Hanna 4,5 månad och hennes kommande kur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
jonna_t

Hanna 4,5 månad och hennes kommande kur

Inlägg av jonna_t »

Hej,

detta kommer bli lite långt - ursäkta i så fall, ska försöka strukturera någorlunda. Vill skriva ner lika mycket för min egen skull tror jag som för att ge en bra bild till vad vi behöver hjälp med!

vi har en tjej på 4,5 månad som troligen har en kur att vänta inom nån vecka eller två. Jag skriver troligen eftersom de jättejobbiga nätterna vi haft under en lång period (om nu nån period kan vara lång när man bara funnits så kort tid!) börjar rätta till sig med de kur-förberedande åtgärderna jag börjat jobba med sedan nån vecka tillbaka. Mer om detta längre ner.

Vad har vi då för en liten person och livssituation?

* Hanna behöver (oftast) rörelse för att somna. Då hon inte tog napp som nyfödd men hade ett väldigt sugbehov, så blev bröstet + vyssjning i famn och vagn sättet att få henne att somna.

* Hon har en storebror som bara är 18 månader äldre än hon, dvs har behövt mycket uppmärksamhet av oss vilket har gjort att vi många gånger valt snabba lösningar för att få lillasyster att sova.

* Dagsömnen sker oftast i vagn, och minst en av lurarna går vi på promenad då hon fått somna under promenaden. Sover bra ute, får stå kvar ute och sova klart när vädret tillåter.

* Helammas, börjat lite smått med smakisar men har ännu inte kommit igång så mycket att det mättar inför natten. Vi inväntar att detta ska gå framåt innan vi startar en kur.

* Nattningarna går nu förhållandevis smidigt, läggs i säng på sidan och buffas. Sover sen oftast lugnt & fint till 1-2 då hon ammas. Detta är ett jätteframsteg jmf med hur det var för ett par veckor sedan, då hon fick ömsom ammas, vagnas, bäras och vyssjas till sömns, vartefter hon vaknade var 20:e minut under några timmar.

* Vänder sig ibland själv på mage när hon sover, ibland får hon hjälp. Det märks på henne när hon vill ligga på mage. Sover ungefär lika bra på mage som på sidan tycker jag.

* Just nu nattar vi om genom att buffa och stryka henne över ryggen. Efter 01-matningen sover hon nån timme, sen är det rätt många ingripanden då hon verkar sova väldigt lätt och har svårt att somna om själv. Men även detta är en klar förbättring, vi har haft många nätter av bärande och nästan konstant ammande...

Så - vi har alltså genom att strikta upp hennes schema (och inte minst oss själva så att vi inte tar de enkla vägarna till sömn) lyckats uppnå en klar förbättring av läget. Men vi har en bit kvar och jag vill gärna uppnå läget där vi alla sover lugnt hela natten. :)

Jag är inne på att genomföra en kur så snart hon äter mer än bara bröstmjölk, men vill gärna ha tips & synpunkter på det jag berättat. Kan vi göra ännu mer redan nu för att ställa inför kuren. Är jag fel ute? Jag menar, den här lilla damen sover de timmar hon behöver, tror jag i alla fall. Hon sover bra på dagen och natten och är glad och nöjd. Det är mer mor & far som inte får sova riktigt som man ska. Min tanke med kur är att vi så tidigt som möjligt ska ge henne denna möjlighet att lära sig somna själv, vi har haft det rätt kämpigt med storebror och har lärt av våra misstag.

Hennes schema ser ut som följer:

6.30 Frukost
8.30 (Efter att ha skjutsat storebror till dagis) Extrafrukost
9-10.30 Sover i vagn 1,5 h
11.30 Ammas + smakportion gröt
13.30-15 Sover i vagn, promenad till dagis 1,5 h
15.30 Ammas
17-17.45 Sover 45 min
18 Kvällsmat (ger lite välling + ersättning)
19 Godnattslurk + Godnatt 11,5 h

På detta schema får jag ihop drygt 15 timmars sömn. Tänkte då kuren startar lägga till mer riktig mat i detta schema. Jag brottas dock med problemet att lämning och hämtning av storebror kan störa både första och andra långa luren. Ibland somnar hon i sin bilstol under lämningen redan vid 8, och om vi inte kan promenera till dagis på em så blir den luren helt fel... då hamnar vi närmare 14.30 innan hon kan läggas. Synpunkter på schemat?

Ett annat stort problem, tycker jag i allafall, är att vi inte kan ha henne i eget rum. Jag vill inte sova på olika våningsplan än barnen och det är liksom slut på rum... Just nu sover hon i vårt rum och vi stör varandra mer än lovligt. I samband med kuren kommer jag flytta ner med henne och så kurar vi i vardagsrummet, då minimerar vi störning av storebror också. Men det återstår att lösa var hon ska sova sen. I vår enfald hade vi tänkt låta henne sova hos oss tills syskonen kan börja dela rum.

Så, jag nöjer mig så tillsvidare. Jag vill gärna ha feedback, erfarenheter från andra med liknande situation eller bara llmänna heja-rop :) för det kommer nog behövas. Jag blir väldigt svag i hjärnan då jag är trött och tenderar då att gena.

/Jonna
Hanna, född 25 sept -10, kurad feb-11
Elias, född 30 mars - 09
Angelica.

Re: Hanna 4,5 månad och hennes kommande kur

Inlägg av Angelica. »

Hej Jonna!

Hoppas du följer våran tråd. Det kanske peppar er att köra?

Jag hejjar på så mycket jag kan (även om jag är en nybörjare fortfarande!)

Kram Angelica & Charlie
Charlie född 101011
Kurstart måndag 110207
jonna_t

Inlägg av jonna_t »

Jag får inte till det i mitt huvud med schemat. Känns inte som att det kan gå en enda dag utan att det måste skruvas på, och det går ju inte.... ofta blir det runt 30 min sömn direkt på morgonen, vid 8. Fick hon (dvs inte satt i sin bilstol) skulle hon nog sova längre, men jag vill gärna att hon ska få omgång 2 av frukost. Då är hon ju inte alls pigg på att sova så tidigt som 9, det funkar bara om hon inte somnat i bilstolen. Hade en sån omgång nu på fm, sov i bilstolen, sov bara 30 min av sin följande 1,5-timmeslur och är nu JÄTTETRÖTT och sitter och gapar om att få gå och lägga sig, snälla snälla... jag känner mig jättetaskig. Men samtidigt så ska vi åka och hämta på dagis (jättedåligt väder så ingen promenad) om 20 min. Då kommer hon somna i bilstolen IGEN och om jag flyttar över henne till vagn när vi kommer hem så kommer hon vakna och vara superpigg. Puh.

Nu har vi ju inte börjat kura än, men jag måste verkligen få ihop och smygköra schemat några dagar så jag ser att det håller! Känns som om dagishämtningen på em är den svagaste länken. Jag har liksom låst mig och kommer inte vidare.

Någon klok?
Elias, född 30 mars - 09
jonna_t

Inlägg av jonna_t »

Förresten, natten som var så sov hon på följande sätt:

20.00 Sover i egen säng efter mycket om och men, svårt att komma till ro. Behövde dock inte bära henne till sömns.
23.30 Vaknar, ammas (jättehungrig)
01.20 Vaknar, buffas till ro. Somnar inom 10 min.
03.30 Vaknar, ammas (jättehungrig igen!!)
05.30 Vaknar, buffas till ro. Somnar inom 10 min.
06.20 Vaknar, god morgon.

Jag känner liksom instinktivt (!) att bara vi får till mer riktig mat och sätter ramsa istället för buff så kommer detta gå jättebra. Hon är jättelugn vid uppvaken och det går lättare och lättare att söva om, för bara en månad sen hade vi minst 7 uppvak/natt innan uppstigning, och hon ammades alltid till sömns. Men helheten måste fungera... att hålla på och fnatta med dagsömnen kan ju komma att äventyra allt.

Har siktat in mig på kurstart 25/2 förresten.
Elias, född 30 mars - 09
jonna_t

Inlägg av jonna_t »

Tror jag kan ha hittat svaret på schema-problematiken...

Jag får helt enkelt strunta i att hon MÅSTE SOVA på promenaden till dagis på em... är hon istället utvilad inför dagishämtningen så kan hon t.om. sitta upp en bit och vara lite mer aktiv på promenaden. Sovandet får skötas hemma.

Vi har nu ca 1,5 vecka på oss att småskruva lite på detta och sen den 25/2 så kör vi!

06.15 - Morgon med frukost, ammas
08.00 - Sova 45 min
09.30 - Andrafrukost, ammas + gröt
11.00 - Sova i vagn 1,5 timme
12.45 - Lunch, ammas + gröt/puré
14.30 - Sova 1 timme 45 min
16.30 - Middag, ammas + gröt/puré
18.15 - Kvällsmat, välling m. efterföljande bad & mys
19.00 - Sista slurk & sen gonatt

Vi kör alltså 11-timmarsnatt med två långa lurar på sammanlagt 3 timmar & 15 min och en 45-minuterslur. Det blir 15 timmar vilket blir lagom nu när hon blir 5 månader i och med kurstart. Hur ser detta ut?

Hon gör kanonframsteg med "fast föda". Vi jobbar på med gröt i första hand, spetsad med lite mosad banan. Somnar lugnt & fint på daglurarna i sin vagn, men vaknar väldigt ofta i skarvarna och är extremt pigg! Det kommer bli en utmaning.

Nätterna är ganska lugna nu med ett mat-uppvak kl 01, dvs hon sover utan avbrott från 19 villket är ett helt enormt framsteg! Besvärligare är det sen runt 03.30 och ett par timmar framåt, då hon sover väldigt lätt och gnufsar runt mycket, sover då ofta på mage. Hon vänder sig själv lite som hon behagar under natten. Vad jag gör nu är att ömsom buffa, smeka henne över ryggen och lägga en hand över skulderbladen på henne, då kommer hon till ro. Tror dessa timmar kommer spöka ett tag och här blir det intressant att se hon det kommer funka med ramsa!

/jonna
Elias, född 30 mars - 09
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen hit. :heart:

Det viktigaste är att du hittar ett schema som passar er.

Jag undrar varför en lur är 1 tim 45 min, den naturliga skarven ligger vid 2 timmar.

Fila och dona. :wink:

Gällande maten, om du vill att hon skall göra ännu mer framsteg med den fasta maten kan du så att säga erbjuda brösten som en dessert efter den fasta maten. Då brukar portionerna öka med gröt och annat.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
jonna_t

Inlägg av jonna_t »

Hej!

Ena luren är 1,45 lång dels för att jag har märkt att Hanna har som preferens att vakna då om jag försöker mig på en tvåtimmars, och dels för att jag saknade 15 minuter på sömnen. :) Vi kommer fila lite och utärdera tills det är dags, jag känner dock att vi börjar närma oss nåt som funkar.

Vi har kommit fram till att morgon kl 6.15 är bra för att hon får kliva upp med sin pappa innan han går till jobbet då, efter att ha fått morgonamning, annars hade man ju kunnat ta en kvart till där. Som du säger är ju den naturliga skarven 2 timmar... men just där verkar unga fröken ha en egen skarv. Sen faller det sig ganska naturligt med läggtiden på kvällen, storebror lägger sig samma tid och det är väldigt skönt att få in dem i samma rutin!

Vi brukar göra som du skriver, ta fasta maten först och amning efteråt, vet inte varför jag skrivit schemat tvärtom.
Elias, född 30 mars - 09
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Du resonerar superbra, det skall bli spännande att följa er. :wink:

Bra att fundera och att ge sig den tiden. Det är inte alla som gör.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
jonna_t

Inlägg av jonna_t »

Lugna sköna kvällar och nätter nu, inte ett enda uppvak under kvällen igår, förutom ett snabbt tillrättaläggande då hon ville över på mage vid 22.30 och blev arg på kudden :D

Hon äter fortfarande 2 ggr på natten. Har insett att det kommer bli en riktig utmaning att ta bort åtminstone en av nattamningarna. Hur vet man att hon faktiskt får i sig det hon behöver under dagen, liksom? Det sista jag vill är att stå där och försöka natta om en liten som är hungrig.. :?

Gröten går framåt, men välling/flaska är fortfarande jättetrixigt. Hon gillar det verkligen inte. Smaken accepterar hon, det är nappflaskan som är svår. Bara att fortsätta envisas, antar jag...
Elias, född 30 mars - 09
Angelica.

Inlägg av Angelica. »

Hej Jonna!

Jag vet inte hur mycket Hanna äter av "riktig" mat, men Charlie klarar sig utmärkt på detta (alltså inget nattmål):

07:00 ammas (hungrig!!)
08:30 - 10:00 sova 1,5h
10:00 ammas
11:30 - 13:00 sova 1,5h
13:00 purè (+ ammas ibland)
15:00 - 15.45 sova 45min
16:00 ammas
17:45 - 18:30 sova 45min
19:00 gröt + ammas
20:00 sova natt

Tilläggas bör kanske att Charlie alltid legat på översta kurvan när det gäller vikten (han "äter effektivt" som det så fint heter :lol: ) och att han är lite yngre än Hanna.
Vet inte om det hjälper dig i dina funderingar, men kanske? :)

/A
Charlie född 101011
Kurstart måndag 110207
Blomman81

Inlägg av Blomman81 »

Hej Jonna!
Vill bara göra ett linlägg angående matning på natten. Vi kurade vår lilla tjej, för snart 2v sedan, hon är 5månader idag. Vi beslöt oss för att ta bort all nattaming eftersom hon annars kunde bli förvirrad om hon vaknade på natten och ibland fick mat och ibland inte, även om det är på vissa tider. Det har funkat utmärkt. Vår tjej äter fortfarande vara smakportioner och ammas och klarar sig utmärkt hela natten utan mat. Har även märkt att hon äter destu mer nu på dagarna.

Så kör på att ta bort amningen helt. Kan ju även säga att det är helt otroligt skönt att sova hela nätter. :lol: Det kommer säkert Hanna också att tycka. :)

Lycka till! Hejar på er!
Lilltjejen född 100915, kurad 110204
jonna_t

Inlägg av jonna_t »

Tack Blomman81 & Angelica och tack för era tips!

Vi har tänkt ta bort nattamningen i och med kurstart. Smack på med alla ändringar direkt liksom! Tror också att det skulle förvirra henne att få mat ibland och ibland stenhårt nattas om...

Hon äter små portioner som nog mest kan likna smakportioner, jättesvårt att veta hur mkt det mättar men vi ökar gradvis. Jag skulle gärna se att hon fick i sig en skvätt välling vid kvällsmålet kl 18, men hon avskyr verkligen att äta ur flaska. Nån som gett välling i kopp till en så liten, funkar det?

En annan sak jag tänkt på som jag gärna vill ha feedback på är ett orosmoln som dök upp idag: tänk om jag förstör mer än jag gör bättre om jag börjar kura? Hon somnar ju liksom så fint både dag och kväll och sover långa stunder på natten. Ska jag då börja "störa" med ramsa...? Min känsla är att jo, det kommer gå bra och vi kommer ha igen senare att vi gör detta nu. Vi har nog flera tillväxtfaser med tillhörande sömnproblem framför oss, hennes bror trixade fram till ca 1 års ålder i omgångar, och det vore minsann skönt att ha hela uppsättningen verktyg att tillgå här framöver. Dock gnager det lite i mig att är det verkligen nödvändigt, varför laga nåt som inte är trasigt?

Hur har ni andra tänkt? Ska man ha "riktiga" sömnPROBLEM för att kura? Det var ju problem när vi började planera för kur, men så är det så mycket som rättat till sig. Hur som helst känns det också som om en kur är att föredra för att dessutom få bort nattamningarna.
Elias, född 30 mars - 09
Angelica.

Inlägg av Angelica. »

Jag skulle säga kur alla gånger!

Hela kuren går ju ut på att Hanna ska känna sig trygg och kunna somna/somna om gott för egen maskin genom hela uppväxten egentligen. Så även om ni inte har jättestora sömnproblem så mår Hanna bättre av att sova hela nätter utan upphackad sömn, även om det bara är några uppvak/natt för tillfället.

Charlie sov väl mer okej när han var mindre, men det eskalerade till att innan kuren innebära i snitt 14 uppvak/natt (med omsövning på ca 15 minuter varje gång). Jag vill inte skrämma dig, Hanna kanske inte alls eskalerar på det viset. Men fortfarande skulle jag ändå heja på kur!

Angående välling i flaska så har Charlie aldrig gillat det heller. Han dricker vatten ur flaskan till maten på dagen, men inget annat passar herrn. Vi kör på gröt som är så gott! Blanda i lite bröstmjölk till en början så kommer hon nog äta mer gärna!

Kram
Charlie född 101011
Kurstart måndag 110207
jonna_t

Inlägg av jonna_t »

Ja nu är mina egna orosvargar bortjagade i alla fall. Kur it is!!

Vi hade en småbesvärlig natt och jag känner verkligen att det är rätt att kura. Inget gråt, men mycket stök & bök och jag var så sugen att tjuvstarta med solfjäder & ramsa men jag höll mig. Vi har en "miniramsa" som vi sagt sen hon var pytte, och hon lyssnar verkligen till den även om jag inte använder den som i kuren, så jag har stort hopp om att hon ska ta till sig ramsan som riktigt verktyg. Nya ramsan är lite längre och går att köra hurtigare och mer rytmiskt.

Har dessutom varit o kollat i större barn-forumet och jag tror vi kommer köra en kur på storebror Elias också efter det här. Vi vill ju så gärna kunna flytta ihop dem i samma rum och han har en lite väl omständlig läggningsprocedur med hålla hand/pilla i håret och minst ett uppvak per natt då han är ledsen. Men vi ska ta lillfia först...

Det är ju så för mig att det här med att få sova är en sån otrolig GÅVA (låter knäppt kanske men så känns det verkligen när man upplevt sömnlöshet, jag blir psyksjuk :evil: ) och den gåvan är så skör, att jag nu när jag fått sova ok några nätter är livrädd att det ska braka samman igen. Därav oron inför kurstart.
Elias, född 30 mars - 09
_lill

Inlägg av _lill »

Låter superbra! Vi finns här med råd & pepp :)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"