Alice (6v) har svårt att hålla kvar maten i magen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Men du.. bara så att jag förstår. När du säger "utvecklingssprång", hur/vad menar du då?

Förkylning och sjukor kan ta det många ur ballans, så först och främst anser jag alltid att man skall ta sig ur dem innan man går vidare. Det är så lätt att tycka att inget fungerar men hey, inte ens vi vuxna är i våra gängor då sjuka råder.
-Påtalar det för att det är bra att veta i framtiden.

Ni känner henne bäst, är hon en piggis så är hon. Annars skulle jag inte i första taget rekommendera att ta bort 30min för tidigt, det för att dessa (ynka) 30 minuter kan leda till en övertrötthetsträsk.

Varför vill ni ta bort 30min och gå ner till 15 timmar? Är det inte bättre att typ kasta om hennes lurar, justera _hennes_ tider enligt _hennes_ preferenser?
-Bollar tankar med dig nu.

Fördelen med en SHN är att ni tar allt i ett bräde. Alla nattmål bort, fasta tider på dagen etc etc.
Men; här gäller det att vara grundligt påläst och än mer verkligen lyssna/lära sig att lyssna för att kunna tolka hennes frågor.
Så saknar ni kraft för att utföra den ordentligt enligt konstens alla regler så närma er inte ens den :!:
:arrow: Och nej, man ramsar inte i samma rum som barnet. Den ges utanför rummet, så din sambo har uppfattat det hela alldeles korrekt.
Har ni SHN-boken? Om inte så rekommenderar jag den varmt!

Att hon vaknar många gånger på natten, kan det ha att göra med att matintaget har sjunkit på dagen nu när sjuka har rått och det är hunger som råder?

Slutligen, nej inte är ni på väg att tappa greppet heller :shock: ? Ni är typ bara ute på kuperad terräng, blickar ni framåt så ser ni spåret där nere :wink:
Världsministern

Inlägg av Världsministern »

Förbaskat välkomponerat svar där Kalaskakan. Det är skönt att få in lite nya tankar och idéer.

Bra idé det där med inflyttningen med storebrors rum i förra inlägget! Det tar vi till oss.

Varning för långt inlägg!
Men du.. bara så att jag förstår. När du säger "utvecklingssprång", hur/vad menar du då?
Med utvecklingssprång menar jag att hon kommit underfund med och lärt sig en himla massa nya saker i väldigt snabb takt. På drygt en vecka har hon lärt sig identifiera vem som är vem, vem man litar på och inte, plocka upp saker och studera dessa med ögon och mun, lärt sig rulla från mage>rygg, förstå tonlägen i röster, börjat kräva aktiv passiv social delaktighet ( hittar inge bra ord :-) ), åla framåt, sitta nästan stadigt, stå på benen med stöd riktigt länge och mycket annat. Hon är en helt annan bebis än vad hon var för 2 veckor sedan.
Det är förmodligen fullständigt normalt men vårat första barn tog mycket mer tid på sig med allt detta och det var inte lika mycket fyrverkeri med humöret när det väl hände saker.

Alice har varit väldigt tidig med mycket, jämfört med storebror. Min mamma brukar säga att hon kämpar för att komma ifatt honom, kompetensmässigt :-)

Det är det jag menar med utvecklingssprång. Från att ha varit någorlunda förutsägbar har hon utvecklats massor på en och samma gång.

Samtidigt med allt detta har det varit kraftiga och snabba humörsvängingar, mycket rop och skrik och närhetsbehov.
Att hon vaknar många gånger på natten, kan det ha att göra med att matintaget har sjunkit på dagen nu när sjuka har rått och det är hunger som råder?
När det gäller mat så har hon under denna period sänkt sitt matintag med hälften. Från att ha ätit 150-200ml per mål ville hon inte ha mer än 100-120. Vi trugade som dårar, både i ömma järngreppet, famnen och i babysitter. Ju mer vi trugade desto mer förbannad och ledsen blev hon.
I vår iver i att få inne mat höll vi på att hamna i en redig mat-hets och taggade ner lite, tänkte om och lugnade ner oss lite. Vi försökte lita på mer på att hon äter det hon behöver och att hon fick ca 30 minuter på sig varje måltid. Då brukade hon äta välbelåtet i 5-10 min, varpå man fick truga en gnällis i 20 minuter därefter. Vart det bara 100ml som gick i så fick det vara så.

För några dagar sedan började vi införa smakportioner med fast föda plus att vi växelvis bjöd på NaN och Babysemp. I samband med introduktion av fast föda började Alice tycka mer om ersättningen igen och kunde efter några skedar fast mat acceptera att dricka mer ordentligt med ersättning.
Hon började också dricka bättre på de morgon och mellanmål där hon bara får ersättning. Hon äter fast föda som en häst och dricker ersättning i nivå med vad hon gjorde när hon var yngre (~200ml färdig). Eftersom hon accepterar trugandet på ett helt annat sätt nu lyckas vi också få i henne mer mat.
Det verkar inte påverka hennes sömn nämnvärt, hon vaknar fortfarande ofta.
Misstänker att ökningsperiod är i farten, eller att hon återhämtar det hon förlorat under sin sjukdom.

Varför vill ni ta bort 30min och gå ner till 15 timmar? Är det inte bättre att typ kasta om hennes lurar, justera _hennes_ tider enligt _hennes_ preferenser?
-Bollar tankar med dig nu
Jo, du har en poäng där. Men jag tror justeringen av tid _är_ en anpassning till hennes preferenser. Men vi måste få dagen att fungera tillsammans med storebror och oss själva därtill.
Vill vill gärna synkronisera storebrors dagsvila med ett av hennes pass. Så trots att hon sover dåligt på sitt andra sovpass (13-14.30) så är det här mitt på dagen som vi alla i familjen behöver en andningspaus.

När det gäller hennes schema så är det svårt att göra en bra bedömning.

Alice har varit en skarvare ända sedan införandet av schemat vid 2 månader. Under månad 2 och 3 vaknade hon efter 30-40 minuter _varje_ 2h-sovpass. Lite vagning avhjälpte detta, ibland tog det 10 min, ibland 20.

Den senaste veckan har hon sovit mycket tungt och bra på första 2h-passet. Andra passet på 1.5h har det varit sämre med, där brukar det bli en skarv som håller i sig ända fram tills det är slut på sovpasset. Mycket vagnande alltså. Vi har inte upplevt henne särskilt trött efteråt heller, hon klarar galant att hålla sig vaken fram till strax efter kl 17, där hon får en kort tupplur för att orka äta kvällsmat ordentligt.

Jag har tidigare i tråden skrivit att hon hållit kvällskalas mellan middag >> godnatt. Det har hon helt slutat med. Tvärtom är hon väldigt pigg och stimulans-sugen denna tid. Så har det varit i flera veckor. Det har tagit lång tid för henne att somna in. Nästan så man tolkar det som
"Nämen vad nu då, ska jag gå och lägga mig nu när jag har så roligt?"
Vi ger godnattslurk och lägger henne runt kl 19, och det tar i regel minst 20 minuter innan hon tystnat. Hon vaknar sedan 30-45 min efter godnatt och ställer frågor, som tystas med vagning.

Vad jag försöker säga är, att hon sov mycket bättre på nätterna när hon verkligen var supertrött på kvällarna och höll kvällskalas. Nuförtiden upplever jag att hon inte alls är så trött som hon borde vara.

Dels för att hon skarvar väldigt starkt på eftermiddags-sovet och för att det tar långt tid för henne att komma till ro på läggningen och att hon gör flera uppvak tidigt på kvällen efter godnattet.

Vi kanske skjuter oss själva i foten med minskningen i schemat. Det känns som en liten chansning men både jag och min sambo misstänker att det varit lite för mycket sömn schemalagt för henne under en längre tid. Vi har klantat oss i det att vi utgått mycket från våra erfarenheter med storebror och han gillade verkligen att sova.

Vår bakgrund med torsk på tungan, kast-spyor, hennes arga utbrott vid trugning har gjort att vi är lite känsliga med matanded. Vi vill inte ta i för hårt, då det lätt får fel effekt. Det är inte förrän nu de senaste tre dagarna som hon verkar ha njutit av att sitta och äta. De två första veckorna utanför livmodern var också mysiga. Däremellan har matandet varit en pina, för Alice och för oss. Smakportioner och fast mat har varit väldigt skönt att hon uppskattat så bra.

Oj vad jag raljerar. Det var inte min avsikt att skriva en hel bok.
Pappa till Samuel jun -08 och Alice dec -09
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Då är jag med!
(Hon liknar Smulan i mångt och mycket vill jag lova).
Här kommer mina reflektioner med utgång från det. Ta russinen släng resten.

Utvecklingssprång eller inte; huvudnyckeln i det hela för att behålla lugn hos alla är föräldrarnas attityd. Det vet ni men jag påtalar det iaf.
Jag tror inte att barn av sig själva blir oroliga då de lär sig nya saker, tvärtom - de jublar av stolthet och glädje. Iaktta bara och ni ser (om ni inte har sett ännu).
Är mamma och pappa coola så förmedlas detta till barnet.
Säger jag då att ni var hispiga och satte käppar i hjulet? Nej, det gör jag inte. Fundera bara, om inte annat inför framtida otroliga språng :D 8)

Bra att ni backade med maten, jag gjorde exakt det samma med Smulan. När allt annat sa "Ge henne mer" och våra matningar bara blev ledsnare och ledsnare så backade jag.
För att sen, efter ett par veckor i sakta makert takt ånyo utröna preferenser etc. Smulan krävde (ända till nyligen) 4 timmar och inte mindre mellan sina mål.
Hon har frångått det nu men klarar sig suberpt på 4 mål/dag och har så gjort länge.
Så, ni kommer ifatt. Kolla in er Alice, läs av henne, LÄR av henne. Hon berättar :!:
Släpp allt vad matångest och stress heter, ge henne tilliten till att hon tillgodoser sig behovet. Samarbete är nyckelordet.

Angående luren där; vänd på det. Om ni behöver en paus allihopa mitt på dagen så korta av första luren och förläng nästa. Ge det sina dar att sätta sig, utvärdera inte för tidigt.

Skrattat till godnattet :!: Hur är det med den saken?

"Så trött som hon borde vara" eller "Så trött som du anser att Alice borde vara"? Ser du skillnaden? Projicera inte!
Flera uppvak efter nattläggningen, kan tro't eller ej, också ha att göra med övertrötthet.
Här är mina barn väldigt sällan jäkligt trötta vid läggning, en utomstående skulle lätt fråga "Men VA, ska du lägga dom NU, när de är så pigga och glada??"

Så, justera schemat, no doubt men projicera inte och förvänta er inte ett visst sätt.
Skratta järnet till godnattet, gaska upp er och kör :thumbsup:

(Och eftersom våra Damer är lika i mångt och mycket så vill jag rekommendera dig att refresha lite och läsa min tråd som ElinN länkade till).

Herregud Ministern, nu när jag har läst ditt inlägg så ser jag faktiskt inga problem. Jag ser en del nerver utanpå huden men that's it. Nerverna kommer att sjunka ner igen. Lovar. Igen.

Så:
Is i magen. Lugn nu. Det ordnar sig.
Världsministern

Kalaskakan skrev:Då är jag med!
(Hon liknar Smulan i mångt och mycket vill jag lova).
Här kommer mina reflektioner med utgång från det. Ta russinen släng resten.
Kalaskakan skrev:
Kalaskakan skrev:Utvecklingssprång eller inte; huvudnyckeln i det hela för att behålla lugn hos alla är föräldrarnas attityd. Det vet ni men jag påtalar det iaf.
Jag tror inte att barn av sig själva blir oroliga då de lär sig nya saker, tvärtom - de jublar av stolthet och glädje. Iaktta bara och ni ser (om ni inte har sett ännu).
Är mamma och pappa coola så förmedlas detta till barnet.
Säger jag då att ni var hispiga och satte käppar i hjulet? Nej, det gör jag inte. Fundera bara, om inte annat inför framtida otroliga språng :D 8)
Jo, korrekt inställning och attityd är A och O. Jag tycker mig själv ha snappat upp en del erfarenhet från första barnet, t.ex. att blir stunder då saker går trögt, och stunder då saker går bra. Men dum som man är hade jag nog lagt på mig för stora förväntningar om hur jag skulle uppleva första tiden med bebis #2. I mångt och mycket hade jag antagit att eftersom jag/vi haft bebis förut så kunde vi det här. Alla små bekymmer går över snabbare eftersom vi nu vet hur vi skall göra. Det är bara att göra det och vips är man tillbaka på gamla goa vardagen igen.:oops:
Nu blev det ju inte riktigt så enkelt och lekande lätt som jag föreställde mig och det har jag fått äta upp med råge. Alice är verkligen inte en klon av sin bror.

Bra att ni backade med maten, jag gjorde exakt det samma med Smulan. När allt annat sa "Ge henne mer" och våra matningar bara blev ledsnare och ledsnare så backade jag.
För att sen, efter ett par veckor i sakta makert takt ånyo utröna preferenser etc. Smulan krävde (ända till nyligen) 4 timmar och inte mindre mellan sina mål.
Hon har frångått det nu men klarar sig suberpt på 4 mål/dag och har så gjort länge.
Så, ni kommer ifatt. Kolla in er Alice, läs av henne, LÄR av henne. Hon berättar :!:
Släpp allt vad matångest och stress heter, ge henne tilliten till att hon tillgodoser sig behovet. Samarbete är nyckelordet.
Ja, det var nog ett måste. Till slut var mat-hetsen så hemsk här hemma att vi päron nästan fick spela sten, sax, påse om vem som skulle tvingas försöka mata henne.
Nu fungerar maten bättre, men man grunnar fortfarande mycket på om hon får i sig tillräckligt när hon vaknar och frågar så mycket på nätterna (5-15 ggr under de 12h hon skall sova).
Det är ett svårt pussel detta. Som din Smulan så känner Alice att hon helst vill ha redigt med tid mellan målen, men hon behöver enligt SM äta helst 5 ggr (inkl nattslurk) på vakna dygnet.

Vi har börjat köra på 6-månvälling blandad med ersättning till frukost och gonattslurk. Så här ser ett dygn med henne ut just nu (baserat på senaste 2-3 dagarn).

07.00 - Vakna, frukost för oss andra
07.30 - Frukostvälling (välling blandad med ersättning 50-50)
09.00-11.00 - Sova 2h (här sover hon bra, max 1-2 frågor som vagnas bort)
11.00 - Vakna, ensamlek med inspiration av storebror.
11.15 - Lunch, blandade puréer och ersättning
13.00-14.30 - Sova 1.5h a.k.a. strulsovet. Frågar 3-5 gånger som kan ta lång tid att svara på med vagnen.
14.45- Mellanmål, ersättning
17.00- Powernap max 20 min
17.30 - Kvällsmat med puré och ersättning
18.50- Nattslurk med ersättning blandad med välling (50-50).
19.00 Godnatt

19-07 - Vaknar med 1-2h mellanrum hela natten, hon äter fortfarande nattmål runt kl 02. Detta är det mål på dagen som hon äter allra bäst, lungt, stadigt och mycket. På dagen är det andra saker som är mer intressant än mat. Hon vill titta, undersöka, känna smaka, höra och vara social, även under matningen.
Kalaskakan skrev: Angående luren där; vänd på det. Om ni behöver en paus allihopa mitt på dagen så korta av första luren och förläng nästa. Ge det sina dar att sätta sig, utvärdera inte för tidigt.
Schemaändringen väntar vi med tills vidare. Det var nog en 'act of desperation' från vår sida.
Kalaskakan skrev: Skrattat till godnattet :!: Hur är det med den saken?
Jodå, sambon tjimmar, tjoar, kittlas, studsar och busar så gott hon kan. Inte alltid som Alice tycker detta är så värst kul, men oftast kommer det både leende och skratt.
Kalaskakan skrev: "Så trött som hon borde vara" eller "Så trött som du anser att Alice borde vara"? Ser du skillnaden? Projicera inte!
:oops: Good point.
Kalaskakan skrev: Flera uppvak efter nattläggningen, kan tro't eller ej, också ha att göra med övertrötthet.
Här är mina barn väldigt sällan jäkligt trötta vid läggning, en utomstående skulle lätt fråga "Men VA, ska du lägga dom NU, när de är så pigga och glada??"

Så, justera schemat, no doubt men projicera inte och förvänta er inte ett visst sätt.
Skratta järnet till godnattet, gaska upp er och kör :thumbsup:

(Och eftersom våra Damer är lika i mångt och mycket så vill jag rekommendera dig att refresha lite och läsa min tråd som ElinN länkade till).

Herregud Ministern, nu när jag har läst ditt inlägg så ser jag faktiskt inga problem. Jag ser en del nerver utanpå huden men that's it. Nerverna kommer att sjunka ner igen. Lovar. Igen.

Så:
Is i magen. Lugn nu. Det ordnar sig.
Det kan mycket väl vara övertrötthet, eller hunger. Eller något helt annat.

Just nu brottas vi med hur vi skall maximera matintaget. Hon vill ha gott om tid mellan målen för att vara intresserad av att äta.
Hon orkar i regel max 30 min av trugande, därefter börjar det bli redigt tråkigt att sitta still och äta tycker hon.

Maten består av ersättning blandad med mild havrevälling (godnatt från Nestlé eller vad den heter) till frukost, mellanmål och nattslurk. Vi blandar ut den dels för att vara snäll mot hennes mage men också för att hon inte får ut något ur flaskan annars (level 3, dr brown). Med lvl4-napp rinner det som en flod, det var inte populärt hos lilla damen. Vi brukar få i henne knappt 200ml av detta.

De stora målen får hon olika former av puréer, köpta. Ersättning som dryck till dessa. Hon äter drygt en halv burk och dricker 100-150ml ersättning

För oss verkar det vara 4 mål om dagen som gäller (det sista blir förlängt med en nattslurk).
Försöker vi tränga ihop målen och få plats med ett femte är hon mindre benägen att äta ordentligt på målen.

Är det bara is i magen som gäller? Just nu känns det som att nattvaken aldrig kommer gå över. Vi hade köriga stunder med storebror och dom gick ju över. Men efter 3 veckor av "vem vet mest" på nätterna börjar man tvivla och fundera på om det är något vi gör galet.

Nu skall jag byta till sommardäck och tvätta av bilen. Hoppas det tar bort min överkoncentration med bebisen. :)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Världsministern! :D

Jag tänker att ni skulle kunna gå direkt på välling till morgon och kväll så att det blir lite matigare (det står 6 mån på paketet, men är samma som tidigare var från 4 mån), ersättning till mellanmål. Och så vill jag slå ett slag för potatismoset vid de övriga måltiderna - mättar alla tiders, går snabbt att göra och är mycket godare än burkmaten. 8) Inte så kul att mata ett barn som inte vill ha, ju, så det kan vara värt att satsa på att hitta nåt hon verkligen gillar!

4 måltider + kvällsslurk är helt korrekt; om du försöker få in 5 fulla SM-måltider blir det för tätt mellan målen. Och när ni känner er hyfsat trygga med hennes matintag under dagen tycker jag att ni ska ta bort nattmålet - man äter ju inte lika bra på dagen om man får fylla på alla förråd på natten, eller hur? :wink: Och vaknar man hela tiden och frågar om det inte är matdags snart (nähä.... men NU då?) så blir man lättare övertrött på dagen (och skarvar sedan på grund av det, också). Tro mig, där har jag varit. 8) Så hos oss lugnade det ned sig på allvar först när vi faktiskt tog bort nattmålet. Då kunde vi ge det konsekventa svaret att På Natten Sover Man. Punkt.

:idea: Och lämpligtvis klargör ni detta i form av en minikur (börja från natt 2 http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten ), då ni passar på att hyfsa till allt som behöver hyfsas till, t ex flytt till spjälsäng, ramsan som huvudverktyg, bort med ev napp etc - alla förändringar på ett bräde! :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Världsministern

Tack för ditt svar Chokladkaninen.

Det ligger nog mycket sanning i det att vi behöver vara mer konsekventa på natten för att Alice ska kunna förstå hur man gör på natten.

Vi frågar oss bara hur vi skall orka genomföra kuren så som det är tänkt. Just nu är vi inne i en grå dimma där vi känner att varje ynka timme vila värnas för att vi skall fixa med dygnet med barnen. Hur skall vi orka framkalla den energi och beslutsamhet som krävs? Kommer vi orka upprätthålla attityden av självklarhet under dessa tre+ dygn, eller kommer vi bli så trötta och viker av från kursen och ställer till det ytterligare?

Är man öm brister lätt självförtroendet.

Jag förstår precis vad du säger till mig och vad vi behöver göra. Vi är bara osäkra på om vi fixar det. :)
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

1. Om ni inte gör det, vem skall då göra det?
2. Vad är alternativet? Fortsätta med det som råder nu tills Alice är.. hur gammal?
3. Vilket tror ni Alice föredrar, vilket föredrar ni?

:arrow: Retoriska frågor ställda i all välmening 8)

Äsch, ge er nån vecka eller så, ta er er sömn så fort ni får tillfälle. Lägg upp en plan typ "Första natten tar jag, andra natten tar du, så sover jag då och du då. Däremellan tar den/farfar/mormor storebror på kollo hos sig - om tillfälle ges.
Eller så blir ni så pass trötta att ni får en sisu inte utav denna värld och kör en kur bara så där!
Allt går Ministern, allt går; -rapporteras det från den yttre världen :wink:
Världsministern

Låter bra det Kalaskakan 8)

Du skriver ungefär samma som mitt samvete säger mig. :wink:

Vi har småpratat lite om att sika på nästa längre helg, kristi himmelsfärd eller dyl. Så vi får tre hemma-dagar utan att jag måste dra iväg och jobba.

Jag återkommer när vi samlat oss. Vi lär behöva fräscha upp kunskaperna och få tips inför det stundande :-)
Världsministern

Ja nu när vi fått "sova" på saken börjar jag känna mig allt mer motiverad inför vad som komma skall.

LIte frågor nu i uppladdningsfasen :!:

Kan vi använda samma ramsa som vi använder till storebror?

Bör storebror sova hos någon annan under de första dagarna av minikuren? Han har ytterst begränsad erfarenhet av att sova borta, om vi säger så.

P.g.a. brist på ytterligare sovrum måste det nog bli så att Alice sover i vårat sovrum. Ska vi föräldrar "sova" utanför vårat sovrum under de första dagarna under kuren?

Hur gör man med pang-ramsor o.s.v. när barnet sover i samma rum? Finns det inte risk att man skrämmer vettet ur ungen när man ramsar utan skiljevägg emellan?
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hejje!

1) Ni kan absolut ha samma ramsa, stora fördelen är att man ramsar båda i ett svep, ingen nämnd ingen glömd om/vid behov :)

2) Jag får lov att citera TorpSara som skriver det som är så sant så sant, nämligen:
TorpSara skrev:Var lugn för storasyster. Hamna INTE i syskonfällan, vad du gör.
Det finns allt för många småsyskon som fått sin sömn förstörd eftersom föräldrarna av missriktad välvilja velat skydda storasyskonets sömn och därför aldrig har gett det mindre syskonet chansen.

På samma sätt som att den äkta hälft som inte har ansvar sover vidare på natten även om barnet härjar så gör syskon det också. Lita på det!! De vaknar inte, och om de skulle göra det så somnar de om utan åthävor.

Vi har inte ens en dörr emellan och vi kan näsfrida, nässpraya och avvakta helt utan att Edvard vaknar/hör av sig. Han vet att vi sköter saken, precis som er storasyster vet att ni gör det.
Isf. för er skull mer om er attityd skulle falera pga. rädsla för att väcka storebror. För storebrors räkning talar TorpSara ovan!

3) Jag skulle inte rekommendera att köra en kur i samma rum utan en skiljevägg. Går det på något vänster att sätta upp ett draperi, en skiljevägg, en nånting av ngt slag?
Sen är det inte meningen att skrämma vett ur någon :lol: och inte kommer ni att göra det heller då ni kommer att finna rät ton till diverse ramsor.
Nackdelen med att inte ha en skiljevägg är just att hon ser er, ni henne och så kan en cirkus gå igång tack vare det. Personligen har jag ingen erfarenhet av att kura/ramsa "öga mot öga"...

Sover hon i spjällsäng och inte har lärt sig att ställa sig upp ännu så kanske ni kan hänga ett skynke på spjällorna? Eller en tunn filt/tunt lakan (som begränsar synintrycken men släpper in luft) över vagnen om det är vagn som används.

Lycka till Ministerföräldrar!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"