Några funderingar kring mat och sömn som jag behöver hjälp m

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Hej! :D

Jag kör standardmodellen, tycker han ligger vid bröstet länge, matningen tar nästan hela första timmen av vakenpasset... tycker jag trugar och trugar me.
Har tänkt på det här med maten också, och det kan ju göra en lite osäker också, för då börjar man ju tänka på om han ligger där och är hugrig och så står jag som ett fån och vagnar :(
Skulle sååå gärna ge honom flaska också för att vara hundra på att han är riktigt mätt, men problemet är att han brukar sätta i halsen när han får flaska (trots minsta hål på pipen) och kaskadspyr upp allt... så jag har dragit mig från att ta till flaskan, men jag kanske borde prova det igen...
Mamma till Wayne född 10-08-28
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Vilken flaska har du använt (märke, modell)?
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

First bottle MAM heter den...
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:idea: Dricker du ordentligt? :D http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951

:idea: Är han ordentligt vaken under vakenpassen? För om han ligger och smygsover vid bröstet under vakenpassen så kommer han att skarva på motsvarande sätt under sovpassen.... 8) Så rapa honom så fort han börjar slumra.

:idea: Blir han övertrött under vakenpassen? Det kan de små bli på väldigt kort tid.... och det kan i sin tur göra att han skarvar. Så om du tror att han blir övertrött är det bättre att korta av vakenpassen en smula (att sträva efter 2h vakentid betyder ju inte att det nödvändigtvis måste uppnås precis jämt... :wink:). Alla 2-månaders orkar inte med 8h vakentid riktigt - men det kommer! 8)

:idea: Om han inte somnar om, trots att du vagnar med rätt teknik och Attityd, är han förmodligen hungrig. Ta upp honom och testa, så får du veta! :wink: Om han var hungrig, så är det kanske läge att ändra lite på det sovpasset alt truga lite till innan det. Men om han inte var hungrig så vet du att du kan insistera mer med vagningen. Han är liten än, och det är inte så blodigt allvar. :wink:

:idea: Det är ganska vanligt att det sista sovpasset blir lite kortare vid 2-månåldern och att barnet istället vill gå och lägga sig lite tidigare. Så du behöver inte känna att det är nödvändigt att "bråka" och få till en omsomning ifall han skarvar på det sista sovpasset. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Tack och åter tack för dessa svar :D :heart:

Stämmer att han ibland halvslumrar vid bröstet (även om han suger då och då) Men jag ska göra som du tipsa om!
Men ibland ligger han och tittar, fast suger då och då.... därför känns det som jag inte vill avbryta honom i det... han kan liksom ligga och studera min tröja samtidigt som han suger lite då och då. Verkar trivas så, men kanske ingen effektiv ätning?

Suger åt mig allt du skrev nu och känner genast att här finns hopp för oss :thumbsup:

KRAM!
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

mamawayne skrev:First bottle MAM heter den...
Den har vi också använt ganska länge. Jag flaskar ju bara så jag har haft tid att tänka (alldeles för) mycket på det här med flaskmatning. :roll: Så jag delar med mig av mina erfarenheter så får du ta till dig eller förkasta utifrån vad som passar er. :)

:arrow: Min erfarenhet är att om man sätter i gummiringen i botten fel så kommer det inte in någon luft genom den ventilen när barnet äter, och då ökar raparna och därmed också kräkningarna. Det KAN ju vara det som är problemet för er. Gummiringen ska BARA tryckas ner i ytterkant, inte i innerkant. Om den trycks ner även i innerkant hamnar den helt mot botten och det blir stopp för luften.

:arrow: Den minsta nappstorleken är tänkt för bröstmjölk och inte för ersättning. Om ersättningen har minsta klump så proppar flasköppningen igen. Jag skulle kunna tänka mig att om det blir FÖR tungt att suga och om den ständigt proppas igen så leder det också till ett ojämnare ätande och därmed större risk för svald luft.

:arrow: Om han får sitta lite mer upprätt och du inte håller flaskan så vinklad uppåt, utan lite vågrätt så rinner ersättningen långsammare.

:arrow: Underläppen ska vara "öppen", dvs nappen ligga mot insidan av underläppen. Det underlättar också för att få ett jämnt flöde utan luft. Man kan rätta till det med ett finger när han har börjat äta.

:arrow: Bästa sättet (för min lilla kille) att få ut kvarvarande rapar efter måltiden är att få ligga på mage på skötbordet en stund när vi kommer dit. Om raparna är helt ute så minskar kräkningarna markant.

Hoppas du har möjlighet att få till flaskmatningen om du känner att du vill testa det igen!

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Tack för alla fina tips, jag tar dom till mig och får ge det ett försök till, med bröstmjölk då :) KRAM!
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hur har det gått? :heart:
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Hej!! :D

Har provat med flaska lite smått, det har gått bra hittils, inga kaskadspyor än så länge :lol:
Det mesta har fungerat bra, förutom just ikväll då han grät ungefär en timme innan han somna :shock: Så precis nu sitter jag här och är helt skakis.... förstår inte vad som hände just ikväll :?:
Har följt mitt vanliga schema med en justering som jag gjorde igår (jag dela upp sista sovpasset på två 45 minutare) Kan det vara det som trasslade till det tro?? Men igår gjorde jag likdant och det funka jättebra.
Jag förstår ingeting? När det blir såhär så är det svårt att hålla sitt lugn, en timmes skrik för mig är för mycket?? eller :?:
kram!
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

i och för sig kan ju det ju inte alltid gå perfekt, men en timmes skrik känns mycket, hur är det för er andra? brukar det bli så för er med ibland?
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Hej igen! Samma sak inträffade ikväll, inte lika lång tid med skrik men mer än vanligt, innan jag justerade tiderna på eftermiddagen. schemat för honom ser ut såhär nu:
07.00 vakna
08.00 sova 2h
11.30 sova 2h
15.00 sova 45 min
17.15 sova 45 min
20.00 sova natt
04.00 mat, somna om till 07.00
det ska väl bli 16 h totalt att sova... så varför har han så svårt att somna på kvällen nu? ligger 45 min för sent? Hur ska jag lösa det isåfall?? eller finns det någon annan synpunkt på schemat?
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Ja, kanske blir det lite fel med rytmen? Vad tror du om att försöka förlänga de första vakenpassen lite så att schemat förskjuts en smula och den första 45-minutaren hamnar lite senare? Den andra 45-minutaren kan då bli bara 20 min. Fömodligen kommer det att störa nattinsomningen mindre. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

okej, tack!! :D jag ska fnula på ett nytt schema, återkommer! :heart:
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Han e så morgontrött på morgonen så vad tror du om det här?:

07.00 vakna
08.00 sova 2h
12.00 sova 2 h
15.30 sova 45 min
17.45 sova 20 min
20.00 sova natt

tokigt eller inte så tokigt? :oops:
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

fast nu tänkte jag fel väl, för om ja tar bort nånstans så måste jag väl lägga till det någonannanstans anars blir det för lite sömn?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"