Snart dags att kura, men har flera frågetecken kvar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
LPK

Inlägg av LPK »

Försöker odla så mkt lugn och säkerhet som bara går inför imorgon!

Några frågor till som dykt upp och som jag inte hittat svar på.

1. Ska man även buffa i samband med dagslurarrna den FÖRSTA dagen eller bara ramsa?
2. Har jag förstått rätt att man den första natten enbart ska buffa tills barnet lugnar sig? Läste någonstans om solfjäderna som "krisverktyg", men gäller det då först från natt 2 eller 3?

Hoppas någon vill svara :)
Mamma till Klara född 100327 (kur startad 21 okt 2010) och Julia född 070923 (kur startad 5 jan 2011)
_lill

Inlägg av _lill »

Ett snabbt svar---

1. Ja!
2. Jag har inte direkt använt solfjädern men som jag har gjort har jag buffat lugn, kort solfjäder och ramsa ut. Regelrätt solfjäder har jag använt någon gång när barnet är kurat. Kanske någon annan använder solfjädern annorlunda?
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
LPK

Andra natten avklarad men behöver stöd!!

Inlägg av LPK »

Hej!
Vi har kurat i 2 nätter nu och det har gått över förväntan!!! Läggningen båda kvällarna har gått hur smidigt som helst, på mage och utan napp. Och jag som var så nojig och osäker över magläget :) Glad att jag följde era råd att bestämma mig och testa det, eftersom Klara verkar gilla det :D

I natt vaknade hon till vid två tillfällen innan midnatt men somnade snabbt om efter en omgång påminnelseramsa och bekräftelse.

Men så kommer vi till problemtimmarna på natten som brukar inträffa ngn gång mellan 1 och 3.30 (även innan kuren då hon brukade få mat och sen var ganska pigg och glad var och varannan natt och tog lång tid på sig att somna om).

1. Är lite osäker på hur jag ska hantera den "vakna" tiden och om jag gör rätt, så här kommer en kort sammanfattning, så hoppas jag att någon kan ge feed-back

01.34 - gnyr/snyftar till, låter lite. Tystnad. Får bekräftelse x3. Protesterar/muttrar lite.

01.46 - Tystnar. Bekräftelse x3. Börjar låta igen. Varvar sen tystnad med mutter/prat, men låter mest nöjd och glad (och vaken..)

02.14 - Börjar låta upprörd och skrikig. Påminnelse x8 högt och bestämt för att överrösta. Tyst en stund. Gnäll igen, men bättre ton. Tyst och gnäll om vartannat.

02.18 Tyst. Bekräftelse x3. Tyst. Mutter igen. Tyst. Bekräftelse x2 (för att jag vill att bekräftelsen ska sätta sig). Svarar med protester och gnäll - borde kanske inte ha bekräftat?

02.30 Tystnar. Bekräftelse x3. Tyst.

2. Nästa problem dök upp när hon vaknar 05.44 med gnäll och gråt. Hoppas på feed-back även i denna situation

05.44 - Fick påminnelse x6. Fortsätter gnälla, övergår till prat.

06.00 - Bajsar, suck.. Gnäller. Går in och byter under tystnad, glad att se mig, men blir ledsen när hon inte får respons. Vänder henne rätt, lägger till rätta, buffar lite kort, solfjädrar, ramsar mig ut. Svarar med gnäll och gråt.

06.13 - Påminnelse x6. Tyst en kort stund, går igång igen. Låter trött så jag tror hon ska somna. Men icke.

06.23 - Påminnelse högt och bestämt x8. Gnäll och gråt igen.

06.29 - lägger tillrätta igen, buffar kort, solfjäder, ramsar mig ut. Går igång igen och skriker argt. Hungrig?? Tystnad varvas med arga skrik.

06.36 Påminnelse x 8. Jättearg tillbaka och skriker.

06.45 Påminnelse x6. Argt vrål tillbaka.

06.56 Påminnelse högt och tydligt. För sent att somna om, men vill att hon ska lugna sig. Går in och gör glad morgon när hon är tyst en stund.

Detta blev långt, men svårt att beskriva och få feed-back utan att vara utförlig.

Skulle bli supertacksam för råd och stöd under dagen, innan natt 3 då pappa tar över. Osäker på om jag påminner för lite/för mycket och hur situationerna ovan ska hanteras.
Mamma till Klara född 100327 (kur startad 21 okt 2010) och Julia född 070923 (kur startad 5 jan 2011)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Kära LPK,

Skickar värme och omtanke. :heart: Det är fortf alldeles i början av kuren. Försök att lyssna till barnet så du upprättar den kommunikation du behöver- då hör du precis vad som blir rätt i varje situation. Mumel behöver inte besvaras, betänk att de små talar även i sömnen och behöver inte väckas av en ramsa :lol: :wink: .

Så här i början början måste man ibland se till att de små verkligen får svar i handling. De första gg när det var nödvändig att byta på min son så buffade eller solfjädrade jag honom nästan till sömns och sedan ramsa jag ut. Då ska volymen vara precis så ramsan går in bakvägen men inte så att liten vaknar ur sin insomning för då är det klart man blir arg.

Och sedan framförallt läs SHN-boken eller gör ngt annat som kan stärka dina nerver :wink: så du får den Självklara attityden. Då kan man ju få dem att sova varsom och hursom...Det är sant faktiskt. jag har provat :lol:

Värme och lycka till! :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
LPK

Inlägg av LPK »

Tack för sunda ord Luvisen!
Har lyssnat på dig. Det går för övrigt jättebra tycker jag, både på nätterna och dagarna. Hon vaknar lite för tidigt vid 6 tyvärr, men det kanske ger sig.

Har en liten fundering. I samband med läggning är hon glad och pigg och röjer runt en del i sängen. Idag gjorde hon det i ca 15 min efter läggning (dock inget gnäll alls) och jag märkte nästan att hon låg fel i sängen, så jag gick in och la tillrätta igen (hon hade hamnat på tvären) och då blev hon helt lugn och somnade direkt.

Igår var det samma sak och då hade hon vänt sig till rygg och verkade inte vilja komma till ro och somna så. Så fort vi vände på henne så kom hon till ro och somnade.

Är det rätt att gå in och lägga till rätta i dessa lägen (vi är bara inne på natt fem än så länge) eller ska man bara låta henne vara så länge hon inte visar sitt missnöje?

Hälsningar Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

du märker direkt om hon börjar "kräva" att få bli vänd. Kräva är egentligen starkt eftersom hon är så liten än. Men du förstår säkert vad jag menar. :D

Ni kan ju öva vändningar på golvet dagtid så att de sitter som en smäck, då kan du ju känna dig helt lugn med att hon kan vända sig till mage själv när hon vill det så att säga.

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:heart: /Luvisen
SM rookie
LPK

Inlägg av LPK »

Hej igen,
Jag kanske är lite trög (eller trött..) men fortfarande lite osäker på hur jag ska göra i dessa lägen. Ikväll (natt 7) la vi henne och sen bökade hon runt i ca 20 min i sängen, men inte missnöjd alls. Bara lite prat och grymtanden och sen efter 20 mi tyst. Borde jag förresten bekräfta fortfarande efter att hon tystnar helt?? Nu körde jag bara ramsan x4 när jag gick ut efter läggning.

Gick in och kollade henne 10 min efter att hon hade somnat och då hade hon vänt på sig 180 grader i sängen och låg på rygg men ansiktet tryckt mot ena sidan. Eftersom jag vet att hon sover sämre så, vände jag henne till magläge. Är det fel att göra det?

Tacksam för klargörande :)

Hälsn Anna
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej igen!
Borde jag förresten bekräfta fortfarande efter att hon tystnar helt?? Nu körde jag bara ramsan x4 när jag gick ut efter läggning.
Det räcker bra.
Eftersom jag vet att hon sover sämre så, vände jag henne till magläge. Är det fel att göra det?
Well, du kan ju faktiskt inte veta det. :wink: Hon liksom du måste bli bekväm med att hon sover precis som hon själv fixar. Och det är ju upp till de små liven att få sköta det själva. Sen skulle jag inte säga att det är FEL. Hon verkar ju inte bry sig för tillfället så då är ingen skada skedd. Jag skulle dock satsa hårt på övningarna som Anna09 tipsa om. Då kan ju tösen verkligen bestämma själv- precis som du själv väljer hur du sover :D

Värme/Luvisen
SM rookie
LPK

Inlägg av LPK »

Tack för snabbt svar Luvisen. Du har helt rätt.
Då ska jag låta henne vara framöver tror jag och köra träning med henne.

Skönt att få vädra sina funderingar :)

Trevlig kväll!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Skönt att få vädra sina funderingar
Ja, visst är det! :P

God forts med ditt vackra arbete. :thumbsup: :heart: /Luvisen
SM rookie
LPK

Inlägg av LPK »

Då har jag lite nya frågor... :-)

Nätterna funkar rätt bra nu, men läggningarna tar överlag längre tid än de gjorde innan kuren.

Framför allt i samband med lunchluren som hon sover inne i sin säng blir hon väldigt ledsen och gråter/skriker så fort jag ramsat klart och gått ut. Jag är noga med att hon ska vara glad innan och när jag lägger ner henne. Vet inte om jag bara ska låta henne vara eller ramsa oftare eller vad jag ska göra?? Men samtidigt somnar hon ändå rätt snabbt, oftast ca 10 min.

I samband med nattläggningen är hon oftast glad och pratar och röjer runt i sängen rätt länge, men ibland är hon även då ledsen när man ramsat klart eller blir ledsen efter ett tag. Det tar oftast 20-25 innan hon somnar på kvällen, så vi är väldigt långt ifrån några 2-minuters läggningar..

Vi går nästan aldrig in igen (har solfjädrat henne ngn enstaka gång), men ibland när hon blir så ledsen blir det att vi ramsar relativt ofta. Det är sällan det räcker med ramsan i samband med att man går ut, utan oftast får man ramsa ytterligare gång/gånger.

När jag går igenom alla våra anteckningar sen starten av kuren har hon successivt blivit svårare att lägga, i början gick det enklare.

Vore supertacksam för tips och tankar kring detta. Känns så klart tråkigt att hon blir ledsen vid nästan varje läggning.

Borde jag förresten starta en ny tråd? Rubriken känns ju rätt missvisande nu (även för andra som vill in och läsa tänker jag)

Hälsningar Anna
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ingen ny tråd behövs. Stanna du här. :wink:

Jag måste bara ställa en motfråga. När ni lagt den lilla kör ni husljud då? Jag menar rejält. Min son behövde dammsugare, diskmaskin, tvättmaskin och tv....rubbet! :lol: Alla dessa maskiner fick han vara med att slå på så han visste vart ljuden kom ifrån innan han la sig. Då var han stolt som en tupp också. :lol:

Värme :heart: /Luvisen
SM rookie
LPK

Inlägg av LPK »

Hej hej!
Nej det har vi inte haft. Brukar ha lite musik, men inte så rejält som du skriver. Får testa det. Röster är väl inte så bra för då är kanske risken att de tror att rösten pratar med dem?

Ska man ha alla dessa ljud även vid kvällsläggningen?

Tack för svar :)

Hälsn Lenka
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Musiken ska vara instrumental- helt riktigt. Mozart är populär vad jag förstår. Vi försökte men det funkade inte så vi hittade en annan skiva i vår samling som har en monoton puls- det funkade mkt bra. Skriker barnet får man ju höja tills man överröstar och sedan sänka efterhand när barnet går ned i intensitet. Sedan låter man musiken vara på som bakgrund. Härligt gung liksom. :wink:

Det var när kvällsläggningen blev riktigt jobbig som jag körde hela baletten med husljud :P . När han somnat så stängde jag av dammsugaren så jag själv slapp lyssna på "oljudet" :lol: . En del har kört hårtork också läste jag.

Lycka till! :D/Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"