Imorgon börjar vi kura vår snart sexmånaders dotter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej! Underbart att det fungerar så fint för er! :thumbsup:

Jag tror inte alls att du har förstört något. Jag tror att älsklingen skrek för att en förändring skedde. Hon undrade "Va? Varför ligger jag här, nu" "Ska jag sova här" "Är du säääääker?"
Det tar nåra dagar, sen vänjer hon sig! :wink:
Om hon är van att sova dagslurar i ljus så kanske det är bäst att låta henne sova ljust även i sängen, mest för att inte förvirra henne med natt/dag. Annars kan de sova dagslurar mörkt oxå, men då tror jag att man får välja mörkt alla gånger. Platsen kan du altinera, men som sagt kan det ta några dagar innan älsklingen finner sig med en nya sovplatsen.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Eleonora

Inlägg av Eleonora »

Tack för alla bra svar! De hjälper verkligen!

Nu har jag några fler frågor:
1. En fråga om dagslurarna: Vår dotter har börjat vakna tidigare och tidigare under både förmiddags- och middagsluren. Hon ska sova 1½h varje gång men vaknar ofta efter 45 minuter och då lyckas jag aldrig få henne att somna om. Några tips? Ofta är det när jag är ute och går och då är det som svårast att få henne att somna om i o m att hon då helst vill sitta upp och titta på allt annat roligt.

2. En annan fråga som jag har är avseende eventuell förändring i schemat. Min dotter blir sju månader den 27 november och då antar jag att hennes sömn ska minskas med 30 minuter. I o m att min dotter ofta vaknar upp efter 45 min under förmiddagsluren, har jag funderat på att korta ned denna till 45 min och förlänga middagsluren (vid 12) till 2 h. Har ni något bra förslag på ett schema för en sjumånaders? Det schema vi har idag är:
Natt 20-07
07 Vakna - mat (200 ml ersättning + smakis gröt) byte etc
08:30 -10:00 Förmiddagslur
11:00 Mat (150 ml ersättning + puré av grönsaker och frukt)
12:00-13:30 Middagslur
14:00 Mat (150 ml ersättning + puré av grönsaker och frukt)
16:00 -16:45 alt 17:00 Eftermiddagslur
17:00 Mat (150 ml ersättning + gröt)
19:30 Nattslur (150-200 ml ersättning + gröt)
20:00 God natt

Tack för svar!

/Mamma till Eleonora sex månader
Dotter född 100427, kurad oktober 2010
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! :D

Här kommer lite svar! :wink:

1. Du kunde kanske hänga ett skynke över vagnen. Hon vaknar i skarven och då ser hon massa spännande saker, klart man inte vill sova vidare då. Det hade inte jag heller velat :wink: :lol: Men om du hänger ett tyg över suffletten och vagnen så ser hon inget spännande och då kan man ju lika gärna sova en stund till. :wink:

2. Ni har 14h45min sömn nu, så jag tycker det låter klok som du resonerar, Ni ska ha ungefär 14,5h sömn när älsklingen är 7 mån - Alltså kanske så här:
Natt 20-07 11h
07 Morgon, Mat
9:00 -9:45 Lur 45min
11:00 Mat (Jag hade nog valt att lägga maten något tidigare, mest för att Ronja gärna itne väntar så länge efter uppvak, så 10:30 kanske. Men det är ju helt individuellt. Klarar din lilla att vänta mellan 9:45 och 11:00 så funkar det prima att ha maten då.)
12:00-14:00 Lur 2h
14:00 Mat
16:00 -16:45 Lur 45min
17:00 Mat
19:30 Nattslurk
20:00 God natt

Tankar kring det?

Bianca
Eleonora

Inlägg av Eleonora »

Hej och tack för svar!
Schemat ser bra ut, vi tänker köra på det. Då vår dotter nu snart är sju månader, undrar jag rent praktiskt hur man gör en förändring i schemat. Är det bara att ändra eller ska man börja förskjuta med marginalkvartar?

/ Mamma till dotter snart sju månader
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag brukar bara genomföra förändringen i schemat rätt av. Brukar gå på ett par dagar så sitter allt.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Eleonora

Inlägg av Eleonora »

Hej igen! Till helgen ska vi ändra vårt schema. Jag har dock en fråga om främst dagslurarna nu. Äntligen har jag lyckats få henne att somna inomhus i sin spjälsäng. Dock tar det ett tag innan hon kommer till ro så hon ligger och gnäller/låter irriterad och ibland gråter innan hon kommer till ro. Jag har märkt att hon kommer till ro snabbare om det är mörkt i rummet (tidigare hade jag helt tänt). Jag undrar dock nu om det är vanligt att bebisarna ligger och gnyr i allt från 10-30 minuter innan de kommer till ro på dagslurarna? Kan det vara så att jag gör något fel? Jag får henne alltid att skratta innan jag lägger henne så det borde det inte vara. På kvällarna somnar hon fortare, men sedan jag börjat med att hon sover inne i spjälsängen på dagarna (en av lurarna tar jag alltid ute), har hon börjat gnälla mer än vanligt.
Tack för era svar och tankar om ovan.
/ Mamma till Eleonora snart sju månader
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

De flesta bebisar, och vuxna med för den delen, behöver en stund innan de somnar. Vi vuxna ligger och tänker tyst för oss själva (oftast) men små älsklingar kan inte göra riktigt så, så de gnölar lite högt i stället. Jag tror inte alls att du gör något fel! Om du tycker att det tar upp mot 30 min innan älsklingen somnar så kan du välja att lägga en kvart tidigare, så finns det lite extra tid som hon kan vara vaken och gnöla på, så knycks inte så mycket tid från själva luren.
Till Freja har jag oxå alltid haft det beckmörkt på daglurarna, enda sen jag kurade henne vid 5-mån ålder. Blir det lite ljust så får hon massa intryck och då sover hon minsann inte första 30-45 min. Så det kan vara idé att ha det mörkt även på dagarna, om möjlighet finns.

Bianca
Eleonora

Inlägg av Eleonora »

Hej och tack för svar! Bra tips att lägga henne lite tidigare. Det konstiga dock är att i början av kuren så somnade hon direkt när vi la henne i sängen men nu känns det mer som en kamp varje gång vi lägger henne. Jag hoppas detta är övergående. Kan det kanske vara separationsångesten som kommer vid 8 månader? Hon fyller sju månader imorgon men då hon gick 16 dagar över tiden är hon ju egentligen lite äldre.
/ Mamma till Eleonora snart sju månader
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Visst kan det vara 8-mån-ångerstern, men jag tror snarare att hon har sovit igen den sömnbrist hon hade innan och tycker att hon är utvilad nu. Det vet vi ju att hon inte är, så vägled henne så kommer hon snart att vara på banan igen.

Bianca
Eleonora

Re: Imorgon börjar vi kura vår snart sexmånaders dotter

Inlägg av Eleonora »

Hej igen,

nu har några frågor dykt upp igen. Vill bara inleda med att säga att lilltjejen nu fått två tänder utan att hon haft några problem med sömnen; helt fantastiskt!

Nu till frågorna:
1. Lilltjejen kryper nu för fullt och är väldigt aktiv under sin vakentid vilket nu även börjat avspegla sig i hur hon beter sig när hon ska somna. Hon kryper runt och stökar och sätter sig ofta upp. När hon sitter upp så somnar hon sittandes men vaknar då upp allt som oftast av att hon svajar till åt något håll. P g a detta tar insomnandet ofta väldigt lång tid. Har ni några råd till mig? Ska jag gå in och lägga henne till rätta (jag har gjort det några gånger men det känns bara som om hon vaknar till då och läggningen tar ännu längre tid).
2. Vi åker till Thailand om tre veckor och kommer vara där i en månad. Min fråga är om någon av er har någon erfarenhet av hur ni fått era bebisar att somna på flyget? Vi kommer inte att ha någon avskild yta så att vi kan mörklägga helt för henne, det kommer säkert vara stojigt med massor av andra folk runt omkring plus att det kommer kännas märkligt från vår sida att sitta och ramsa henne. Några tips?
Denna fråga kan jag faktiskt även ställa kopplat till hur ni gör när ni är på besök hos kompisar/familj för att få era bebisar att somna. Eller rättare sagt, min fråga är nog mer om hur ni får era bebisar att somna om när ni inte är hemma då det är det som jag tycker är knepigast, då lilltjejen ibland börjar föra ett väldigt liv när hon vaknar mitt i en lur.

Tack på förhand!
/Eleonoras mamma
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

gällande att hon somnar sittande (gud, va gylligt det låter, även om jag förstår din fråga). För att inte överkoncentrera eller göra det till ett mönster att du behöver gå in för att rätta till, tycker jag att du "övar" dagtid att lägga sig från sittande, gör det till en lek eller så.

Efter det, låt henne lära sig hur man lägger sig ner i sängen på egen hand tycker jag. Dvs inte gå in. När hon sovit 10 min kan du smyga in och "hjälpa" henne ner i sömnen om du är med. :wink:

Gällande Thailand: se flygresan, eller resdagen som "en gång ingen gång" och gör så gott ni kan då. Sedan när ni är på plats kör ni som vanligt, dvs direkt tillbaka till ordningen. Justera tidsomställning med marginalkvartar, brukar folket som är erfaret säga här. Vi har inte gjort någon långresa ännu.

Minns att attityden är A och O, att du är säker speglar av sig. Och du VET ju att man både sover och somnar lika bra i Asien som här - om inte bättre... :wink:

Bra är att ni är borta så länge, för då hinner ni gott och väl komma in i en lunk där före det är dags att göra om samma, sva "en gång ingen gång" när ni åker hem och rakt tillbaka till ordningen.

Det första, eller de två första dygnen när ni skall tillbaka till ordning kan ni vara lite mer generösa med verktygen. Detta för att sätta en trygghet direkt, sedan backa målmedvetet tillbaka till enbart ramsa och husljud som svar på frågor.

TREVLIG RESA!!! :santa:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Eleonora

Inlägg av Eleonora »

Hej igen! Nu är vi tillbaka efter en fantastisk månad på ön Koh Samet i Thailand. Lilltjejen har stortrivts och sovit utmärkt! Jag har dock en fundering som jag skulle vilja få hjälp med:
* Lilltjejen har idag nedan sovtider, vilket är lite för mycket för hennes ålder som är 10 månader nästa vecka.
Vaknar 07:00
Förmiddagslur: 09:00-10:00
Middagslur: 12:00-13:30
Eftermiddagslur: 16:00-17:00

Frågan: Några tips/förslag på sovtider för en tiomånaders bebis? Jag har förstått att det nu egentligen bör vara två lurar istället för tre som vi har under dagen.

Tack på förhand!

/ Eleonoras mamma
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Åh vad härligt med er resa, blir lite lätt avis 8)

En tio och elvamånaders behöver 14 h per dygn så 12 h natt, 20 eller 45 min morgonlur och 1,5 h långlur och föreslår jag!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Eleonora

Inlägg av Eleonora »

Hej Emma och tack för snabbt svar!

Jag skulle helst, av egoistiska skäl, vilja behålla 11 timmars natt, d v s att hon lägger sig kl 20 och vaknar 07, då jag vill få någon timma med henne efter jobbet. Har du eller finns det någon annan som har tips på dagslurar för en bebis som sover 11 timmars natt? Det känns som om det blir väldigt långt mellan 13:30 och 20:00...

Tack på förhand!

Ps Om du inte varit i Thailand med dina barn kan jag verkligen rekommendera det. Thailändarna är fantastiskt barnkära och allt känns väldigt enkelt med barn där. Ds

/ Eleonoras mamma
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Och välkommen hem :-({|=

Fundera på följande två schemaförslag, tycker jag:

:arrow: Behåll tre lurar. Kapa timslurarna med en kvart. (60 min är ändå inget s k naturligt sömnrytmspass, vilket 45 min är.) Då får du 45, 1,5, 45, vilket tillsammans med 11 tim nattsömn ger 14 tim sömn/dygn.

:arrow: Gå ner till två lurar: förmiddagslur 9-9.45 samt en längre middagslur kl 13-15. Då får du en liten älskling som orkar bra :P 45, 2,0 plus 11 tim natt ger 13 tim 45 min sömn/dygn.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"