Börja kuren i morgon 19/1, frågor...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Luvisen

Re: Börja kuren i morgon 19/1, frågor...

Inlägg av Luvisen »

Dräkt låter iofs lite som overall och de är ju ingen hit hos små. Lager på lager är superduper. :wink:

Kan ni inte proppa ned en fårfäll undertill och proppa ned ett täcke i åkpåsen?

När det gäller att sova i vagnen kan ni läsa på igen under kap Verktygslådan- Vagningen . Längst ned där finns en "lathund" för hur man vagnkurar.

En annan lösning kan vara sängen även för dagslurarna. Och då ska det vara dunkelt i rummet- en del vill tom ha mörkt. Och så ska han ha skratt till varje lur. Får han det?

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Vi får nog prova att ha honom sovandes i sängen även dagtid.....Börjar idag! Första passet gick utan problem....men då kan det bero på att han har varit vaken från och till sen 03 :( Låg och pratade massor och skrek lite argt ibland...sen var det tyst en kort stund för att sedan börja om igen...Han är ett vrak idag kan jag säga...
Hoppas det var en engångs grej att vakna så tidigt, annars brukar det vara runt 05. Vi kör på sängen nu den här veckan...Tror ni att man kan få honom att "lära" sig tiderna så och sen introducera vagnen sen? Man blir ju så låst om han bara kan sova hemma......Hur länge bör man köra på samma? Hur ska jag handskas med uppvaken mitt i luren?

Vill verkligen att han ska få den sömn han behöver snart, för han är helt mörk under ögonen och har svårt att hålla humöret uppe, jag börjar bli riktigt orolig för honom :(
Theo 071130 ej kurad sovit bra från start
Viggo 100707 kurstart 19/1
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Kör på sängen tills han blir en skalman (går ej att säga hur många dagar eller veckor det tar). Det märks och då kan man gå över till vagnen.

I framtiden när du har din skalman kan du ta vagnen vid behov tänker jag. Och så växer de små liven och lurarna blir mindre och mindre. :wink:

Är din lille ledsen tänker jag att du kan gå in direkt och LUGNA först med buff om det behövs och solfjäder därpå tills lillen är sömntung och sedan ramsa betryggande på väg ut och forts med det tills hans tystnar och avsluta med bekräftelse. (Är han tyst när du ramsar ut bakar du in bekräftelsen.) Gör så EN gång och sedan backa. Det brukar ge respons eftersom ni kurat ett tag. Detta funkar både natt som dag. Så ta det när det kommer.

Är lillen arg kan du inte hjälpa. De går inte. Då blir det ännu mer förbannade. Där gäller is i magen och positivt självprat för egen del. :wink: Fastnar lillen sitt gormande kör du pangramsan. Gormar han läääänge kör du upplysningsramsa och husljud.

Vad tror du om det?

Värme/ Luvisen
SM rookie
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Ja nu kör vi med ny energi och positivt tänkande!!! Vill och vet att detta kommer funka! (även om det tar ett tag....)

Idag har han sovit alla sina tre lurar i sängen och det har gått helt okey...nu hade han ju mycket förlorad sömn från natten men hoppas det ska funka nu med säng sovandet....
Jag är jätte tacksam för all hjälp som vi får!!! Nu kör vi på och så hör jag av mig när det dyker upp nya frågor :wink:
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Nu har vi kurat i över en månad och är glada att vi tog tag i det!
Men det är fortfarande inte hela nätter och han skriker alltid ca 10 minuter vid läggningarna på dagen. Vi har honom att sova i sängen alla lurar då vagn sovandet inte funkade....men nu är vi väldigt låsta hemma. Men vårt stora problem just nu är morgonen...han blir ju jätte trött och gnällig resten av dagen för han får inte sin sömn och sen blir det en ond cirkel med övertrött kille... Nu har han börjat vakna under lunch luren också och det har varit den ända luren som funkat okey innan.. Vi har läst massor om tidiga uppvak och följt tipsen men han får inte till hela nätter ändå :(
Just nu är det lite svårt med maten då han är övertrött och gnällig...vi får truga massor, men det går tillslut.

Två frågor alltså:
1. Tidiga uppvak, peppning behövs!
2. Skrikiga läggningar, tips?

Känns som vi inte kan prova med vagnen förens han somnar lugnt i sängen...
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Säg mig: Kör ni med social delaktighet? Trappträning? Det kan hjälpa!

/Luvisen
SM rookie
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Vår son har inte börjat åla än så vi tränar på att ligga på golvet och åla...han blir missnöjd väldigt fort med det, tyvärr. Social delaktighet försöker jag läsa om just nu i barnaboken men har inte riktigt fått klart för mig vad man kan göra med en liten som inte sitter eller ålar/kryper...försöker att ha honom med vid tvätt bestyr och han sitter med vid matlagningen men har svårt att hitta uppgifter till honom, tips mottages med glädje :)
Trapp träning känns lite läskigt då vi har en öppen trappa och jag har hört hemska historier om barn som åkt i mellan, klart han inte kommer göra det men han visar inget intresse att försöka ta sig upp utan ligger mest och gnäller missnöjt....Men jag ska prova oftare och kortare stunder!
Vi kommer liksom inte ända fram med kuren känns det som....nu låter vi honom klara av de flesta uppvaken själv, speciellt på natten. På dagen behövs ramsan när han vaknar. Vi har nog bara varit inne hos honom och verktygat någon gång sedan första natten.

Vi har nog fastnat lite i tänket och "nöjer" oss med hur det är nu, även om jag längtar till att vi får väcka honom och att kunna ha honom sovandes i vagnen.. Tänker nu när det blir vår och vi brukar gå ut och gå massor men det kan jag ju inte som det ser ut nu :(
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det där med läggningarna ger sig med din lugna envishet. :wink: De små brukar ha behov att säga sin mening ganska länge. :lol: :roll: Att det tar tio minuter är ju mer regel än undantag även för stora så det är inge att fästa sig vid. :D

Och morgonen också. Heja heja dig! =D> =D> /Luvisen
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Förresten! Har du läst Glenn Domans bok om barns fysiska utveckling och vilka övningar man kan göra med dem? Det kan göra dem verkligt nöjda. En del forumnister använder hans program (jag tex. :wink: ) och får hjälp och pepp här på forumet. Kan det vara ngt för en herre som vill men inte riktigt kan åla?
:wink: /Luvisen
SM rookie
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Ska kolla boken!
Han är nu sjuk, feber och förkyld samt hostar massor. Så idag fick han sova tills han vaknade på förmiddagspasset, blev 1 ½ timma..han var jätte pigg och glad efter det! Bättre än när han är frisk :)
Annars brukar jag använda mig av marginalkvarten vid sovpassen. Om det tar 10 minuter för honom att somna så lägger jag på 10 minuter så han får sova sina 45 minuter, känns som han behöver det. Är det dumt med tanke på att han då inte "lär" sig sova sin tid?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det precis så vi använder marginalkvarten! :thumbsup:

Här blev jag tipsad om "löksoppan" för förkylda små älsklingar. Funkar jättebra tycker jag! :P

Skär en gullök med skal och allt i stora bitar som du lägger i en skål. Koka upp vatten o häll på. Ställ härligheten under älsklingens säng. Det bildas lökångor och dessa öppnar upp luftvägarna. :wink: Detta gör jag precis innan jag lägger för natten i utvädrat rum. På morgonen luktar det restaurang som tusan men det är det värt. :lol:

Vad härligt att din klimp känner sig glad fast han är förkyld!
:D /Luvisen
SM rookie
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Provade med löktricket :) blev inget sämre iaf!

Han sov sin första hela natt 19-07 igår natt!! Helt otroligt glad blir man!
Men i morse vaknade han 06 igen....men låg och pratade tills jag tog upp honom 06:50, det är ju tio gånger bättre än att skrika :D

Men nu har jag en liten fråga om dagslurarna....Han blir ju skit arg när jag lägger ner honom i sängen vid dessa.. Jag ramsar mig ut från rummet x4, men sen är jag lite fundersam hur man ska tackla följande skrik? Han somnar efter 10-15 minuter ca men jag skulle vilja ha lugnare läggningar så han slipper somna med skrik....Vi skrattar innan och försöker hitta på mycket under dagen.
Jag tror att det kommer ge med sig men kanske några tips?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Lugnar han sig när han väl är nere i sängen eller skriker han hela tiden? :-k

Värme!/Luvisen
SM rookie
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Han skriker hela tiden, vi brukar låta honom klara ut det själv. Ibland ramsar vi en omgång. Men det tar 10 minuter för honom att somna.Och det gör ju inget om han inte skulle skrika så mycket.... Eftermiddags vilan kan gå åt hela den..men han lugnar sig i mellan åt och sen börjar han skrika igen. Nu har han skrikit och pratat om vart annat hela em. luren...Vet inte riktigt hur jag ska göra?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hmmm...

Går du till ditt eller lyssnar du till honom? Överkoncentration är en bov! :evil: Den ska i sopen!

Det jag funderar över är just att älsklingen skriker hela tiden...Han borde lugna sig en liten stund iaf när han väl är nere i sängen. Har ni skojsat i själva sängen när han är vaken? Det kan ju vara ett sätt. Sedan gäller det att ge de små uppgifter under dagen som att fylla tvättmaskinen, diska medans man sitter i diskhon, laga mat- sitta med så han ser ordentligt, smaka av div ingredienser och röra i grytan försiktigt med hjälp mm. Gör ni sådant?

När du ramsar ut tycker jag att du ska ge honom ramsa x8 och sedan musik högt. Högre än han skriker så han kan höra på ngt annat än sitt skrik. När han går ned i ton så sänker du musiken successivt till normal volym och där kan den förbli. Ta ngt instrumentalt och lite monotont. Elller Mozart. :wink:

Jag kommer inte ihåg om jag sagt att det ska vara dunkelt i rummet på dagen? En del barn måste tom ha mörkt i rummet.

Du får förlåta en trött en, jag kanske upprepar mig: Hur går det med maten? Äter han ordentligt? Är den uppfettad?

Värme! /Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"