Hej!
gällande att hon somnar sittande (gud, va gylligt det låter, även om jag förstår din fråga). För att inte överkoncentrera eller göra det till ett mönster att du behöver gå in för att rätta till, tycker jag att du "övar" dagtid att lägga sig från sittande, gör det till en lek eller så.
Efter det, låt henne lära sig hur man lägger sig ner i sängen på egen hand tycker jag. Dvs inte gå in. När hon sovit 10 min kan du smyga in och "hjälpa" henne ner i sömnen om du är med.
Gällande Thailand: se flygresan, eller resdagen som "en gång ingen gång" och gör så gott ni kan då. Sedan när ni är på plats kör ni som vanligt, dvs direkt tillbaka till ordningen. Justera tidsomställning med marginalkvartar, brukar folket som är erfaret säga här. Vi har inte gjort någon långresa ännu.
Minns att attityden är A och O, att du är säker speglar av sig. Och du VET ju att man både sover och somnar lika bra i Asien som här - om inte bättre...
Bra är att ni är borta så länge, för då hinner ni gott och väl komma in i en lunk där före det är dags att göra om samma, sva "en gång ingen gång" när ni åker hem och rakt tillbaka till ordningen.
Det första, eller de två första dygnen när ni skall tillbaka till ordning kan ni vara lite mer generösa med verktygen. Detta för att sätta en trygghet direkt, sedan backa målmedvetet tillbaka till enbart ramsa och husljud som svar på frågor.
TREVLIG RESA!!! :santa: