Nu kurar vi lilla Grodan, 6 mån!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Ja är det inte tråkigt när de skall bli sjuka och det sedan råddar till det hela. :(

Jag tycker ni har gjort fint med att stanna inne lite längre. Om det var det han behövde för fattade vad som gäller! Det ser ju bra ut och verkar stämma med de framgångar ni gjort. :) Någon kanske har annan åsikt om saken.

Jag tycker ert schema ser bra ut. Påminner mycket om vårt så klart det ser bra ut i mina ögon ;)

Hoppas ni snart kommer på "rätt" väg igen gällande morgonstrulandet och dagslurarna. FINT jobbat by the way!! :heart:

Kramar
/Nette
:heart: Cecilia f 3.4.2009. Kurstart vid 5,5 mån
Caramell

Inlägg av Caramell »

Ska förtydliga om våra tidiga morgnar: Lillen är inte ledsen när han vaknar, utan ligger och testar rösten genom joller och lite sång. Han kan ligga så här en lång stund. I morse drog han igång vid femsnåret och jollrade av och till under en timme. Först efter klockan sex blev han sur och först då drog jag av ramsan och pappa gick in och buffade/solfjädrade vi 06.20. Tyvärr fungerade inget, så det blev en tidig morgon och en trött trött kille till morgonluren. :arrow: Borde vi ha dragit ramsan direkt klockan 5 och solfjädrat/buffat en kort stund efter :?:

:arrow: Vill införa väckarkloka också, men hur löser man det när han ibland vaknar hela två timmar innan :?: Det är ju bra länge att ligga och vänta på ringsignalen :?:

Puffar upp frågorna från mitt sista inlägg också:
Caramell skrev: Tar gärna emot feedback på eventuell schemaföränding (till två lurar) och hur jag bäst hanterar dagen när schemat brakar ihop redan till första luren. Även om det kan vara värt att prova en annan strategi mot våra tidiga morgnar.
Tack för pepp, Nette! :heart:
:heart: Sockersmulan född mars 2011. Kurstart oktober 2011
:heart: Lill-grodan född mars 2009, SS november 2009
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

I vargtimmen brukar jag ge en upplysningsramsa vid första lilla pip. Som en påminnelse om att det fortfarnade är natt. Om man gör så upplever jag det som om barnet aldrig hinner vakna till utan somnar om på en gång. Kanske värt att pröva?

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

bra tips om ramsan!

Vi införde väckarklockan för ett tag sen, innan vi egentligen kurade på morgonen (eftersom sagas pappa hade så ont av att hon grät på morgonen tog vi upp henne efter en kvart-tjugominuter ung. , nu kör vi på mozart ända till 7 om det behövs, men det vet du ju eftersom du brukar läsa min tråd ;) ) och jag tänkte såhär: Om jag alltid låter klockan ringa innan jag tar upp henne får hon ju fortfarande budskapet om att det är klockan som bestämmer när man går upp. Hon kan ju inte veta att det ibland är kl 6.20 ibland 7.05 ...
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Caramell

Inlägg av Caramell »

Ramsat vid första pip under två morgnar nu, utan resultat. Verkar snarare som att jag väcker honom mer med ramsan, istället för tvärtom?! :-k Ger den mjukt och tyst i bästa "det är fortfarande natt, älskling"-anda. Ger inte upp, det här ska banne mig sätta sig! Sen är det ju bara andra morgonen också, så att vänta sig underverk redan är nog väl optimistiskt... 8) Har börjat med väckarklocka också och det verkar vara spännande för Grodan, för han tystnar direkt den börjar ringa och möter oss skrattade från sängen. :thumbsup:

I morse vaknade han redan 04.30 :shock: och jag pangramsade direkt. Ingen verkan, så efter ett tag gick jag in och buffade kort (eftersom han blivit ledsen) och solfjädrade. Gick ut med ramsan (rätt :?: ) och han somnade om. Sedan vaknade han vid 06.30 (morgon 07.00) och då ramsade jag ingenting, men nu undrar jag om jag inte borde ha gjort det :?: Eller ska man se det som att de får hjälp en gång i vargtimmen och inget mer :?:
Hoppas på svar innan morgondagen.

Kram! :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag brukar ramsa rätt högt och glatt när jag pangramsar, inget myspys utan en ren och skär upplysning. Jag brukar inte ramsa om det är mindre än 30 min tills klockan ringer. Så gör jag... Sen är det mest tååååååålamod som gäller :wink: .

Hjälp kan ju vara bra att ge när hjälp behövs om du är med, finns inga mallar.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Caramell

Inlägg av Caramell »

Morgnarna har blivit väldigt mycket bättre här hos oss och numera sovs det nästan alltid till dess att klockan ringer in morgonen. :sleep: Härligt. Måste säga att väckarklocka verkligen löste mycket för oss, så ni som tänkt prova; GÖR DET! :thumbsup:

Däremot lyckas vi inte med skarven på långluren. Jag börjar bli väldigt trött (och ledsen) på att vi inte lyckas hjälpa Grodan att sova och att det alltid ska behöva skrikas och bli ledset (både för honom och mig) varenda dag. Väldigt negativ och supertråkig spiral. Har provat total mörkläggning, buff vid minsta pip, minikur osv osv. Inget verkar hjälpa oss. Funderar på om det inte är dags att gå över till två lurar som en sista utväg. Han har inget som helst problem att vara vaken en timme extra mellan sovpassen som det ju blir när vi misslyckas med långluren och som i dag då vi ställer om till vintertid (vilket vi fixat enkelt genom att bara klämma in en timme extra mellan två sovpass idag).

:arrow: Vill gärna bolla alternativa scheman med två lurar. Är i valet och kvalet mellan att införa 45-2 eller 1,5-1,5. För att få Grodan att sova 2 timmar skulle jag nog måsta hjälpa till efter 45 minuter och efter 1,5 timme. Å andra sidan skulle jag bara behöva jobba med en lur, till skillnad från 1,5-timmes lurarna. Idag sover han 45 minuter på morgonen, vilket är den lur som fungerar prickfritt, så det talar ju för att behålla den. Tänker jag rätt :?: Vi kanske kan bolla konkreta scheman efter att jag fått hjälp att reda ut dessa funderingar?

Har det fortfarande jobbigt med insomningen på kvällen. Det är verkligen ett mysterium för mig, eftersom insomningen på dagarna tar 3-5 minuter utan skrik och när han väl somnat på kvällen sover han hur gott som helst, så han kan inte känna sig otrygg eller osäker. Jag förstår inte för mitt liv var vi har fastnat och varför det är sån skillnad inför kvällen?! Det tar numera ca 20 minuter att somna, men det skriks och jag vill inte anse mig klar med kurandet förrän vi kommit bort från detta. Är det bara tålamod som fattas :?:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tycker det låter som ett klokt beslut att gå över till två lurar.
Vill gärna bolla alternativa scheman med två lurar. Är i valet och kvalet mellan att införa 45-2 eller 1,5-1,5. För att få Grodan att sova 2 timmar skulle jag nog måsta hjälpa till efter 45 minuter och efter 1,5 timme. Å andra sidan skulle jag bara behöva jobba med en lur, till skillnad från 1,5-timmes lurarna. Idag sover han 45 minuter på morgonen, vilket är den lur som fungerar prickfritt, så det talar ju för att behålla den. Tänker jag rätt Vi kanske kan bolla konkreta scheman efter att jag fått hjälp att reda ut dessa funderingar?
Lita på din magkänsla tycker jag. Om jag var du skulle jag köra 45-2 lust pga. det du skriver.
Har det fortfarande jobbigt med insomningen på kvällen. Det är verkligen ett mysterium för mig, eftersom insomningen på dagarna tar 3-5 minuter utan skrik och när han väl somnat på kvällen sover han hur gott som helst, så han kan inte känna sig otrygg eller osäker. Jag förstår inte för mitt liv var vi har fastnat och varför det är sån skillnad inför kvällen?! Det tar numera ca 20 minuter att somna, men det skriks och jag vill inte anse mig klar med kurandet förrän vi kommit bort från detta. Är det bara tålamod som fattas
Jag tror att det kommer lösa sig när du går över till två lurar.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Caramell

Re: Nu kurar vi lilla Grodan, 6 mån!

Inlägg av Caramell »

Nu behöver jag hjälp med ett nytt schema. Vi har som bekant problem med långluren som skarvas och inte blir tillräckligt lång. De senaste dagarna har sista luren börjat trassla också, så det känns verkligen som att det är dags att byta till två lurar. Jag uppfattar också att han börjat äta sämre och är exempelvis inte alls hungrig när det är dags för mellis?! :shock: Här är schemat vi har idag:
Caramell skrev: 07.00 Morgon, Frukost 1: ammas
08.15 Frukost 2: Gröt
09.00 Sova 45 minuter
11.00 Lunch, Mos/Puré så mycket som går ner
12.00 Sova 1,5 timme (blir bara 45 min här)
14.30 Mellis; amma och fruktpuré
15.45 Sova 45 minuter
17.00 Middag; Mos/Puré
18.30 Kvällsslurk; Gröt + amma
19.00 God natt!
:arrow: Har klurat på följande schema:

07.00 Morgon. Frukost 1: amma
08:30 Frukost 2: Gröt
09.30-10.15 Sova 45 minuter
12.00 Lunch
13.30-15.00 Sova 1,5 timmar
15.15 Mellis
17.00 Middag
18.30 Kvällsslurk
19:00 Godnatt!

Vår lille kille är mycket morgontrött, men fyra timmar fram till nattningen passar däremot vår kvällspiggis bra. Vet att vi är 15 minuter kort i sömn för hans ålder (7 mån) men jag tror att det passar honom bra. Har skippat tanken på att införa en tvåtimmarslur, eftersom vi ändå ska gå ner i antal sömntimmar nu.

Lite fundersam på mattiderna, eftersom han som sagt inte har någon aptit alls till mellis i nuläget och i det nya schemat är det samma tid mellan lunch och mellis. Hittar dock ingen annan lösning, så jag antar att det är ok att äta lite mindre till mellis och så slå på stora trumman till middagen?

Tar tacksamt emot alla sorters synpunkter! :heart:

PS: Måste ju rapportera att det sovs tyst och lugnt hos oss varje morgon nu, fram till dess att väckarklockan ringer. :sleep: Det är så skönt! :thumbsup:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jepp! Mellis är bara ett mellis. Jag ammade till mellis i den åldern, det gick utmärkt. Vissa är ju helt enkelt inte lika glupande hungriga vid varje mål. Scemat ser bra ut, och är det trötta dagar kan man natta lite tidigare för natten.
bejbe

Inlägg av bejbe »

Hej Caramell!
Gratis till de tysta och lugna morgnarna :sleep:
Undrar hur du gjorde när du införde väckarklockan, och hur detta funkar (Orkar inte leta vad du skrivit, tråden är så lång :oops: :oops: )

Kram,
Anita
:heart: Storebror april 2003 :heart:
:heart: Lillebror december 2008 :heart: kurad oktober 2009
MammaTrött

Inlägg av MammaTrött »

Hej!

Först och främst, grattis till en lyckad kur! :thumbsup: Jag håller själv på att kura min lille son (är på 18:e natten nu) och vi har haft en betydligt segare resa med nätterna än du, även om vi börjar närma oss målet nu. :D :-({|= Kul att läsa din tråd i alla fall!

Ang din fråga om schema så tänkte jag bara säga att vi gjorde tvärtemot vad man brukar med vår lille plutt när han gick över till två lurar och la den långa luren på förmiddagen och den korta på eftermiddagen. Han är en morgontrött typ och därmed funkade det mycket bättre för honom att sova mycket tidigt på dagen (och vi behövde inte anstränga oss så mycket för att han skulle sova över 45-minutersskarven:D ). Kanske kan vara värt att testa?

Vårt schema såg ut såhär (obs, innan kurning så han sov lite korta nätter):

6.00 Ammades, ibland sov han lite till men oftast inte :)
8.00 Gröt
9.30 - 11.00 Sova
11.30 Lunch
14.00 Mellis
14.30 - 15.15 Sova
16.30 Middag
19.00 Kvällsslurk
19.30 Läggning

Jag brukar lägga honom att sova på dagarna i vagnen, dels för att han verkar trivas med det, dels för att då har jag frihet att dra ut på stan på eftermiddagen även om det skulle krocka med luren :wink: . Förmiddagsluren tas dock alltid hemma i lugn och ro i hallen:)

Lycka till!
Bästa killen :heart: född nov-08
Caramell

Inlägg av Caramell »

:arrow: Bejbe: När vi införde väckarklocka resonerade vi så att den ringer in morgonen när VI bedömer att det är morgon, inte när KLOCKAN säger att det är morgon. Alltså om lillen började gasta runt 06.00 och inte lugnade sig med verktygen och strategin som vi valt (sök på tidiga morgnar så hittar du massor på forumet) så lät vi väckarklockan ringa trots att det inte var morgon riktigt ännu enligt schemat. Tänkte att lillen inte kunde veta om klockan var 06.35 eller 07.00. Så höll vi på några morgnar och väntade längre och längre med att låta klockan ringa tills vi till slut var framme vid den egentliga morgontiden (07.00). Vill poängtera att detta är vår tolkning av väckarklocke-tipset och kanske inte helt enligt "regelboken". Det är ju dock det som är det fina, att man tar tipsen och råden och omvandlar dem till sina egna. Om du söker på väckarklocka och annawahlgren.com på Google (kommer inte överens med sökfunktionen här på forumet) så hittar du nog många andra tips. Håller tummarna för er! :heart:

:arrow: Mamma Trött; Tack för tipset om ert schema! Alltid lika kul att höra hur andra har löst sina skarvproblem. Tyvärr tror jag inte det skulle funka hos oss eftersom vår kille visserligen är mycket morgontrött och inte orkar så länge fram till första luren, men sedan blir superpigg efter en 45:a och är allt annat än intresserad av att sova mera. :roll: Tror däremot att ni gör som man "brukar" och har den långa luren först, i alla fall fick jag den uppfattningen när jag letade schemaförslag. Vi har inte infört två lurar ännu, eftersom en eländig 3-dagars feber kom ivägen, men så snart vi kryat på oss kör vi så det ryker (om nu skarvandet inte försvinner mirakulöst med febern?! 8) :lol: ) Håller tummarna för er med kurandet. Håll ut, ni är snart i mål! :heart:

:arrow: TorpSara: Undrar hur länge du upplevde att det räckte med "bara" amning till mellis? Förstår att det är olika, men bara som ett riktmärke?

Kram till er alla som följer oss! :heart:
Anywho

Inlägg av Anywho »

hej!
Jag håller med, inspirerande läsning i din tråd.
En (dum) fråga: sov grodan när klockan ringde? Eller hade han vaknat?

Vi har använt klocka nu i fyra dagar och jag kan inte riktigt säga att vi ser resultat. Visst, hon gillar klockan och tittar intresserat och vill vara med och stänga av. Men sova längre än till 06.15 har vi inte lyckats med. Jag har väntat med att ta upp henne till tidigast inom marginalkvarten, vilket då innebär att klockan ringt när hon oftast varit mer eller mindre vaken i en timma. Jag kanske ska se till att hon är riktigt sovande, så att klockan blir en väckning och inte bara en spännande pryl på morgonen.

Kram och kör hårt framöver! :)
mamma till K, 090227, kurad 091018 & M 120414 SM från början
Anywho

Inlägg av Anywho »

hej!
Jag håller med, inspirerande läsning i din tråd.
En (dum) fråga: sov grodan när klockan ringde? Eller hade han vaknat?

Vi har använt klocka nu i fyra dagar och jag kan inte riktigt säga att vi ser resultat. Visst, hon gillar klockan och tittar intresserat och vill vara med och stänga av. Men sova längre än till 06.15 har vi inte lyckats med. Jag har väntat med att ta upp henne till tidigast inom marginalkvarten, vilket då innebär att klockan ringt när hon oftast varit mer eller mindre vaken i en timma. Jag kanske ska se till att hon är riktigt sovande, så att klockan blir en väckning och inte bara en spännande pryl på morgonen.

Kram och kör hårt framöver! :)
mamma till K, 090227, kurad 091018 & M 120414 SM från början
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"