Imorgon börjar vi kura vår snart sexmånaders dotter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Eleonora

Imorgon börjar vi kura vår snart sexmånaders dotter

Inlägg av Eleonora »

Hej,
vår dotter har under de senaste två månaderna börjat vakna allt mer ofta under nätterna samt att nattningen ibland kan ta upp till två timmar med mycket gråt. Enda sättet att få henne lugn vid läggning är att lägga henne i vagnen och gå några varv runt kvarteret. Enda sättet att få henne lugn på natten är antingen flaskan eller bröstet. Vi har nu läst och läst och läst den internationella sova hela natten boken och börjar känna oss redo för en kur då vi gärna vill sova längre än två timmar i streck. Vi behöver dock lite peppning och råd innan vi startar.
1. Vårt schema som vi har tänkt att ha lyder:
Natt 20-07
07 - Glad morgon, byte och ombyte
07.30 - Mat (Ersättning (försöker idag med 150 ml men hon dricker oftast endast 40 ml) + Gröt (en eller två smakisar))
08.30-10.00 Förmiddagslur
10.00 Mat (Ersättning (försöker idag med 150 ml men hon dricker oftast endast 100 ml) + Grönsakspuré (en tredjedel till en halv burk)
12.00 - 13.30 Lunchlur
13.30 Mat (Ersättning 120 ml + Grönsakspuré (en tredjedel till en halv burk))
15.45-16.30 Eftermiddagslur
16.30 Mat (Ersättning 120 ml + Gröt (en eller två smakisar))
19 Nattning påbörjas (bad, mat och skrattet till godnatten)
20 God natt

Verkar detta schema ok?

2. Vår dotter har aldrig sovit på mage och hon blir ofta väldigt irriterad när hon ligger på mage på dagen. Finns det någon som har samma erfarenhet som kan coacha oss om vi ska köra kuren på mage eller på rygg. Om vi ska köra på mage (då det verkar som om sömnen blir av bättre kvalitet genom detta), undrar vi om någon kan berätta om sina erfarenheter. Vi misstänker att vår dotter verkligen kommer streta emot då vi gjort några misslyckade försöka att lägga henne på magen för att göras redo för buffining, med misslyckat resultat.

3. Vidare undrar vi hur vi kan få henne att inte gråta så fort vi kommer in i sovrummet och ska lägga henne i sängen. Det är alltid väldigt mycket gråt innan hon hamnar där. Hon gråter även allt som oftast när hon läggs i vagnen för dagslurarna (glömde säga tidigare att vi aldrig får henne att somna inne under dagen utan måste alltid gå ut och gå för att hon ska somna och sova fulltid. Hon vaknar även om vi ställer henne i vagnen inomhus efter en kortare promenad och insomning).

Fler frågor kommer vi med all säkerhet ha efter första natten, d v s natten mellan fredag och lördag (22/23 okt)

Tacksam för all hjälp/input!
/Föräldrar till dotter som snart ska sova 11-timmarsnatt
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej!
Grattis till ert beslut! Snart får ni sova allihopa på nätterna, det är vi övertygade om här inne :) .

1) Hur gammal är lilltjejen? Annars vet vi inte om schemat är bra för henne
:) .

2) Min son hade heller inte sovit på mage innan jag kurade honom. Jag var rädd för magläget överhuvudtaget. Nu vet jag mycket bättre än att vara rädd för det, speciellt med larm. Har ni larm? Dessutom är detta med gnällighet vid magläge ngt mycket vanligt. Det ÄR jobbigt att ligga på mage när man håller upp huvudet men du kommer lära dig hjälpa henne så att hon kan slappna av i lugn och ro. Jag vill tipsa om en annan tråd där du kan lära dig mer om detta med magläget.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15335

Jag kan tipsa dig om att t ex lägga henne på en mjuk filt på golvet bredvid dig medan du står och diskar. Ljudet av vatten är lugnande. Vänta lite extra om hon "skriker", avvakta lite till. snart lägger hon ner huvudet och börjar sakteliga slappna av. Ofta är man lite för snabb och tänker "OJ! Hon gillar det inte. Jag måste vända på henne!" Visa henne att det är helt ok att ligga på mage. Smek henne på ryggen lugnt och fint och prata med henne "Såja gumma lugn och fin! :) " Jag hade svårt för detta från början och problemet låg faktiskt hos mig inte hos min pojke. Jag trodde inte min son gillade magläget sedan var jag hemma hos min syster som i stället för att vända eller ta upp honom bara gjorde som jag beskrev ovan. Det handlar om att förmedla denna attityd som du ju läst om nu. "Lugn och fin... Såja. Såja" Svårt att förmedla tonläget men jag hoppas det går fram. Luuuuugn o fiiin. :) Detta kan du öva på. Läs länken om varför det är bra med magläge i vaket tillstånd också.

3) Skrattet till godnattet :) är det bästa tipset! :wink: Och glöm inte att ni föräldrar ska ha roligt! Ni ska ha roligt allihopa vill säga. Har inte ni roligt utan ni bara tänker åh nu MÅSTE hon skratta så blir det stelt och krystat. Slappna av!

Stort lycka till!

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Förlåt! :oops: Nu såg jag ju rubriken. Men skriv gärna in hur gammal hon är under signaturen så blir det lättare att hjälpa till :) .
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Eleonora

Inlägg av Eleonora »

Hej igen,
första natten gick över förväntan med endast tre uppvak.

Nu när vi skulle lägga henne idag var det dock väldigt svårt att få till skrattet till godnatten och nu ligger hon och gråter för fullt. Känns som om det där med skrattet till godnatten är väldigt viktigt för att hon ska komma i rätt stämning. Hon brukar vara en glad liten tjej och skrattar mycket på dagarna. Är det någon som har några tips till skrattet till godnatten på kvällen? Vi försöker allt från att kittlas, härma gorillor, flyga flygplan etc. Hon bara ler men skrattar inte...
Vidare undrar jag om andra natten är tuffare än första ibland? Enligt AW så verkar det ju som om den ska vara lättare men för oss har den precis börjat sämre än igår (igår fick vi henne att somna på 10 min! :)).
Tacksam för tips!
/ Mamma till Eleonora 6 månader nästa vecka
Dotter född 100427, kurad oktober 2010
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Välkommen Eleonora,

Ack ja, det lilla skrattet. Det är så viktigt.

Kurningen är ju en alldeles egen upplevelse som jag ser det så fäst dig inte vid att det går "sämre", imorgon är en ny dag, eller hur? :heart:

Tips på att få till skrattet. Låt se. :-k Jag hade en svårflörtad liten herre när jag kurade och även därefter så jag har faktiskt fått byta strategi lite då och då.
Det här har jag ägnat mig åt:

')Springa fort genom hemmet sjungandes.
')Försöka få till så mkt skratt som möjligt under dagen och inte stressa fram ngt på slutet.
')Hållit lillen och låtit honom få hjälp att "hoppa" i soffan eller vår säng
')Gjort fula grimaser
') Verka jätteförvånad över att träffa honom eller om ngt ramlar ner
') Spelat dockteater där mjukdjuren brottas och en blir herren på täppan kvar på byrån
') Luktat på hans fossingar och gjort grimaser som det luktade urk

Tja, lite allt möjligt... :roll:

Hoppas det väckte lite kreativitet. Annars finns det ju fler som kan fylla på :wink:

Lycka till med den förtjusande sömnen. :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Eleonora

Inlägg av Eleonora »

Hej och supertack för snabba svar! Natten gick över förväntan! :D Somnade 8:15, uppvak 01:00 men somnade om på Ramsan x 4. Gnydde vid 05:00 men somnade om själv. Vi väckte henne kl 07:00. Fantastiskt! Vi är väldigt glada men dock försiktigt glada då det känns overkligt. Vi får se hur följande dagar kommer bli innan vi vågar lita på detta.

Under dagarna följer jag tiderna mycket noga genom att ut och gå med henne varje gång hon ska sova (ramsar dock varje gång såklart) då jag har gjort det mer eller mindre sen hon föddes. Vi har försökt att lägga henne att sova inomhus tidigare utan framgång (mycket gråt och somnar ej) så jag vågar inte riskera något nu under kuren genom att försöka få henne att somna i spjälsängen själv på dagarna. Tänker jag fel? Kom gärna med feedback på detta.

Vidare undrar jag om nedan schema är ok för en sexmånaders bebis (vi har börjat följa detta så vi kommer inte att ändra något men tar ändå emot feedback om något skulle vara helt galet):
Natt 20-07
07 - Glad morgon, byte och ombyte
07.30 - Mat (Ersättning (försöker idag med 150 ml men hon dricker oftast endast 40 ml) + Gröt (en eller två smakisar))
08.30-10.00 Förmiddagslur
10.00 Mat (Ersättning (försöker idag med 150 ml men hon dricker oftast endast 100 ml) + Grönsakspuré (en tredjedel till en halv burk)
12.00 - 13.30 Lunchlur
13.30 Mat (Ersättning 120 ml + Grönsakspuré (en tredjedel till en halv burk))
16.00-16.45 alt 17.00 Eftermiddagslur (bör hon sova 45 eller 1h här?)
17.00 Mat (Ersättning 120 ml + Gröt (en eller två smakisar))
19 Nattning påbörjas (bad, mat och skrattet till godnatten)
20 God natt
Tacksam för svar.
/Mamma till Eleonora sex månader
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Det låter som ni jobbar på bra - härligt!!

Jag tycker schemat ser bra ut. Eftersom du ligger lite i underkant med sömn kan du ju använda marginalkvarten om du tycker hon verkar behöva det och ge henne 1 h på eftermiddagen. Vissa barn har problem med 1h-lurar, men för andra funkar det bra. Ni får känna er fram lite med er lilla flicka!
Under dagarna följer jag tiderna mycket noga genom att ut och gå med henne varje gång hon ska sova (ramsar dock varje gång såklart) då jag har gjort det mer eller mindre sen hon föddes. Vi har försökt att lägga henne att sova inomhus tidigare utan framgång (mycket gråt och somnar ej) så jag vågar inte riskera något nu under kuren genom att försöka få henne att somna i spjälsängen själv på dagarna. Tänker jag fel? Kom gärna med feedback på detta.
Jaaa... du får ju mycket motion om man säger så :roll: Varför är ni så osäkra när det gäller dagsömnen? Naturligtvis kommer ni fixa den lika bra som nattsömnen även om det för många barn tar lite längre tid att få in schemat dagtid. Dessutom sover de flesta bebisar bättre i sin spjälsäng där de kan röra sig lite bättre, iaf på lurar som är längre än 45 min. Jag skulle absolut tagit de första två lurarna inomhus, men det är jag det. Om ni ändå vill ha daglurarna i vagn är det bra om ni låter henne somna i vagnen innan ni går iväg med den. Alltså lägga till rätta, vagna, ramsa bort och börja promenera först när hon sover. Detta för att hon ska lära sig somna själv även dagtid.

Jag tycker det verkar lite nära mellan frukost och lunch, kanske kan ni när uppföljningsveckan är över flytta lunchen till 11 el 11.30 för att hon ska få upp aptiten. Och melliset vid 13.30 kan ni kanske flytta till 14. 30 då... ett föraslag bara. Nattslurk har ni vid halv åtta eller? :)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Eleonora

Inlägg av Eleonora »

Hej och tack för svar! Håller helt med dig om maten; ska korrigera den efter uppföljningsveckan.
Jag testade att få henne att somna i vagnen inomhus först innan jag gick ut första passet idag och... det fungerade! Dock var jag tvungen att gå till BVC precis innan andra luren och sen ett ärende på stan och då somnade hon själv i vagnen när jag gick men vaknade efter 45 min och jag fick henne då ej till att somna om. Även under sista luren vaknade hon till efter 30 min istället för 45....
Nattningen idag blev inte helt lyckad. Hon somnade dock på 7 min men jag fick gå in tre gånger samt buffa henne även om AW säger att man absolut inte ska buffa dag tre... Tror ni att jag har förstört något nu? Hon grät mer än dag ett och dag två... Kanske kan det bero på mig då jag inte kände mig supersäker men jag hoppas ändå att jag lyckades förmedla lugn och säkerhet trots allt. Kommer det alltid att vara såhär att hon gråter sig till sömns innan hon somnar? Är det någon annan som har någon erfarenhet av detta? Det är trots allt en otrolig förbättring med tidigare men helst skulle jag vilja att hon somnade in glad som en lärka, vilket hon är direkt efter skrattet till godnatten.
/Mamma till Eleonora sex månader
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej!

Ville bara ge dig ett snabb svar- nej, det kommer inte alltid vara så här men det kan gå i perioder. Snart kommer din tös att gosa in sig och vara hur nöjd som helst så misströsta inte. Det är ju bara 3:e natten som du sa. :wink:

Värme :heart: /Luvisen
SM rookie
Eleonora

Inlägg av Eleonora »

Hej och supertack för alla varma och uppmuntrande ord!
Vår lilla dotter jobbar på bra och i natt sov hon hela 8 timmar i streck (rekord!) och totalt blev det 11 timmar (som vi vill att hon ska sova). Fyra nätter i rad har hon lyckats få nästan 11 timmars sömn vilket är helt fantastiskt! Dock har hon gråtit lite mer varje kväll men det har ändå varit ok; max 10 min och vi har lyckas få henne lugn genom att ramsa. Jag hoppas som sagt att hon snart kommer att vara glad hela vägen in i sömnen. :)

En snabb fråga; visst är det så att marginalkvarten endast får användas på en av lurarna?

Till helgen ska jag försöka mig på att få henne att somna i spjälsängen på dagen. Kommer säkert höra av mig mer om det då.

Vill bara avsluta med att säga att jag är så OERHÖRT TACKSAM för detta forum och allt ert stöd! Ni är fantastiska människor!

/ Mamma till Eleonora sex månader
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

En snabb fråga; visst är det så att marginalkvarten endast får användas på en av lurarna?
:-s Marginalkvartarna får användas när helst det finns behov fr barnets eller din sida. Fast det klart använder du dem på morgonen och alla lurar plus kvällen då har du skjutit hela schemat frammåt :lol: - är du med?

Glöm inte heller att du har lilla fem min power nap som ett ess i rockärmen när helst det behövs om barnet börjar krokna. :wink:
Vill bara avsluta med att säga att jag är så OERHÖRT TACKSAM för detta forum och allt ert stöd! Ni är fantastiska människor!
Tack goa du! :heart: Sov så gotti gotti! :sleep: /Luvisen
SM rookie
Eleonora

Inlägg av Eleonora »

Hej, en snabb fråga. Jag har missat att det slår om till vintertid imorgon... I o m det antar jag att vi bör börja korrigera vår dotters tider med marginalkvarten? Kan detta göras nu eller ska vi vänta till efter uppföljningsveckan som slutar på tisdag?

/ Mamma till Eleonora sex månader
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Eftersom ni är klara med uppföljningsveckan redan på tisdag så tror jag det är en smaksak. Ni kan göra det imorgon eller senare. Det lilla barnet bryr sig ju inte när ni gör det så att säga. :wink: Och detta gör man med marginalkvartarna som du skriver :thumbsup:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... idskillnad

:P Värme/Luvisen
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen, om jag inte sagt det förrut. :wink:

Du borde inte ändra något nu i uppföljningsveckan. Det är viktigt att schemat ser exakt likadant ut i en vecka nu så älsklingen hinner ta till sig tiderna och allt det nya. Så om det fungerar för resten av familjen så är det helt klart bäst för älsklingen om tiderna kan förbli tills uppfölningsveckan är slut. Sedan kan ni justera den där timmen med hjäpl av marginalkvartarna.
Om det dock strular och inte alls passar att gå på sommartid så kan ni ju såklart ändra redan nu, men då kan jag tänka mig att uppföljningsveckan får bli lite förlängd innan allt sitter.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Eleonora

Inlägg av Eleonora »

Nu var det ett tag sedan jag gick in här. Kurningen av vår dotter har gått över förväntan och det är vi överlyckliga över! Hon svarar bra på ramsan på natten. På dagen har jag fegat ur lite och lagt henne i vagnen, ramsat och vagnat för att sedan ut och gå med henne varje gång det har varit dags för lurarna. Idag körde det dock ihop sig så jag var tvungen att lägga henne i spjälsängen. Det tog ca 10 min av argt skrik sen somnade hon (hon sover nu). Jag undrar dock om jag kan ha gjort fel... Jag la henne i sin spjälsäng i sovrummet där vi har nattmörkt och släckte lampan. Är detta fel? Kan jag har förstört något genom att hon kanske blandar ihop dagar och nätter nu? Hur ska barnen sova om dagarna? Jag har läst att man ska skilja på natt- och dagssömn i Sova-hela-natten-boken. Vore toppen om någon kunde svara vad som är bäst för barnet?
Tack på förhand!
/ Mamma till dotter på sex månader (100427)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"