Snart dags att kura, men har flera frågetecken kvar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
LPK

Snart dags att kura, men har flera frågetecken kvar

Inlägg av LPK »

Hej!
Håller på och läser/tänker/laddar för fullt inför kurandet av vår Klara, snart 7 månader. Tanken är att vi ska börja på torsdag nästa vecka. Vi är superpeppade för att göra detta och att lyckas, för vi kan inte fortsätta sova så här dåligt längre. Klara somnar väldigt snabbt själv men vaknar alltför ofta under natten, oftast på grund av napptapp tror vi. Men ibland hjälper inte ens nappen utan det enda som lugnar henne är att amma (hon äter fortfarande 1 gång per natt oftast tyvärr). Har en del frågetecken kvar som jag skulle behöva hjälp att reda ut. Skulle gärna även vilja få synpunkter på det tänkta schemat.

Jag börjar med frågorna:
1. Ska man vagna eller buffa? Känner att jag vill göra det som är effektivast helt enkelt. Klara är som sagt 7 månader, är hon för stor för att vagnas? I nuläget somnar hon väldigt problemfritt och snabbt själv i sin spjälsäng, dock med napp. Till saken hör att vi har en dotter på 3 år och för att undvika att störa henne de första nätterna tänkte vi flytta Klara och mig till en annan lägenhet. Om vi väljer att buffa, bör vi ställa dit en spjälsäng eller går det att buffa henne i en vanlig säng?

2. Magläge eller sidläge eller ryggläge? Hon somnar oftast på sidan och sover sen så eller på rygg. Känns konstigt att introducera magläge så här sent, eller hur ska man resonera?

3. Efter de första 3-4 nätterna tänkte Klara och jag flytta hem igen. Planen är att hon sedan ska sova i samma rum som storasyster. Ska vi flytta in henne där direkt då eller ska vi ha henne i vårt rum under en tid först? Vill helst att storasyster ska störas så lite som möjligt eftersom hon just nu sover lite oroligt och drömmer mycket och pratar i sömnen.

4. I boken står om att man kan använda solfjädern som "krisverktyg", när under kurtiden avser det? Jag antar att det inte är under de första 1-2 nätterna, eftersom man då buffar eller vagnar och bara använder solfjädern som markering efter både tillrättaläggande och buffning?

Schemat som vi tänkt oss är som följer:
19.15-07.00 sova natt
07.00 välling/amma
09.00-9.45 sova
10.30 äta lunch
12.00-13.30 sova
14.00 mellanmål fruktpuré
16.00-16.45 sova
17.00 äta frukt/gröt + amma
18.30 välling
19.15 sova

Tack på förhand!

Klara född 100327, planerad kurstart 21 okt 2010.
_lill

Inlägg av _lill »

Hej och välkommen!

Grattis till beslutet att börja kura :D
Ang dina frågor:

1. Jag skulle absolut kurat en så stor bebis i spjälsäng. Vagnen är för trång och att sova i vanlig säng känns farligt med tanke på fallolyckor. Kanske kan ni skaffa en resesäng? Den har man mycket nytta av framöver ändå.

2. Jag skulle introducerat magläget (med larm!). Kan ju vara så att hon inte fått korn på det än och i vilket fall kommer hon vända sig själv till den sovposition hon föredrar.

3. Svårt att säga på förhand. Sover hon hela nätter fort kan ni säkert flytta ihop dem, men det är en avvägningsfråga ni får göra när ni är en bit in i kuren. Att flytta in henne i ert sovrum skulle inte jag säga är ett alternativ, då ni förmodligen kommer störa varandra. Finns det ett tredje alternativ? Någon liten vrå som kan vara hennes egen? Här sover föräldrarna för tillfället i vardagsrummet i väntan på att lillebror ska anses redo att flytta in till storasyster :shock: Inte helt idealiskt, men vi sover :)

4. Ang solfjädern kanske någon annan kan fylla på... jag själv använder endast solfjädern vid extrem kris, och knappt ens då, utan buffar istället. Tror det är lite olika hur man använder den.

Ang schemat skulle jag gjort natt 19 istället och kortat em-luren till 20 min. Det brukar vara betydligt lättare att få 12 h natt än att få till en 45-minutare på eftermiddagen för en sjumånaders, men det är min erfarenhet!

Lycka till :)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
LPK

Inlägg av LPK »

Hej igen,
Och tack för snabbt svar. Då kör vi med säng. En stor fråga löst i alla fall :D

Men jag känner mig fortfarande väldigt osäker på magläget. Känns som att Klara är för stor och stark att helt plötsligt köra magläge på, jag kommer att få använda ganska mycket kraft för att hålla ner henne. Om jag inte lyckas känna mig säker på att det är rätt väg att gå, vad är då det bästa alternativet? För jag måste ju kunna förmedla säkerhet och trygghet till henne i första hand förstår jag. Hur ska jag resonera? Känns som en nyckelfråga...

Ang schemat - hon sover oftast 45 min på eftermiddagen i nuläget, tycker du trots allt att det är bättre att korta till 20 min? Tror kanske att jag kan få svårt att få henne att orka vara vaken fram till kl 19.

Ytterligare en mindre schemafråga - spelar det ngn roll när jag lägger lunchmålet? Dvs om jag gör det kl 10.30 eller kl 14? Funderar på om det egentligen är bättre 14 när hon är hungrigare. Och då är det kanske bättre att amma 10.30 eftersom hon brukar vara rätt mätt länge efter frukostvällingen.

Hälsningar från oss, tack för att ni hjälper till!!
_lill

Inlägg av _lill »

Kikar in igen....

du kan ju alltid lägga henne på sidan och buffa nedifrån, kanske passar det er bättre? Du har absolut rätt i att du måste känna dig trygg med ert beslut! Det viktiga är att förmedla säkerhet, om det sen görs på mage, sidan eller på ståendes på huvud :roll: spelar ingen roll...

Om hon redan sover 45 min på eftermiddagen tycker jag ni ska behålla det så. Jag funderade utifrån mina egna barn som har och har haft svårt att sova en längre stund vid den tiden, men det är ju så olika! Förmodligen kommer hon själv signalera när det är dags att dra ner på sömntiden. Men försök i övrigt att inte tänka för mycket på hur hon sover nu, när hon sover bättre på natten komemr hon ju inte vara lika trött dagtid, eller hur :)

Du kan ju lägga lunchen när du vill, men eftersom hon har en storasyster skulle jag personligen valt att synka deras lunchtider. Min egen son som är en vecka yngre än Klara äter såhär:

7. ersättning
8.30 välling
11.30 lunch
14.30 mellis/välling
17.30 middag
18.30 välling

kanske kan en extrapåfyllning på förmiddagen göra att hon står sig till när du äter lunch med stora tjejen, gissnigsvis runt 11-12? Ett förslag bara :D
_lill

Inlägg av _lill »

En vecka äldre skulle det stå, intför att det spelar någon roll... :)
LPK

Inlägg av LPK »

Tack för bra synpunkter vad gäller schemat och tidläggning!

Känner dock fortfarande osäkerhet vad gäller magläge vs sidläge. Hur lägger man tillrätta vid sidläge? Ska man hålla fast då så att hon ligger kvar på sidan hela tiden man buffar eller låta henne rulla över på rygg om hon vill? Är det någon annan som har erfarenhet av att buffa på sidan?

Vet heller inte riktigt hur vi bäst ska lösa sovrumsproblematiken. Finns ingen bra vrå att lägga Klara i tillfälligt, går inte att mörklägga tillräckligt bra. Sova i vardagsrummet för oss föräldrar skulle ju kunna funka under en kortare tid. Funderar på hur snabbt man sannolikt kan räkna med att kunna lägga barnen i samma rum. Om jag förstår dig rätt kurade ni er kille Nils i juli men sover fortfarande i vardagsrummet? Låter som lååång tid :)

Ja, inte helt enkelt att planera allt detta, men det måste bara gå på något sätt!!

Ska läsa boken en gång till i helgen och kommer säkert att ha ännu fler frågor sen :)
_lill

Inlägg av _lill »

Hej igen, sticker in ett litet snabbt svar innan jag tar helg...

hm jo jag kurade Nils i juli :roll: han var SM-barn innan dess men det har tagit lååång tid att få honom att inse att det är morgon först 6.30/7 och att sluta vakna i vargtimmen,sen vändninscirkus, förkylningar osv.... :shock: . tanken är att han ska flytta in till storasyster, men eftersom hon vaknar tidigast kl 7, gärna senare än så och Nils som sagt vaknar tidigt har vi inte velat störa henne. ett tag flyttade vi in till honom i vårt sovrum men det funkade inte så nu har vi sängarna i vardagsrummet, är rätt mysigt faktiskt :) men det är ju inte alls säkert att det blir likadant för er!!!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Jag kurade på sidan och hon vände på sig till rygg ibland, då fick hon ligga så. Jag vagnade dock mest så har inte buffat så, men solfjädrat och det gick bra. När hon kunde vända sig valde hon magläget och sov bättre så, jag ångrar lite att vi inte hade larm från början och att hon fick sova på mage direkt.

Vi hade henne i samma rum när vi kurade, vi mörklade och sen fick vi smyga in och lägga oss. Vi hade i och för sig en takvagga med skynke för så det var lätt för vår del. Men om ni har säng eller vagn så går det ju att täcka för ena sidan så ni inte syns och ha i samma rum ändå.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
LPK

Inlägg av LPK »

Hej igen,
Svårt att bestämma mig ang läget, men det lutar nog åt att jag känner mig tryggast att buffa i sidläge. Men då kommer några nya frågor :)

-Hur gör man tillrättaläggandet på sida?
-Hur buffar man på sidan? Trycker man till var 4:e buffning då också med andra handen? Har testat lite och det är ju inte så att lilla Klara ligger stilla snällt på sidan, utan hon börjar vrida sig och vänder sig ibland till ryggläge. Vad gör man då? Om man ska buffa på rygg måste man ju ändra grepp och antagligen hålla upp ena benet för att komma åt. Ska man hålla fast henne på något sätt i sidläget?
-Ska man avsluta med solfjädern även när man buffar på sidan?

Trevlig kväll!
LPK

Kura på sidan - hoppas på råd och peppning

Inlägg av LPK »

Hej!
Har legat i natt och funderat på vilket läge jag ska välja att kura Klara i. Skulle bli så glad om jag kunde få svar på mina frågor i förra inlägget.

Lutar fortfarande åt att jag vill kura i sid- eller ryggläge eftersom hon sover så oftast (provade att lägga henne på mage inför ett sovpass men hon verkade inte gilla läget alls...). Men är då sidläge eller ryggläge enklast/bäst? Får som ni märker av mina frågor nedan inte helt ihop det hur man lägger tillrätta och buffar i sid- och ryggläge.

Känner att jag behöver fatta ett beslut så snart som möjligt så att jag kan börja samla allt lugn och säkerhet jag kan uppbåda inför torsdag. Lite nervöst.. Nappen ska ju dessutom bort och den gillar hon skarpt :)

Så skulle bli så glad om jag fick lite tydliga instruktioner på hur jag ska gå tillväga. Läste i ngn äldre tråd att det ska finnas instruktionsvideos för sidläge, men det har jag inte hittat.

Ursäkta ett lite snurrigt inlägg och tack på förhand!
Mamma till Klara född 100327 (kur startad 21 okt 2010) och Julia född 070923 (kur startad 5 jan 2011)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

jag har inte läst hela din tråd :oops: , men vill ändå svara på de frågor du har. Gällande sidläge skulle jag själv tycka det vore lite "vobbligt", dvs just som du skriver är det ju ingen trasdocka man skall buffa utan en unge av liv och frågor. :shock: :D

Mitt bästa tips är att du övar på något, någon - jag övade på en stor teddybjörn, la sonika dito tillrätta och buffade. Magläget är ju helt klart att föredra, dock med larm till alla sovlägen :!:

Men om lilla juvelen önskar krångla sig ur så gäller tillrättaläggande igen, i samma lugna bestämda ton och sedan buffar du igen. Se gärna filmklipp under fliken Sova Hela Natten, alltså inte här inne på forumet. Och sedan finns dem i menyn till höger. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
LPK

Inlägg av LPK »

Hej Anna och tack för återkoppling!
Teddybjörnen ligger ju stilla så det är svårt att känna av hur det blir på ett barn.. Men öva måste man ju!

Tror du att rygg är enklare än sida? Känns mindre vobbligt i alla fall. Lägger man tillrätta på samma sätt som vid magläge då? De instruktionsvideos som finns visar ju tyvärr bara magläge.

Bör man ha larm även vid ryggsovande menar du? Hur länge behöver man det?

Hälsn Anna
Mamma till Klara född 100327 (kur startad 21 okt 2010) och Julia född 070923 (kur startad 5 jan 2011)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

man kan absolut kura på rygg, vet flera som gjort det med gott resultat. Då lägger man armar och ben tillsätta, du kan ju också lägga händerna mjukt nån sekund på axlarna också för att markera liksom. Sedan har de jag känner buffat med benen höjda, de har lyft dem och lagt över sin egen underarm. Hur "trycket" blir var fjärde buff får du nästan öva på nån annan vuxen. Och de får gärna krångla lite... som Teddy så snällt inte gör. :wink:

Gällande larmet så är det ju inget måste, men jag tycker du skall läsa AWs krönika om PSD från förra året. Jag vill absolut inte skrämma upp dig alls. Det som jag tänkte på förutom sömnens bättre kvalitet när vi valde magläge var att det kan hända så mycket när de ligger på rygg, kräks kan stoppa upp i halsen. Och kräks gör ju småttingar ganska ofta om man säger, saliv kan sätta stopp om man har rikligt med sådant etc etc, och de har ju inte riktigt förmågan att vrida på huvudet för att det skall rinna ut alltid. Så de behöver inte bara råka illa ut i sömnen på grund av att de glömmer andas. Sedan märkte vi vilken skillnad det blev på sömnkvaliteten när hon sov på mage - den helt annan sak.

Vi tyckte det kändes jätteskönt med larm, för man märker inte ifall de slutar andas trots att man sover jämte, i samma rum etc etc. Vi hade vårt larm tills hon var 12 månader, AW säger runt 11. Rekordet för PSD är 20 månader, så visst kan man ha det hur länge man vill... De finns ju att hyra och att köpa. Vi kände att det var en billig livförsäkring, då hade vi gjort allt. Alternativet vill man ju inten ens tänka på liksom. :roll: :cry:

När vi sålde vårt frågade vi både släkt och vänner osm precis fått små, men de häpnade över vår noja... det gjorde jag också då vi fick Ester, innan jag var påläst om PSD och de rapporter man grundar rygglägesrekommendationerna på.

Var och en gör som den känner, men vi rekommenderar larm helt klart.

:)
//Anna
LPK

Inlägg av LPK »

Hej Anna,
Tack för bra respons. Har i alla fall köpt ett larm nu, dumt att vi inte gjort det tidigare bara...

Ska testa lägga henne på mage i samband med dagslurarna så får vi se om det funkar. Har testat någon gång men eftersom hon är så van att kravla runt på mage nu när hon är vaken, verkar hon tro att hon ska leka och inte sova.. Hm, inte så bra kanske.

Snart måste beslutet fattas i alla fall. På torsdag är det dags :)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej igen,

jag hade inte "testat" magläge förrän jag bestämt mig. Om du testar nu och hon så att säga inte köper det direkt... protesterar och ställer frågor kanske du blir tveksam i onödan inför torsdagen om man säger.

Bestäm dig bara - de sover ju så mycket bättre på mage. Eftersom magläget är det naturliga för att ta sig fram och upp, dvs kravla och sträva uppåt stimuleras det även under sömnen enligt AW, om de sover på mage.

Fundera och INFÖR på torsdag, då har du även kunnat ladda den så viktiga säkerheten i det du skall göra. DET är det absolut viktigaste att odla. LUGNET och SÄKERHETEN i det du gör.

Det kommer gå galant! :thumbsup:
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"