SM för lillasyster

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

God jul favvo Nancy :heart:
Så jobbigt att ligga inne :( Hoppas hon mår bättre nu och även Du :!: Det tar psykiskt på en förälder att se sitt barn vara så dåligt.

Klarar hon sig utan sonden nu?

Tycker ni haft sån otur med sjukdomar nu. Hoppas det ni får vara helt fria från alla möjliga infektioner det nya kommande året :D

Många kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Nancy

Inlägg av Nancy »

LaQ: Tack :heart: Ja denna julen går nog till historien gissar jag. Jag trodde naivt nog att hon skulle vara kvar över natten bara men det blev fyra nätter istället.

TorsMamma: Tack :heart: Hoppas du och de dina haft det fint :D

Johanna w: Jag tänkte på dig ganska många gånger under sjukhusvistelsen. Tack för dina rara ord :heart:. Dagen före julafton drog Leo ut sonden själv :!: Sen åt hon en hel måltid på flaska. Precis som om hon kände själv att det var nog med sondmatning. Fortfarande snorig och tät men klart mycket piggare om man jämför med när det var som värst.

Vi hade julafton hemma med paketöppning i pyjamas på morgonen. Leia läste på paketen och försökte samtidigt parera Lussi som delade ut paket lite godtyckligt utan att bry sig om vem de var till.

Sen lekte barnen med sina julklappar under dagen. Eller rättare sagt med Lanis presenter för hon fick ju såna där roliga ensamleksleksaker som låter... :wink:

Lani å andra sidan intresserade sig inte ett dugg för sina julklappar utan gick runt dagen lång med sin tomma chokladkalender, lycklig över att äntligen få hantera den fritt utan redigpettrar till föräldrar som konfiskerat den gång på gång och varje morgon efter lucköppning. Att kalendern nu var tom gjorde inget.

Leo tog sig igenom sin första jul med bravur.

Leias bästa present var en t-shirt som såg ut som en hel polisuniform. Lussi kom för att beundra utstyrseln och då lade Leia sin hand på Lussis axel och sa: "Var inte orolig Lussi, jag är en snäll polis".

:heart: Juldagskram från Nancy
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Härligt Nancy! :heart: Jag vet ingen som landar på fötterna lika bra som du! :D

Här drunknade våra anspråkslösa julklappar i den förfärande presentströmmen från den övriga släkten.... :cry: Men nu på eftermiddagen har Bebbo - som har varit sjuk och därför får stanna hemma från alla roligheter i sällskap med undertecknad :mrgreen: - faktiskt fått tillfälle att i lugn och ro undersöka sin nya xylofon! 8) Fast det var ju lika skoj att öva på att lägga ned den i kartongen den kom i som att slå på den. Minst. :lol:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack chokladkaninen, dina ord om att landa kom precis i rätt stund :heart:
chokladkaninen skrev:Här drunknade våra anspråkslösa julklappar i den förfärande presentströmmen från den övriga släkten.... :cry:
Åh jag får verkligen tipsa om hur vi gjorde i år. Vi hade nog julklappsöppning i sju ( :!: ) omgångar i dagarna fem... Jag tänker precis som du, att försöka ha det lite anspråkslöst men det kändes inte så lätt i år när det totalt sett var en nästan skamlig ström av (jättefina) presenter till barnen. Även nu efteråt delar vi upp det och tar fram lite i taget.

Att ha "egen" julklappsutdelning på julaftons morgon kommer vi definitivt att fortsätta med :thumbsup:
Nancy

Inlägg av Nancy »

chokladkaninen skrev:Fast det var ju lika skoj att öva på att lägga ned den i kartongen den kom i som att slå på den. Minst. :lol:
:lol: :lol: :lol:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: I tisdags, 29/12 var Leo 3,5 månad. Då utspelades två milstolpar i hennes spädbarnsliv:

1. Vällingintro. Sempers "Kvällsvälling" (som funkar utmärkt även dagtid :wink: ). Ni skulle sett hennes min. Jag visste inte att en så liten skrutta kunde se så förvånad ut. Hennes värld sattes i gungning och allt hon lärt sig om mat sattes ur spel :shock: . Eller nåt sånt. Gott var det i alla fall och hon gallskrek av ilska när snålemammans pyttiga portion var slut :evil: . Hon fick lite till och sen hade jag en ångestklump i magen resten av dagen...

2. Oavbruten nattsömn, 11,5 tim :thumbsup: Leonor åt så bra under dagen så vi bestämde oss för att gambla lite och hoppa över hennes "nattmål", 22-målet i sömnen (där hon ändå inte ätit så värst mycket sista tiden, ett tecken på att det kanske inte längre behövs). Det gick bra. Nu idag är det två nätter utan mat. Lite stök vid 06.00 första natten men det handlade mer om att mamman som vanligt inte hängt med på att det var hög tid att korta dagsömnen... Mindre sömn igår och obetydligt med stök nu imorse. Fick äran att väcka henne 07.00.

:idea: Lite SM-funderingar så här på årets sista dag:

Inget av mina barn har sovit 6 tim vid 1 mån. Varje gång har jag tänkt att "Nä, AW kan väl inte ha rätt här... :roll: " men så har veckorna gått och bebisarna blivit 2 mån. Då har de vips börjat sova 8 tim (precis som AW skriver är möjligt just vid 2 mån) och sen kommit sig med stormsteg. Jag har varje gång varit lika glad att jag lyckats hålla mig från att sätta igång och vagna bort nattmål utan istället avvakta och se vad som händer. Vem vet, det finns säkert fler bebisar därute som gör precis som mina, agerar nyfödda vid 1 mån (och äter var 3-4:e tim nattetid) men kommer ikapp sig vid 2 mån.

:heart: Gott Nytt år önskar Nancyfamiljen
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Underbara ni!!

Gott Nytt År du tappra 4-barnsmor, trogna sajbervän och inspiratör :heart:
Må ni ha ett fantastiskt 2010!

KRAM!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Nancy skrev: :idea: Lite SM-funderingar så här på årets sista dag:

Inget av mina barn har sovit 6 tim vid 1 mån. Varje gång har jag tänkt att "Nä, AW kan väl inte ha rätt här... :roll: " men så har veckorna gått och bebisarna blivit 2 mån. Då har de vips börjat sova 8 tim (precis som AW skriver är möjligt just vid 2 mån) och sen kommit sig med stormsteg. Jag har varje gång varit lika glad att jag lyckats hålla mig från att sätta igång och vagna bort nattmål utan istället avvakta och se vad som händer. Vem vet, det finns säkert fler bebisar därute som gör precis som mina, agerar nyfödda vid 1 mån (och äter var 3-4:e tim nattetid) men kommer ikapp sig vid 2 mån.
Japp, samma här :thumbsup: Onödigt att ha för bråttom, tycker jag, som lugnt har kunnat se på hur natten förlängts av sig självt :sleep:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Kalaskakan: Gott Nytt år till dig också min vän :heart:

Ewa: Ha, jag visste väl att det fanns fler :wink: 8) :lol: :heart:

En fråga jag nog ställt varenda gång det varit aktuellt: Hur snabbt kan man öka på vällingen :?: I nuläget är det en flaska/dag och det på vakenpasset innan långluren. Kvällsvälling från Semper. Detta är dagens bästa stund tycker Leo. Samtidigt känns hon inte riktigt redo för annan mat. Skulle jag kunna bjuda på t.ex en flaska majsvälling också :?:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: I natt har de sovit i samma rum alla flickorna. Lite fusk var det allt för jag rullade in Leos vagn när alla somnat för natten men ändå... De sov gott allihop tills vi hörde lite ljud vid 06.50. Klart godkänt som experiment tycker jag :thumbsup:

Leias kommentar när hon upptäckte vagnen bådar gott för framtiden: "Jag tycker om att ha Leonor här".

:heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Härligt med så många tjejer i samma rum! :heart:

Svårt det där med maten! :roll: Jag har gett majsvälling blandat med ersättning vid tidig ålder, men hur mycket man kan ge och hur man kan kombinera med annan välling vet jag inte. Tar till den klassiska "se på lilla barnet"! :wink: =P~

:heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack ElinN :heart: Jag tar till mig ditt råd.

Nu skulle jag behöva lite hjälp att tänka. Det handlar om ramsan. Väldigt snart (helst igår typ) är det dags för Leonor att sova natt i spjälsäng. Hon får ha eget rum tills dess att ev vändningscirkus är över. Min erfarenhet säger att det är bra att bebisen styr själv över sovposition innan man flyttar in till syskon.

Leo sover fortfarande i vagn men jag försöker ersätta "skak" med ramsa. Ibland behöver vi lägga henne lite tidigare än systrarna och så var det igår. Hon hade ändå hunnit bli övertrött och hade svårt att komma till ro. Jag ramsade utanför dörren. Då hände nåt jag inte alls räknat med.

Leia: Oberörd, förstod direkt att ramsan var för Leonor.
Lussi: Talade lite surt om för mig att "Det är inte natten ännu" men nöjde sig med min förklaring om att ramsan var avsedd för Leo.
Lani: Oj, ni skulle sett lilla Lanis reaktion :shock: Hon såg sig omkring med förvirrad blick, började gny och gråta och vanka omkring som en osalig ande varje gång hon hörde ramsan. Lani-gosan såg ut som om hela hennes värld sattes i gungning. Jag insåg vilken enorm kraft det fanns i ramsan så jag lade Lani i hennes säng varpå hon kurade ihop sig i ett hörn :heart: Hon sov inte sen när Leia och Lussi lade sig men hade trots en och annan ramsa legat helt nöjd i sin säng. Vilken tokmamma som hade fått för sig att ramsa när hon inte var i sin säng :roll:

Det kommer kanske att komma fler tillfällen när vi behöver ramsa Leo och det innan de andra lagt sig. Hur har ni andra gjort i samma situation :?:

:heart: Kram från Nancy
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hillo Nancy!

Vad om Lani får vara med och ramsa Leo? Typ att du har henne i famnen utanför dörren och så ramsar ni tillsammans? På så vis så ser Lani också hur det hela ser ut "från andra sidan dörren" tills hennes "oro" gett med sig.

Innan ni tillsammans ramsar Leo berätta för Leo att "Ikväll DÅ dår får Lani vara med och ramsa".

(På tal om ramsans power så la sig Klimp på soffan mitt på ljusan dag när jag för ett par vänner gav en liten uppvisning om hur man kan ramsa. Detta bara i somras då Klimp var hela 2 år, så nog är det power i de där orden! :D)

Kram!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Kalaskakan skrev:(På tal om ramsans power så la sig Klimp på soffan mitt på ljusan dag när jag för ett par vänner gav en liten uppvisning om hur man kan ramsa. Detta bara i somras då Klimp var hela 2 år, så nog är det power i de där orden! :D)
:thumbsup:

Tack för ditt inlägg Kalaskakan. Jag hade Lani på armen igår men det blev lika oroligt som kvällen innan. Nu vet jag ju att man inte skall utvärdera förändringar efter bara en dag men jag känner att jag får fundera vidare. Vem vet, Lani kanske aldrig kopplat ihop ramsan med mamma. Hon kanske tänkt att den kom från typ...Gud O:)

Snacka om chock då det hela tiden varit morsan som ramsat :shock: :roll: :wink: :lol:

I övrigt saluterar vi lilla Leonor som sovit sin första natt i spjälsäng :thumbsup: Lite stök vid 05 (somnade om efter upplysande ramsa) och sen gjorde vi morgon med marginalhalvtimma 8) Man hade ju kunnat tro att lilla damen var utsvulten men det gick alldeles utmärkt att sitta och skratta i mammas famn en kvart innan frukost. Puss på sig gose-Leo :heart:

:heart: Kram från Nancy
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Men hur i hela världen har lilla Leo hunnit bli nästan fyra månader? :shock: Jag begriper absolut ingenting måste jag erkänna, och att Mika snart är åtta månder är även det en gåta utan svar. :wink:

Våra ungar har alltid fungerat bra med ramsan och faktisk aldrig undrat när man ramsat bara en av dem. Sigge säger Natt-natt när jag ramsar Mika vid dagslurarna och Emil skriker PIANISSIMO när jag ramsar alla på kvällen. :) Så där har jag inget vettigt alls att komma med. Tror att jag själv skulle resonera som så att det snart kommer att falla på plats, att Lani förstår att det inte är henne det gäller just då. Is i magen helt enkelt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"