SM för lillasyster

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nancy

SM för lillasyster

Inlägg av Nancy »

:heart: Lillasyster Leonor föddes med planerat kejsarsnitt i v.37+1. I morgon (29/9) är hon 39 veckor och skulle alltså ha varit kvar i magen ett tag till. Hon är fortfarande en väldigt liten flicka och orkar inte vara vaken till varje mål. Ofta blundar hon måltiden igenom och sover sen vidare tills det är dags att äta nästa gång.

Leonor vägde 2990 gr och var 45 cm lång vid födseln. Hon tilläggsmatades ganska omedelbart efter förlossningen eftersom hennes blodsocker var lite lågt. Därefter har vi matat henne med flaska och där visade hon sig vara en naturbegåvning.

Det är fjärde gången gillt med SM hos oss. Leonor är vårt fjärde barn och med tiden lär man sig hur man syr ihop det så det passar den egna familjen.

För att hitta attityden, den berömda, måste man hitta ett sätt att sköta sitt barn som man är trygg med. Ett sätt där man vet i hjärtat att man tillgodoser just detta lilla barns behov och således kan utstråla just den där attityden. Som för ett yttepytte nyfött litet spädbarn handlar om att mamma/pappa håller hungern stången och vargen på långt avstånd.

Så här ser SM ut hos oss:

:idea: Matar på fasta tider: 06, 10, 14, 18, 22, 02

:idea: Strävar efter att ha marginal åt max 15-30 min åt båda hållen.

:idea: Matar (med Nan 2) tills Leonor är nöjd och räknar varken millilitrar eller tittar så noga på klockan.

:idea: Låter vakenorken styra hur långt sovpasset blir. Tar tillvara förmånen att få väcka emellanåt.

:idea: Inser att alla våra töser trasslat lite på kvällen och låter därför 18-målet ta längre tid på sig och har Leonor småslumrandes i famnen kvällen lång. Det varar inte för evigt och släpper man stressen över att barnet ska sova si eller så är det en helt annan och betydligt mer njutbar upplevelse.

:heart: Kram från Nancy
Senast redigerad av Nancy den mån 13 sep 2010, 11:50, redigerad totalt 1 gånger.
Elle

Inlägg av Elle »

Välkommen tillbaka till SoS Nancy :heart: TACK för att du delar med dig av hur era dagar ser ut. Puss på näsan på lillasyster Leonor :heart:

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Nancy, vad spännande det skall bli att få följa er denna gången. Tror du kommer att komma med en massa härliga klokheter.

KRAM! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Hej Nancy!
Har ju läst dina kloka tips i favoriterna, så nu är jag mycket glad över att kunna följa dig live and direct.

Mycket fina SM-punkter, tycker jag! Ser fram emot fortsatta rapporter.

/Fanny
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
-Linda-

Inlägg av -Linda- »

Hej Nancy!

Grattis till lilla Leonor! :heart:

Nan 2 alltså, det var nytt för mig att köra med på en gång. Med nummer 1 känner jag att jag kört mer "by the book", med en eventuell tvåa ska jag freestyla mer. 8) :wink:
Mamma till finaste Harry
född 21 april 2009 (39+2)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Elle: Pussen är utdelad :heart:

TorsMamma: Vad vore vi utan Dig :heart:

Fanny83: Vad roligt att du läst saker jag skrivit :D Kan berätta att jag inte känner mig fullt lika klok om jag tittar på mina första trådar på forumet :wink: 8) :lol:

-Linda-: Helt rätt, mer freestyle åt folket :wink: :lol: Som ju egentligen "bara" innebär att man kombinerar AW:s klokheter med sina egna.

Nan 2 kan användas från födseln om man inte ammar. Minns inte riktigt varför men däremot minns jag att det var TorsMamma som upplyste mig om detta, tack :heart:

Leonor har smält in i familjen högst odramatiskt. Leia pratar obekymrat om "nästa sommar då Leonor blir storasyster" :wink: Fast då säger jag till Leia att fyra är ett så fantastiskt trevligt antal.

Lussi är lika lillmammigt bebistokig som vanligt och pussar, klappar, matar och "passar" "Eonor" med stor förtjusning. Lilla Lani är en anings förvirrad dock. Till skillnad från Lussi förra sommaren så kan Lani inte gå ännu och är väldigt mycket "bebis" fortfarande. Vi vill så väldigt gärna låta Lani vara med men det är lite svårt eftersom Lani är hårdhänt. Vi tränar dock intensivt.

Leonor har två veckor gammal åkt på sin första förkylning. Tycker så synd om henne :( men försöker le betryggande. Hon sover sig igenom dagarna och om vi inte tuffar till oss snart tror jag minsann det väntar nattklubb alldeles bakom knuten.

Det funkar utmärkt med de fasta tiderna. Först hade jag tänkt ha det lite flytande och se... Det tog ett dygn hemma sen bestämde jag mattiderna och plötligt kändes tillvaron med fyra små flickor betydligt mer hanterbar. Alla nöjda 8)

Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Du är så cool, Nancy!
Nancy skrev: Leia pratar obekymrat om "nästa sommar då Leonor blir storasyster" :wink:

:shock: 8) :lol:

:heart:
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
noanamn

Inlägg av noanamn »

Kloka, roliga Nancy! - underbart att få följa den här lilla L också.

(och så sugen man blir på en fyra..!)
malin123

Inlägg av malin123 »

Hej Nancy :D

Är inne och spanar ibland för att se om en viss efterlängtad person dykt upp och JAAA, GRATTIS GRATTIS \:D/

Tänk, hon vet nog inte riktigt än just HUR stor tur hon har som landat i en så fin syskonskara.

Bra jobbat :thumbsup: :heart: :heart: Malin
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Nancy :heart:!

OM ni skall ha en femte så hojta snälla du när ni planerar så att vi (mot all förmodan) börjar vår tredje skapelse och så följer jag liksom bara i ditt kölvatten när Bebis är ute :D

Största kramen till er!!
:heart::heart::heart:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Kloka, kloka Nancy :heart: Hoppas att Leonor blir frisk från sin elaka förkylning snart.
ElinN

Inlägg av ElinN »

Välkommen till världen och välkommen till oss på SoS lilla Leonor. :heart: Krya på sig snarast! :!:

Jag har längtat efter att få följa ännu en resa med Nancy-familjen. :D :heart: :!:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Stilla: Cool... ok då :wink: Lite känningar av förlossningdepp här så jag tar tacksamt emot alla tjusiga epitet 8) :heart:

malvamed3: Efter trebarnschocken (hoppade över tvåbarnsdito) uteblev fyrbarnschocken helt och hållet. Vi har en bebis. Vi matar en bebis. Oj, vi har visst en bebis. Va, hade vi inte en bebis också... :?: Typ 8) :roll: :lol: Sen räknar jag in barnaskaran emellanåt och har svårt att komma på om jag har tre eller fyra barn... Kram :heart:

malin borin: STOR kram och innerligt tack för din rara hälsning :heart:

Kalaskakan: Promise :thumbsup: :heart:

*frieda*: Tack :heart: Vidarebefordrar omemdelbums dina välgångsönskningar till lilla Leonor. Det borde vara förbjudet med förkylning på såna här pytte :( Men jag borde ju ha lytt råd från Sjukvårdsrådgivningen: "Du får ju se till att hålla förkylda syskon borta från den nyfödda.". Tjena :roll:

ElinN: Tack snälla Elin :heart:

Status: Idag är det Leonors BF, kanelbullens dag om jag inte tar fel. Fortfarande förkyld och rosslig i halsen. Knappt vaken på sina vakenpass och ganska ledsen och ynklig till natten. Men upp med hakan Leonor, du delar födelsedag med Daniel Westling så då har vi i alla fall det att glädja oss åt :wink:

:idea: Jo, idag är det alltså Leonors BF. Idag skulle hon alltså varit färdig och född. Och vi har bytt till napp 2 på Dr Browns. Hör ni det alla spädbarnsföräldrar landet runt :?: :!: Det kan gå alldeles utmärkt att byta napp betydligt tidigare än vad som rekommenderas enligt tillverkaren. Leonor bugade, bockade och däckade av helt knockad av matchocken :wink: :heart:

( :roll: som undrar likt förra året hur i helsike man tar sig igenom dagen som ensam vuxen ansvarig för så många småbarn... Lani tycker att Leonor är så väldigt spännande och skulle hon ha full access till lillasyster... nej det vågar jag inte ens tänka på. Tisdag smäller det, då skall maken till jobbet och jag räkna timmar, förlåt minuter som jag håller oss alla vid god vigör)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nancy skrev:omemdelbums
...och Nancy skall omemdelbums se till att korrekturläsa sina inlägg i fortsättningen :roll:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Nancy skrev:Tisdag smäller det, då skall maken till jobbet och jag räkna timmar, förlåt minuter som jag håller oss alla vid god vigör)
Hej Nancy! :D

Hur har det gått idag? Jag har tänkt på er! O:)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"