Hjälp med tips ang. SM för en underbar svårsoven 6-veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej,

Tack för det tipset :heart:

Igår insåg jag att hon faktiskt har 16 tim sömn/dygn nu när hon inte äter på nätterna och inte 15,5 tim som hon "ska" ha egentligen. Nu sover hon 8:45-9:45, 12-14 och 15:30-16:30 (och 19-07). Jag antar att det är em-luren jag ska korta till att börja med om jag märker att hon inte behöver lika mycket sömn längre?

Hej så länge :)
Mamma till
Stina, född sept 07, kurad vid 6 månader
Emma, född juni 10, SM från början
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, det låter klokt. De flesta juveler har 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim som naturliga sömnpass efter vilka de kommer upp i ytligare sömn och de är utvilade och nöjda. Men en del är passar 30 min och 1 tim. bättre. Du känner din juvel bäst, så du avgör om nästa steg blir att minska em-luren till 30 min eller att minska både fm- och emluren till 45-minutare.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej igen!

Nu börjar mini-kurningen närma sig! På fredag släpper vi nappen, vänder på mage (med larm) och kör eget rum - från att ha haft napp och sovit på sida/rygg inne hos oss. Lite nervöst...

Har en fråga bara: Ska vi köra från natt 2 på kurningen trots att vi vänder på henne (från sida/rygg till mage) OCH tar bort nappen samtidigt?

Vi har ju kört SM på henne från början och nu sover hon ofta hela nätter utan att vi behöver ingripa med att stoppa i napp. Ramsar henne också vid nattning hemma både på kvällen och på dagarna.

Tack så länge! :)
Mamma till
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

eftersom hon redan är inkörd på ramsan så hade jag börjat på kurnatt nr 2, även om det är förändringar som att sova på mage utan napp.

Men känner ni att ni vill börja på kurnatt 1 så är det inget som hindrar er.

Alltså ska ni göra det ni känner er bekväma med, inget är fel så att säga.

Lycka till.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej igen!

Ok, tack för svar. Saken är att hon känner igen ramsan och tar den bra vid läggning, men då hon vaknar tidigare än hon ska (som ofta vid lunchluren) så funkar ramsan inte alls. Det finns ingen dialog och det känns inte som ramsan tar som den ska vid de tillfällena. Det blir nog någon variant av natt 1 och 2 med ambitionen att få dialog i slutet på natten...

Har några frågor nu inför fredagens start. Och det är framförallt ramsningen jag har funderingar över då vi hade svårt med det under kurningen av första tjejen:

1. Anna W skriver i SHN-boken att hon väljer "att avstå bekräftelseramsan efter högt, argt skrik som tystnar av sig själv" under natt 2. Jag trodde alltid man skulle ge bekräftelse - framförallt i början av kuren?

2. Lilla Emma sover bra hela nätterna men brukar vakna ca 5:30 och ligger då glad och jollrar, snackar fram till ca 6:30. Då kan det börja gnölas lite. Hon tas inte upp eller får mat före Godmorgon kl.07:00. Ska vi ge ramsa så fort hon vaknar eller först då hon börjar låta?

3. Sen funderar jag över schemat. Hon äter sällan omg 2 vilket gör att hon ofta blir hungrig tidigare än schemat. Så här ser schemat ut idag (hon är 4 månader):

7:00 - Godmorgon och amning x 2 (får sova 5 min mellan omg 1 och 2 men tar sällan omg 2 i alla fall...)
9:00-9:45 Sova
10:30 - Amning x 2 + smakportion grönsakspuré
12:00-14:00 Sova
14:00 - Amning x 2
16:00-16:45 Sova
17:00 - Amning x 2 + grötsmakportion
ca 18:40 - Kvällsslurk ersättning
19:00 - Godnatt!

Finns det något man kan ändra på i schemat för att få till maten bättre?
Lunchpasset ligger där det gör för att storasyster sover då. Som det är nu sover Emma exakt 1 timme, vaknar och är omöjlig att få att somna om. Tips för att få till ett 2-timmars sömnpass?

Tack! :)
Mamma till
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej igen,

Ikväll kör vi igång och kurar Emma. Vore tacksam för svar på förra inlägget - behöver lite pepp inför natten och helgen :?

/Maria
Mamma till
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Maria! :D

1 Bekräftelsen är extremt viktig under kuren, eftersom barnet då ska lära sig ramsan och förknippa den med sömn. 8) Men så ser det ju inte ut hemma hos er, där ramsan redan är insmugen och klar att använda! :D Så bekräfta du, men om hon bara är arg kan du gott göra som Anna skriver och låta henne få reagera ifred de gångerna.

2 En pangramsa så fort hon vaknar och sedan inget mer, brukar vara en bra morgonstrategi för SM:ade barn. Återigen: med ett sömnhavererat kurbarn måste man kanske verktyga mer i början. Men det är inte där ni är :wink: - ni ska bara göra ett par förändringar och spika en rutin som i stort redan sitter bra.

3 Om hon inte tar omg 2 av amningen vid frukosten är det kanske läge för en second breakfast? :lol: Amma så mycket som går först (hon kanske får bättre morgonaptit nu när nattmålet ryker? :wink:), och sedan kan hon vara med när ni andra äter frukost och få äta lite banan eller gröt och provsmaka lite allmänt. Jag skulle också byta plats på mat & amning de mål som hon får både och, så att hon är mer intresserad av maten (du kan tjuvstarta måltiden med en marginalkvart så att hon inte är panikhungrig när du ska fram med smakportionerna). Och så ta amningen i slutet på timmen så att hon hinner känna att hon allt är lite sugen i alla fall.... :wink:

Lycka till i natt nu! :D Och kom ihåg att TRO på ramsan och inte springa in och avväpna den, utan den ska få sista ordet. :thumbsup: Allt i Attityden av Självklarhet. Det är ju SKÖÖÖÖÖNT att sova! :sleep:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Maria S

Inlägg av Maria S »

Tusen tack för fina svar. :)
Nu känner jag mig ännu tryggare i upplägget.

Lilltjejen somnade på en halvtimme efter lite för mycket buffande och störande från min sida, tror jag. Insåg sen att ramsan tar riktigt bra och hon fick fin bekräftelse innan sömnen. Nu känner jag mig mer säker på hur vi tar oss framåt och vidare inatt och framöver.

Toppen också med tips om maten. Ska testa under morgondagen! :D
Mamma till
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:D Hur gick natten? Lycka till med matandet idag!
Maria S

Inlägg av Maria S »

Den gick fint! Hon fattade ju galoppen med ramsan ganska direkt och den har funkat hela natten vid frågor = inget buffande eller solfjädring efter läggningen. Känns toppen! :D

Imorse var jag däremot helt groggy av trötthet vid 9-luren som slutade i katastrof (glömde av skrattet-till-godnattet...). Hon fick 20 min i vagnen istället (skulle egentligen haft 45 min i sängen) - men nu tar vi nya tag :)
Hon åt massor med puré nu 10:30 och snart är det dags för omgång 2...
Mamma till
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:thumbsup:
Maria S

Inlägg av Maria S »

Två små frågor på vägen bara:

1. Nu får hon klara sig själv en hel del, dvs. vi ger ingen bekräftelseramsa när hon reagerar efter ramsning ut eller efter en ev. extra ramsa efter "utramsningen". Både på morgonluren idag och nu på lunchluren har hon gnölat och gråtit 5-8 min efter läggning och ramsning ut. Hon har fått klara sig själv och somnar som sagt efter max 10 min. Är det rätt tänkt?

2. Natten gick mycket bättre än igår och hon fick klara sig utan ramsning även här några gånger. Under vargtimmen (kl.4-6) däremot ramsade jag så snart jag hörde att hon vaknat till och frågat, men avslutade inte med bekräftelseramsa. Är det rätt?

Tack så länge :D
Mamma till
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Underbart jobbat! :D

Och helt enligt boken :thumbsup:.

Bekräftelseramsan bakar man in i själva ramsandet så du börjar tydligt och klart första två och dom sista två rundar man av med.

Du jobbar jättefint! :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Maria S

Inlägg av Maria S »

Vad bra, då gör vi rätt! Hon får bekräftelsen på slutet av ramsa x 4 istället varje gång. Nu hoppas vi att natt 3 blir lika bra! :)
Mamma till
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej,

Det mesta flyter på bra nu :)

Har bara en fråga ang. 12-14-luren där hon nu ALLTID vaknar efter ca 45 min och är ledsen (och har gjort så sista 10 dagarna). Idag fick jag ramsa 2 ggr och hon somnade om på 20 min, igår ramsade jag 1 gång och hon somnade om på 15 min. Några tips på hur vi ska göra för att hon ska sova gott hela passet (i säng på mage med larm)?
Mamma till
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"