Kurar Nellie 9,5 mån...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nellan

Re: Kurar Nellie 9,5 mån...

Inlägg av Nellan »

Godmorgon, ja vi har redan gått upp :oops:
Nellie vaknade vid 04 sen har vi försökt få henne att sova sen dess. Lyckats ett par ggr men hon vaknar ju som vanligt efter 5 min så nu orkade jag inte längre. Igår var dagen jättebra, hon följde schemat perfekt och som vanligt blir natten skit då :( Jag kan faktiskt inte förstå att går natten bra blir dagen dålig och tvärt om, för så har et varit hela tiden. Inatt vaknade hon 22.30, somnade 23. Vaknade igen 02 och somnade 02.30 sen vaknade hon som sagt 04 och sen dess har hon sovit några snuttar men nu är vi uppe. Jag orkade inte mer :oops:

Så inatt har hon tappat ca 5h :!: :!: Vågar inte ens tänka på vad vi ska ha för dag idag och jag har blivit tokförkyld (man har väl inget imunförsvar när man inte sover) och inatt fick stora tjejen kräksjukan. Hur orkar man :? ? Luvisen jag beundrar dig såååå. Fattar inte hur du orkade?!? Ska nog lägga om schemat, tror ditt passar oss bättre...

Kram från en trött och vilsen mamma :cry:
LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

:heart: :heart: :heart:
Stor KRAM till dig! Jag förstår att du är trött. Glöm inte att du är helt otrolig som kämpar så bra - det är fantastiskt!
Känns kasst när man blir sjuk och dessutom trött ovanpå det, då börjar tankarna snurra. Försök se det som en liten, liten tidssträcka du känner dig så här i motsats till allt som du åstadkommit! Du fixar detta! :heart:
Storebror 9:e mars 2008
Lillasyster 12:e maj 2010
Nellan

Inlägg av Nellan »

Det värsta är att det just nu känns som jag inte åstadkommit någonting. Nellie sover inte bättre, varken dagar eller nätter och stora tjejen har börjat vakna tidigare pga allt skrik :cry:

Idag är ju Nellie sååå trött så nu skriks och gnälls det mest. På nätterna måste vi ja fortfarande vara inne hos henne tills hon somnar, men hur ska jag göra på dagarna? Ska jag göra likadant eller köra hårdare med att lugna och sen ramsa mig ut och vänta för att sedan göra om det? På nätterna kan vi ju inte tillåta henne att bli hysterisk men på dagarna kanske jag ska låta henne va llite arg innan jag går in igen. Villrådig :oops:

Kram
LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

Hej igen :)
Jag kan inte råda dig om hur du skall göra, det lämnar jag till :heart: -barnskontrollanterna, men jag berättar gärna om hur våra dagar/nätter ser ut.
Först och främst, ta inga stora beslut nu när du är så trött. En sådan här dag när du och stora tjejen är dåliga, det är mkt gnäll och man bara vill fly hemmet, är det så lätt att börja ifrågasätta sig själv, rätt eller fel, hur man ska göra osv. Det är inte alltid man får rätt uppbackning från sin respektive heller då han ofta också är väldigt trött.
Ta en break! I em/kväll kanske du kan få några minuter för dig själv, ta en promenad, sov en liten stund, sätt dig i bilen med en kaffe och kör runt lite grann - ladda batterierna!! Det behöver inte vara ngt märkvärdigt, unna dig bara själv en klapp på axeln - du är värd det! :heart:

När jag läser din text ser jag att våra små flickor är väldigt lika. Vår vardag fungerar tyvärr inte helt fläckfritt, även om jag skulle vilja. :wink: Vårt nya schema som jag skrev om har hjälpt oss en bit på vägen, men vi har fortfarande tårar och skrik på em-luren. Dock tror jag på dessa tider för våran del och därför tänker jag arbeta efter dem, så att vi så småningom kommer rätt.
Vi hade en sovande bebis när hon var 5-7månader. Så började hon vakna tidigare, jag blev jätte-förkyld och orkade inte stå upp för kuren och vi började "talla" på varga-timmen - natten blev förstörd.
Vi har ännu inte hittat kraften att börja om med natten, så vi matar nu 1-2 ggr/natt. Detta är INGET jag vill rekommendera, i synnerhet inte nu när du har gjort ett så fantastiskt arbete. (Jag vet att det inte känns så idag, men det har du!!!) =D>

Om natten funkade bra för oss, blev dagen kaos och tvärtom, precis som du skriver.
Det var därför jag ändrade om vårt schema nu, proppade henne med välling så hon fick samma signal som inför kvällen - att det närmar sig sovdags, och lade det längre sovpasset på fm. Detta gör att hon nu lägger sig lugnt och fint på fm, jag ramsar ut - mest för att verkligen bekräfta att det nu är sovdags. OM det skulle komma små protester, brukar jag pyssla inne i badrummet (som ligger bredvid) hänga tvätt och göra lite "lagom" ljud, så att hon förstår att dagen flyter på, allt är som det ska och det är nu sovtid för henne.
Detta har funkat jättebra för oss.

Återigen, vi har fortfarande protester på em och har inte fått till det riktigt, men arbetar oss dit nu när fm funkar. En sak i taget, sakta men säkert.
Kvällsläggningen fungerar utan problem.

STOR styrkeKRAM till dig idag! Du är grym - glöm inte det! :thumbsup:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Luvisen jag beundrar dig såååå. Fattar inte hur du orkade?!?
Hade inget val. Att sova är lika viktigt som att äta och andas. Jag fann det så oerhört viktigt att min son skulle få sin sömn, varför jag med detta i åtanke framhärdade.

Ang dagsömnen så säger jag detta. Små barn som är ARGA ska inte verktygas. [-X Låt henne få ha sina åsikter. Lägg dig inte i. Fastnar hon i en och samma ton så kan du då gå in i lugn och ro och lugna henne. Helt. Och därefter ramsa mjukt.

Man ska inte smyga med ramsan, den ska vara hurtig men ibland måste man känna av vad som blir bäst och under en kort period så kunde mitt barn bara ramsas mjukt. Annars blev det ](*,) och vi kom ingen vart.

Kanske är det så med din tös?

Styrkerkamar! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nellan

Inlägg av Nellan »

Hej på er alla
Och tack för alla peppningar :) Den här veckan har inte varit rolig och jag har inte ens orkat skriva. Sömnen har varit helt bedrövlig :oops:

Idag har dagslurarna gått bra så med tanke på hur nätterna brukar bli då så okar jag inte ens tänka på det. dessutom har hon fortfarande problem med magen, det rinner igenom henne :( och stora tjejen har kräkts 5 av 7 nätter utan att vi vet vad det beror på :(

Just nu känns allt jättetungt... Det värsta är att jag tror att vi skulle få kuren att funka om vi lät henne skrika på nätterna, för hon är inte ledsen eller rädd, hon är tokförbannad :!: Men vi kan inte låta vår 3-åring va vaken så mycket på nätterna. Är det någon av er som skrivit till mig som har syskon till de barn ni kurat? Och i så fall hur har ni hanterat det?
Vi bor i villa, de har olika rum men med det skriket Nellie ha kan verkligen ingen sova :oops: De första fyra nätterna av kuren var hon hos farmor men där kan hon ju inte vara under vardagarna...

Vi går ju fortfarande in till henne när skriket stegras och det känns så fel, men vad ska vi göra? Varje gång hon vaknar tar det ca 1,5h innan hon somnar. Man lugnar, solfjädrar, hör hur hon andas tungt men så fort man säger första bokstaven av ramsan så blir hon galen. Man ,åste ju gå ut och väntaa lite men sen är det bara att gå in igen.

Tack alla ni som hjälper mig igenom detta, utan er hade jag gett upp för länge sen :oops:

Kram och trevlig helg :heart: :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

dessutom har hon fortfarande problem med magen, det rinner igenom henne
Har ni kollat upp det? Hon kanske inte tål komjölk? Det måste ju svida järnet. :cry: Antar att ni kletat in tjockt med zinksalva på lilla baken...

Anna W säger ju att 1) barn kan stänga av öronen 2) att syskon inte vaknar om de vet att föräldrarna tar hand om det. Hon borde ju veta så många barn hon kurat.
Men då gäller det att Attityden sitter :!:

Sedan låter det som att erat barn skriker för att hon vill att ni ska komma och det var ju "fel håll" och sedan får hon ju aldrig förtroendet att greja insomningen så hon undrar väl "hur ska ni ha det?!" Typ så.

Kramar Luvisen :heart:
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, har man magsjuka brukar jag rekommendera "BRAT" kost när kräkningarna har upphört.

Står för:

B=Banana (banan är stoppande och bra)
R=Rice (ris är jättebra och stoppande)
A=Applesauce (äpplemos, äpplekompott eller rivet äpple funkar)
T=Toast (rostbröd, rån, små kex kan hjälpa)

Detta får de äta i några dagar tills magen stabiliserat sig. (lite blåbärssoppa kan funka också. Finns blåbär på fruktburk för små)

Inget lösande får du ge nu, (som citrus, kiwi, övermogen banan, päron, fullkorn)

Hoppas magarna stabiliserar sig för er.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

Hej!

Jag har även en son på tre år och förstår att du blir uppstressad av att det äldre syskonet kan vakna. Detsamma känner jag, men som sagt vi ger ju mat 1-2ggr/natt så vi slipper problemet. :oops:
När vi startade kuren fick han sova hos mormor. Kanske kan din tjej återigen sova hos farmor om ni vill ge järnet 2-3 nätter?
Jag vet att det här är en grund-grej, men iaf... Är hon tillräckligt mätt? Jag fick en gång svaret att det aldrig går att vagna/ramsa bort hunger - och det stämmer ju såklart! Jag hade försökt mata så mkt jag kunde, men hon var inte mätt och då är det klart det inte går. :roll: Vad äter hon?

Vår tjej reagerade precis som din på ramsandet och jag kände att det bara blev fel och att det gav fel signaler när jag sprang in istället för ut osv... Så vi tog faktiskt en paus i ramsandet. Rätt eller fel, jag antar att ngn protesterar om det är helt uppåt väggarna. :oops:
Vi tog iaf bort ramsan på natten och koncentrerade oss på att hon skulle bli lugn i sängen och att vi kunde lämna rummet. När det funkade tog vi tillbaka ramsan som en bekräftande mening utanför dörren och när även det fungerade bra ramsade vi oss ut igen.

Vet inte om du har ändrat om ditt schema och lagt det längre sovpassat på fm med mat före, men jag vill bara berätta att det nu har gett resultat även på em för oss. Nu är hon inte lika inställd på att protestera så fort hon ser sängen, utan börjar komma underfund med att det är rätt skönt att sova när man är trött. Så hux flux funkar alla läggningarna!

Sist men inte minst... Hur mår du? Som mamma, partner och person?
Sömnlösa nätter tär på en och det är sååå viktigt att du gör ngt för din egen skull. Kommer hemifrån, om än bara för en liten stund, så du kan ladda batterierna. Man är så trött så ögonen går i kors och man orkar bara släpa sig till soffan när dagen är slut, men om du kan komma ifrån ngn eftermiddag/kväll så gör det. Det ger mer energi än det tar - och du behöver det!
Poängen är att ni alla ska må bra och det är lätt att dagarna bara rinner i varandra. Ta en paus och kom igen, känn efter med hjärtat och magen vad du mår bäst av.

Stor KRAM
Nellan

Inlägg av Nellan »

Hej,hej. Hoppas ni alla haft en trevlig helg. Här har vi satsat på att vila mycket. Vilket leder till att man nu är helt slut. Konstigt hur kroppen reagerar på något ovant, som sömn :wink:

Natten har varit bättre, och vi har bara bytt en bajsblöja inatt (alltid nåt :wink: ). Ska ringa läkaren imon och kolla om vi kan få göra ett pricktest, men jag har läst på ganska mycket om mjölkallergi eftersom våran treåring har kräkts så himla ofta så jag tror inte att det är det. Men man kan ju utesluta det då. Några kräkningar har vi inte haft, detta är ingen magsjuka(den har varat i 1,5v nu :( ) Stora tjejen har bara kräkts på nätterna och är pigg på dagarna så det är nåt annat som spökar....

I början när vi verkligen hade viljan och kämpade, både sambon och jag, så vaknade stora tjejen av Nellies skrik. Och då hade vi 100% attityd. Så även om Anna skriver att det inte finns syskon som vaknar av vrålande, gallskrikande, tokarga småsyskon så finns det :?

Får många olika svar här, en del tycker att vi ska fortsätta gå in och lugna henne... Andra tycker hon ska lämnas helt ifred när hon är arg. Svårt med rätt och fel naturligtvis eftersom alla barn är olika. Nu gör vi i alla fall om schemat så den långa sömnen blir på fm. Tror jag kommer kopiera schemat jag fick som tips rakt av :wink:

Nu ska vi åka och handla blåbärspure och bananer till kvällen. båda tjejerna har fått ris att äta tidigare. Hoppas vi kan kurera magarn på dom :)

Kram :D
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Pricktest är ingen idé.

Kolla in Nya mammans svar i denna tråd.

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 12&t=23563

Och här förklarar Nya mamman för mig om pricktesterna:

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 1&start=30

Kram!/Luvisen
SM rookie
Nellan

Inlägg av Nellan »

Jag vet att testet kan visa att barnet inte är intolerant trots att det inte stämmer. Men det kan ju faktiskt också visa på allergi och då vet man det så helt i onödan gör man det ju inte.... Hon har ju inte varit lös i magen mer än 1,5v och de flesta mjölkallergiker får ju symptom tidigare än så. Men jag tänkte försöka ta bort laktosen nu för att se om det hjälper. Men vad ska jag ge istället för välling?

Kram
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Jag har ingen erfarenhet av just detta - MEN starta en tråd på forumet som heter Mat Mage och Barnakropp - där finns det suveräna expert-mammor som har mycket erfarenhet av detta med att eliminera för att hitta eventuella allergier.

:wink:

Men jag har hört att det finns välling utan laktos - var det majsvälling tro? :? :?:

Lycka till!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Eller välling gjord på bovetemjöl. :wink: /Luvisen
SM rookie
Nellan

Inlägg av Nellan »

Godmorgon.

Redan när jag bestämde mig för att köra laktosfritt så blev Nellies mage bättre så jag tog aldrig bort det. Nu verkar den blivit helt ok igen och den lilla röda rumpan mår mycket bättre :)

De sista nätterna har fungerat ganska bra. Hon vaknar varje natt men gråter lite och pratar lite och brujar efter det somna om av sig själv! Men vid 05 vaknar hon ofta och pratar och vilar, pratar och vilar. Men vid 06 plockar vi upp henne. (Det är då hon talar om att hon ledsnat ordentligt) Vårt mål är ju att hon ska sova till 07 men vi har inte orkat ta tag i det än :oops:

Nästa vecka åker vi hem till min mamma (jag och båda tjejerna) i en vecka och då tänkte jag ta tag i det. Mamma har tait ledigt och bor i eget hus så då ska jag köra på 07 varje morgon :!: Hoppas att det ger resultat. Stora tjejen får sova i egen säng i mormors rum och hon brukar alltid sova jättebra där och lite längre om morgnarna (just nu går hon upp senast 06.30, ofta innan... Förut sov hon ytterliggare en timme och hon behöver den!) Om nätterna krånglar kan jag ju dessutom få vila på dagarna eftersom mamma tagit ledigt för vår skull :D

Jag är inte så noga med tiderna hon sover på dagarna längre och hon får sova tills hon vaknar. Inte alls enligt "reglerna" men det verkar funka för oss, och framförallt för Nellan :wink: Men hon har alltid en längre lur på fm nu och en kortare på fm, det passar henne mycket bättre så tack för det tipset =D>

Kram på er alla och ha en jättebra helg :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"