Får barnläkarna vräka ur sig vad som helst? Svar Ja

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

*frieda* skrev:OK, akademisk engelska är inte min starka sida men är inte hela den där rapporten ett icke-svar?
:D Jo, det är den. Det är Tor Lindbergs standardsvar också.
*frieda* skrev:Jag har läst så att ögonen blöder, skriver de om något dödsfall på en normalviktig och frisk bebis där andningslarm användes? Jag ser ingenting sådant.
Nej, för de betraktar SIDS som resultatet av en sorts mer eller mindre medfödd / ärftlig / av yttre omständigheter framkallad dysfunktion - en sjukdom med dödlig utgång. Förhindrandet av en sådan åkomma, vad den nu kan bero på (och där kan vi alltså "forska" i evighet; se novemberkrönikan) låter sig naturligtvis inte göras med något så simpelt som ett andningslarm därhemma. Andningslarm betraktas därför inte som en säkerhetsåtgärd utan som en sorts "medicin", vars förskrivande ska underkastas läkares bedömning. För denna "sjukdom" skulle då vissa barn vara mer predestinerade än andra. (Vilka? Vilka?!)

Att därför avråda folk från att på egen bekostnad övervaka sina nyfödda och späda barns (icke) regelbundna andningsverksamhet är och förblir naturligtvis fullkomligt befängt.

Redan på första sidan av rapporten betonas det hur DYRT det skulle bli att låta larm övervaka de små barnen - här talar vi "substantial costs of home monitoring". Övervakningen av för tidigt födda barn med en födelsevikt under 1500 g i USA uppskattas till 24 miljoner dollar, får vi veta, en siffra som inte inkluderar läkararvoden, "repeat pneumograms" eller sömnstudier, medicinska kostnader eller kostnaderna för andra barn som övervakas. I det sammanhanget blir frågan om huruvida hemövervakning är effektiv viktig, sägs det.

Och ändå, trots frånvaron av vetenskaplig underbyggnad eller bevis för övervakningens effektivitet, fortsätter "monitoring" att vara en "common practice in this country", utbrister undertecknarna förskräckt (15 personer) och hänvisar i 35 referenser till vidare luddig forskning. Därför att föräldrar som ännu besitter sunt förnuft - och det gör ALLA, vill jag påstå - inte låter sig lugnas av expertisens mästrande förmynderi.

Det mest häpnadsväckande "forskningsresultatet" som redovisas i rapporten är nog detta: "Peer-reviewed evidence indicates that apnea is not predictive of or a precurser to SIDS. To the contrary, the evidence indicates that there is no clear, unequivocal relationship between apnea and SIDS."

:arrow: *Granskning av forskarkollegers bevisning indikerar att andningsuppehåll inte förutsäger eller föregår SIDS. Tvärtom indikerar bevisen att det inte finns något klart, ovedersägligt samband mellan andningsuppehåll och SIDS.*

Det går alltså bra att dö i plötslig spädbarnsdöd utan att sluta andas först...

Skulle inte tro det!

* * * * *

Growingpeople's standardsvar till alla som möjligen ifrågasätter bannbullan av den 13 november finns citerad av Nimrah :heart: ovan. Jag ger underhand några spontana kommentarer.

Ur bannbullan:

:arrow: "Trots denna övertygande forskning framhärdar fortfarande Anna Wahlgren att barnen är skapta att sova i magläge och rekommenderar (i skrifter och på sin hemsida) i sina sömnmetoder och i sin novemberkrönika att spädbarnen ska sova på magen med andningslarm. Magläge är enligt Anna Wahlgren att betrakta som en ICKE – riskfaktor vad gäller plötslig spädbarnsdöd. Problemet är dock att andningslarm inte till 100 % är säkert – det kan ge såväl falskt positiva som falskt negativa signaler. Studier har visat att det funnits situationer där barnets hjärta har slutat slå och barnet har dött utan att larmet signalerat i tid. Det har även visats att på grund av att det varit falska larm så ofta så har föräldern inte reagerat vid nästa larm som blev det sista.

Sveriges barnsjuksköterskor samt barnläkare vill med denna skrivelse på det kraftigaste protestera mot Anna Wahlgrens rekommendation som vi anser är direkt livsfarlig för spädbarnet.

Riksföreningen för barnsjuksköterskor
Evalotte Mörelius, ordf.

Svenska Barnläkarföreningen
Margareta Blennow, ordf.

Göran Wennergren, professor.

Tor Lindberg, professor em.*

Lindberg i sitt standardsvar:

1) I vårt nyhetsbrev den 18 november informeras landets småbarnsföräldrar om den protestskrivelse som Riksföreningen för Barnsjuksköterskor och Svenska Barnläkarföreningen skrivit och skickat ut till massmedia.

:!: Massmedia, kan jag tala om, orkade inte bry sig nämnvärt. Den här gången gäspade man mest. Massmedia hade nämligen hört alltihop förut för inte så länge sedan.

2) Skrivelsen handlar om --- sak och inte om person.

:!: Märkligt då att den person som skrivelsen inte handlar om nämns vid namn två gånger, med skrifter och hemsida och novemberkrönika och allt, samt får sin "rekommendation" - om det magläge ett oändligt antal spädbarn högst personligen har visat mig att de helt naturligen är skapta för - utdömd som "livsfarlig".

2. Det står utom all tvivel att ryggläge räddar spädbarns liv medan magläge är en klar risk med eller utan larm.

:!: Det står inte alls utom allt tvivel. (Och den där lilla bisatsen - "med eller utan larm" - ser ju elegant ut så där lite i förbigående, men "med eller utan larm" är vad som gör hela skillnaden. Med eller utan mag- eller ryggläge.) Mörkar ni medvetet, ni goda häxjägare, eller tror ni verkligen på allvar att ryggläget i sig räddar liv? Märkligt att ingen ( :?: ) frågar sig vad nedgången i statistiken för PSD faktiskt beror på. Den beror på att barnen sover sämre, ytligare, kortvarigare och sammantaget alldeles för lite på rygg. (Undantag finns onekligen, men de är inte många.) "Risken" att spädbarnen hamnar i den livsnödvändiga djupsömnen har minimerats katastrofalt sedan ert dekret via WHO 1992 - lyckosamt för statistiken, men knappast, nej INTE, för de små barnens välbefinnande. Vore det nolltolerans för PSD ni eftersträvade, utan andningslarm, skulle ni inte låta barnen sova alls. (Och ni är ju onekligen på god väg. Sömnproblemen är ENORMA.)

:!: Så jag kan ju vända på kuttingen och anklaga ERA rekommendationer för att vara livsfarliga. Mellan 20 och 30 friska, välutvecklade, alldeles normala, icke sjuka, icke förtidigt födda barn dör varje år i Sverige fullständigt i onödan, därför att ni avråder från andningslarm. Samtidigt som ni inte kan visa mig på ETT ENDA vetenskapligt dokumenterat fall av SIDS - just precis plötslig, "oförklarlig" spädbarnsdöd och ingenting annat - där barnet som dog hade ett aktivt andningslarm i sängen.

2. Det kan gå bra med magläge i 999 fall men inte i det tusende där det slutar i katastrof. Det finns många vetenskapliga studier som visar på den ökade risken för magläge.

:!: Och hur låg de barn som faktiskt dog i PSD? På rygg, eller hur? Utan andningslarm, eller hur? Var finns papperen på bordet kring det som "slutade i katastrof"? "Problemet är dock att andningslarm inte till 100 % är säkert ", säger bannbullan. Och därför ska det fördömas. Då bör vi nog fördöma ryggläget också, som verkligen inte heller är till 100% säkert. Det är smått imponerande hur etablissemanget har lyckats invagga hela västvärldens alla spädbarnsföräldrar i den falska tryggheten.

3) Det finns flera artiklar med vetenskapliga studier rörande andningslarm. På följande länk finner du den amerikanska barnläkarföreningens policy statement; http://aappolicy.aappublications.org/cg ... ;111/4/914. Jag föreslår att du går in och läser detta. Här finns också referenser.

:!: Ja, referenser finns det. Kartellen lutar sig mot kartellen. Och enar sig med jämna mellanrum om att det inte finns några bevis - "there is no evidence that use of such home monitors decreased the incidence of SIDS" - på det man inte ville bevisa. Enligt samma mörkande strutsmentalitet kan man, såsom APA-kartellen, statuera att eftersom det inte finns några bevis för att amfetamin är vanebildande, så ÄR det inte vanebildande, alltså kan amfetamin skrivas ut hej vilt till både småbarn och skolbarn, som sedan blir både knarkare och langare. Det finns inga bevis eftersom det vore synnerligen olönsamt att eftersöka dem; alltså motsätter man sig quod erat demonstrandum. Man ger på ren svenska f-n i att undersöka det man inte vill undersöka, eftersom det skulle äventyra för mycket.

3. Följande citat är hämtat ur news - record.com: "Home monitors do not prevent SIDS".

:!: Jaså. Gäsp. Vi underbygger vårt påstående med samma påstående. Modell "Anna Wahlgren har fel därför att Anna Wahlgren har fel" - är det vetenskap?

3. Efter att ha refererat ovanstående statement skriver de:
"In a more recent policy statement, the Committee on the Fetus and Newborn of the AAP (recommendation No. 9) advises: "Do not use home monitors as a strategy to reduce the risk of SIDS ... there is no evidence that use of such home monitors decreased the incidence of SIDS.--"

:!: Jaså. Samma mantra lite finare betitlat. Gäsp. Se Postscriptum.

4) Som barnläkare och sjuksköterska är det vår skyldighet att informera om detta faktum.

:!: Vilket faktum? Att det inte finns några bevis för att era hutlösa påståenden stämmer?

Som till exempel ”/Andningslarmet/ kan ge såväl falskt positiva som falskt negativa signaler.”

:!: Var finns rapporterna om dessa "falskt positiva" respektive "falskt negativa signaler"? Hur ser månne sådana ut?

Som till exempel: ”Studier har visat att det funnits situationer där barnets hjärta har slutat slå och barnet har dött utan att larmet har signalerat i tid.”

:!: Var finns studierna som visar det? Och hur gick det till när de studierna bedrevs? Stod ni goda forskare bredvid och tittade på medan barnet dog, konstaterade att hjärtat stannat, såg på hur det avdöda barnet gjorde andningsrörelser i alla fall, post mortem, och därmed lurade larmet?

Som till exempel: ”Det har även visats att på grund av att det varit så ofta falska larm så har föräldern inte reagerat vid nästa larm som blev det sista.”

:!: Var finns nu de föräldrar som vittnade om hur de satt och slöade i soffan när larmet tjöt och inte reagerade? "Äsch, det har ju larmat så ofta så vi brydde oss faktiskt inte, när det gick igång igen. Hoppsan, råkade barnet dö? Det tänkte vi inte på..." Var finns det vetenskapliga underlaget för detta ert skamlösa idiotförklarande av vuxna människor, som fått lyckan att bli föräldrar?

5) Under avdelningen Ditt barn på growingpeople.se finns dels artiklar om små och äldre barns sömn, om sovställning och plötslig spädbarndöd samt om plötslig spädbarnsdöd. Författare är de som har kunskapen och texten baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet med angivande av referenser.

:!: Jaså. Gäsp.

6) Growingpeople.se har Barnkonventionen som sin ledstjärna och att råda att spädbarn ska sova i magläge är med vår nuvarande kunskap att bryta mot artikel 3 om barnets bästa samt mot artikel 24 att sträva efter att minska spädbarnsdödligheten.

:!: Ja, tack för tipset - jag tror faktiskt jag ska anmäla er. Att värna om små barns goda, trygga, säkra, tillräckliga, livsnödvändiga sömn är nämligen att arbeta för små barns bästa, och det är det sista ni gör, ni goda experter som rekommenderar riktigt usel sömn, helst obefintlig. Att sträva efter att minska spädbarnsdödligheten är att i möjligaste mån förebygga den, i stället för att med falska förespeglingar riskera livet på 20-30 barn om året bara i Sverige, små barn som inte alls skulle behöva dö.

Med inte så väldigt vänliga hälsningar,
Anna Wahlgren.
Senast redigerad av annawahlgren den mån 23 nov 2009, 08:02, redigerad totalt 3 gång.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jadu Anna, snaran dras åt kring häxjägarna skulle jag vilja säga. Jag är så innerligt glad och otroligt imponerad över att du orkar igen och igen och igen strida för barnen. Har du skickat detta till growingpeople? Annars borde det föras pronto!

Och det ska verkligen bli väldigt spännande att se svaret, för jag hoppas de har den rågen i ryggen att de svarar!

Kram på dig du outröttliga :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, du kära :heart:

Nu är jag slut som artist.

De svarar inte. (Vad skulle de svara?)

Men de går in här och läser.

Så jag skickar inte. Kanske någon annan gör det, och det är verkligen fritt fram.

Tack för dina alltid så varma ord :heart: :lol: :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nu har jag skickat till growingpeople, allt för att försäkra mig om att någon läser (de skulle så lätt kunna säga att det INTE läser här och därför låta bli att svara :evil: )

Jag skrev så här innan jag klippte in ditt svar, Anna:
Hej!

Som många andra förfäras jag av er häxjakt på Anna Wahlgren och förundras över hur vuxna människor medvetet kan och vill mobba en enskild person på detta vis. Förkastligt och beklagligt, ni som ska jobba för barns bästa borde vara bättre förebilder.

Anna själv har gett sin syn på saken på sitt forum, och jag tar mig friheten att skicka det inlägget till er och förväntar mig respons på det - att kasta ur sig anklagelser är en lätt sak, att stå för dem kräver sin man och kvinna.

Här kommer inlägget, tack för att ni läser

annawahlgren skrev:Nu är jag slut som artist.
:(
Jag hoppas krafterna kommer åter snart. Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Tråden kanske är lite utagerad. Men jag ville bara tillägga att jag tycker bara att det här låter som en stor sandlåda och mitt lilla förtroende för den samlade läkarkåren har verkligen smulats ner och försvunnit.
För varför ens ge sig på larmet?
För mig verkar det som att gubbe1 och gänget bara inte kan smälta att någon går emot rekommendationen om ryggläget. (men om man då kan få bort larmet, då GÅR det ju inte att rekommendera magläget, vi drar ihop en konferens :idea: )
-Vi HAR ju sagt att att ryggläget gäller, är det så svårt att LYDA!? kunde de ju lika gärna ha präntat ner i skrivelsen. Så hade man sparat på både tid, plats och regnskog.

Gubbe1, erkänn? :evil:

Ledsamt och helt självklart att du känner dig slut. Anna. Men kom ihåg att du är den enda sanna artisten i den här soppan. :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Mia :heart: Ett strålande vackert stöd :-({|=
miar70 skrev:--- de skulle så lätt kunna säga att de INTE läser här och därför låta bli att svara :evil:
Andra läser åt dem. Jag tjatar på, precis som du (TACK :P ), och fler och fler vill därmed ha svar till slut på hur det förhåller sig med saker och ting, EGENTLIGEN. De står mot väggen nu. Det är ju det som är det fantastiska med internet: det fria ordet går inte att hindra längre. Varken jag, hemsidan eller detta fantastiska, stadigt växande föräldraforum går att: Akt 1) tiga ihjäl, Akt 2) fördöma, radera från jordens yta (via satellit :lol: ), polisanmäla eller censurera.

Akt 3) är vad som pågår nu, just nu. Goliat svettas. För han sitter inte inne med annat än råstyrka, en som till slut dumförklarar honom själv:
cissii skrev: Är det så svårt att LYDA!? kunde de ju lika gärna ha präntat ner i skrivelsen. Så hade man sparat på både tid, plats och regnskog.
:D Tack för gott skratt :lol: Ibland är den enkla sanningen obetalbar.
cissii skrev: Jag tycker bara att det här låter som en stor sandlåda och mitt lilla förtroende för den samlade läkarkåren har verkligen smulats ner och försvunnit.
Och DET är deras stora problem just nu, ett tidlöst, klassiskt:

:arrow: Auktoritet, äkta auktoritet - ej att förväxla med auktoriTÄR - bygger, vilar på och växer av förtroende, ömsesidigt förtroende. Pappa kan inte bara slå näven i bordet, skrika DU SKA LYDA och förvänta sig folkets (barnens) kärlek. Han måste kunna förmedla sin kärleksfulla förmåga att visa, leda, lära, hjälpa i det som ligger i folkets (barnens) intresse. Kan han inte det åker han förr eller senare ut i kylan och har förbrukat sitt förtroendekapital.

Jag tycker de kan leka med annat i sandlådan än PSD :cry: :evil: :cry:
cissii skrev:För varför ens ge sig på larmet?
Ja, varför :?: Här formligen vimlar det av döda hundar som börjar lukta där de ligger begravda. (Några har jag grävt upp på Interna.)
cissii skrev: Ledsamt och helt självklart att du känner dig slut. Anna. Men kom ihåg att du är den enda sanna artisten i den här soppan. :heart:
Tack :lol: Det är trots allt inte fel att vara slut som artist och det betyder inte att jag är knäckt. Jag var rätt slut som artist när jag fött mina nio barn också 8) Och när jag skött, fostrat och försöjt dem ensam, hemifrån, ENSAM i alla möjliga bemärkelser, inte minst i samhällsdebatten, DÅ. Tror att David var rätt slut som artist han också när Goliat äntligen och till slut tappat andan :shock:

Den ensamheten slipper jag nu. Jag kan inte tacka er nog för det. Och nätet :wink: som gör denna gemenskap möjlig, öppen och beständig :heart:
miar70 skrev: Jag hoppas krafterna kommer åter snart.
Det har de redan gjort :lol: :heart: :lol:
Senast redigerad av annawahlgren den lör 21 nov 2009, 17:33, redigerad totalt 1 gånger.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

annawahlgren skrev:
miar70 skrev: Jag hoppas krafterna kommer åter snart.
Det har de redan gjort :lol: :heart: :lol:
:D Vad glad jag blir! :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära rara :heart:

Du vet att jag älskar dig förbehållslöst, så jag är ABSOLUT inte part i målet :oops: 8) :lol: Jag måste bara få säga att din moderlighet, denna ljuvliga trygghetsspridare som moderlighet är, detta allmänmänskligt underbara hopkok av värme, empati, inlevelseförmåga, intelligens och klockren intuition, understött av förståndsbevarande sunt förnuft - det är det som för världen, livet, kärleken och framtiden vidare. Du är den vackraste representant för moderligheten jag vet.

Tack, miar70 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart:

Anna, jag vet inte vad jag ska säga mer än tack för så fina ord, jag blir rörd ända in i hjärteroten... du ska veta att det går inte en endaste dag utan att jag tackar dig tyst inom mig för att du genom Barnaboken (och senare också dig själv) har hjälpt mig så enormt i min mammaroll. Så du är, vare sig du vill eller inte :wink: , högst delaktig i att jag blivit den jag är :heart: och du - jag vet att jag inte är ensam om att känna så! Tack igen Anna, från djupet av mitt hjärta :heart:

Mia
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:heart: :oops: :heart: :oops: :heart:
annawahlgren

Postscriptum

Inlägg av annawahlgren »

:arrow: POSTSCRIPTUM
till
Riksföreningen för barnsjuksköterskor, Svenska Barnläkarföreningen, Tor Lindberg, growingpeople.se m fl

* * * * *

Guds ord kommer inte alltid från Amerika.

I sitt standardsvar till alla som ifrågasätter bulletinen "Anna Wahlgren har fel", där man fortsatt avråder från andningslarm med motiveringen att de är otillförlitliga, åberopar Tor Lindberg "vetenskapliga artiklar" från forskarkollegerna i USA.

Exempel: *Följande citat är hämtat ur news - record.com: "Home monitors do not prevent SIDS*.

Professorn underbygger alltså sitt påstående med samma påstående från diverse kolleger. Även på engelska med källor och länkar är mantrat detsamma: Andningslarm ska man inte ha, därför att man inte ska ha andningslarm. (Anna Wahlgren har fel därför att Anna Wahlgren har fel...) [-(

Vart tog den stora undersökning vägen, där 8.000 barn utrustades med andningslarm och forskarna fann att larmet avvärjde flera dödsfall i SIDS bland dem :?: Deras slutsats blev att andningslarm ÄR en prevention att tacksamt beakta och allmänt rekommendera.

Här talar verklighetsförankrad vetenskap. Så varför förtiger LIndberg m fl konsekvent denna stora studie :?:

För att den inte är amerikansk utan ungersk?

För att den inte finansierades av den amerikanska läkemedelsindustrin?

* * * * *

:arrow: PREVENTING SUDDEN DEATH SYNDROME (SIDS)
Utdrag ur The Hungarian Journal of Pediatrics 2004 55, 359-365. (Övers. AW.)

”Hållningen visavi riskfaktorer har förändrats och förfinats under de senaste två decennierna. Förutom låg födelsevikt anses exponering för nikotin, överhettning och magläge vid sömn utgöra de viktigaste riskfaktorerna. Betydelsen av den senare torde kunna tillskrivas den framgång rygglägeskampanjerna rönt.

:arrow: Icke desto mindre kan det faktum inte negligeras att spädbarn upptäcker världen omkring sig genom att kräla och krypa, eftersom detta är nyckeln till mental och motorisk utveckling. Att ovillkorligen tillämpa ryggläget berövar dessutom spädbarnet möjligheten att utveckla vissa försvarsmekanismer. --- Också för barn som regelmässigt sover på rygg utgår numera starka rekommendationer för magläge, när barnen övervakas av föräldrarna eller när de inte sover. (---)

Att förbereda föräldrarna i förväg och att tillhandahålla fortlöpande professionellt stöd är hörnstenarna i vårt program. (---) Grundelementen i utbildningen är att undervisa föräldrarna om en säker sovmiljö för barnet, att demonstrera funktionen hos och användningen av den apnémonitor vi uteslutande använder (Babysense, Hisense, Israel), samt för det tredje att träna återupplivning av späda barn. (---)

:arrow: Till skillnad från dem som starkt ogillar övervakning i hemmet är vi övertygade om att det finns ett antal argument, som förtjänar att beaktas.

Å ena sidan kan man möjligen förutsäga ett tänkbart fall av SIDS ur statistisk synvinkel, men i verkligheten kan ett sådant inte förutsägas med absolut säkerhet, vare sig kliniskt eller via laboratoriemetoder.

Å andra sidan är uppdelningen i riskbarn och icke-riskbarn i viss utsträckning godtycklig och berövar de barn, som bedömts riskfria, vetenskapsbaserade möjligheter.

:arrow: Om vi nu, på basis av statistisk analys, avvisar varje övervakningsmöjlighet i hemmet, vad har vi att erbjuda föräldrarna i stället? Skulle det vara att enkom försäkra oss om att sovförhållandena är optimala? Om apnémonitorerna inte kan avläsa fasen av syrebrist före hjärtstillestånd - som vissa forskare hävdar - är det då bättre att förvägra föräldrarna alarm helt och hållet? (---)

Den israeltillverkade apnémonitor vi använder (som inom 14 sekunder avläser barnets plötsliga orörlighet) fungerar med stor precision. Att nyttja det innebär inga svårigheter ens för en otränad förälder, och det skadar inte barnet på något vis. Dessutom möjliggör dess förhållandevis låga pris en utbredd användning.

Enligt vår erfarenhet, som baserar sig på ett inte oansenligt antal fall av monitoranvändning i hemmet, har livskvaliteten för de föräldrar som haft larm också förbättras under övervakningsperioden.

:arrow: Så här långt har vi inte funnit några motargument, som skulle få oss att ändra vår egen praxis. Allt sammantaget ser vi hemmabruket av välvalda apnémonitorer som en del i förebyggandet av SIDS.

Jämte riskfaktorerna tar vi i praxis hänsyn till oroliga föräldrars efterfrågan (föräldraindikation). Därför betraktar vi andningsövervakning av kliniskt friska spädbarn hemma som ett rättmätigt föräldraanspråk.

För att illustrera frågans vikt kan nämnas /några/ beaktansvärda fallexempel:

(---) 3. I.F. En 27-årig havande mor kom till vår mottagning 20 dagar innan hon skulle föda. Hon berättade för oss att hon ville skydda sin baby, och det var därför hon bad om vår hjälp. Föräldern utrustades med ett andningslarm, och hon tog del av vår förberedande kurs. I vecka 37 födde hon utan komplikationer sitt första barn, en dotter. (---) En natt - barnet var två månader gammalt - slog BS-monitorn larm. Barnet, som dittills hade utvecklats stabilt, återfanns medvetslöst i sin säng, blekt och utan att andas. Föräldrarna agerade i enlighet med vad de hade lärt sig under vår förberedelsekurs. Ambulansen förde barnet, som redan hade börjat andas spontant men befann sig i ett kraftlöst tillstånd, till sjukhuset. Följande dag visade EEG-undersökningen på vissa förändringar (som försvann några dagar senare). Under sjukhusvistelsen uppdagades ’desaturation with bradycardy’ vid två tillfällen.

:arrow: Diagnosen var SIDS.

Idag är barnet 4,5 år gammalt och utvecklas stabilt.

När vi efteråt frågade modern hur det kom sig att hon utan några rationella skäl hade ansett det viktigt att andningsövervaka barnet, svarade hon: ’Modersinstinkt.’ (---)

:arrow: Mellan januari 1995 och september 2002 omfattade vårt program cirka 8.000 spädbarn. (---) Enligt vår kartläggning via frågeformulär har alarm av teknisk natur (felanvändning av föräldrarna) utgått till 14 procent. ’Verkligt’ alarm som involverade föräldrarnas ingripande (återupplivning) utgick till blott 1 procent. Antalet såkallade falsklarm var försumbart.

De flesta föräldrar som hade övervakning påverkades alltså inte av att sålunda förebygga faran för barnets liv.

Trots det eller just därför var den allmänna meningen att vår metod, som är lätt att tillämpa, kunde införlivas med spädbarnsvården utan svårigheter, samt att övervakning med andningslarm i hemmet var en bidragande orsak till en fridfull hematmosfär. ---

:arrow: Under det gångna decenniet har inget plötsligt spädbarnsdödsfall inträffat bland de 8.000 familjer som deltagit i programmet.

Med tanke på föräldrarnas feedback har vi dessutom medverkat till att förbättra livskvaliteten för de familjer som omfattats av projektet. --- Den kortaste feedback vi fick löd: ’Tack för våra lugna nätter.’ (---)”

Imre Szántó MD, Madarász Hospital for Sick Infants and Children, Budapest, Ungern.

O:) :heart: :sleep:
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Anna, jag tog mig friheten att vidarebefodra tillsammans med mitt eget svar.
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nimrah

Mitt svar (om det kan var till glädje för någon?...

Inlägg av Nimrah »

Hej Tor!

Jag tackar för att du tagit dig tid för att svara mig, det ska du ha en stor eloge för. Jag reagerar dock fortfarande på ett flertal saker.

1) Jag är väl medveten om att ni för en kampanj mot magläge för sovande spädbarn och har gjort så sedan 1991.

2) Nej. Jag och fler med mig reagerar starkt på detta då protestskrivelsen faktiskt ytterst handlar om Anna Wahlgren. Rubriken "Därför har Anna Wahlgren fel" skulle med ditt argument bli "Därför är magläget fel".

3) Här kommer vi till själva saken. Jag har lusläst denna rekommendation från er amerikanska motsvarighet och referenserna. Det som säga är, också i det citat som du refererar till; Det finns inget bevis för att "hemlarm" minskar antalet incidenter med SIDS. Och att man inte kan upptäcka de fall där av spädbarn med ökad risk för SIDS med hjälp av dessa monitorer. Jag har inte hittills hittat något dödsfall där man haft andningslarm vid hemanvändning. Jag tror de flesta och så Anna Wahlgren anser att det i vissa fall där barn är mycket för tidigt födda eller har andra problem såsom hjärtsjukdomar och liknande kräver särskilda åtgärder. Det finns i referenserna till artikeln ett flertal exempel på att det kan vara befogat att skicka hem föräldrar med aningslarm (observera att dessa larm inte är de hemlarm som säljs i Sverige utan "cardiorespiratory monitoring"). Jag ger ett långt exempel;

"Unquestionably a few uncommon situations do justify the use of home monitors. We have advised
the use of such an instrument once, in the case of the pregnant mother of two previous SIDS
victims, but only after extensive counseling had convinced us that she would be benefited by its
use. We have not advocated its use in the “nearmiss” cases we have seen, and of over 40 such
patients seen by us in the past nine years, only one has subsequently succumbed to SIDS.
The physician or parent desperate to “do something” to prevent SIDS, would do well to
recall the harm done in the 1930’s by thymic irradiation. This not only failed to prevent SIDS,
but resulted in an epidemic of thyroid cancer.7 Let us wait until the evidence is in before rushing
to the home monitor as a panacea for SIDS, lest we again risk significant harm to the patients and
families we seek to serve."

Läs också, ett fyrtiotal sådana här patienter har också velat ha "home monotoring" och de som blev nekade dog "bara" ett i SIDS. Argumenten för övrigt i er skrivelse står faktiskt helt ovetenskapligt obevisade. Föräldrar som struntar i larmen. Blir oroligare av larmen (jag skulle i och för sig hellre gå omkring och vara orolig än att mitt barn oövervakad dog i SIDS). Falsklarm. Som jag tidigare hävdade, detta stämmer inte. Jag kan garantera att de föräldrar i Sverige som använder dessa väldigt lättanvända larm är dina bästa bevis på motsatsen. Vid en kraftig överslagsräkning med ett tusen användare blir antalet underlagstimmar långt över 500 000. I Sverige tror jag faktiskt att vi har ett unikt underlag tack vare Anna Wahlgren. Se till att få till ett samarbete istället för denna motkampanj. Det alla skulle vinna på, framför allt barnen är ju om det fanns ett säkert sätt att sova på mage. Med er statistik och era vetenskapliga studier och den empiriska erfarenheten kommer jag till denna slutsats som är något annorlunda än er: Säkrast är att sova på rygg med larm, sedan sova på mage med larm, sedan sova på rygg utan larm, sedan sova på mage utan larm. Även detta citat från er protestskrivelse :

"I april publicerades en stor tysk undersökning av barn som dött i plötslig spädbarnsdöd efter det att rekommendationen om ryggläge införts i Tyskland. Under åren 1998 till 2001 dog 333 barn i plötslig spädbarnsdöd och av dem hade 41 % lagts i magläge av föräldern att jämföra med 4 % i kontrollgruppen."

visar att flest barn dog i SIDS i ryggläge eller hur. Då måste man ta reda på vilka andra faktorer som var viktiga vid dessa dödsfall, det var ju helt klart inte en fördel med ryggläge. Eller hur?

4), 5) Jag tycker att ni ska gå ut med information och rekommendationer till föräldrar. Men detta bevisar ju med all tydlighet att det ni säger i denna skrivelse är mycket dåligt underbyggt och i många fall osanning.

6) se 3). Jag förstår att ni vill barnens bästa, konstigt vore något annat. Men det finns tvärtom mot vad ni hävdar andra studier som visar att larmen faktiskt kan rädda liv. Jag skickar med ett utdrag citerat från AWs föräldraforum. Som sagt det är tråkigt att ni utan kunskap motarbetar en fantastisk kunskapsbank. Gör något bra av detta istället, det kan bli något en mycket stor vetenskaplig studie till glädje för alla kommande spädbarn i hela världen.

Med vänlig hälsning,
Nimrah

Bilaga 1, citat Anna Wahlgren: (AWs postscriptum)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

=D> =D> =D>
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Oj vad många stavfel... :oops: jag hoppas det går fram ändå.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"