Behöver hjälp med min snart 7 månaders son

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
paula81

Inlägg av paula81 »

tack bea...

är under varg timmarna han vaknar, vill inte somna om utan gnäller och vänder sig till rygg.
så måste gå in och vända för klagar och kan inte somna om, så där kör jag att gå in och vända och sedan ut UTAN ramsa.
I natt somnade han om efter han varit vakne 1½ timme, men vaknade när stora killen vaknade vid 06:40..
Eller jag sov så hörde honom inte men tror att han sov iaf :)

alla dags lurar går bra somnar på typ 5 min om han inte vänder sig till rygg vill säga, , igår vaknade han dock tidigare på sista luren och vände sig till rygg på middags luren..

Han vill ju inte ligga på mage så länge på dagen, han är ju van att sitta men jag försöker ha han på mage så länge han är glad.

Kan jag börja med att ha lugn musik på varg timmarna om han har svårt att somna om? som man gör vid tidigar mornar?
bukar vakna någongång mellan halv fem till sex... och då e det jätte svårt att få han att somna om, klagar och gnäller vänder sig till rygg..
jag körde pangramsa idag men inte vid första pip så måste skynda mig att vakna till liv men ibland om de e tidigare å han skiker till somnar han somnar om så vill man ju inte störa med pangramsa.. tycker de e svårt att veta hur jag ska göra.

Kramar Paula
070529 Sonen Rasmus föddes
090623 Sonen Oscar föddes,kör SHN med honom just nu :)
paula81

Inlägg av paula81 »

Börjar bli flustrerad... oscar vänder sig till rygg i sängen och jag vänder tillbaka, nu har vi hållit på i 30 min av hans 45 min som han ska sova...

När jag lägger han på golvet vänder han inte över till rygg själv..
Hjälp vad ska jag göra?

han e jätte trött men bara ligger och pratar..
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan

Tidiga morgnar är ett vanligt problem och tar i vissa falll ett tag att komma förbi men tålamod och is i magen är ledordet.

Det viktigaste är att välja en strategi och hålla sig till den, det finns flera olika. Jag har gjort följande:

- En pangramsa vid första vakna pip (mao inte sömnmummel)
- Vänta....
- Vänta...is i magen.
Är det så att han fastar i en klagan så skulle jag slå på hög klassisk musik eller tillämpa höga husljud. Själv är jag för trött för att kliva upp så musik passar mig bäst sänk när han lugnar sig.
Väck med väckarklockan på utsatt tid, in med tjo och tjim och är det så att han redan var vaken så väcker du ändå som om han hade sovit.

Dom små brukar lära sig rätt fort att det inte blir morgon förän klockan ringt, och vaknar dom föreså lär dom sig rätt fort att det händer ingenting ändå, lika bra att somna om.

Vändningar kan vara ett dilemma och det blir lätt vändnings cirkus, jag brukar bjuda på EN vändning per sovstund för annars blir det lätt underhållning av rang. Om jag vänder mig kommer mamma/pappa in och underhåller. Dom kan somna på rygg, se bara till att ha absolut beckmörkt i rummet.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
paula81

Inlägg av paula81 »

tack för det snabba svaret :)

har gått bättre idag på luren iaf mitt på dagen, tar ett tag innan han somnar när han börjat vända sig... blev jätte ledsen så vände två ggr nu på sista luren, somnade efter en tröstande ramsa..
men lunch luren somnade han på rygg, jag gick in å vände.. var det dumt?

han sover ju mycket bättre på mage ju...

Måste ju berätta att jag har em farbror som e ganska stönig och nu så håller han på att tjata med mig om att man ska verkligen inte ha barn sovande på mage, då sa jag att han sove mycket bättre och då måste han ju få sova på mage.
Då slänger han ur sig. men har du pratat med någon läkare el bvc om det?
ööö... om han sover bättre och skönare så borde han ju ge sig.. ggrrrr
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

har du andningslarm? I så fall är det inget snack om vilken sovställning du skall ha. Och till farbror har jag en hälsning från maken som jobbat som polis i många herrans år. Hans första kommentar till ryggläge på sovande småttingar var: "Man lägger ju aldrig ett fyllo på rygg, alltid framstupa sidoläge så att ryggläge inte är möjligt."

De kräks eller sätter saliv i halsen, precis som små barn kan göra i sömnen, små barn har inte den reflex som vuxna har (inte heller fyllon) att man vänder sig till rygg då det tar stopp i halsen liksom.

Så med larm: myckt bättre sömn på mage. :shock: :)

Enligt AW har inget barn någonsin dött i SIDS på mage med larm.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Självklart kan du gå in och vända till mage, jag tycker också att magläget är att fördra, så länge man har larm (!) men just när man har hamnat i en vändnings karusell är det viktigt att dra ned på underhållningen och det går faktiskt utmärkt att somna även på rygg. När barnet sovit i 10 minuter kan du gå in och vända och lillen kommer fortsätta sussa söt på mage. :D

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
paula81

Inlägg av paula81 »

jag har försökt att dra ner på underhållningen med att vända när han e sover men han somnar inte så ofta på rygg, första luren idag somnade han på rygg så då vände jag till mage efter 10 min.
han e förkyld så vet inte om de e jobbigt att somna på rygg då!
ligger han och sparkar i benen och pratar när jag var inne nyss å vända, ingen pangramsa biter på honom heller... De två senaste dagarna har det inte blivit mycket sömn på dagen då han bara vänder sig och ligger och pratar!

Jag har verkligen målet framför mig men känns som det tagit stopp.

i natt vaknade han halv tre, somnade om troligtvis på rygg sov till halv fem , jag vände om till mage men vid halv sex vaknade han igen och var på rygg , sedan vaknade han också halv sju och då e det morgon om 45 min så somnade aldrig om igen då...

blir ju så lite sömn för honom just nu.. vill hjälpa honom men vet inte helt hur just nu..

tack alla för era svar... känns som allt står still just nu bara
Nancy

Inlägg av Nancy »

Det är tufft med vändningscirkus. Men plötsligt går det bara över och man glömmer genast bort att det någonsin varit ett problem. Tålamod och tillit till schemat och ramsan är de bästa råd jag kan ge.
paula81 skrev:Måste ju berätta att jag har em farbror som e ganska stönig och nu så håller han på att tjata med mig om att man ska verkligen inte ha barn sovande på mage, då sa jag att han sove mycket bättre och då måste han ju få sova på mage.
Då slänger han ur sig. men har du pratat med någon läkare el bvc om det?
ööö... om han sover bättre och skönare så borde han ju ge sig.. ggrrrr
Din son är ingen yttepyttenyfödd längre. Han vänder sig från mage till rygg och säkerligen snart från rygg till mage.

Jag tänkte att du kan ju säga till din farbror att du gärna har din son sovandes på rygg - om farbror lovar att komma till er på nätterna och sitta och vakta bredvid bebisens säng och vända tillbaks honom om han skulle få för sig att sova på mage :wink: 8)
paula81

Inlägg av paula81 »

Hejsan :)

jag kör på som vanligt mitt i detta vändnings cirkus, igår somnade han fort vid nattningen, vaknade vid halv tre en vändningn plus pangramsa å han somnade om, vaknade sedan sex å då hade han bajsat, bytte i sängen tio i sju somnade han om.
Så det går framåt hela tiden, lurarna på dagen tar det ett tag innan han somnar typ 45 ibland, då får han sova 20 min.. så vaknar 5 min efter marginal kvarten.
vänder en gång men ibland kan han ligga 20 min efter det och en pangramsa lugnar han sig av men somnar inte, så då går jag in å vänder och en bestämd ramsa att nu ska du sova.. jag är säker på det jag gör..

Men kan det vara nått jag gör som e fel så därför han inte somnar så fort?

Är samma visa vid alla lurarna på dagen.. tar typ 45 min innan han somnar...

känns som vi är nära njutningen bara vändnings cirkusen är över :)
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Hej
det kan vara lite struligt med daglurarna ett tag. Speciellt om lilla älsklingen får för sig att han är pigg efter som man nu sover så gott om natten. det blir bättre, lite is i magen bara (för oss tog det jättelång tid, men det funkade tillslut). Det viktiga är ju inte heller att man sover varje sekund, utan att man har förutsättnignerna

Tycker att du verkar jobba på bra!
Kram
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
paula81

Inlägg av paula81 »

Tack för svaret sagas mamma =)

Älsta sonen har varit sjuk i femte sjukan så inte varit inne här då.

Undrar lite hur barnen kan reagera när de e 8 månaders ångesten?
Oscar sover oroligare just nu, ibland vaknar han efter 30 min å när de e lunch luren är det ju ca 45 min kvar att sova.
Sover bra på natten ibland kan det behövas en pang ramsa men somnar oftast om med en pang ramsa.

Oscar vaknar också ibalnd om jag duschar i badrummet vid hans rum?

Det jag tänker på är om jag ger fel ramsa när han somnar så han har frågor kvar i huvudet?

Krama Paula
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Tråkigt att sonen varit sjuk. :( Hoppas han är bättre nu.

Det står mycket om 8-mån ångest i Barnaboken och även här på forumet. Man kan säga att världen känns lite annorlunda för de små och då behöver man trygga lugna svar på sina frågor. Det kan bli lite mer frågor under denna tid så svara bara med en attityd av självklarhet. :wink:

"Fel" ramsa tror jag inte du ger, men du måste lyssna av vilken typ av ramsa som behövs, vilken typ av fråga det är. Jag tycker du ska se det som en till fråga bara istället för att du ramsat "fel". Svarar han på ramsan så vet du ju att han är nöjd med den.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
paula81

Inlägg av paula81 »

Hejsan.

Nu har vi varit dåliga från och till i 4 veckor så inte hunnit med nått än att ta hand om sjuka barn.

Sovandet går väldigt bra, ta ca 5-10 min innan han somnar, han vaknar till vid 5:15 men somnar om efter en Ramsa och vaknar runt sju igen.

Jag skulle vilja ha lite råd, hade tänkt pröva få honom att sova i vagnen ute, ska man ta en mini kur med honom då?
alltså vagna och låta honom somna innan jag börjar gå?

jag har inte prövat lägga honom i vagnen å se om han somnar, har sovit i vagnen en gång men då somnade han när jag gick.
tycker de e lättare att åka bort om han kan sova middag i vagnen..

Kram Paula
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej Paula!

Klart älskling kan sova i vagn! :P

Tänka mini-kur? Nix [-X . Varför då? Jo, för när du tänker minikur eller att pröva så "lurar" negativa förväntningar runt hörnet. Kan bebis komma att skrika/gråta/gnälla ? Ja, MEN det behöver ingalunda bli så!

Se sid 208 i SHN-boken. Samma sak fast fr vagn till säng. :wink:

Så en sammanfattning för att ge bebis förutsättningar att sova i vagn:

1) Glad och trygg mamma 8)
2) Sittvagn funkar oxå- det finns inga hinder, än så länge den är i liggläge, förstås... Glöm inte sele på liten älskling som nu börjar bli ganska stor. Funkar bra som solfjäder om liten skulle slå bakut. Mkt praktiskt.
3) Inga tjocka overaller, lager på lager. Fäll under. Tjock åkpåse alt tunn åkpåse och istoppstäcke nerproppat i påsen.
4) Blockera synintryck- häng filt för.

Min väg till njutningen har varit kantad av allehanda bakslag. Ett minitips fr mig är att alltid lägga bebis i vagn i god tid. Typ 5 min innan lur börjar med ngt i handen- lilla tandborsten kanske, eller en kedja att pilla med- alltså, ngn form av distraktion medans du spänner fast och får på mössa och yllestrumpor. På med vantar och stäng hela kokongen utan att darra på manschetten.

Mer frågor, tankar ? Skriv! :P

Värme /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jo, just. Om bebis SKRIKER/GRÅTER, Vagna två stadiga tag, ramsa. Vänta. Somnat? Börja knata. Vaknar bebis under promenix och SKRIKER (högt alltså=kris) då stanna och vagna annars forts bara gå. Samma om han skulle småsnacka bakom filten. För han e ju ingen robot... :lol: Om han bara vill vila är det ju också ok. :wink:
Alternativ 2: Packa in gormande bebis. Ställ ut vagn och där gör samma som ovan. Fast då låter man ju älsklingen bara vara ifred om man nu inte ska promenera.

Sedan ska det räcka med skak: sida, sida+ ramsa. Sedan ramsa bara och sedan typ inget :lol:
ELLER så är du tryggheten själv och behöver ingalunda gör ngt utan bebis somnar omgående . Då tar du din promenix eller bara njuter av egen tid. :D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"