detta kommer bli lite långt - ursäkta i så fall, ska försöka strukturera någorlunda. Vill skriva ner lika mycket för min egen skull tror jag som för att ge en bra bild till vad vi behöver hjälp med!
vi har en tjej på 4,5 månad som troligen har en kur att vänta inom nån vecka eller två. Jag skriver troligen eftersom de jättejobbiga nätterna vi haft under en lång period (om nu nån period kan vara lång när man bara funnits så kort tid!) börjar rätta till sig med de kur-förberedande åtgärderna jag börjat jobba med sedan nån vecka tillbaka. Mer om detta längre ner.
Vad har vi då för en liten person och livssituation?
* Hanna behöver (oftast) rörelse för att somna. Då hon inte tog napp som nyfödd men hade ett väldigt sugbehov, så blev bröstet + vyssjning i famn och vagn sättet att få henne att somna.
* Hon har en storebror som bara är 18 månader äldre än hon, dvs har behövt mycket uppmärksamhet av oss vilket har gjort att vi många gånger valt snabba lösningar för att få lillasyster att sova.
* Dagsömnen sker oftast i vagn, och minst en av lurarna går vi på promenad då hon fått somna under promenaden. Sover bra ute, får stå kvar ute och sova klart när vädret tillåter.
* Helammas, börjat lite smått med smakisar men har ännu inte kommit igång så mycket att det mättar inför natten. Vi inväntar att detta ska gå framåt innan vi startar en kur.
* Nattningarna går nu förhållandevis smidigt, läggs i säng på sidan och buffas. Sover sen oftast lugnt & fint till 1-2 då hon ammas. Detta är ett jätteframsteg jmf med hur det var för ett par veckor sedan, då hon fick ömsom ammas, vagnas, bäras och vyssjas till sömns, vartefter hon vaknade var 20:e minut under några timmar.
* Vänder sig ibland själv på mage när hon sover, ibland får hon hjälp. Det märks på henne när hon vill ligga på mage. Sover ungefär lika bra på mage som på sidan tycker jag.
* Just nu nattar vi om genom att buffa och stryka henne över ryggen. Efter 01-matningen sover hon nån timme, sen är det rätt många ingripanden då hon verkar sova väldigt lätt och har svårt att somna om själv. Men även detta är en klar förbättring, vi har haft många nätter av bärande och nästan konstant ammande...
Så - vi har alltså genom att strikta upp hennes schema (och inte minst oss själva så att vi inte tar de enkla vägarna till sömn) lyckats uppnå en klar förbättring av läget. Men vi har en bit kvar och jag vill gärna uppnå läget där vi alla sover lugnt hela natten.
Jag är inne på att genomföra en kur så snart hon äter mer än bara bröstmjölk, men vill gärna ha tips & synpunkter på det jag berättat. Kan vi göra ännu mer redan nu för att ställa inför kuren. Är jag fel ute? Jag menar, den här lilla damen sover de timmar hon behöver, tror jag i alla fall. Hon sover bra på dagen och natten och är glad och nöjd. Det är mer mor & far som inte får sova riktigt som man ska. Min tanke med kur är att vi så tidigt som möjligt ska ge henne denna möjlighet att lära sig somna själv, vi har haft det rätt kämpigt med storebror och har lärt av våra misstag.
Hennes schema ser ut som följer:
6.30 Frukost
8.30 (Efter att ha skjutsat storebror till dagis) Extrafrukost
9-10.30 Sover i vagn 1,5 h
11.30 Ammas + smakportion gröt
13.30-15 Sover i vagn, promenad till dagis 1,5 h
15.30 Ammas
17-17.45 Sover 45 min
18 Kvällsmat (ger lite välling + ersättning)
19 Godnattslurk + Godnatt 11,5 h
På detta schema får jag ihop drygt 15 timmars sömn. Tänkte då kuren startar lägga till mer riktig mat i detta schema. Jag brottas dock med problemet att lämning och hämtning av storebror kan störa både första och andra långa luren. Ibland somnar hon i sin bilstol under lämningen redan vid 8, och om vi inte kan promenera till dagis på em så blir den luren helt fel... då hamnar vi närmare 14.30 innan hon kan läggas. Synpunkter på schemat?
Ett annat stort problem, tycker jag i allafall, är att vi inte kan ha henne i eget rum. Jag vill inte sova på olika våningsplan än barnen och det är liksom slut på rum... Just nu sover hon i vårt rum och vi stör varandra mer än lovligt. I samband med kuren kommer jag flytta ner med henne och så kurar vi i vardagsrummet, då minimerar vi störning av storebror också. Men det återstår att lösa var hon ska sova sen. I vår enfald hade vi tänkt låta henne sova hos oss tills syskonen kan börja dela rum.
Så, jag nöjer mig så tillsvidare. Jag vill gärna ha feedback, erfarenheter från andra med liknande situation eller bara llmänna heja-rop
/Jonna