägg av jonna_t »

Jag tänkte lägga in en liten avrapportering hur det gått för oss så det inte ser ut som om allt blev kaos det sista som hände... :D

Det går nu helt fantastiskt bra. Vi anpassar och småjusterar lite hela tiden men i stort så sitter allt helt perfekt! Hanna sover 18.30 - 06.00 (ligger ofta och småpratar en halvtimme till 06.30 så det får hon göra utan åtgärd) och dagarna går alldeles utmärkt med 45-90-45-minuterssovpass.

Har nåt eller ett par uppvak på kvällen innan vi går och lägger oss, åtgärdas med ramsa som hon svarar jättefint på. Vaknar hon på natten så är det oftast inte något vi märker av, hon reder ut det mesta själv. Emellanåt så behöver hon ramsas runt fyrasnåret, brukar räcka med en omgång. Detta är nu ett mönster som är såpass tydligt att jag verkligen känner att det sitter! Jag har också så mycket självförtroende när det gäller hela sov-situationen att jag stort förtroende för att eventuella fnurror reder vi ut när de kommer!

Kanske får jag anledning att återkomma i denna eller ny tråd, men jag hoppas inte. :wink: Men, som ju redan påpekats, de har ju mycket med sig själva ibland de här små så det kan ju hända att man behöver tips och råd framöver.

Så tack för denna gång, detta forum är ett fantastiskt stöd för oss kämpande föräldrar. Här är numera en familj som sover helt fantastiskt bra tack vare SHN. =D>

/jonna med familj
Elias, född 30 mars - 09
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Fint jobbat! =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>
Njut er underbara sömn! :heart: :heart: :heart:

Värme! Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
jonna_t

Inlägg av jonna_t »

Hej på er!

Ja, som jag skrev i mitt senaste inlägg, misstänkte ju att jag skulle behöva råd & tips framöver även om det gått väldigt bra med Hannas kur & uppföljning. Nu gäller det ihopflyttning av syskon, och jag vet inte om detta inlägg hör bäst hemma här eller i kurbarn över ett år-tråden men jag börjar med att fortsätta i min gamla tråd. Hannas storebror är ju inget kurbarn, uan det är hon som är det. Kanske leder det till att vi ska kura även brorsan, men då flyttar jag i så fall! :)

Så här är det: Hanna är nu snart 10 månader och sömnen fungerar utmärkt, och har gjort så hela våren och försommaren. Hon sover 11-11,5 timme/natt, oftast helt utan uppvak. Vi har haft ett fåtal 12-timmarsnätter, och jag får ingen snurr på hur vi ska kunna gå upp till fulla 12 timmar. Vi kände faktiskt att vi var nöjda med läget och skruvade inget mer efter att vi fick till 18.30-06, det funkar får vår familj och Hanna sover som en gris och äter som en häst. :)

Vi åkte nu på sommaren på lång semester utan möjlighet till helt eget rum och total mörkläggning, vilket ledde till småfnurror som vi hanterat efterhand. Det blev en hel del buffning (av hänsyn till hotellrumsgrannarna) och mycket tidiga morgnar, typ 04.30 har varit mer regel än undantag... men sedan nån vecka tillbaks är vi på hemmaplan igen och sömnen fungerar igen i stort sett som förut. Hon sover själv i helt mörklagt rum. Sover 18.30-06.

Nu börjar vi verkligen känna oss redo att flytta ut storebror ur vårt sovrum, vi har inte utrymme till varsitt rum till barnen och tanken har varit att de ska dela rum så småningom. Han är nu snart 2 år och 4 månader, en mycket aktiv och verbal kille, förstår mycket och diskuterar allt, som i stort sett aldrig somnat/somna om på egen hand (det fanns en anledning att vi kurade syrran...). Han somnar på runt 15-20 min inkl. godnattsaga, och sover sen lugnt och fint nästan hela natten. Han brukar vakna till och bli omstoppad nån gång mellan 2 och 4. Sover ca 11,5-12 timmar om natten och en timme på dagen.

Min största oro är att han ska vakna på natten och störa sin syster, han vaknar nästan alltid nån gång/natt och gråter om han inte ligger i vår säng. Att hon ska väcka honom är jag inte alls orolig för, när han sover så sover han djupt och störs inte av bekanta ljud. :) Och hur gör man med läggning, om man har två små som det diffar 0,5-1 timme på i godnatt-tid? Ska man helt enkelt se till att de är ihopsynkade? Och kommer hennes tidigare morgnar störa honom, hon vaknar ofelbart runt 06 och han sover till minst 07.

Han somnar alltså inte själv och han är orolig när han vaknar på natten. Bör han kuras innan vi lägger ihop dem i samma rum, eller drar jag på för stora växlar? Jag skulle inte säg att han har sömnproblem annat än det jag nämner.

I deras kommande gemensamma rum har vi skärmat av så de inte ska störa varandra vid minsta rörelse, men det är ett ganska litet rum.

Tacksam för råd!

/jonna
Elias, född 30 mars - 09
jonna_t

Inlägg av jonna_t »

Ingen som har lust att ge lite råd? :?: Frågar jag i fel del av forumet så hojta gärna till så ställer jag frågan på rätt ställe...
Elias, född 30 mars - 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"