Kurar Nellie 9,5 mån...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
miar70
Kontakt:

Re: Kurar Nellie 9,5 mån...

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Lugnt och fint nu, här kommer några citat från tråden som tål att upprepas :wink:
miar70 skrev:Jag tror inte man kan och ska följa shn till punkt och pricka när man, som du, har ett barn som medicinerats för att sova. Det sägs att det känns som att bli nersövd när man får de här medicinerna, och jag tror du kan koppla tösens problem till just medicinen. Det hon behöver få känna och veta nu är att hon ÄR trygg när hon sover, hon tappar inte medvetandet och sömnen är skön. Stirra dig inte blind på minuter, timmar, dagar eller veckor - förmedla lugn och trygghet till din tjej.
TorsMamma skrev:Sen är det ju så att i boken läser (känns det nog) som om att dessa 3 steg sker på 3 nätter, för alla. MEN, så är det ju inte alltid. Detta vet vi från när vi exempelvis kurar barn som är över 1 år, kanske behöver omkuras, har något sjukdomshinder (allt från allergier till andra sjukdomar)

SÅ, det vi då vet är att kanske kommer det ta just LÄNGRE tid för er och kräva extra tålamod och målmedvetenhet. Sen förstår jag det kan kännas hopplöst för er, speciellt när man har provat så mycket olika som ni har gjort.
Luvisen skrev:Men nu glömmer du att din lilla har fått vara på sömn obs, fått lungnande och sömnpiller. Då ser kuren annorlunda ut.
Jag tycker inte du ska vänta med att gå in. Det som händer när du först ramsar och sen ändå går in är att tösen lär sig att ramsan betyder ingenting :shock: och det vill vi ju inte, eller hur? Min känsla jag får när jag läser, men det är MIN känsla, är att det kanske är bäst att helt enkelt börjar att köra från natt ett, och så kör du natt ett i minst tre nätter. Sen tar du natt två i tre nätter.

Tänk nu inte på den sömn hon tappat, utan tänk på den sömn hon kommer att vinna i framtiden. Ni gör det här för att ge henne en god sömn och det är något hon kommer att tacka er för resten av sitt liv - här gäller det att ha ett långt perspektiv på det man jobbar med :wink: .

Så, vad tror du om det? Lite mer backa tillbaka bandet, lite mer hjälp, lite mer säkerhet... Vad säger ni andra hjälpare i tråden?

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nellan

Inlägg av Nellan »

Jag måste bara få tillägga... Hon fick lugnande 2 gånger(för hon blev helt hysterisk av det), sömnmedel (en droppe theralen) i max 10 nätter (inget på dagarna) och det var minst 4 månader sen. Sömnobservationen, som var på sös, gjordes innan. Inga kamror eller nåt, det var bara en sköterska som tittade till henne när hon vaknade under de två nätterna där.

Jag har väldigt svårt att tro att detta påverkar henne nu?!? Men alla verkar påpeka att det är det som gör att kuren inte fungerar? Är det verkligen så? Små barn sägs ju att dom glömmer väldigt fort...

Dagsluren idag fungerade inte alls så idag har vi ingen rolig dag då Nellie är såååå trött och gnällig. Men vi kämpar på och håller oss sysselsatta så bra vi kan :wink:

Kram
Nellan

Inlägg av Nellan »

Glömde svara på Mias inlägg. Jo, det kanske är bäst så. Men det betyder 5 dygn utan någon sömn och det känns ju tugnt med tanke på att vi inte sovit nu.... Men vad gör man?!? Vi måste ju göra nåt för jag håller på att gå sönder :(

Kram och tack
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Nellan!

Jag förstår verkligen din önskan om att det har ska få ett slut och jag önskar att det fanns en quickfix som kunde trolla bort era bekymmer :( . MEN det gör det ju inte, tyvärr. Målet med shn är att barnet ska somna själv, sova själv, sova tryggt och njuta av det. Allas väg till målet är inte precis lika, det viktiga är att man som förälder tar shn till sitt hjärta och förstår varför man gör vissa saker och känner sig trygg med det man gör. Som sagt, jag förstår att det kan kännas övermäktigt att ha ytterligare vaknätter, men en madrass utanför hennes rum där du kan slumra kanske går att ordna?

Du måste känna att tösen är lugn innan du ens kan tänka på att lämna henne i sängen och gå med ramsan, för ramsan lever inte sitt eget liv. Ramsan är något du som förälder måste lära flickan, och därför är det så viktigt att OM man ramsar så trafikerar man inte per omgående. Och innan ramsan kan lugna barnet så måste man lugna barnet med fysisk hjälp, så att hon inte känner sig övergivet och behöver skrika dig till sig. Jag säger inte att du gjort fel hittills, det är jättesvårt att bedöma bakom en dataskärm :wink: men jag tror att den förvirring du känner speglar av sig på din dotter, och att hjälpen mot det är att börja om och ta det väldigt lugnt.

Det här med sömnmedicin är inte alls mitt område, jag kan alldeles för lite om det. Men jag tänker så här: om hon så pass många gånger upplevt att hon måste kämpa emot sömnen så har hon skapat ett mönster, och mönster måste brytas. Nu har hon trots allt haft sömnproblem i hela sitt lilla liv och vet inget annat, och jag tror att sömnmedicin sätter djupare spår än vi kan ana.

Ingen annan än du själv känner hur du vill göra, jag önskar som sagt att jag hade en snabb, enkel lösning åt er men det har jag inte.

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur går det för er Nellan?
Nellan

Inlägg av Nellan »

Hon sov inatt :!: :D Från 19-06. Då var hon glad så jag tog upp henne 06.10 när jag insåg att hon var pigg. Naturligtvis blev hon trött ganska fort igen och jag lät henne sova från 08-08.40 istället. Sen sov hon 13-14.25. Hon fick bestämma sina dasglurar lite mer själv idag och jag gick på känslan hur hon betedde sig och vad som kändes mest logiskt.

Det var säkert helt fel men det kändes så rätt och dagen har gått kanon utan gnäll och skrik. Jag har haft en glad mysig tjej som har skratta massvis. Nu somnade hon vid 19 utan att säga ett knyst. Vi får väl se hur natten går men dagen kändes så rätt. Detta är ju inte alls bra om man ser till kuren, jag vet det. Men jag vill ju att hon ska få sova och idag sa både hjärna och hjärta att detta var det rätta.

Kram
Nellan

Inlägg av Nellan »

Ska ju kanske tillägga att efter en bra natt(vi har haft ett par ju :wink: ) så har dagen och dagssömnen alltid varit katastrof och unde hela kuren har hon aldrig sovit så här mycket under en dag sammanlagt...

Kram igen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nellan skrev:Men jag vill ju att hon ska få sova och idag sa både hjärna och hjärta att detta var det rätta.
Fint så :heart: det är det som är att ta kuren till sitt hjärta och göra den till sin egen :wink: :D

Kram och grattis till en fin natt och en skön dag, håller tummarna för att det blir många repriser nu :!:

Kram Mia
Nellan

Inlägg av Nellan »

Tack underbara du för det orden. Det betyder jättemycket att höra det :) Framförallt blir man ju mycket lugnare i själen av att se sin underbara lilla dotter må bra :heart:

Tack alla er som tar er tid :)

Många kramar :heart: :heart:
LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

Hej hej

Jag är ju på intet sätt kunnig inom detta område, men jag läser som sagt din tråd, känner själv lite tröst och styrka och jag vill gärna berätta att vi faktiskt gör på samma sätt på dagarna. Oavsett rätt eller fel, så funkar det för oss.
Vår lilla "skrutta" somnar själv utan problem på kvällarna. Hon vaknar och är orolig på nätterna, precis som du beskriver och vi har förstört kuren genom att springa in och ut, ramsa och blanda ihop allting. Därför har vi nu gjort som du, backat och bestämt oss för att första steget måste vara att hon skall bli lugn i sängen, så vi håller fortfarande på med det, solfjädrar och stryker henne över ryggen så hon känner sig trygg på plats.
Då hon har jättesvårt för att somna själv på dagarna och påverkas otroligt(!) mycket om vi är iväg ngnstans så försöker vi istället känna av henne, så att hon känner sig trygg även i de insomningarna, annars förstör vi det helt med sängen inför natten.
Vi brukar få ihop dagen bra ändå, med två lurar, och oavsett tiderna på dagen, så somnar hon som vanligt på kvällen. :)
Dessutom känns det bra i själ och hjärta och hon är en nöjd och glad liten bebis. :)

Stor Kram till dig för att du är så otroligt grym och kämpar så hårt för det du tror på och som känns rätt för dig! :thumbsup:
Storebror 9:e mars 2008
Lillasyster 12:e maj 2010
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nellan skrev: Framförallt blir man ju mycket lugnare i själen av att se sin underbara lilla dotter må bra :heart:
:D Det är det enda som betyder nåt i längden, eller hur!?!
Vi brukar få ihop dagen bra ändå, med två lurar, och oavsett tiderna på dagen, så somnar hon som vanligt på kvällen.
Dessutom känns det bra i själ och hjärta och hon är en nöjd och glad liten bebis.
Vackert :heart:
Nellan

Inlägg av Nellan »

Hej alla :)

Stora tjejen Har varit magsjuk så det har varit lite "cirkus" här :? Men Nellie har sovit bra i (håll ier :wink: ) tre nätter nu :!: :!: Inatt vaknade hon vid 23, då ramsade vi och hon somnade. sen vaknade hon vid 05 men somnade om av sig själv. Sen sover hon oftast int längre än till 06 men vi jobbar med henne fram till 06.45 sen tar vi upp henne. Hon blir lite irriterad men ingen hysteri och hon blir ofta tyst någon stund men skriker sedan igen. Tror hon håller på att känna hur skönt det kan va att sova men sen kommer på att "nej nu håller jag på att somna, då skriker jag" :wink: Vi går in nu och lugnar henne, har ju startat om lite med det-och det funkar ju :)

Tack för era värmand ord, och Louise, det gav mig en otrolig styrka att höra att det fungerar för er att vara lite "friare" vad det gäller dagssömnen.

Efter att ha fått sova riktigt ett par nätter känner jag hur underbart livet kan vara :) Nu håller vi tummarna för att att det håller i sig.

Kram på er :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

=D> Härligt jobbat. Sluta nu inte jobbet utan fortsätt ända till Njutningen! Små steg fram och målet i sikte. Ramsan är nyckeln, MEN på morgonkvisten kan ibland ramsan bli för mycket... Här får man känna av.

Det är ju så, precis som du skriver. Hon har kommit på att det är skönt att sova, MEN att det är skönt att ligga och mysa, ta det lugnt även om man känner sig utsövd har inte kommit än. MEN, det kommer, tålamod och målmedvetenhet, det är nycklarna här. Ja och "attityden" då. Men den har du känt på nu i 3 nätter, tappa den inte! Jobba målmedvetet. Använd ramsan när den behövs.

Lycka till nu på den fantastiska väg ni är på! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

=D> Vilken härlig rapport, jättefint jobbat! Keep up the good work :D :!:

Kram Mia
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Fantastiskt! =D> =D> =D> =D> =D> /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"