Hej, Jag behöver hjälp med dagschemat och lurarna som börjar bli lite knepiga.
Nu är Bobo 8 månader och vi kör fortfarande på samma schema som de senaste månaderna, men har dragit ner tiden på långluren vid lunch och eftermiddagsluren.
I dagsläget är han vaken två, kanske max tre timmar i sträck. Och vi har fortfarande tre dagslurar. Anledningen är att han ofta verkar vääääldigt trött inför att han ska sova. Han började krypa för 1,5 månad sen och far omkring hela tiden och klättrar på det mesta han kommer åt. Min gissning är att det är all aktivitet som gör honom så trött.
Fram tills för någon vecka sen sov Bobo dagslurarna i vagnen, men nu har vi börjat lägga honom i sängen även dagtid. Det som händer är att han ställer sig upp vid spjälorna och står antingen tyst, eller gnyr eller protesterar ganska länge. Ibland tappar han taget och ramlar och slår huvudet i spjälorna...

Nu känner jag att vi är på väg in i buffningsträsket dagtid

Eftersom vi helst inte vill att han ska slå i huvudet blir det så att vi går in och tittar till honom rätt ofta. Han står ALLTID upp i sängen då, varpå vi lägger honom till rätta och drar ramsan. Alternativt lägger honom till rätta drar ramsan och buffar honom, ibland tills han somnar eller nästan somnar.
Det blir ju lite tröttsamt förstås. Jag skulle gärna vilja gå ner till två dagslurar, men jag är osäker på om han pallar att vara vaken så många timmar i sträck som det skulle innebära.
Har någon tips vad vi kan göra? Och på ett bra schema för 8-månaders som liknar vårt? Vi har kört på ilindströms schema för 6-månaders och gjort om det lite. Ida, du kanske har någon variant rent av?
Här är våra tider:
07.00 vakna och välling 2dl
08.30 gröt halv eller hel portion
09.00-09.45 sova 45 min (blir oftast bara 35 min)
11.30 lunch
12.00-13.30 sova 1,5 h (blir oftast omkring 1 timme)
14.15 gröt
16.00-16.30 sova 30 min
17.00 middag
18.45 kvällsslurk - välling 2dl
Ska tilläggas att Bobo i övrigt är hur glad som helst och sover duktigt på nätterna, ibland vaknar han till en eller ett par gånger. Men det är ganska smärtfritt. Och på kvällen somnar han som en stock efter kvällsslurken.