4,5 mån flicka, ohållbar situation

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Nu sover Loa efter 10 min hjälp av ett par ramsor och dammsugaren 8)

I stort behov av er input angående matsituationen.

Inspirerad av Sophias tråd ser mattiderna ut som följer:

7.00 Välling (äter mellan 100-180 ml)
8.00 Gröt och katrinplommonpuré (ej 8.30 för hon är så trött då, svårt att orka äta, men äter här endast max 2 msk)
11.00 Grönsakspuré och katrinplommonpuré, blandat oftast för att få henne att äta grönsakspurén. Äter ca 3-4 msk
11.30 Välling (brukar få i henne 100 ml här, idag åt hon endast 20 ml :!: )
14.30 Grönsakspuré och fruktpuré (fruktpurén för att fjäsk.. blandar ofta med den andra purén för att få henne att äta ) Äter 3-4 msk om jag har tur
15.00 Välling ca 100-150 ml
18.00 Välling oftast ca 100 ml
18.45 En halv banan
22 Välling 100-150 ml

Hon äter så jäkla lite tycker jag!

Min fråga är egentligen om jag kan göra något annorlunda för att få henne att äta mer???

Nu under kuren är man ju ännu mer mån om att hon ska äta, innan lunch när hon åt så lite välling trugade jag för mycket känner jag.. slutade bara i gråt och "tannagnissel". Jag tror inte jag ska hålla på och försöka tvinga henne för mycket.. eller?? Även om det ibland funkar, hon ger upp och äter 50 ml till.

Jag skulle jättegärna göra egen mat till henne, särskilt potatismos för det vet man ju är såå gott med riktigt smör i. Men då hon varit komjölksintolerant funkar inte det nu, vi vill inte prova mitt under kuren för då vet vi ju liksom inte vad som är vad, om hon skulle strula med sömnen.

Har sett här på forumet att många ger mellanmål kl 14.30 och riktig mat kl 18. Anledningen till att inte gör det just nu är att det är så trixigt att få henne att ta emot maten och ännu trixigare när hon är trött vilket hon brukar vara sista timmen innan "natten".

Väldigt tacksam för era tankar kring detta..
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
majbrittsanna

Hmm.. förlänger visst min tråd effektivt med dessa dubletter till inlägg :oops: Får skylla på uppkopplingen :?
majbrittsanna

PS Glömde skriva att vi ger vatten i pipmugg till varje mål (förutom vällingmålen). Då går det i 1-2 skedar till, men sen är det stop igen :?
majbrittsanna

Jag spammar på :roll: :D

Ville bara rapportera att Loa sovit förmiddags- och middagslur utan en ENDA skarv, vi har fått väcka båda gångerna efter 45 min resp 2 h! Vi är :shock: :shock: :shock: men \:D/ \:D/ \:D/
Katten77

Inlägg av Katten77 »

HEJA vad BRA det verkar gå för er!!!!

Är så spännande att följa er kurningsresa och alla framsteg. Ger mig hopp om framtiden också, haha :D Jag tycker att ni är fantastiskt duktiga, vilka framsteg på bara två dygn!!!! =D> =D>
Och vad härligt att slippa skarvarna! Bra jobbat av er allihopa! Heja Loa!!! \:D/

När det gäller matintaget är jag (eller snarare Oliver) i samma situation. Jag trugar och trugar, känns inte som att matstunderna är ngt roliga längre för de går bara ut på att försöka få i så mycket mat som möjligt :-s Och Oliver sitter ofta hellre och spanar på allt spännande i huset än koncentrerar sig på ätandet... ](*,) På lite drygt 30 min brukar jag få i honom kanske 5-7 msk beroende på dagsformen. Vet inte om det anses normalt - då har han ju ammat innan.

Emotser med stooooor spänning morgondagens rapport.

Kramar! :heart:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

hej Anna!

Vad bra att ni slipper 04-målet nu. Bra jobbat av er alla!!! :thumbsup: =D>
Trist med skrikig läggning, hoppas att resten av natten gick bättre. Gissar att Loa var mer förbannad än ledsen iaf, och det får hon ju vara även om det gör ont att lyssna på.

Massor av uppmuntrande kramar till er, det här fixar ni!!! :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Tack Katten :heart:

I behov av råd!!

Natt 3
gick jättebra, ramsade en gång. Sen var det en hel del gnöl under vargtimmarna som hon fick klara själv och gjorde så.

Tyvärr blev natt nr 4 en riktigt gräslig historia. Loa somnade vid 19.20 efter en hel del skrik och några påminnelser.

Vaknade vid 21.10 och höll låda till 21.55. Tog upp henne vid 22 i en tyst stund, gav välling. Somnade om. Vaknade igen vid midnatt, vilket sedan fortsatte varje eller varannan timma hela natten :!: :!: Buffade en gång, ramsade resten av natten. Ibland lyssnar hon och tystnar medan jag ramsar, drar då ihop med bekräftelse, men ofta så verkar hon ignorera ramsan och fortsätter skrika.

Till saken hör att gårdagen innehöll en del jobbiga grejer för Loa (och för föräldrarna). Hon har haft riktigt dåligt humör sedan i lördagseftermiddag, fortsatte under söndagen och måndag morgon, trots att morgonen brukar innehålla hennes soligaste humör. Jag tyckte att blöjan luktade ovanligt fränt.. vi tänkte att humöret kanske kunde bero på en urinvägsinfektion?? Så efter förm-luren igår stack vi till Barnakuten, undersökningar följde men urinstickan var negativ och ingen temp. Alltså troligen ingen UVI.

Strax efter kl 12 var vi klara, och la en supertrött Loa i vagnen för att inte försena hennes middagslur alltför mycket. MEN den fick alltså bli ute i mestadels rullande vagn, istället för inne i spjälsäng som den skulle vart.

Kan allt detta ha förvirrat henne tror ni och orsakat genomklappningen i natt??

Tacksam för råd om hur vi går vidare..även om jag antar att det är bara att hålla Attityden i hög flagg och jobba på :? Vi funderar på om vi ramsar för ofta.. Men det känns hemskt att låta henne ligga och skrika sig hes utan att ingripa.. samtidigt som jag tycker att hon ju egentligen kan det här, varför protesterar hon så ](*,)
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej Anna!

Upp med näbben. ;) Ni jobbar ju på jättefint och det kommer gå kalas! Jag är ju VERKLIGEN ingen expert :shock: 8-[ MEN jag har gjort misstaget att vela och tveka vilket bara förlängt processen här hemma. Så jag tror att du ska göra som du själv skriver: fortsätt med Attityd med Stort A, Flaggan i Topp, Inte darra på manchetten osv ;) Inte börja tveka och hatta nu - ni har redan kommit långt!

Jag TROR att om du lyssnar på hennes skrik (försök bortse från oron över hennes heshet, det går över) så hör du att hon är mer förbannad än ledsen. Så var det med Oliver iaf när det gått ett antal nätter/dagar. Jag gjorde dessutom misstaget att envisas med en bekräftelseramsa när han tystnade och DÅ blev han riktigt förbaskad!!! Jag fick tipset att arga barn verktygas inte - bara ledsna barn verktygas. Och här hemma funkar det så - om jag försöker ramsa Oliver när han är arg så skriker han bara ÄNNU MER. Så istället drar jag på hög musik för att han ska höra något annat än sina skrik, och så går jag och pratar för mig själv med hög röst, slamrar med porslin osv.
Om han är ledsen ger jag en ramsa x4, och ofta kan då den 4:e versen övergå till bekräftelse för att han lugnar ner sig. Och så har jag musik samt pratar högt med mig själv och slamrar husljud.

Lite peppning och uppmuntran:
:arrow: Oliver skrek sig hes under första veckan och jag var övertygad om att hans stämband skulle ryka för all framtid. Nu har han fått tillbaka rösten så det är tydligen övergående! :D
:arrow: Vi har haft flera läggningar med GLAD bebis!!! Dvs somnar med lite glatt mumlande istället för klagosång! Händer inte alltid men det händer!!! :thumbsup:
:arrow: Ikväll hade vi besök och hans nattning blev 13 min försenad. Mitt under Skrattet till Gonattet (han är svårflirtad) märker jag att han vrider huvudet för att titta på något... det visar sig vara hans sovvagn som han tittar längtansfullt efter! :shock: Vem hade trott att man skulle få uppleva det??? (Sedan gnällde han lågmält en stund men det lät mest som att han var irriterad på att inte somna tillräckligt fort :D)

SÅ! Nu överlåter jag råden och tipsen till PROFFSEN som vet vad de snackar om!!! ;)

Over and Out and Kram!
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Katten: tack tack tack :heart: :heart: :heart:

Snälla hjälp oss!

Natt 5 har pappa tagit och han har just dratt till jobbet, men precis som natt 4 har den innehållit en massa uppvak. Vad gör vi för fel? Nu medan jag skriver ligger snuttan inne och gråter till och från med sin spruckna röst :cry:

Igår funkade dagslurarna ok, fick väcka alla gånger men dom inleds med 5-10 min gråt /skrik.

Nattetid tar hon oftast emot ramsan, tystnar så att man kan dra ihpå den med bekräftelse, men sedan går det allt mellan 1 min-1 h så frågar hon igen.

Hur ska vi svara henne så att hon blir trygg???

/ Jätteledsen mamma[/b]
majbrittsanna

Vore så tacksam om någon har möjlighet att svara innan kvällen - behöver en strategi inför natten 8-[
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!! :D

Jag har inte läst hela din tråd så jag ber om ursäkt om jag missar nåra detaljer.
Min första fråga till er är:
Varför har ni valt att ge lillskruttan mat vid 22-tiden? Jag tror att hon skulle klara sig alldeles ypperligt utan de målet och dessutom skulle natten bli så mycket mindre förvirrande. Om ni nu anser att det är superviktigt att ge henne mat vid 22-tiden så rekomenerar jag att ni inte tar upp henne. Ni ger ju välling i flaska, eller hur?! Jag mins inte om jag läst att hon sover på mage eller rygg, men hur som kan ni väl bara (om hon sover på mage) vända på henne, ge henne vällingen i sängen/vagnen och sedan vända tillbaka för att sova vidare. Jag tror att hon skulle vakna till mindre då. Och självklart mata i totalmörker! :wink: Minste lilla ljusstrimma förmedlar "nu-är-det-dags-att-vakna-tankar" till lilla älsklingen.
Men bästast vore kanske att inte ge välling alls vid 22-tiden.
Om ni väljer bort målet nu kanske ni får vara beredda på att minikura bort det, så det kan ta 1-3 dagar innan skruttan är med på noterna.

Så till natten. Jag tror att de flesta uppvaken kommer att fixa sig bara skruttan blir mindre förvirrad nattetid. Och de övriga öppvaken tror jag kommer ge med sig om ni odlar ordentlit med attityd! :shock: :wink: På natten sover man! Jag skulle köra en natt med mer ramsande igen, bara för att bryta mönster. Ni får vara uthärdiga. Här fick jag ibland parkera mig utanför Frejas dörr och ramsa och bekräfta, ramsa igen och bekräfta igen osv... Till slut gav Freja med sig! Några nätter senare sov hon gott, utan uppvak! Så odla attityd, massor av attityd!! Sen ramsar ni tills älsklingen inte orkar fråga mer. :wink:

Snart är ni runt hörnet och där väntar njutningen. :sleep:
Tuta och kör!! \:D/ :thumbsup: :D

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
majbrittsanna

Tusen tusen tack Bianca för ditt svar :heart: Behövde verkligen höra det där. Ska nu ladda Attityd inför natten!!

:arrow: Jo anledningen till att vi har kvar 22-målet är att lilla snuttan inte äter särskilt bra på dagen.. så vi var helt enkelt rädda för att hon skulle vara så hungrig på natten att det skulle ställa till kurningen, att hon inte fick i sig tillräckligt på natten för att kunna sova hela natten. Men jag börjar själv känna mig lite tveksam till om det i själva verket snurrar till det hela. Som sagt har hon 2 kvällar i rad nu vaknat under kvällen innan kl 22. Sedan somnar hon om och sover till midnatt ugf. Då hon drar igång igen.

Vi kanske ska ta bort det. Ska fundera under kvällen och diskutera med lilla gummans pappa som kommer hem imorgon så kan vi göra slag i saken tillsammans imorgonkväll då jag inte är själv längre (pappa är bortrest just nu).

Som du säger, det kanske blir tydligare för henne och förhoppningsvis får det henne att äta mer på dagen, då man ju ska äta :) Hur tänker du om att hon skulle kunna vakna på nätterna av hunger.. :?:
majbrittsanna

Hmm.. funderar :-k Kanske därför dagsömnen satt sig bättre.. då är det inga otydligheter med att man plötsligt tas upp och matas när man ligger och sover
:roll:

Vi släcker ner hela lägenheten innan vi tar upp och matar, men visst det ä ju inte mörklagt på samma sätt som hennes rum :-k

Ju mer jag tänker på det, desto mer klokt känns det att ta bort 22-målet..
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! :D

Jag är så gott som 100% säker på att hon inte kommer att vakna av hunger på natten!! :shock: :wink:
Visst, till en början kommer hon vakna, men inte av hunger utan av vana och förvirring. Men visa vägen bara, så kommer hon följa. :D
På natten vill man sova, det vill även små älsklingar! Älsklingar gör som vi lär dem, och just nu lär du/ni henne att hon ska äta på natten :wink:
Hon kommer klara 12-timmars natt fint (eller om ni hade valt 11,5h.. hmm.. mins inte riktigt :-k)

Kram!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
majbrittsanna

Hej :D

12h och magläge :D

Toppen :D Tack för dina tankar, håller helt med dig, undrar bara varför jag inte fattar sånt här själv :? :roll: Tur att ni finns :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"