Några frågor en bit in i kurningen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bobos mamma

Några frågor en bit in i kurningen

Inlägg av Bobos mamma »

Hej, vår fem månader gamla son har sovit dåligt från födseln, nu är det ohållbart, han vaknar mer än en gång i timmen.
Jag läste på om SHN och har även läst boken och tyckte att allt verkade bra ända tills jag såg videoklippen där AW buffar - det ser ju rent våldsamt ut. Kan det verkligen vara lugnande för bebisarna eller blir de bara chockade till tystnad?
Dessutom blev jag lite avskräckt av videoklippet på när en bebis i mörkret länge letar efter sitt gosedjur och till slut hittar det. Bebisen gråter hela tiden och i bakgrunden hör man gallskrik från andra bebisar.

Jag fastnade för SHN för att bebisarna inte skulle behöva skrika, som AW skriver i boken. Men det verkar inte alls stämma överens med verkligheten. I videoklippet på den ensamma bebisen ligger han där just alldeles ensam och verkar få klara sig själv.

Tilläggas ska att jag trots allt är mer positivt inställd till kuren än min man är. Min man tror att det är något fel på vår son och vill att en barnläkare ska titta på honom innan vi gör något alls.
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej bobos mamma och välkommen hit!

Vad roligt att du hittat SHN och läst på.

Om du ska kura eller ej kan bara du avgöra. Det måste kännas helt rätt för dig att genomför den. Annars finns risken att ditt barn känner av dina känslor och då kommer det inte att funka. AochO är just säkerheten.

Lycka till vad du än bestämmer dig för.

//Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Välkommen hit :-)

Jag vill bara berätta att jag hittade SHN i dec 2008 då min dotter var 8 mån och vaknade mer än 1 g/tim natten igenom. Detta blev följden då jag slutade amma henne vid 7 mån, tills dess hade hon vaknat och ätit 3 ggr/natt från det att hon föddes och på så sätt tyckte jag att vi hade en "hållbar situation" (vilket det såklart inte var). Situationen var ohållbar, jag var på väg att bli psykiskt sjuk kändes det som plus att jag hade ett äldre barn att ta hand om på dagarna oxå.

Efter att ha plöjt boken utan och innan så körde vi. Vår dotter sov 12 timmar redan andra natten på kuren! Sedan dess är hon en säker sovare, idag 2,5 år. Efter det så kurade min syster sin dotter som då var 5 mån, och min kusin kurade sin son som då var 4 mån (som dessutom haft kolik fram till han var 3 mån), med samma strålande resultat.

Har precis finslipat min yngste som jag ser är född 1 dag innan er kille :-)

Jag vill bara säga som Ida - att du/ni måste känna att ni verkligen VILL detta och känna er säkra som föräldrar, att det är NI som leder barnet gnm detta. När ni väl kommit dithän är det, enl mig, bara att följa boken, hänga här på forumet och få råd asv andra och sen har man ett barn som sover... För oss har det tagit 2 nätter att få Sigge att sova 7 timmar sammanhängande, så vi är på god väg nu (igen).

Det är inget fel på er son! Däremot kommer ni får veta av BVC att det är "normalt" att barn vaknar 1 g/tim och ni kommer få en massa motsägelsefulla råd som att sluta amma/amma mer/börja ge gröt/ta bort tutten. Men inte en LIVSFILOSOFI med konkreta verktyg- och det är det som SHN är.

Under och efter att vi kurat våra barn har de ALDRIG legat och skrikit i panik och famlat efter trygghet. De har istället blivit lotsade genom nätterna och dagarna och blivit trygga i vissheten att de får mat när de behöver det och sömn när de behöver det och att de aldrig behövt tveka över vad det är som gäller på natten dvs man sover, för det har vi vuxna redan talat om för dom.

Däremot har de varit panikslagna INNAN de kurats eftersom de tvingats vakna upp i tid och otid och utsättas för att bli uppslitna, få nappen iproppad, bli "tvångsmatad" mitt i natten etc. När allt de eg ville var att sova.

Det man kan tycka är otäckt är såklart innan barnet lärt sig att förstå omställningen, det tar oftast bara en natt. Men väg det mot alla dessa månader som de hittills faktiskt inte fattat något av hur de ska göra för att sova 12 tim/natt. Barn måste ha guidning av oss vuxna, det funkar inte annars!

Men då måste vi, som sagt, känna att vi inte kommer vika ner oss.

Så, fundera mer, läs på mer, surfa runt här inne och ta intryck.

All det bästa till er!
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Tack för svaren.
Och tack frk carlsson för att du skrev som du skrev - att era barn inte varit panikslagna under kurningen. Man kanske inte måste vara lika våldsam som AW.

Grejen är att våra nattningar fungerar ganska bra i dag - vi stoppar om honom, han lyssnar på gonattvisa och vi går in några gånger när han blivit ledsen och tappat nappen. Men han somnar oftast ganska fort. Problemet är ju att han vaknar under natten.

Det jag är lite fundersam över är om vi förstör nattningen som fungerar så bra i dag om vi börjar med ett nytt (brutalare) sätt? Han kommer förmodligen att bli mycket ledsen utan nappen vid nattningen. Men samtidigt är det ju ibland den som gör att han vaknar på natten, å andra sidan är det ganska lätt att natta om honom genom att stoppa in den igen.

Sen funderar jag på om man kan införa rutiner på dagen, men inte så exakta på minuten som kuren förespråkar. Jag vill gärna ha rutiner, men vill inte låta mig styras minutvis av dem. Vad tror ni?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Självklart ska du inte förstöra era läggningar som ni har nu. Det som är viktigt är att ni kan lugna ert barn på plats i sängen och sedan gå ut med en glad och hurtig ramsa. Nappen skulle jag ta bort i samband med kuren. Den stör mer än vad den gör nytta är min erfarenhet.

Angående rutinerna så är det lite AochO med SHN. Under kuren och uppföljningsveckan är det biktigt att hålla det på minuter. Därefter sitter det och då är det bara en lättnad tycker jag. Om man har daglurarna i vagnen så kan barnet äta och sova vart som helst. Livet blir så enkelt då tänker jag.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

ilindstrom skrev:Självklart ska du inte förstöra era läggningar som ni har nu. Det som är viktigt är att ni kan lugna ert barn på plats i sängen och sedan gå ut med en glad och hurtig ramsa. Nappen skulle jag ta bort i samband med kuren. Den stör mer än vad den gör nytta är min erfarenhet.

Angående rutinerna så är det lite AochO med SHN. Under kuren och uppföljningsveckan är det biktigt att hålla det på minuter. Därefter sitter det och då är det bara en lättnad tycker jag. Om man har daglurarna i vagnen så kan barnet äta och sova vart som helst. Livet blir så enkelt då tänker jag.

Lycka till!
Ida
Jag säger som Ida :-)
Faktum är att läggning enl SHN påminner mkt om er egen läggning men att ramsan är istället för godnattmusiken. Man bara lägger ner barnet på mage och går ut medan man ramsar.Hur mkt lugnare kan det bli? Inte en massa spring ut och in och onödiga frågor.Sigge somnar på 5 röda, utan ett ljud.

Ja, tutten (nappen) ska man ta bort. Man kan en "hell-night" pga av det men sen är den glömd, precis som det står i boken! Funkade både på Sigge men även på vår dotter som var betydligt äldre när vi kurade henne och MKT mer beroende av tutten än vad Sigge var. Och jag kan ärligt säga, att inte var den första natten utan tutte direkt mkt värre än ngn annan natt som vi hade just då...

Missförstå inte - SHN är INTE ngn "brutal" metod - snarare tvärtom. Det handlar ju om att få barnet att sova lugnt och säkert och att njuta av sömnen och av livet :-) Läs de tre kapitlen som handlar om "Lugnet" "Säkerheten" och "Njutningen" än en gång så ser du att det är precis det som förespråkas.

Däremot så handlar det ju om att som förälder gå in och ta ledningen, och det kan kännas lite ovant i början, spec eftersom det är med en bäbis man "tampas" eftersom man blivit så itutad att man ska ge bäbisar tid och utrymme och låta dem leda...vilket ju är helt galet! För hur kan en liten bäbis veta vad som gäller här i världen? Ingen skulle väl säga åt en förälder till en trotsig 2-åring att låta 2-åringen leda ...utan där är man ju väldigt tydlig med att man som förälder ska dra gränser etc...och det är ju samma sak tänker jag...(hoppas du fattar hur jag menar, man får alltså omsätta det till barnets ålder).

Dagschemat kan man ju rucka på med 15 min åt det ena el andra hållet om man måste, men tanken är att det står fast. Vi har aldrig haft problem med att ha en sån struktur. Däremot så har vi fått så mkt mer ut av det - barn som blivit matglada och som sovit som klockor - inte minst 12 tim/natt- till skillnad mot för andra, som prioriterat att leva lite mer strukturlöst för att de som föräldrar vill kunna göra saker, som fått barn som strulat med både mat och sömn långt upp i åldrarna. Vi är väl dem som VERKLIGEN har kunnat ta med våra barn vart vi har velat eftersom de har ätit och sovit oavsett var de har befunnit sig. Det enda vi har "försakat" är en "inskolningsperiod" av SHN på ngr månader, tills vi har kännt att rutinerna sitter. Planerar man bara så hinns det som är viktig med, allt annat fixar man sen.

Allt det bästa till er!
Mvh Sanna
Morticia

Inlägg av Morticia »

Jag reagerade också först på videoklippet där Anna buffar. Det ser våldsamt ut. Men, jag är övertygad om att hon inte är hårdhänt, och det tycker jag att man ser både på henne och barnet också. Ömt bestämd, bara.
Jag reagerade även på vagningen, som också ser våldsam ut, men efter att själv ha testat inser jag ju att det ser mycket värre ut än det är. Om man gör rätt.

Jag tänker tillbaka till barnvagnspromenaderna med första barnet, då man gick så försiktigt på slät asfalt. Barnet kom aldrig till ro. När man däremot med andra barnet snarare sökte sig till ojämna underlag, somnade barnet på stört.

:D
Storebror född februari 2008. Funderingar på att kura ...
Lillebror född april 2010. Påbörjade kuren 26 november. Omkur 25 december.
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Hej och tack vad gulliga ni är som tar er tid och läsa och svara! Tack!

Nu ska vi börjar kura i morgon natt. Jag ska läsa boken en gång till tills dess.

Menar ni att jag i stället för gonattmusiken vi använder i dag enbart ska köra ramsan eller ska jag ha musiken i bakgrunden också? Förmodligen kommer jag ju behöva buffa eftersom Bobo inte får ha sin napp (jag hoppas verkligen att det kommer funka). Men ska jag buffa först när det behövs, eller direkt när jag lägger honom även om han inte är så ledsen, är det så ni menar?

Sen undrar jag hur becksvart det måste vara i hans rum. I dag har vi mörkläggande rullgardiner och kan stänga dörren, men det kommer ju in svaga ljusstrålar från dörrkarmen och från kanterna på rullgardinerna. Funkar det?
Visst ska dörren vara stängd hela tiden, utom när man är där och buffar och ramsar?

Skulle ni även ha tid att kika på mitt tänkta schema:

19.30-7.30 natt sova 12 timmar
7.30 - amning
9.30-10.30 sova 1 timme
10.30 - gröt + amning
10.30-13.00 vaken tid
13.00-14.00 sova 1 timme
14.00 amning
14.00-16.00 vaken tid
16.00-17.00 sova 1 timme
17.00 - amning
17.00-19.00 vaken tid
19-19.30 amning / ersättning
19.30 sova natt

Är det för långa sovperioder på dagen? Borde man korta ner dem och införa en extra? Jag vill gärna att han ska vara vaken runt lunchtid och gärna sova en bra stund därefter.

I dag får han bröstmjölk till alla mål utom sista kvällsmålet. Vid lunch får han dessutom gröt (hittills smakportion). Han äter i dag klockan 18.30 när han nattas, vid 22.00 samt var trejde timme på natten - vid 01.00 och 04.00. Går det att gå från så många mål på natten till att låta honom bara äta vid nattningen och när han vaknar, klarar han verkligen det tror ni?

Jättetacksam för svar.
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Nu kom jag på två till funderingar inför kurningen:

Lillkillen brukar kissa genom blöjan på natten så man måste byta. Jag kan lätta byta en kissblöja i sängen, men jag undrar NÄR jag ska byta? När den redan är genomkissad och han gnäller för det (då måste jag ju känna efter och lista ut att det är det han är missnöjd över)? Eller i förebyggande syfte någon av gångerna han kommer att vakna under natten, kanske vid tre, fyra-tiden?

Ibland bajsar han även vid 6-snåret på morgonen. Då måste jag ju gå till badrummet och byta på honom. Han kommer att bli vaken ordentligt. Vad är taktiken här? Buffa om och ramsa till sömns - då han förmodligen redan är ganska pigg?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Bobos mamma skrev:Hej och tack vad gulliga ni är som tar er tid och läsa och svara! Tack!

Nu ska vi börjar kura i morgon natt. Jag ska läsa boken en gång till tills dess.

Menar ni att jag i stället för gonattmusiken vi använder i dag enbart ska köra ramsan eller ska jag ha musiken i bakgrunden också? Förmodligen kommer jag ju behöva buffa eftersom Bobo inte får ha sin napp (jag hoppas verkligen att det kommer funka). Men ska jag buffa först när det behövs, eller direkt när jag lägger honom även om han inte är så ledsen, är det så ni menar?

Sen undrar jag hur becksvart det måste vara i hans rum. I dag har vi mörkläggande rullgardiner och kan stänga dörren, men det kommer ju in svaga ljusstrålar från dörrkarmen och från kanterna på rullgardinerna. Funkar det?
Visst ska dörren vara stängd hela tiden, utom när man är där och buffar och ramsar?

Skulle ni även ha tid att kika på mitt tänkta schema:

19.30-7.30 natt sova 12 timmar
7.30 - amning
9.30-10.30 sova 1 timme
10.30 - gröt + amning
10.30-13.00 vaken tid
13.00-14.00 sova 1 timme
14.00 amning
14.00-16.00 vaken tid
16.00-17.00 sova 1 timme
17.00 - amning
17.00-19.00 vaken tid
19-19.30 amning / ersättning
19.30 sova natt

Är det för långa sovperioder på dagen? Borde man korta ner dem och införa en extra? Jag vill gärna att han ska vara vaken runt lunchtid och gärna sova en bra stund därefter.

I dag får han bröstmjölk till alla mål utom sista kvällsmålet. Vid lunch får han dessutom gröt (hittills smakportion). Han äter i dag klockan 18.30 när han nattas, vid 22.00 samt var trejde timme på natten - vid 01.00 och 04.00. Går det att gå från så många mål på natten till att låta honom bara äta vid nattningen och när han vaknar, klarar han verkligen det tror ni?

Jättetacksam för svar.
Spännande :D Grattis till ett bra beslut! Ni kommer att få sova gott inom en mkt snar framtid!

buffa gör du bara första natten, direkt vid nedläggning SAMT när han frågar. man ska buffa tills barnet är avslappnat. efter första natten släpper man buffningen och låter ramsa ta över. så ja - FÖRSTA natten buffar du i första hand, MEN du ramsar oxå, dvs när du går ut ur rummet. jag har ramsat utanför oxå första natten, men när jag märkt att de inte fattat har jag gått in och buffat och sen "börjat om". med "att fatta" menar jag att de fortsätter gråta/skrika/fråga. så fort man märker att de tystnar (även om de fortsätter senare) så innebär det att man fått kontakt och att de har börjat lyssna.

du kan väl ha på musiken utanför, i ett annat rum, så det hörs lite tyst, avlägset? vi har kurat med en liten glipa i dörren eftersom sigga blivit lugn av att ha hört oss diska, öppna skåpdörrar etc. anna skriver ju att det verkligen inte behöver va tyst utanför dörren, däremot ska inte barnet kunna se ngt.

Ang schemat: tycker intervallerna mellan mat och vila ser helt OK ut. skulle däremot rek att införa 45 min-pass samt 1,5 tim-pass istället. kolla i boken så får du se att ana oxå förordar detta. så i ert fall -byt 1-timmes passen mot 45 min och ta ett 1,5 tim-pass där i mitten. enl min erfarenhet är 3 pass utspridda över dagen på det här sättet jättebra!

om DU tror att han klarar av att inte äta under natten så klarar HAN det. han kommer fråga (gråta/skrika) första natten eftersom han inte fattar ett dug varför han inte får mat. MEN det ska INTE förväxlas med hunger utan som en fråga på vad han ska göra nu då? och du har svaret: dvs ramsan :-) som talar om för honom att han ska sova istället. du kommer få tala om det för honom 100 ggr samt gå in och buffa och lugna, men det blir bara den första natten. sen kommer han successivt att fatta och då avtar ocxå hans frågor och det sätt som han frågar på, dvs det som man kan uppleva är jobbigt/hjärtskärande.

du kan ju börja öka på smakisarna om han verkar gilla gröten. ersättning som nattslurk är ju helt OK tänker jag eftersom det mättar rejält. nästa mål är kanske att införa en hel portion gröt till lunch? min erfarenhet är att om allt går bra, dvs att barnet gillar det samt att magen pallar så är det bara att tuta på - inom loppet av en vecka kan man vara uppe i en hel portion utan tvekan!

han kommer få ökad apiti iom kuren, var beredd på det :-) för sigge märktes det redan andra dagen.

jag lovar dig att du kan byta en bajsblöja i sängen, i mörker. ha blöjor och våtservetter nära till hands. tar du upp honom signalerar du att vargen är här och att han måste räddas. sigge bajsade 2 ggr/natt nu innan jag kurade honom. nu bajsar han på morgonen efter att jag tagit upp honom. så länge de sover bajsar dom inte, det är när dom vaknat som det kommer. efter blöjbytet, som ska gå snabbt och utan prat el kontakt el ngt söver du om honom som att inget hänt.

mörkläggningsgardiner finns att köpa på metervara på tygaffärer. man ska se till att det sitter absolut "klistrat" mot fönsterkarmen. jag läste här om ngn som satt upp aluminiumfolie på fönstret, det kan du kanske ha tills du fått tag på ett tyg (jag har köpt på en kedja som heter ohlssons tyger, men det finns nog överallt). det har funkat bäst att fästa dem både med kardborre samt öljetter. om det sipprar in ljus i dörrspringan kanske du kan lägga en filt el ngt för springan alt ha släckt utanför dörren? annars kan man säkert sätta i nån liten gummilist el ngt, det brukar ju isolera ljud oxå.

nu hoppas jag att det går skitbra för er :-) och kom ihåg - det är det första natten som "känns värst" men ni gör inget farligt el skadligt, snarare tvärtom - ni står upp för att ert barn ska få sova :-)
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Tack igen!
Jag ska ändra schemat lite.
Jag funderar också på om vi kan buffa på sidan i stället för att Bobo ligger på mage. Han brukar somna på sidan i vanliga fall och jag brukar klappa honom lite i rumpan. Men det kanske blir för likt den vanliga rutinen, eller vad tror ni?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej Bobosmamma,

Jag smyger bara in här....
Du har fått fin fin hjälp av frk carlsson. :P :wink:

Ville bara förtydliga...
frk carlsson skriver
anna skriver ju att det verkligen inte behöver va tyst utanför dörren
Skulle snarare säga att det behövs ljud! Husljuden signalerar till barnet att "All is well" och är ett förträffligt verktyg i säg desto längre in i kuren man kommer :!: :P

Nu till din fråga Bobos mamma:
Du kan buffa på sidan eller på rygg för den delen men jag tror det är absolut skönast på magen. Du vet som när man är vuxen och får en härlig massage. :wink:

Goa hälsn /Luvisen :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Tack tack.
Snart börjar vi.
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Bobos mamma skrev:Lillkillen brukar kissa genom blöjan på natten så man måste byta. Jag kan lätta byta en kissblöja i sängen, men jag undrar NÄR jag ska byta? När den redan är genomkissad och han gnäller för det (då måste jag ju känna efter och lista ut att det är det han är missnöjd över)? Eller i förebyggande syfte någon av gångerna han kommer att vakna under natten, kanske vid tre, fyra-tiden?
Min skruttis blötte igenom sina blöjor nattetid innan kuren. Men nu när han inte får mat på natten så är blöjorna betydligt torrare. Så jag skulle tro att du slipper bekymret med blöjbyte på natten! OM det skulle kvarstå så kan du testa att använda en storlek större nattetid, de är ju inte bara större utan klarar av att suga upp mer. (Min gosse hade tex 3:an på dagen och 4:an på natten.)

Lycka till nu i natt, det kommer att gå KANON!!! :thumbsup:
Kram
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Glömde en sak; min kille är jämngammal med din och vi gick från 2 nattmål till 0 nattmål direkt. Jag ammade samt gav 2 matmål om dagen; en smakportion gröt samt ett mål med olika grönsakspureér.
Jag var mycket tveksam till att det skulle fungera att bara sluta med nattmålen och trodde han skulle bli URHUNGRIG, men jag blev glatt överraskad. Det visade sig att han klarade sig alldeles utmärkt utan dem. För att inte säga bättre - när jag slutade med nattamningen kunde han koncentrera sig på att sova istället för att vakna och undra om det var dags för tutte... ;) :lol:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"