Hej igen!
Ok, tack för svar. Saken är att hon känner igen ramsan och tar den bra vid läggning, men då hon vaknar tidigare än hon ska (som ofta vid lunchluren) så funkar ramsan inte alls. Det finns ingen dialog och det känns inte som ramsan tar som den ska vid de tillfällena. Det blir nog någon variant av natt 1 och 2 med ambitionen att få dialog i slutet på natten...
Har några frågor nu inför fredagens start. Och det är framförallt ramsningen jag har funderingar över då vi hade svårt med det under kurningen av första tjejen:
1. Anna W skriver i SHN-boken att hon väljer "att avstå bekräftelseramsan efter högt, argt skrik som tystnar av sig själv" under natt 2. Jag trodde alltid man skulle ge bekräftelse - framförallt i början av kuren?
2. Lilla Emma sover bra hela nätterna men brukar vakna ca 5:30 och ligger då glad och jollrar, snackar fram till ca 6:30. Då kan det börja gnölas lite. Hon tas inte upp eller får mat före Godmorgon kl.07:00. Ska vi ge ramsa så fort hon vaknar eller först då hon börjar låta?
3. Sen funderar jag över schemat. Hon äter sällan omg 2 vilket gör att hon ofta blir hungrig tidigare än schemat. Så här ser schemat ut idag (hon är 4 månader):
7:00 - Godmorgon och amning x 2 (får sova 5 min mellan omg 1 och 2 men tar sällan omg 2 i alla fall...)
9:00-9:45 Sova
10:30 - Amning x 2 + smakportion grönsakspuré
12:00-14:00 Sova
14:00 - Amning x 2
16:00-16:45 Sova
17:00 - Amning x 2 + grötsmakportion
ca 18:40 - Kvällsslurk ersättning
19:00 - Godnatt!
Finns det något man kan ändra på i schemat för att få till maten bättre?
Lunchpasset ligger där det gör för att storasyster sover då. Som det är nu sover Emma exakt 1 timme, vaknar och är omöjlig att få att somna om. Tips för att få till ett 2-timmars sömnpass?
Tack!