Hjälp med tips ang. SM för en underbar svårsoven 6-veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Maria S

Hjälp med tips ang. SM för en underbar svårsoven 6-veckors

Inlägg av Maria S »

Hej!

Vi fick vår andra underbara dotter Emma den 26 juni och hon är nu 6 veckor. Hittills har allt flutit på bra och jag har gett henne mat enligt standardmodellen men inte på exakt samma tider varje dag. Detta har fungerat bra hittills och vi har kommit in i en ungefärlig rytm, men sista dygnen har hon fått väldigt mycket svårare att komma till ro och somna in. Framförallt på em och kväll/för natten (igår tog läggningen nästan 3 timmar).

Nu tänker jag lägga ett schema istället för att göra underlätta för henne att komma till ro själv och strukurera upp dagarna (och kvällarna :) mer. (Storasyster hade samma tendenser och kurades sedan vid 6 mån - helt underbart! Men denna gång börjar jag gärna lite tidigare :)

Schemat som Anna skrivit under den klistrade tråden fungerar rätt bra enligt Emmas tider, men nattmålet kommer runt 4:00. Hon sover också mycket mindre/kortare pass på em (pass 2 och 3):

8.00-9.00: mat och vaken 1 timme. Bröst x2 eller x3 med byte och umgänge enligt Standardmodellen.
9.00-11.30: sova 2,5 timmar.
11.30-13.00: mat och vaken 1,5 timme.
13.00-15.30: sova 2,5 timmar.
15.30-17.30: mat och vaken 2 timmar.
17.30-19.30: sova 2 timmar.
19.30-22.30: mat och vaken 3 timmar med avbrott för 20-minuterslur vid det övertrötta kvällstrasslet. Bad, mat, bröst och flaska.
22.30-4.00: sova natt 6 timmar
4.00-4.30: nattmål (i dunkel utan prat, bröst x2 eller flaska, ev. med snabbt byte emellan), 20 minuter.
4.30-8.00: sova 3 timmar till.

Jag har några frågor innan vi börjar köra stenhårt på schemat:

1) Det stora problemet är insomning/läggning på em/kvällen? På fm/dag är det oftast inga problem att lägga henne och låta henne somna in själv. På em/kväll gråter hon mycket och länge och skriker upp sig. Är det buffning och ramsa som gäller eller vagnar man så små? Om man vagnar, ger man ramsa också?

2) Hon äter bra, men somnar ibland innan 1,5 eller 2 h har gått - framförallt på fm. Ibland är hon riktigt trött efter bytet och innan umgänget. Hur håller jag henne vaken? (Är medveten att schemat kan behöva justeras efter detta)

3) Hon har stort sugbehov (vill suga mer men blir arg när hon läggs till bröstet och mjölken kommer, nappen har varit toppen här). Ska nappen helt bort nu eller kan vi använda den när sugbehovet sätter in?

och sista och kanske självklara :)

4) Gäller marginalkvartar även här och väcker vi henne när 2,5 eller 2 h har gått?

Tusen tack på förhand för svar!

Hälsningar
Maria
Mamma till
Stina, född sept 07, kurad vid 6 månader
Emma, född juni 10, SM från början
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Maria! :D

Grattis till den nya bebisen och välkommen till SoS! :D

Om rutinerna har fallit ur bara de senaste dagarna skulle jag gissa på att det är ökningsperioden du ser. :wink: Den brukar komma vid 7-8 veckor, men det finns ju ingen lag på att det inte kan vara vid 6 veckor... Så mitt förslag är att du matar på så mycket du kan ett par dagar först, och väntar med schemat tills ökningsperioden är förbi.

Schemat ser jättebra ut! :thumbsup: Om de andra frågorna tänker jag:

1) Ramsa är ingen idé än - en liten bebis letar efter ansiktet till rösten. Buffa funkar men vagna brukar vara överlägset med så små barn.

2) Marginalkvart finns ju, så kämpa inte mer än rimligt... Om hon är en tröttis ska det förstås respekteras när du lägger schemat - mer sov på morgonen kanske också kan avhjälpa kvällstrasslet? Bra vakentips brukar vara att ligga på rygg t ex på skötbordet, kolla lampor, ligga på mage på hög höjd (t ex köksbänk, matbord) och spana på nåt intressant du gör. Och bada, förstås. :wink:

3) Napp kan man ha om man behöver det - vid 4 mån brukar sugbehovet avta så att den stör mer än den hjälper, så då är det läge att göra slut med den.

4) Marginalkvart gäller!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej igen!

Tack för toppensvar!

Då avvaktar jag lite med schemat och ser om strulet lägger sig. Kan ha med maten att göra... Igår kväll fick hon ersättning innan läggning och satte i sig nästan 100 ml vilket är rekord. Efter det somnade hon mycket snabbare (vid 22:30) och sov till 4:00. Helt underbart.

Kanske återkommer när det blir dags att köra igång igen!

:) /Maria
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Maria S!

Vill bara säga grattis till juvelen och varmt välkommen till Späda barn och Små :D

NJUT av varandra :heart:! Vi finns här om det dyker upp några funderingar.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej igen!

Tror det är tillväxten som strular fortfarande, men om allt börjar lugna ner sig i helgen tänkte jag köra igång med schemat nu på måndag och skulle vilja stämma av med er att det låter OK.

Har insett att hon är en morgon/fm-trött liten tjej så jag har tänkt följande:

8:00-9:00 Godmorgon och mat
9:00-11:30 Sova
11:30-13:00 Mat
13:00-15:30 Sova
15:30-17:30 Mat
17:30-19:30 Sova
19:30-22:30 Mat och vaken (ev. med ett kortare sovpass på 20 min)

Låter detta rimligt?

Och jag antar att det är som när jag kurade stora tjejen: väckning med marginalkvart om de sover över och att hon ska ha MÖJLIGHET att sova de timmar det är tänkt även om hon kanske inte sover exakt 2,5 h första dagarna t.ex?

Hälsningar
Maria
Mamma till
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!
:D Jag har haft kvällströtta skräp så vi har haft tvärtom ganska tidiga mornar och väldigt tidiga kvällar :D
Men man får prova sig fram till ett schema som funkar och utvärdera tidigast efter en vecka. Så spontant ser det fint ut tycker jag. Och precis som du säger så kan man använda sig av maginalkvartarna NÄR man haft inkörningsperiod (så tiderna sitter). I övrigt är det förutsättningarna som gäller :D

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej igen!

Nu har vi börjat köra efter schemat (första dagen idag). Känns bra hittills! Jag har tidigarelagt schemat 1 timme så vi tar morgon kl.7:00 istället som storasyster. Blir mer logiskt för oss alla.

Har bara en fråga ang. det sista mat- och vakenpasset från 18:30 till 21:30. Hon får ju mat när hon vaknar 18:30 till ca 19:00 senast. Som sista mål innan läggning ger vi henne flaska så hon ska stå sig på natten. Men redan runt 20:00 börjar hon bli hungrig igen och då känns det för tidigt att börja ge sista målet. Och ger vi andra omgången då är hon för mätt för att äta igen runt 21:00 som sista kvällsslurk, om ni förstår vad jag menar. Har någon tips på lämplig matordning här på slutet?

Tack så länge! :)
Maria
Mamma till
chokladkaninen

Hej Maria! :D

Du, en matning ska ju ta 1h om inte 1,5 fortfarande... :shock: Nu förstår jag förstås att det går snabbare att flaska än att amma, men huvudregeln (för alla SM-mål, inte nattmål och kvällsslurk) är att ge så mycket som går i när SM-målet börjar, och sedan erbjuda så mycket som går i igen när liten har varit vaken typ 1h. Alltså ca kl 18.30 och kl 19.30. Sedan kommer kvällsslurken kl 21 - men äter hon inte så mycket då är det OK! Kvällsslurken är bara ett erbjudande, inte en obligation. :lol:
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej!

Okej, det hade jag missat. 1 h per "mål" från och med nu! Men schemat ser fortfarande OK ut eller?

Sedan undrar jag om det kan vagnas även på dagen? Det har varit lite strul med 2 resp. 3 luren nämligen. Hon är rätt lugn i sig och skriker nästan inget men någon gång kan hon skrika upp sig lite och jag vill inte använda napp mer än nödvändigt...

:)
Maria
Mamma till
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej igen Maria!

Schemat ser bra ut, tycker jag. Barnet är ju inte 2 månader än, så JAG hade tagit det lite lugnt med att spika schema. Men det är jag. Ha det mer som hållpunkter och känn efter vad som funkar för er.

Du kan absolut vagna på dagen också för att hjälpa den lilla att komma till ro. Man skall vagna barnet lugnt, själva insomnandet skall hon sköta på egen hand :heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej Anna!

Tack för svar. Vi kör på med schemat men jag är generös med tiderna. Det svåra är att få henne att sova bra på em och hon blir vääldigt övertrött på kvällen så vi har lagt henne redan 21 ibland. Natten till igår sov hon 21 till 07 - helt otroligt! Inatt vaknade hon för att äta vid 2:30 som hon brukar igen.

Har jag tolkat det rätt att man från 2 månader ska börja försöka få till läggning 19 och man tar upp vid 07 eller är det senare?

Tack för hjälp och stöd :D

/Maria
Mamma till
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Maria!

Rent konkret så lägger du Bebis tidigare när Bebis visar att den inte orkar vara uppe så länge. 2 månader är mer en riktlinje; Smulan ville ha natt senast 20.00 från allra första början.
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej igen!

Nu är Emma 2 månader och vi har börjat lägga henne 20:00 på kvällarna och låtit henne styra dagarna med viss koll mot ett schema. De sista nätterna har strulat lite, så nu tänkte jag strama upp dagarna med schema.

Har tänkt följande, men har lite problem att hålla henne vaken mer än 1,5 h i taget. Hon sover också gärna mer på fm och sämre på em än schemat, men jag hoppas att det kommer bli bättre efter någon vecka med schemat:

7:00-8:30 Godmorgon och mat x 2 (all mat nu inom 1 tim)
8:30-10:30 Sova
10:30-12:30 Mat x 2
12:30-14:00 Sova
14:00-16:00 Mat x 2
16:00-17:30 Sova
17:30-20:00 Mat x 2 + kvällsslurk 19:30

Några frågor:

1. Hon är i princip alltid för trött för andra omgången mat inom 1 timme. Jag har provat att lägga den tätare inpå första omgången och också lägga den lite efter 1 timme, men hon blir bara arg och skriker. Är det bästa att prova en 5 min sömn mitt i matandet eller finns det andra tips?

2. På em är det svårt att få henne att sova ett längre pass (som det mellan 16-17:30). Hur skulle ni lägga schemat om em-passet skulle delas upp i två 45 min istället?

3. I vagnen ute sover hon rätt bra, hemma också på fm men inte em. Jag ställer sängen i vardagsrummet där det är ljud, ljus och händer mycket. Det är väl rätt tänkt? Finns det något jag kan göra för att hon ska sova bättre i sängen på em hemma? Flytta sängen?

4. Nu vaknar hon oftast redan 2:00 eller 2:30 för att äta nattmålet. Jag tror det har att göra med att hon inte får tillräckligt på dagen (äter sällan omgång 2). Finns det något, utöver att försöka få till omgång 2 på dagarna, jag kan göra för att senarelägga nattmålet? (Eftersom hon vill äta då vill hon oftast äta igen/ta morgon redan 6:00...)

Tack för all hjälp! :)
/Maria
Mamma till
chokladkaninen

Hej! :D

Det är möjligt att ditt schema innehåller lite för lite sömn (ska vara 16h vid två månader, men en del småttingar behöver ännu mer! 8)), vilket gör att hon blir övertrött, och sedan inte äter tillräckligt, inte sover ordentligt, blir ännu tröttare, etc. Jag tror att roten till problemet ligger där. :shock: Du har en tröttis, grattis! :lol:

:idea: Om hon är tröttare på fm skulle jag förlänga även lunchpasset till 2h. Också ge marginalkvartar här och var om hon fortfarande är trött. Du kommer att märka när sömnen "bottnar"! O:)

1) 5-minlur är ditt bästa vapen! :D
2) Om du kan förlänga de andra passen lite så kanske det funkar med 45 min + 20? Eller 45 + 20 och sedan lägga ännu lite tidigare?
3) Jag fattar nog inte? Är den strulande em-sömnen enda gången hon sover i sängen? I vilket fall brukar husljud vara sömnbefrämjande. :wink:
4) Jag tror att mattiden på natten reder ut sig av sig själv med tiden, bara mata på så gott ni kan under dagen. En del barn sätter inte de 8 timmarnas sömn prick på 2-månadersdagen, men det kommer. :D

Hur är det nu, ammar du, delammar du eller flaskar du?
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej! :D

Underbart med svar! :)

1) Igår körde jag på med 5-minutare emellan omgång 1 och 2 och det funkade faktiskt mycket bättre! Har fortsatt med det idag - tror det är tricket.

2) Tack för tips om 45+20 och sen tidigare läggning. Vad tror du om detta schemat istället (där jag också förlängt lunchpasset till 2 h):

7:00-8:30 Godmorgon och mat x 2 (all mat nu inom 1 tim)
8:30-10:30 Sova
10:30-12:00 Mat x 2
12:00-14:00 Sova
14:00-15:00 Mat x 2
15:00-15:45 Sova 45 min
15:45-16:45 Vaken
ca 16:45-17:05 Sova 20 min
17:30-19:30 Mat x 2 + kvällsslurk 19:00

Då får hon ihop lite drygt 16 h, men hon är ju en tröttis så jag tror det bara är bra. Em-passen på 45 resp 20 min får jag se hur det funkar och exakt när hon behöver dom, men de här tiderna kanske kan vara något att utgå ifrån?

3) Husljud funkade bra när vi kurade stora tjejen. Jag får fortsätta att försöka med det. Alla dagslurar hemma funkar ok, men hon sover oftast inte längre än 1 h, oavsett om det är fm eller em. Oftast går det att få henne att somna om. Vagnen funkar bättre :)

4) Jag tror också det ger sig med natten. Inatt vaknade hon 2:20 och sedan 6:00, men då kunde hon hålla sig med maten till 7:00 i alla fall :)

Som det är nu delammar jag. Hon ammar alla mål utom kvällsmålet omgång 2 och kvällslurken då hon får ersättning. Det har funkat väldigt bra.
Mamma till
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"