Behöver hjälp med min snart 7 månaders son

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
paula81
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 15 jan 2010, 14:24
Ort: brunskog värmland

Behöver hjälp med min snart 7 månaders son

Inlägg av paula81 »

Hejsan

Är helt ny på både forumet och shn, läser på hela tiden men tycker inte nätterna blir bra, el så ska det vara så här i böran!

Jag hade en kanon natt första natten men sedan har han frågat mig mer å mer, nu natt 3 var det väldigt mycket vaknande.. någon som har något tips.. brukar för dest mesta gå att få honom att sova på 15 min från läggning tills han somnar in... jag kanske gick dit med ramsan för fort? för skriket gick upp mer när jag började ramsa.

känns som jag har tusen frågar, om någon har tid med mig och mina frågar så svara gärna

Kram Paula =)
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej paula81 och välkommen hit! :D

Hur gammal är sonen?

Hur ser schemat ut?

Vet inte riktigt vad du menar när du skriver att du "gick dit med ramsan för fort" men du kanske kan beskriva närmare hur du menar. Hur låter han, vad gör du osv?

Många frågor från mig också. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
paula81
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 15 jan 2010, 14:24
Ort: brunskog värmland

Inlägg av paula81 »

Hejsan Bea

hade en helt otoligt bra natt i natt, ligger i samma rum som Oscar som blir 7 månader om en vecka :D

behövde bara ta bekräftelseramsan så somnade han om, men vid halv fyra tiden började han vakna och somna om ofta så fick lite välling och somnade om, märkte vid sex tiden att han helst ville upp men somnade om efter bekräftelseramsan.
Så kvart över sju var det dags att gå upp :)

mitt schema ser ut så här:

07:15 dags för väckning och ammning

07:30 har jag prövat ge gröt men är inte värst intresserad.. måste komma på hur han vill ha det med frukost, han äter ju inte länge på bröstet!

09:30 sova 30 min

11:00 lunch

12:15 sova 1:30

14:30 mellanmål, ett stadigt

16:00 vila 30 min, här kan han blis ur när jag väcker honom.

17:00 middag

19:00 välling men kan vara svårt att få i han det, märker han sover bättre desto mer han äter av vällningen

19:15 sova natten


Igår natt sov jag i min aldre sons rum för han är hos mormor, men kom på att måste ju sova hos oscar hela natten och vad mycket bättre det gick.

Pappan sover i eget rum pga sjukdom.
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej igen! :D

Vad härligt att natten gick bra!

Vid 7 mån behöver han ca 15 timmars sömn per dygn. Det vanligaste är att man har lurar på 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim (ser att du har två 30 min), då väcker man barnet där det inte är i djupsömn. Jag skulle ändra dina 30 min till 45 min istället. Fint schema annars tycker jag. :)

Vad gäller frukosten så kommer han äta bättre allteftersom han sover mer. Men jag skulle inte ge välling för att sedan somna om utan hålla de tolv timmarna natt. Han kan lätt få för sig att det är morgon annars och det är ju inte riktigt sant. :wink: Vargtimmesuppvak är vanligt i början men använder du pangramsa så lär han sig snart att somna om.

Har du boken "Internationella Sova Hela Natten"? I den står allt beskrivet och man förstår själva grundtanken med kuren.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
paula81
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 15 jan 2010, 14:24
Ort: brunskog värmland

Inlägg av paula81 »

Hejsan :)

Boken "sova hela natten" är beställd, skulle ha kommit i fredags men det gjorde den inte, har läst allt här på nätet och skrivit ut lathunden,var så motiverad att börja och tänker inte ge mig bara för att boken inte kommit.

Jag märkte igår att Oscar har en tand som e just på väg upp och idag kände jag att den andra bredvid var på väg också, så nått säger mig att därför han vaknar ofta på natten nu för första natten då var det ju inget alls,vaknade två ggr på natten då.
Vet att jag läst när tänder kommer har det ingen inverkan , men började ju kura precis när tanden var på väg så han hade väl inte börjat förstå redan då att de e jätte skönt att sova.
Han vaknade och skrek nu under natten några ggr, men somnade om efter en minut.

Idag ville han upp vid sex, men har märkt att vid den tiden börjar det lysa lite i sovrummet, så ska mörklägga bättre nu inatt...

jag ändrade lite i schemat .. så nu kör jag så här,hoppas verkligen inte att det inverkat nått på honom..

07:15 dags för väckning

07:30 åt liten port, gröt och tillägg idag men krånglade ju från sex somnade om två ggr men vaknade efter ca 10 min... kanske det gjorde han hungrig

09:15 sova 45 min, kan ta ca 7-8 min att lägga

11:00 lunch

12:00 sova 1:30

14:30 mellanmål, ett stadigt

16:00 vila 45 min,

17:00 middag

19:00 välling men kan vara svårt att få i han det, märker han sover bättre desto mer han äter av vällningen

19:15 sova natten

:)
070529 Sonen Rasmus föddes
090623 Sonen Oscar föddes,kör SHN med honom just nu :)
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Det här går ju jättebra! :D Jobba på så fint ni gör så når ni snart målet. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
paula81
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 15 jan 2010, 14:24
Ort: brunskog värmland

Inlägg av paula81 »

Tack så jätte mycket Bea :)

Kan ju tillägga att han somnade på typ 2½ minut när han skulle sova middag nu vid tolv,var sömning redan vid 11:40 tiden, tolv bara la jag honom som vanligt, han tyst först, men sedan lät han ledsen så tog ramsan och den var trygg och lugnande, å vips så blev han lugn å somnade... allt känns så underbart nu.

"sova hela natten" gör verkligen under... å jag e SÅ motiverad och glad att det hjälper :D
070529 Sonen Rasmus föddes
090623 Sonen Oscar föddes,kör SHN med honom just nu :)
paula81
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 15 jan 2010, 14:24
Ort: brunskog värmland

Inlägg av paula81 »

Hejsan..

har en fundering på middagslurarna, om han vaknar och jag tar bekräftande ramsa att du han ska sova mer, ska jag ta bort den tiden han var vaken på de 45 min el ska de ingå i de 45 min han ska sova?

Han kan ju krångla i 10 min så då blir ju inte middagluren 45 min ändå..

Kram Paula
070529 Sonen Rasmus föddes
090623 Sonen Oscar föddes,kör SHN med honom just nu :)
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Gällande 45-min lurarna skall de hållas, dvs du skall inte räkna bort om han tar tio min på sig att somna, ingen fara med det.

Vaknar han och du får honom att somna om kan du ju tänka i sömnskarvarna 5, 20, 45 min för att få till en bra avslutning på luren så att säga. Du har ju marginalkvart på dig för att få till en naturlig skarv på slutet av luren.

Bekräftande ramsa ger du när han tystnat eller gör annat du vill premiera och berömma via en bekräftande ramsa. Annars upplyser du med ett annat tonfall ifall du vill att han skall somna om igen. Upplysande ramsor är positiva uppmuntrande i tonfallet. :smile:

Lycka till nu! :heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
paula81
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 15 jan 2010, 14:24
Ort: brunskog värmland

Inlägg av paula81 »

Oscar somnade ju som vanligt vid middagsluden på 1½ timme men vaknade efter 45 min och han höll på att somna om när jag tyst ramsade bekräftelse och då startade allt på nytt... nu är det tio min tills han ska upp.. tycker de e svårt men nu e det ju borta väldigt på denna 1½ timman, ska hämta storebror vid två så han kan ju såvo marginal kvarten men då måste vi skynda till dagis sedan..
070529 Sonen Rasmus föddes
090623 Sonen Oscar föddes,kör SHN med honom just nu :)
paula81
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 15 jan 2010, 14:24
Ort: brunskog värmland

Inlägg av paula81 »

Nu när jag skulle lägga Oscar kl 09:15 så ville han bara ligga och prata och skratta.. efter som han inte reagarade väst på en lugn somna in ramsa tog jag en bestämd att nu ska vi sova middag ochingent annat,blev tyst med engång och han somnade :)

Känns som man verkligen måste veta vilken ton och hur ramsan ska vara, men det kommer mer och mer hur man ska svara med ramsan.. när att kommer sitta kommer det bli underbart..

Kan tillägga att han sover jätte bra på natten,vaknar vid 6 men somnar om, brukar ta en ramsa vid första ljud och sedan somnar han om efter typ1-2 minuter.. så väcker jag honom 07:15 om han inte vaknar själv.. vaknade själv igår 3 min innan klockan skulle ringa.

Tänderna har kommit upp nu så hoppas inte de stör mer utan vi kör på stenhårt...
070529 Sonen Rasmus föddes
090623 Sonen Oscar föddes,kör SHN med honom just nu :)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Topp! :D
paula81
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 15 jan 2010, 14:24
Ort: brunskog värmland

Inlägg av paula81 »

Skulle vilja ha lite tips på vägen, hur jag bäst kan göra för att få han att sova i vagnen middags luren.. har läst å läst men känns bättre att höra från andra hur ni gör?
för att köra vagnen när jag går promenad så han somnar är väl inte tänkt.. utan då ska jag stoppa?
el är jag ute å cyklar nu...

:?
070529 Sonen Rasmus föddes
090623 Sonen Oscar föddes,kör SHN med honom just nu :)
paula81
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 15 jan 2010, 14:24
Ort: brunskog värmland

Inlägg av paula81 »

tänkte också på det här.. man kan väl ha kolsvart i rummet när de sover middag?
med dörren bara lite på glänt?
oscar sover mycket bättre middag om de e mörkt..

och det här med att sova i vagn är det dumt att pröva det nu mitt i uppföljnings veckan?
070529 Sonen Rasmus föddes
090623 Sonen Oscar föddes,kör SHN med honom just nu :)
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Hej! Du kan absolut ha kolsvart i rummet även dagtid, det har vi och det har inte lett till förvirring. Man har ju en annan ramsa så jag tycker det blir tydligt ändå att det inte är natt. Jag tycker du ska vänta med att ändra plats för luren under uppföljningsveckan precis som du var inne på.

Jag har inte varit så bra på att lägga i vagn, vi har haft långluren inne länge för jag har velat sova själv :sleep: . Man kan göra på olika sätt, vissa köper en rymlig vagn på Blocket och en sele så kan de sova gott på mage även ute. Om vagnen står still så fungerar ju larmet också. Så får man jobba på med dagramsa och kanske lite vagning i början, som en minikur. Men du kan ju pröva att bara lägga ner honom i vagnen den dagen ni ska ädra till vagsovning. Som den mest självklara grejen, bara lägga ner helt enkelt och täcka för med en filt eller så (se till att det kommer in luft såklart). Kanske inte blir några protester alls! Om du är ute och går så att han somnar så är ju risken att det blir frågor inifrån vagnen den dagen du inte har lust att promenera. Men du kan ju välja att ta en minikur då i så fall...

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"