Först måste jag bara berätta hur oerhört tacksam jag är för den här webplatsen, människorna här och alla kloka visa och erfarna föräldrar.
Denna plats är verkligen ett ljus i mörkret när man som vilsen förälder står rådlös över hur man skall få sina barn att må så bra som möjligt.
Tack för att ni finns!
Det nu snart 1.5 år sedan jag skrev här sist. Då vände vi oss som ovana föräldrar till allt material här (och i Barnaboken) för att komma underfund med hur vi bäst hjälper vår son Samuel (som nu är 18 månader och stormtrivs).
Idag, denna gång, gäller det vår lilla dotter Alice som kom med storken den 3:e december 2009 (BF 6:e dec). Det gör att hon nu snart är 6v gammal.
Vi har följt standardmodellen efter bästa förmåga, det tar ju lite tid att komma i form och vi har fått läsa på oss en hel del. Man glömmer så lätt när man har det så bra som vi haft det med Samuel.
Nu till några funderingar som vi har och som vi gärna önskar få era synpunkter på.
Alice anordnar fest på kvällarna. Hon blir orolig och brukar ofta ventilera den oron så tydligt hon kan.
Recepetet för att få ner intensiteten på detta festande brukar stavas mat-mat-mat-mat, mys och vältajmade power-naps om jag tolkar det som skrivs på forumet rätt.
Problemet för oss kommer redan i punkt 1, mat.
Ni ser, Alice har i över en vecka börjat kräkas i samband med måltider i början, under och ibland efter dessa kvällspartyn.
Och det är inga små kräkningar heller. Här forsar det ut som en raket genom båda näsborrarna och munnen, ibland flera gånger med någon minut emellan. Jag vågar påstå att det mesta av maten som hon fått i sig flyger ut igen.
Och utan mat i magen står sig överlevnadsångesten ganska stark.
En dag kräktes hon rejält varannan måltid vilket fick oss att åka ner till lasarettet på inrådan av sjukvårdsrådgiviningen för att utesluta medicinska problem. Inga medicinska problem kunde påvisas av personalen.
De kraftiga kräkningarna fick oss att dra ner lite på maten och göra matningarna en aning tätare då hon tycktes kräka när hon ätit riktigt ordentligt, men det följdes snabbt av sämre sovande och intensivare kvällspartyn. Inget vidare, mer mat måste till förstod vi.
Alice äter ersättning ur flaska. Innan spyande började lagade vi ersättning på 180ml vatten vilket resulterar i knappt 200ml välling. Eftersom kräkningarna oftast kommer då hon fått i sig så här mycket mat har vi dragit ner på måltidsstorleken till ersättning baserat på 150ml vatten (ca 165ml tillredd). Detta är den mängd mat hon i regel får i sig under de stora målen på dagen. Men det känns inte som att den mängden riktigt räcker till för att lindra överlevnadsångesten.
Vi har provat med olika napparstorlekar (Dr Browns lvl1 och lvl2). Hon spyr nästan enbart när hon fått genom lvl2-nappen så den har tagit bort, allra helst på målen kring kvällspartyt.
Vi står alltså inför ett litet dilemma.
För att hon skall må så bra som möjligt behöver hon äta ordentligt.
Men när hon äter ordentligt spyr hon rejält och den dryga timmes mat-trugande känns förgäves. Efter en kräkning har det gått så pass mycket tid att hon hamnar i "vinkelvolten" (d.v.s. att hon är för trött för att äta och för hungrig för att koppla av). Och överlevnadsångesten som vi så gärna önskar jobba bort kommer tillbaka.
Alice ger sällan tecken på att hon är mätt heller. Det resulterar ofta i att man går över gränen och i stort sett all mat kommer upp som ett resultat.
Jag önskar era synpunkter på hur vi bäst tillväga för att lugna överlevnadsångesten på kvällarna givet det jag nyss nämnt.
Ett typisk dygn för Alice ser ut ungefär såhär:
* vakna runt 8, mål 1 (165ml). vaken runt 1-1.5h
* sover jättebra 2-2.5h
* vakna runt 11-12, mål 2 (165 ml), vaken 1.5-2h
* sover drygt 1.5h med buffning till sömns mitt i
* vakna runt 15, mål 3 (165 ml), vaken 2h
* här börjar tidigt kvällsparty, sover runt 45 min max
* tas upp runt kl 18 mål 4 (165 ml) med stor spyrisk, vaken 2h+ stor chans att hon spyr upp maten igen.
* håller kvällsparty och småsover i pyttestunder fram till runt kl 22 då hungern gör sig påmind igen. chans till kräkning här med
* somnar under måltiden, vaknar ~20-30 min därefter, får resterande mängd mat. sover därefter ordentligt.
* nattmål 2 sker runt 03.30 - 04.00
NU blev det här inlägget massivt, men jag ville ge så mycket bakgrundsinfo jag kunde så vi slipper leka detektiv allt för mycket.
Sammanfattning:
Alice mår bra men spyr upp maten under de kritiska tidpunkter på dagen då hon behöver vara mätt som ett ägg. Det får till följd att hon håller kvällsparty. Det vill vi få bukt med så snart som möjligt.