Hej, tänkte försöka räta ut dina frågetecken.
marialoranga skrev:1. Pangramsa...är det ramsa x 1 eller är det ramsa x 4-8??
Ramsa alltid minst x4 där sista raden är bekräftelsen, hur du serverar ramsan beror på vilken innebörd du ger den. En pangramsa säger du med riktigt mycket magstöd, det du vill förmedla ska vara något i stil med: nu räcker det med trams, sov!
marialoranga skrev:2. när jag lägger honom så ramsar jag på väg ut, ska jag ramsa x4 eller räcker det med x1 som jag gör nu?
Alltid ramsa x4 och sista raden är återigen bekräftelsen med lite lägre tonart och utdragna ord. Då sjunker ramsan in och småttingen hinner lägga sig och slappna av.
marialoranga skrev:3. nu ska jag ju slå ihop bekräftelse med påminnelse vilket jag är med på då sussanne förklarade så bra:) Men ska man inte ha "sista ordet" längre då? alltså får han skrika efter att jag ramsat?
Det är med ramsan du kommunicerar med barnet, ramsa ut och dra sista raden som en bekräftelse. Blir det någon reaktion så beror det på den vad nästa steg ska bli. Är det bara lite mummel och muttrande så låter du det vara. Är liten ledsen kör du en nu ramsa x4, är man arg så avvakta innan du eventuellt ramsar en omgång till.
Kram Susan