Hej Marialoranga!
vill komma med lite uppmuntran! Förstår att ni har det kämpigt nu och ni känner er ledsna
MEN... misströsta icke - det kommer att lösa sig - det vågar jag lova
Min första dotter fick kolik och var under ett par veckor otröstlig. Allt kändes svårt. MEN till min stora lycka fick jag tag på BB. Läste, läste, läste och läste lite till. OCH efter en hel del arbete så vände det och vi "såg ljuset i tunneln"......igen.
Mina bästa stalltips:
1. LÄS! i BB om kolik. Jag tror att du kan ha god nytta av det. Läs igen och igen, det tar ju ett tag innan 25-öringen ramlar ner.... på de flesta av oss i alla fall
2. LE! och framkalla känslan av lycka och värme i hela kroppen (ja, jag vet att det är svårt men det underlättar eftersom de små känner din pos.känsla). Innan du tar upp honom le och ta fram den bästa känsla du kan. Sök ögonkontakt, le och prata glatt med honom.
3. GÅ! och ge honom mat samtidigt. Jag kallar det "gå-amma". Du ammar ju inte men du förstår vad jag menar

. Gå som om du var på väg någonstans, som om du hade ett spec. mål i sikte (även om det kanske bara är ut till toan). Liten känner när du är säker och då blir han ltrygg och därmed lugnare. Kom ihåg ögonkontakt, värmen, glädjen och det sötaste leendet.
Han måste lugnas innan han kan äta. När han lugnat sig så ger du honom mat. Tänk "han kommer att äta, jo, han kommer att äta". Tystna då och fortsätt gå.
4. TA FRAM TEATERAPAN! Jo, det är sant! Även om du inte känner dig säker, glad och trygg så måste du spela att du är just säker, glad och trygg. Du måste tränga undan all oro, trötthet och ledsamhet. Så spela teater... såsmåningom så behöver du inte spela....
Tänker på er!
Snart är det här bakom er
/mammaHanna
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.