Elle:
Lite SM-reflektioner:
Blir det alltid lättare med SM ju fler barn man har
Nej.
Visst, otroligt mycket har man gratis. De sjutton korna finns ju redan där i form av storasyskon och man sköter om bebisen med ganska säker hand.
Är det andra barnet är det dock väldigt lätt att hamna i fällan: ”nu banne mig ska det bli rätt från början” och istället för att luta sig mot sin erfarenhet så blir det prestationsångest.
Vid tredje barnet har nog det mesta av sådant släppt. Man vet att det som lönar sig är rutiner i vardagen, maten och rejäla vakenpass följt av rejäla sömnpass där man tar hand om de andra sjutton bebisarna istället för att springa och dutta.
Sen har man lyckan att få bli mamma till en liten bebis nummer fyra. Och tänker att allt säkert går som på räls för man kan väl det här nu eller
Så får man en liten dam som tydligt visar på uttrycket ”barn är olika”.
Lilla
Leonor har krävt mycket mer av mamma än storasystrarna gjort.
Det hon efterfrågat har varit LEDNING.
Jag trodde att det liksom skulle ordna sig per automatik men så fort jag släppte lite av rutinerna föll hon in i ett snutteri duttera utan dess like. Hon ”ville” äta lite, sova lite, vara vaken lite, äta pyttelite till…
Hennes glada humör sjönk undan i takt med snutteriet.
När Leonor var ca 3 mån bestämde jag mig för att göra en ”ordning på torpet-kur” och under tre dagar satsade jag allt på att det skulle ätas ordentligt, vara vaken ordentligt och sen sova ordentligt. Jag fick hjälp av min mamma att ta hand om storasystrarna så att jag skulle kunna ägna mig helhjärtat åt Leonor.
Det tog exakt tre dagar.
Och väldigt snart blev även nätterna riktigt bra.
Leonor är drygt 7 mån. Fortfarande stökas det ibland i vargtimman. Leia och Lussi vargtimmestrasslade nästan fram till året men Lani sov till morgonen redan från start.
Jag tror att Annas attityd av självklarhet är det enskilt viktigaste verktyget i SM. Oavsett om man får en liten Lani eller en liten Leonor.
Via Barnaboken har jag lärt mig att det är ingen bra idé att luta sig tillbaks och säga: ”hon är sån, jag har fått en sån där krävande bebis”.
För att citera AW: ”Och vad tänker du göra åt saken

”
Om barnet självmant visar vägen – följ efter. Om barnet med hela sin själ skriker efter ledning – led.
Nyckelorden är alltid
samarbete utifrån barnets behov och med insikt om att hur olika barn än är så behöver de alla äta och sova som folk.

Kram från Nancy