vet inte vad jag ska ta mig till...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
marialoranga

vet inte vad jag ska ta mig till...

Inlägg av marialoranga »

har en underbar liten pojk som snart blir en månad. Vi hade smekmånad i en vecka ungefär efter det har han knappt sovit nått. DEt längsta han sover är väl en timma i sträck på nätterna. Nu är han förkyld och ögat rinner men ingen feber. Dock tror jag han tycker det är jobbigare att äta.
Jag försöker truga i honom så mycket som möjligt men det är svårt, ibland, oftast på natten när han är trött äter han som bäst...men han får aldrig i sig en hel flaska åt gången., ibland äter han två klunkar och skriker rätt ut, ibland "leker" han bara med flaskan... vet inte vad jag ska göra för att få honom att äta??
Nu har jag tagit in vagnen och när han bara leker med flaskan så lägger jag honom i vagnen och försöker söva honom..först sov han tio min sen vakna han och då försökte vi söva om honom (vet inte hur länge jag ska försöka?) läste nånstans att han borde somna direkt om han är helt mätt, vilket han inte gjorde, men lekte bara med flaskan när jag gav honom.

Vi är helt slut här och jag är ledsen varje dag hela tiden, inget känns roligt när man inte får sova. snällla hjälp mig!! :(
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, välkommen till Forumet och grattis till nykomlingen.

Låter som ni har det lite jobbigt just nu och så kan ju världen vara innan man får grepp om det hela när man är en liten nykomling.

Först några frågor så kommer vi alla ha lite lättare att vägleda dig och liten.
Är det flaskmatning som gäller?
Har lillen ett larm?
Sovs det på mage?
Hur ofta matar du som det ser ut nu och hur sovs det på ett ungefär?
Har du läst om Standardmodellen? Om inte så hittar du den på den bifogade länken.

Standardmodellen. Ett kompendium, 0-2 månader”
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Det hela kommer lösa sig, det kan jag lova så ge inte upp mitt i all trötthet och matkaos.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

hej och tack :D

ja det är flaskmatning som gälller, vi gör fem flaskor med 135 ml i varje och dom får han i sig på ett dygn ungefär. han har alltid lättare att äta på natten när han halvsover så jag tror han äter mest då.
ja han har ett larm och han sover på mage, igår la vi honom i vagnen och lyckades efter mycket om och men söva honom och efter ett tag sov han i två timmar, sen i natt försökte vi få honom att sova mer, men han får inte i sig särskillt mycket mat på 20 min. Innan han sov dom där två timmarna matade jag honom i 40 min och då fick han i sig 85 ml.
Känns som jag matar mest hela tiden eftersom han äter så dåligt å då vågar jag inte söva honom då jag inte vet om han blivit mätt:(
Om jag inte söver honom sover han kanske tio min, ibland på natten har han sovit en timma typ.
Jag har läst standardmodellen många gånger...
Jag tycker han är gnällig många gånger utan att va hungrig...han kan sitta i mitt knä och verka nöjd sen helt plötsligt så börjar han skrika och då försöker jag mata honom men det vill han inte. Då tröstar jag honom för att han ska kunna äta men han vill fortfarande inte ha. Så det känns som vi tröstar honom hela tiden. Han är aldrig nöjd mer än kanske10 min när han är vaken.

är jättetaksam för svar:D
mamma till L född 030112
Nancy

Inlägg av Nancy »

Vad har ni för storlek på flasknappen :?:
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

hej:D

vi har storlek ett på alla falskor utom en och där har vi storlek två..har dock inte märkt nån skillnad.

Kan uppdatera lite med...i morse när vi vaknade och jag insåg att det var dags att gå upp så lyckades jag hålla honom vaken i en timme sen var han jättetrött och jag sövde honom, då sov han i en timme och gick inte att söva om...eller jag gav upp efter ett tag då han lät så ledsen och ajg inte vet om han får i sig tillräckligt...så höll jag honom vaken i två timmar och gav honom att äta den första en och en halv timme. sen sövde jag honom i vagnen och då sov han i en timme innan han vaknade och blev sådär ledsen igen. Så jag tog upp honom och gav honom mat å då blundade han hela tiden så när han släppte flaskan la jag honom igen och nu har han sovit i en halv timme ungefär. vet inte om jag ska försöka få honom att sova i två timmar från att han fick extraslurken. Känns inte som jag får rätsida på det, när jag väl klarar att hålla honom vaken i två timmar så sover han bara en timme fast han verkar trött å så blir det pannkaka av smeten:(
mamma till L född 030112
marialoranga

glömde en sak

Inlägg av marialoranga »

han lyckades faktiskt sova två timmar i går kväll pluss lite till...min fråga är om jag ska ta upp honom efter två timmar eller ska jag låta honom sova tills han vaknar?
mamma till L född 030112
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Marialoranga! :D

Grattis till lillkillen och välkommen hit! :D

Du, jag föreslàr att du gör som Nancy hintar i sitt inlägg - byt till en napp med större hàl! Om du helflaskar och han sover pà mage finns det inget skäl att fega! :wink: Ev vill du gà upp lite i vilken sorts ersättning du ger ocksà - nu har jag inte sà bra koll pà svensk ersättning men visst finns det olika "styrkor" i Sverige ocksà?

I övrigt tror jag att alla de problem du skriver om kan härledas till övertrötthet och överlevnadsàngest. :cry: Har du läst om det i BB? Bestäm dig för att han fàr sova max 2,5h, sedan väcker du - pà det sättet fàr du in 4 matpass + en kvällsslurk per dag. 8) Dessutom visar du att du har koll pà när han behöver äta genom att väcka - det är bra mot överlevnadsàngest! :wink:

En bra tumregel kan ocksà vara att om han vaknar inom en halvtimme efter att du har lagt honom ger du honom mer mat, men om han vaknar senare vagnar du om sà att han fàr sina 2h. :D

:idea: Läs gärna SusanD :heart: och Nancys tràdar om du fàr tid över och behöver lite uppmuntran - bàda ger aha-upplevelser kring det där med att SM som ett stöd och inte som en strävan mot perfektion! :wink:

SusanD: :heart: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20253
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Nancy: :heart: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13784
Det finns fler under favoriter här ovan! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

hej och tack:D

jo jag provade den flaskan med större hål men han blir galen på den med:(
Ska jag ändå köpa flaskor med större hål? jag har nummer 1 på dom nu, ska jag ta nummer två då? eller ännu större om det finns?

Det finns en till sorts ersättning tror jag, men den är från typ ett halv år tror jag..ska jag ta den ändå?

Jag skrev ju att han sov först en timma i vagnen, sen tog jag upp honom så han åt medans han blundade (så då gick det jättebra, han blev inte arg) sen la jag honom direkt igen och då sov han faktiskt två timmar till:D Och då tog jag upp han och han åt utan att bli arg, sen ville han inte ha mer utan spottade ut flaskan. Efter det har det varit kaos varje gång han ska äta. Han var lugn liten stund när han fick ligga på sängen då jag sorterade tvätt. Efter det har han varit trött och jag måste vagga honom i famnen eller sitta stilla med honom så han halvsover, vilket jag inte heller vill:(
Tycker det är så tråkigt att han aldrig är nöjd:(

tack för all hjälp! har läst i bb många gånger, men ska göra det igen, har läst om överlevnadsångest och försöker trösta och ge flaskan men han blir galen direkt. har försökt läsa alla trådar här med som passar in på mig, men jag vet itne om jag är för trött för att ta in allt. Tänker bara på hur det ska gå när stora pojken börjar skolan nu den 7de och hur vi ska lyckas ta oss dit?!! usch, känns som jag bara klagar. :(
mamma till L född 030112
marialoranga

en sak till...

Inlägg av marialoranga »

räknar jag tiden från jag lagt honom i vagnen och börjat vagna eller från att han somnat?
mamma till L född 030112
marialoranga

uppdatering

Inlägg av marialoranga »

nu när jag la honom fick jag vagna flera gånger, tillslut tog jag upp honom och gav honom mat som han drack glupskt, när han släpte flaskan la jag honom och skakade bara vagnen, och nu sover han!!!
Men vilken tid ska jag räkna från nu?? när jag la honom från början, när han somnade första gången eller när han somnade nu andra gången?

tacksam för svar:D
mamma till L född 030112
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej och varmt välkommen hit! :D :heart:

Du har fortfarande en liten plutt så jag skulle räkna från den tid han faktiskt somnade. :sleep:

Angående flaska och storlek på hålet kan man få prova sig fram med olika sorter. En del gillar anatomisk dinapp bättre. Dr Browns (min favvo) har både anatomisk och vanlig napp att välja på.

Det tar lite tid att få ordning på ätteknik, matmängd och insomning, men snart är ni där. Målet för ögonen och trygg säker hand. :thumbsup:

:heart:
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hej Marialoranga!

vill komma med lite uppmuntran! Förstår att ni har det kämpigt nu och ni känner er ledsna :cry:
MEN... misströsta icke - det kommer att lösa sig - det vågar jag lova :heart:

Min första dotter fick kolik och var under ett par veckor otröstlig. Allt kändes svårt. MEN till min stora lycka fick jag tag på BB. Läste, läste, läste och läste lite till. OCH efter en hel del arbete så vände det och vi "såg ljuset i tunneln"......igen.

Mina bästa stalltips:

1. LÄS! i BB om kolik. Jag tror att du kan ha god nytta av det. Läs igen och igen, det tar ju ett tag innan 25-öringen ramlar ner.... på de flesta av oss i alla fall :lol:

2. LE! och framkalla känslan av lycka och värme i hela kroppen (ja, jag vet att det är svårt men det underlättar eftersom de små känner din pos.känsla). Innan du tar upp honom le och ta fram den bästa känsla du kan. Sök ögonkontakt, le och prata glatt med honom.

3. GÅ! och ge honom mat samtidigt. Jag kallar det "gå-amma". Du ammar ju inte men du förstår vad jag menar :wink: . Gå som om du var på väg någonstans, som om du hade ett spec. mål i sikte (även om det kanske bara är ut till toan). Liten känner när du är säker och då blir han ltrygg och därmed lugnare. Kom ihåg ögonkontakt, värmen, glädjen och det sötaste leendet.
Han måste lugnas innan han kan äta. När han lugnat sig så ger du honom mat. Tänk "han kommer att äta, jo, han kommer att äta". Tystna då och fortsätt gå.

4. TA FRAM TEATERAPAN! Jo, det är sant! Även om du inte känner dig säker, glad och trygg så måste du spela att du är just säker, glad och trygg. Du måste tränga undan all oro, trötthet och ledsamhet. Så spela teater... såsmåningom så behöver du inte spela....

Tänker på er!
Snart är det här bakom er :heart:
/mammaHanna
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
marialoranga

tack för svar:D

Inlägg av marialoranga »

tänkte jag skulle ordna upp tillvaron lite idag, men så blev jag osäker och då blev allt kaos:(
så nu har jag gjort så att jag höll honom vaken i nästan två timmar, var nästan omöjligt för han blev ledsen så fort jag skulle få honom att inte slumra. Han skriker rätt ut. SEn la jag honom i vagnen, väntade tio min, fast jag fick vagna två gånger på dom tio min, sen vände jag på honom i vagnen och gav honom flaska för att han skulle äta bättre-vilket han itne gjorde.
Efter ca 45-50 min vaknade han och jag har nu sprungit fram och tillbaka och vagnat. jag vill verkligen att detta ska fungera för jag är så trött så jag bara gråter hela tiden för ingenting och jag blir bara arg på lille max:( och resten av familjen.

Nu häller jag över all ersättning i den flaskan med stort hål...har inte märkt nån skillnad:(
ska jag köpa ersättning som är för större barn fast det är för 6 månaders bebisar?
tacksam för hjälp!!
mamma till L född 030112
marialoranga

tack mammahanna

Inlägg av marialoranga »

ska göra som du skriver, skönt att ha stöttning här ifrån, när jag inte har det från sambo med föräldrar som tycker att spädbarn ska få skrika, dom behöver ju rensa lungorna!!! jag undrar på vad!!!
mamma till L född 030112
Hippo

Inlägg av Hippo »

Ja, visst är det sååå bra med forumet. Ibland behövs lite extra stöttning :D
Spädbarn behöver ju inte rensa lungorna 8) .
Spädbarn behöver mat, mat, mat, säker ledning och trygghet.

Om du inte köpt BB så är det verkligen ett tips att köpa hem den!
Försök (uppmuntra så gott du kan) så att sambon läser. Locka med att det kommer bli så mkt mer glädje, lugn och ro i hemmet. Och det kan ju vara skönt att slippa se dig ledsen.... och höra den lille mannen gråt...

För det är faktiskt så att det blir bara det roliga kvar när man hittar rutinerna, fast man måste ju jobba en del på det. Belöningen är stor: en glad, nöjd och mätt bäbis. Och en nöjd och glad mamma :lol:

stor kram :heart:
mammahanna
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"