mamawayne skrev:First bottle MAM heter den...
Den har vi också använt ganska länge. Jag flaskar ju bara så jag har haft tid att tänka (alldeles för) mycket på det här med flaskmatning.

Så jag delar med mig av mina erfarenheter så får du ta till dig eller förkasta utifrån vad som passar er.

Min erfarenhet är att om man sätter i gummiringen i botten fel så kommer det inte in någon luft genom den ventilen när barnet äter, och då ökar raparna och därmed också kräkningarna. Det KAN ju vara det som är problemet för er. Gummiringen ska BARA tryckas ner i ytterkant, inte i innerkant. Om den trycks ner även i innerkant hamnar den helt mot botten och det blir stopp för luften.

Den minsta nappstorleken är tänkt för bröstmjölk och inte för ersättning. Om ersättningen har minsta klump så proppar flasköppningen igen. Jag skulle kunna tänka mig att om det blir FÖR tungt att suga och om den ständigt proppas igen så leder det också till ett ojämnare ätande och därmed större risk för svald luft.

Om han får sitta lite mer upprätt och du inte håller flaskan så vinklad uppåt, utan lite vågrätt så rinner ersättningen långsammare.

Underläppen ska vara "öppen", dvs nappen ligga mot insidan av underläppen. Det underlättar också för att få ett jämnt flöde utan luft. Man kan rätta till det med ett finger när han har börjat äta.

Bästa sättet (för min lilla kille) att få ut kvarvarande rapar efter måltiden är att få ligga på mage på skötbordet en stund när vi kommer dit. Om raparna är helt ute så minskar kräkningarna markant.
Hoppas du har möjlighet att få till flaskmatningen om du känner att du vill testa det igen!
Kram

Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.