vet inte vad jag ska ta mig till...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Ignorera tycker jag inte att du skall göra :wink: Skall vi köra längre turer så har vi haft liten påse med saker anpassade efter ålder då, som är lite spännande. Grejer de inte sett tidigare. En liten god muta är också trevligt. Ett smörgåsrån att undersöka kanske? Smörgåsrån is the shit för de flesta bilturer förresten :wink: Annars funkar barnmusik i radion med förstås.

Köra bil måste du ju emellanåt! Sen kan man göra det trevligare för alla. Men med saker som är en naturlig del av vardagen, skall man inte utplåna sig själv. Man sätter på sig attityden av självklarhet. "Här är ett JÄTTEROLIGT smörgåsrån, mmmmm!" Nu kör vi!" :wink: :D

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack så mycket för svaret! jo vi har leksaker ´som är bara där liksom! Det är inte jag som kör bilen utan sambon. Å vi vill helst inte ge rån eftersom det kladdar :oops:. men vi kanske kan hitta andra nya grejer.
Dock vill jag gärna sitta i framsätet och jag tycker det går lite ton i ton med det av skriver att man inte ska låta barnet ta över utan att bli en del av livet typ eller har jag fel?
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
blivandemamma
Rådgivare/advisor

:D

Absolut inte!

:heart:

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

panikfråga :shock:

Vi fick inte i max nån nattslurk ikväll...han var nog ganska trött :cry: Vi trugade fram till 19.15 men det gick inte. Vad gör vi åt detta :?: vi har ju jobbat med nätterna ett tag och han äter ju inte på nätterna längre...

Kom på fler frågor...vårat schema ser ut så här

7-8 frukost
8.45-9.30 sova
10.30-11.30 mat
11.30-13.00 sova
13.30-14.30 välling
15.30-16.15 sova
16.30-17.30 gröt
18.00 bad
18.30 välling
19.00 sova natt

Ser det ok ut? jag tycker han blir så trött på kvällen...särskillt som idag när han vaknade efter en halvtimme på sena passet och bara låg och prata så jag inte sövde om honom. Kan man ändra nått där? bör ja lägga det passet senare.

kram
mamma till L född 030112
Nancy

Inlägg av Nancy »

Kan han vara vaken till 12.00 :?: Så kan du ha långlur 12-13.30 så kanske han fixar eftermiddagen bättre :?:

Tycker inte du skall oroa dig för nattslurken. Har hänt här flera ggr och det har aldrig påverkat. Tror inte att oavsett om man druckit mycket välling till kvällen att det finns så mycket kvar i magen vid 5-6 på morgonen.

Det är inte hur det blir enstaka dagar som räknas utan hur det ser ut i stort.

Kram från Nancy
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack så jättemycket för ditt snabba svar! nu känner jag mig säker. Han åt ju desstuom både välling gröt och lite pure till kvällsmat:D

Ska även testa och se om han kan lägga sig lite senare där och sen flytta fram kvällsvilan..som jag antar att du menar:D

tusen tack och kram
mamma till L född 030112
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

hej igen...vilken lång tråd det här blivit :oops:

har lite frågor angånde ramsan (jag har glömt från det att leo var liten och jag mailade med AW själv, undra hur många författare som svarar personligen på mail!!)
Det jag undrar är
1. Pangramsa...är det ramsa x 1 eller är det ramsa x 4-8??
2. när jag lägger honom så ramsar jag på väg ut, ska jag ramsa x4 eller räcker det med x1 som jag gör nu?
3. nu ska jag ju slå ihop bekräftelse med påminnelse vilket jag är med på då sussanne förklarade så bra:) Men ska man inte ha "sista ordet" längre då? alltså får han skrika efter att jag ramsat?

kram
mamma till L född 030112
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, tänkte försöka räta ut dina frågetecken. :wink:
marialoranga skrev:1. Pangramsa...är det ramsa x 1 eller är det ramsa x 4-8??
Ramsa alltid minst x4 där sista raden är bekräftelsen, hur du serverar ramsan beror på vilken innebörd du ger den. En pangramsa säger du med riktigt mycket magstöd, det du vill förmedla ska vara något i stil med: nu räcker det med trams, sov!
marialoranga skrev:2. när jag lägger honom så ramsar jag på väg ut, ska jag ramsa x4 eller räcker det med x1 som jag gör nu?
Alltid ramsa x4 och sista raden är återigen bekräftelsen med lite lägre tonart och utdragna ord. Då sjunker ramsan in och småttingen hinner lägga sig och slappna av.
marialoranga skrev:3. nu ska jag ju slå ihop bekräftelse med påminnelse vilket jag är med på då sussanne förklarade så bra:) Men ska man inte ha "sista ordet" längre då? alltså får han skrika efter att jag ramsat?
Det är med ramsan du kommunicerar med barnet, ramsa ut och dra sista raden som en bekräftelse. Blir det någon reaktion så beror det på den vad nästa steg ska bli. Är det bara lite mummel och muttrande så låter du det vara. Är liten ledsen kör du en nu ramsa x4, är man arg så avvakta innan du eventuellt ramsar en omgång till.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack igen susan:) du förklarar så himla bra:D
mamma till L född 030112
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:) :heart:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

hej igen!

några snabba frågor bara;

Snuttefilt, varför "ska" man ha det? Storebror har en, och jag kan tänka mig en till lillebror (han har inget nu, inte nalle heller) Men jag tänker om han skulle börja leka med den eller att den skulle störa på nått sätt. Men är det nått som kan få honom "tryggare" så kan det ju va en bra grej!

Sen har vi gjort så att vi har långluren på förmiddagen ( 1,5 timmar), är det dumt att lägga det så? Nu sover han ju gott den tiden, men han sover ju inte kanon på morgonen än (vaknar till och från i varjtimmen, så då är han ju trött på förmiddagen) men det kanske han inte är när han sover bra på natten liksom? funderingar?
Sen när han blir sex månader tänkte vi ha 45x 3 istället.

kram
mamma till L född 030112
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hej!

:arrow: Man "måste" ju inte ha en snutte. Förstås. Båda mina har självmant anammat sin bebisfilt (en speciell som maken köpt till dem innan de föddes) och de har även haft en lite som jag använt som propp för att inte nappen skall trilla ut :lol: när de var väldigt små. Så den snutten var ju tunn och ganska liten. sen hade jag den med när jag ammade, sen kändes den väl mysig och han har haft den sen dess. Snutte är bra men gör som du själv känner!

:arrow: När det gäller långluren så vet jag att en del tycker att den funkar bäst på förmiddagen. Men det är ju lite vad som passar era rutiner hemma med. Dock är jag tveksam till 3*45 minuter. Tror de flesta barn mår bäst av att få en längre lur.

Läs gärna här för lite inspiration:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

:heart:

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack för svaren!

precis så är det här att det passar våra rutiner bäst:)
nu ska jag kika i länken du skickade!

kram
mamma till L född 030112
KMI

Inlägg av KMI »

hej igen!

en snabb tanke bara, som kanske står i tråden du fick men; luren mitt på dagen är ju tänkt att de ska ha länge, och om de sedan börjar på dagis i framtiden så sover de ju mitt på dagen också. jag tänker att det kan vara bra att behålla den långa luren mitt på dagen så att man inte behöver "lära om" sedan när man plockar bort för- och eftermiddagslurar men de fortfarande behöver 1,5 timme på dagen. så tänker jag! :wink:

kram och lycka till!
k
Mamma till Stella 080822 40+2 och
Buster 091130 39+3
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack KMI !

bussigt av dig att komma med tips! jo jag tänker lite så frammåt med...men på nått sätt blir det smidigare för oss då vi under dagen hittar på saker som gör att det blir lättare liksom...kanske går att ändra längre fram!

kram
mamma till L född 030112
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"