Några frågor en bit in i kurningen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Emma80

Re: Några frågor en bit in i kurningen

Inlägg av Emma80 »

Hej! Lätt att det blir stökigt när man är borta så, skönt att vara på hemmaplan och kunna göra som man vill nu innan allt satt sig.

Jag skulle gjort som du och ramsat om han blir ledsen, inte musik för min del mitt i natten för på natten händer ju inget :wink: , man bara sover som en gris. Bra att gå in och buffa om det inte tar med ramsan, men så klart verkligen lyssna av så det inte blir för mycket trafik. Ni kommer nog snart tillbaka till gamla vanorna igen 8)

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Det kan vara lite så där när de är förkylda, är min erfarenhet. Mina små (spec. Ronja) har så svårt att sova om inte luftvägarna är helt fria. Hon vill andas genom näsan och suga på fingrarna samtidigt, och går inte det så blir det ett hejdundrans liv på henne. :lol: :roll:
Vissa blir hjälpta av att man höjjer huvudändan på sängen. Här funkar det dock ingen vidare, eftersom de små inte alls vill ligga med huvudet åt rätt håll, oavsett vilken ände jag höjer så... :roll: "Lök-kuren" fungerar annars finfint här.
Hacka en röd lök - lägg i en skål, Strö timjan över, kokande vatten över allt och sen placeras skålen under älsklingens säng (oåtkomlig!).

Jag tycker inte du gör fel på natterna men jag tror att det är bra om du lägger upp en strategi på hur du ska göra och sedan gör på exakt samma sätt varje natt/morgon. Om ni testar olika så blir älsklingen bara förvirrad. Så antingen husljud, eller mozart, eller "ja-vad-ni-nu-väljer", eller båda delarna, men alltid samma - varje natt.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Ja jag tror att det var både förkylning och den lilla utflykten som ställde till det.
Om det händer igen ska jag köra på ramsan och buffning om det behövs. Vi kör höjd huvudända och lökblandningen. Tack för råden.

Jag tror faktiskt att han saknar sin napp. Han snuttar på ALLT - gosetrasan är helt dyngsur ibland på morgnarna. Nappen kommer emellertid inte tillbaka. :^o

Men i natt sov lilla trollet från 19 till 06.10! :D :D :D
Det är ju i stort sett en hel natt. Jag fick honom att somna om med en ramsa, sen vaknade han till igen vid halv sju, samma sak igen - en ramsa och han somnade. Vi väckte honom vid 7.
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Underbart! :thumbsup:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Hej
Det var länge sen jag skrev här... Men det är ju för att det går så bra! :D
Lille Bobo är fortfarande förkyld och vaknar någon gång av att han hostar. Men det verkar börja ge med sig nu. Han sover riktigt bra och dagslurarna fungerar bra för det mesta. Dessutom har han börjat krypa, vilket han tycker är väääldigt roligt (och vi med förstås). =D>

Men nu undrar jag om någon kan ha tips på hur vi kan anpassa schemat allt eftersom han blir större.
Så här ser det ut nu:

07.00 vakna och dricker ca 2 dl välling
08.15 gröt
09.00-09.45 sova 45 min
11.00 puré, frukt och ev extra påfyllnad med välling / ersättning
12.00-13.30 sova 1,5 h
14.15 välling
15.45-16.30 sova 45 min
17.00 pure,frukt och ev extra påfyllnad med välling / ersättning
18.15 bus o förbereda natten
18.45 kvällsslurk (nästan 2 dl välling)
19.00 sova 12 h

Totalt sover han ca 15 timmar per dygn, han är ju sju månader nu, så det kanske vi borde dra ner på lite.

Det luriga är framför allt maten - numera äter han rejält med välling när han vaknar, och är inte längre så hungrig när det är dags för grötfrukosten vid 8.15. Dessutom är han ganska pigg när han ska sova en stund vid 9 på morgonen - här är det ju lätt att flytta fram luren lite. Men hur ska vi göra med morgonmaten tycker ni?
Däremot är han ofta väldigt hungrig innan han ska äta resten av dagen - vid lunchen är han riktigt hungrig - tyvärr är han fortfarande långt ifrån överförtjust i puréerna... så det blir en del gnäll vid matbordet. Vi försöker verkligen trycka in så mycket som möjligt i hans lilla mage, men han blir som sagt ändå rätt hungrig.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ett tips är att ni gör sista luren till 20 min. :wink:

ang. andra frukosten så är det just så att runt 6 mån äter de som hästar för att minska lite. Kan han kanske få en frukt istället? Eller lägga frukosten senare? (Jag menar ta bort dubbelfrukost och servera 1 frukost 07.30 typ)

Grattis till ett fint jobb ni gör!!! =D> =D> =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Tack! Ja det är underbart att det går så bra!
ett tips är att ni gör sista luren till 20 min. :wink:
Menar du då att vi ska ha kvar morgonluren som den är - eller är det en idé att flytta fram den / korta den också?
Kan han kanske få en frukt istället? Eller lägga frukosten senare? (Jag menar ta bort dubbelfrukost och servera 1 frukost 07.30 typ)
Du menar att vi ger välling när han vaknar och sen fyller på med frukt någon timme senare?
Han brukar ju vara vrålhungrig, och därmed lite grinig, på morgonen innan han får frulle. Men vi kan prova att hålla honom på halster lite.

Tack för hjälpen så länge!!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nej, du kortar BARA em luren till 20 min. Skjuter på den så den börjar 15 min senare. Alla andra tider är kvar till 9 mån.

Om dessa tider inte passar barnet kan man gå över till 2 lurar helt och hållet. Men då skjuter man LIIIITE på fm och middags luren och den blir då 2 timmar istället.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Ok tack för klargörandet, det är ju super!
Jag tror vi behåller tre lurar så länge, för Bobo brukar vara rejält trött inför lurarna (utom morgonluren nu på sista tiden). Dessutom brukar han vakna någon gång under lunchluren, så det kanske blir svårt att få honom att sova två timmar i sträck. Men det är jättebra att veta att vi kan köra på så här till 9 månader. :D

Testade i morse att vänta med vällingen till ca 7.40 och gav i stället frukt (bananmos) vid 8.30. Det funkade finfint. Sen åt han hyfsat med puré till lunch också :D Vi fick muta honom med lite plommonpuré efter ett tag, men det mesta gick ner i lilla vällingsäcken.
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Hej, Jag behöver hjälp med dagschemat och lurarna som börjar bli lite knepiga.

Nu är Bobo 8 månader och vi kör fortfarande på samma schema som de senaste månaderna, men har dragit ner tiden på långluren vid lunch och eftermiddagsluren.
I dagsläget är han vaken två, kanske max tre timmar i sträck. Och vi har fortfarande tre dagslurar. Anledningen är att han ofta verkar vääääldigt trött inför att han ska sova. Han började krypa för 1,5 månad sen och far omkring hela tiden och klättrar på det mesta han kommer åt. Min gissning är att det är all aktivitet som gör honom så trött.

Fram tills för någon vecka sen sov Bobo dagslurarna i vagnen, men nu har vi börjat lägga honom i sängen även dagtid. Det som händer är att han ställer sig upp vid spjälorna och står antingen tyst, eller gnyr eller protesterar ganska länge. Ibland tappar han taget och ramlar och slår huvudet i spjälorna... :( Nu känner jag att vi är på väg in i buffningsträsket dagtid :roll: Eftersom vi helst inte vill att han ska slå i huvudet blir det så att vi går in och tittar till honom rätt ofta. Han står ALLTID upp i sängen då, varpå vi lägger honom till rätta och drar ramsan. Alternativt lägger honom till rätta drar ramsan och buffar honom, ibland tills han somnar eller nästan somnar.

Det blir ju lite tröttsamt förstås. Jag skulle gärna vilja gå ner till två dagslurar, men jag är osäker på om han pallar att vara vaken så många timmar i sträck som det skulle innebära.
Har någon tips vad vi kan göra? Och på ett bra schema för 8-månaders som liknar vårt? Vi har kört på ilindströms schema för 6-månaders och gjort om det lite. Ida, du kanske har någon variant rent av?

Här är våra tider:

07.00 vakna och välling 2dl
08.30 gröt halv eller hel portion
09.00-09.45 sova 45 min (blir oftast bara 35 min)
11.30 lunch
12.00-13.30 sova 1,5 h (blir oftast omkring 1 timme)
14.15 gröt
16.00-16.30 sova 30 min
17.00 middag
18.45 kvällsslurk - välling 2dl

Ska tilläggas att Bobo i övrigt är hur glad som helst och sover duktigt på nätterna, ibland vaknar han till en eller ett par gånger. Men det är ganska smärtfritt. Och på kvällen somnar han som en stock efter kvällsslurken. :sleep: :sleep: :sleep:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

du kan dra ner em-luren till 20 minuter, då justerar du efter de natuliga skarvarna.

Behåll du lurarna så långt det går... har ni haft 8 månaders-ångest. Det kan vara läge att
ändra till två lurar när den är överstökad. De kan vara tröttisar under den. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

du kan dra ner em-luren till 20 minuter, då justerar du efter de natuliga skarvarna.
Den blir redan i dag ibland bara 20 minuter. Och det är bara 10 minuters skillnad jämfört med om han sover hela 30-minutersluren. Jag tror nog att vi skulle behöva någon mer förändring än det.
8-månadersångesten kan vi kanske vara inne i nu, han är lite klängig och så. Men inte så farligt.
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Det jag menar är att det ibland kan ta över 30 minuter innan han somnar på dagarna. Och tar det så lång tid har han fått hjälp av oss. Så det känns som om han kanske borde vara vaken lite längre, kanske kan man skjuta på lurarna något?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Erbjud vila under den "luren" på sena eftermiddagen, gå ut med honom i vagnen, somnar han så erbjud en 5 min, alt 20 beroende på hur dagen har varit. Sover han så sover han tänker jag...

Så blev vi tvungna att göra när den luren inte ville sig.

Du kan skjuta på läggningen till långluren, t ex 12.30. Den halvtimman kan göra allt för en sammanhängande 1.5 timmas lur. Fundera och inför.

3 + 7 dagar, minst innan du utvärderar.

:D 8) :D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Ok tusen tack för hjälpen. Idag somnade han på stört utan att vi gjorde något annorlunda :^o Ibland skulle man vilja byta huvud med de små rackarna för att se hur de känner...
Men toppen, då ska vi prova lite. Och så har jag nu hängt ett madrassöverdrag runt halva sängen så han inte ska slå huvudet i spjälorna. Fick tipset i Katten77:s tråd =D>
Det känns även som att åttamånadersångesten kan ha anlänt. För det är mycket klättra på mamma och kramas :D Mamma myser :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"