Kurar Nellie 9,5 mån...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nellan

Re: Kurar Nellie 9,5 mån...

Inlägg av Nellan »

Hej igen

Alla mår ju dåligt just nu så därför känns ju kuren hopplös.... Lugnet är ju som svårast att förmedla när man är som tröttast och som du skriver, uppgiven :cry: Det har ju gått bra men nu har så lång tid gått och inget hjälper. När hon väl jagat upp sig är det svårt att få henne lugn, väldigt svårt. Som inatt när hon skrek så, jag fick henne lugn många gånger, t o m att somna säkert 4-5ggr under de två timmarna. Men hon sov max 2-3 minuter för att sen vakna med ett illvrål :( Det var ju inte så att jag bara lät henne skrika.

Idag har jag varit helt under isen så jag lät henne sova tills hon vaknade under sin första lur, hon sov 1h och 15 min istället för 45 min. Jag har säkert förstört allt nu men hon är så fruktansvärt trött :oops:

På kvällen är det bus med oss och 3-åriga storasyster som gäller. Tyvärr är hon ju alltid jättetrött eftersom hon alltid ligger ett par timmar back varje dag, men läggningen på kvällen går alltid bra. Då är hon ju väldigt trött men det känns ändå som hon lyssnar på ramsan då. Och även om hon vaknar de första timmarn så brukar hon somna av den. Men senare framåt natten brukar hon bli hysterisk. Hon förvarnar inte med något gnäll eller så utan man vaknar av att hon skriker rakt ut. Verkligen vråååålar :!: :!:

Jag vet att det finns diplomerade kurare, tro mig jag har kollat upp det :wink: Men det kostar ju en del.... och speciellt när man är mammaledig är ju inte inkomsten på topp....

Har jag förstört kurandet, ska vi kanske vänta och börja om? Jag har verkligen läst boken och vi har verkligen gjort vad vi kan i över två veckor men nu tryter orken, tålamodet och framförallt självförtroendet.

Stora kramar från en trött mamma :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Så trist att ni har det jobbigt, men jag håller med Anna09 - inte ska ni vänja er vid ett liv utan sömn!

Jag tror inte man kan och ska följa shn till punkt och pricka när man, som du, har ett barn som medicinerats för att sova. Det sägs att det känns som att bli nersövd när man får de här medicinerna, och jag tror du kan koppla tösens problem till just medicinen. Det hon behöver få känna och veta nu är att hon ÄR trygg när hon sover, hon tappar inte medvetandet och sömnen är skön. Stirra dig inte blind på minuter, timmar, dagar eller veckor - förmedla lugn och trygghet till din tjej.

Jag tvivlar inte en sekund på att du klarar det här men kanske behöver du lite mer personlig backup? Kanske via telefon? Och fundera på vad ni har att gå tillbaka till... Alla - även små barn - behöver sömnen för att utvecklas och växa och må bra!

Som Anna09 skrev: vi finns här. Bolla, fundera, vi gör allt vi kan för att hjälpa er framåt!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nellan

Inlägg av Nellan »

Ja beundrar er verkligen, hur orkar ni lyssna på allt klagande? :wink: Medicinen "bet" ju som sagt inte på henne. Vi märkte ingen skillnad, hon blev inte groggig eller sömnig trots den dubbla dosen så vi beslutade att inte fortsätta. Den fick hon 10, kanske max 14 dagar. Och det var ju för 4 månader sedan. Kan den ändå spöka vad det gäller att få henne trygg? det är just biten att få henne trygg som jag känner att jag måste göra fel :oops: Annars hade hon ju inte skrikit som hon gör... Om jag får en ny natt som den sista, hur agerar jag? Det jag gjorde inatt var att gå in när jag hörde hur hysterisk hon var, buffade och solfjädrade tills hon var lugn (och hade varit det ett tag). Ibland skrek hon ju direkt när jag ramsade mig ut men då gick jag ut ett tag och väntade. Kände att jag kan ju inte vända bara för att hon skrek, då hade hon nog satt det i system. Eller gjorde jag fel :?:

Första luren idag lät jag ju henne sova extra :oops: Den andra vaknade hon faktiskt precis på klockslaget :)

Tar ett djupt andetag och hoppas natten blir bättre och att jag kan lära mig att förmedla lugn, det måste ju vara där misslyckande ligger :(

Kram och stort tack till er tålmodiga :wink:
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Vill bara sända dig världens största styrkekram :heart: :heart: :heart: och säga att du varken är en dålig mamma eller ensam! Min sida på detta forum uppgår nu till 19 sidor :oops: Det ÄR jättesvårt innan det släpper men sömnen är värd att kämpa för, den är nyckeln till ett gott liv! Du kämpar för din dotter och det gör dig till den bästa mamman hon kan ha!!

:heart:

Anna
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

Åh, vad jag känner igen mig. Vi är i precis samma sits med vår lilla tjej, alla verktyg har blandats ihop och hon bara skriker och skriker. Vi är där du var för tre veckor sedan, att starta upp alltihop än en gång (hon sov mellan 5-7 månader) sedan började vi tänja på marginalerna och vips var allt förstört. Försöker nu hitta orken och styrkan att börja om igen.
Det hjälper inte dig, men jag vill ända säga att ditt inlägg skänker mig lite styrka. Du är fantastisk som orkar kämpa. Men glöm inte att kämpa för det du tror på, det som känns bra i magen (jag själv har stirrat mig lite väl blind i boken dessvärre och inte förrän nu förstått att det handlar om att få redskap att använda utifrån sina egna förutsättningar)
Ni kommer lyckas med det ni vill! Kram
Storebror 9:e mars 2008
Lillasyster 12:e maj 2010
Nellan

Inlägg av Nellan »

Tack för all styrka :)

Natten har varit lik den föregående förutom att hon inte blivit hysterisk. Hon var vaken mestadels mellan 22 och 00.15 men jag lugnade henne många gånger och fick henne att somna. Hon sover så fruktansvärt oroligt på förnatten och får ingen ro alls :oops: Vårt gästrum ligger mitt emot hennes så jag ligger där för att kunna lugna henne utan att störa de andra och komma in fort inan hon går upp i varv. Trots så dålig sömn vaknade hon vid 06 och låg och pratade. Försökte få henne att somna men det gick inte och det kändes inte ok att reta upp henne så vid 06.40 tog min sambo upp henne.

Idag ska hon va hos farmor ett par timmar så jag får sova. Så får vi se hur nästkommande natt fortlöper :?

Kram på er alla
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Nellan,

Jag vill mest skriva till dig och skänka dig lite ork och energi för att hitta ER väg ur detta. oavsett hur den må se ut. :heart:

Jag har inte läst hela tråden inlägg för inlägg, men har läst tillräckligt för att förstå att er situation är KOMPLEX och inte helt enl. "boken" och då tyvärr så kan det hända att just kuren inte kanske kan ske "helt enl. boken" om du hänger med?

Så, det viktiga i kuren?

1. förmedla lugn. Använda de verktyg som boken erhåller och att i första hand märka att: verktygen lugnar.

Så, när man då får verktyg som man märker fungerar, då är det dags att samtidigt se till att man får ramsan att fungera.

2. förmedla lugn med ramsan. Denna skall man inte ge sig med!

3. göra baksteg så barnet kan göra framsteg.

Sen är det ju så att i boken läser (känns det nog) som om att dessa 3 steg sker på 3 nätter, för alla. MEN, så är det ju inte alltid. Detta vet vi från när vi exempelvis kurar barn som är över 1 år, kanske behöver omkuras, har något sjukdomshinder (allt från allergier till andra sjukdomar)

SÅ, det vi då vet är att kanske kommer det ta just LÄNGRE tid för er och kräva extra tålamod och målmedvetenhet. Sen förstår jag det kan kännas hopplöst för er, speciellt när man har provat så mycket olika som ni har gjort. :(

Sist. 4. Njutningen Den kommer definitivt inte för de flesta efter 10 dagar utan kan vänta på sig i både 1 och 2 ibland mer månader. Det är här trägen vinner och vi tjatar.

Jag personligen tycker du jobbar på jättebra och jättefint! Se till att du jobbar målmedvetet och lugnt, visa ingen förtvivlan eller hopplöshet, detta känner barn direkt. Utan du är LUGN och TRYGG. Tänk Yoga andning, och "jag kan detta" jag lugnar mitt barn. Går ut med ramsan och bekräftar när hon är lugn. Jag VET vad jag gör, skall det stråla om dig. Pepping pepping.

Det kan hända att just er kurning tar 2-3 mån, är du redo för att jobba in i mål med den tidslinjen, eller kommer du ge upp? Jag är helt säker på att din dotter kommer när tiden är mogen att hitta lugnet, om hon bara kan lita på den.

jag lägger med könikan som pepping, denna får många av mig. :wink:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Jag vet inte om du kan finna lite pepping i denna tråden också men kanske hittar du lite extra pepping hoppas jag. :heart:

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... hp?t=12068

Jag tycker du är jätteduktig, kom ihåg det! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nellan

Inlägg av Nellan »

Hej :)

Tack för de värmande orden :D Natten har gått bättre, hon var vaken sista gången vid 23 men sov sen till 06.30 :!: :!:

Jag börjar känna att jag mer och mer förstår hur jag ska göra henne lugn, och som sagt att hållla mig själv lugn och inte visa hur trött jag är :wink: Jag vill verkligen att vi ska få henne att sova och även att jag skriver att jag är beredd att ge upp ibland så vet jag att jag måste kämpa :!: Det är då alla era underbara kommentarer, tips och all styrka behövs, TACK :D

Så fort man fått en bra natt får man ju massa ny styrka så nu räcker den nog ett par nätter :P

Jag gungar henne lite samtidigt som jag solfjädrar, det verkar vara effektivt. Sen nynnar jag lite , det har en väldigt lugnande effekt. Ramsan kör jag hårt med, jag har insett att det är den som är nyckeln till framtida sömn.

Tack igen alla ni som hjälper mig igenom detta :heart: :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad glad jag blir Nellan, både över er fina natt och för din glada ton i inlägget :heart:

Ha nu en fin dag och njut med din tös!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt! Försök att hålla denna känslan även när saker inte går så bra. Då är framgången ett faktum kan jag lova. oavsett!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Underbart att höra :thumbsup: :heart: Säger som föregående talare.. gå nu vidare med denna känslan!

Kram :heart:
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:heart: =D> =D> /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nellan

Inlägg av Nellan »

Vad underbart det är att gå in här och se era inlägg :D

Förmiddagssömnen gick hyfsat. Nu har vi haft en playdate med en tjej som är lika gammal som Nellie så nu sover hon gott :wink:

Håller tummarna för natten och att min positiva energi förlängs av ytterliggare en bra natt :)

Kram på er alla därute, hoppas solen lyser på er 8)
Nellan

Inlägg av Nellan »

Godmorgon.

Ja, natten har varit hyfsad. Men den är ju långt ifrån bra... Hon haar varit vaken 5ggr och nu har hon skrikit sen kl.06. Av erfarenhet vet jag ju att hon inte kommer somna om, men jag har lugnat henne ett par ggr och ramsat flera gånger. Jag måste ju försöka :? Om 10 minär klockan kvart i så då komme jag ta upp henne. Vi har nu hållit på att kura i tre veckor och fortfarande har hon inte fått all sin sömn under ett dygn. Igår sov hon 1h och 10 min sammanlagt av sina dagslurar som ska va 2h och 15 min.

jag är så villrådig, inget verkar ju hjälpa. Och inatt låg jag och läste Annas bok igen och hon påpekar ju verkligen att man absolut INTE får gå in och här har jag fått rådet att jag måste göra det. Spelar ingen roll om jag skulle ramsa 20ggr tror jag för hon skriker ju utan att andas.

Kan det vara nåt annat än otrygghet som gör att hon skriker? Hon är ju helt söndergråten när man tar upp henne :oops: och hon ställer sig alltid upp. När jag lugnar henne rycker det alltid i henne och hon drar ihop sig som en liten mask hela tiden.

Snart dags att ta upp lilla trötta tjej :( Även igår när vi har en bra natt och man är glad över det så sover hon ju inte sina dagslurar och är jättetrött hela dagen. Vågar inte ens tänka på hur mycket sömn hon tappat under dessa tre veckor :( :oops: Stackarn är verkligen jättetrött.

Kram på er :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Men nu glömmer du att din lilla har fått vara på sömn obs, fått lungnande och sömnpiller. Då ser kuren annorlunda ut.

Ska skicka dig en länk. :wink:

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"