Morgnarna har blivit väldigt mycket bättre här hos oss och numera sovs det nästan alltid till dess att klockan ringer in morgonen.

Härligt. Måste säga att väckarklocka verkligen löste mycket för oss, så ni som tänkt prova; GÖR DET! :thumbsup:
Däremot lyckas vi
inte med skarven på långluren. Jag börjar bli väldigt trött
(och ledsen) på att vi inte lyckas hjälpa Grodan att sova och att det alltid ska behöva skrikas och bli ledset (både för honom och mig) varenda dag. Väldigt negativ och supertråkig spiral. Har provat total mörkläggning, buff vid minsta pip, minikur osv osv. Inget verkar hjälpa oss. Funderar på om det inte är dags att gå över till två lurar som en sista utväg. Han har inget som helst problem att vara vaken en timme extra mellan sovpassen som det ju blir när vi misslyckas med långluren och som i dag då vi ställer om till vintertid (vilket vi fixat enkelt genom att bara klämma in en timme extra mellan två sovpass idag).

Vill gärna bolla alternativa scheman med två lurar. Är i valet och kvalet mellan att införa 45-2 eller 1,5-1,5. För att få Grodan att sova 2 timmar skulle jag nog måsta hjälpa till efter 45 minuter och efter 1,5 timme. Å andra sidan skulle jag bara behöva jobba med en lur, till skillnad från 1,5-timmes lurarna. Idag sover han 45 minuter på morgonen, vilket är den lur som fungerar prickfritt, så det talar ju för att behålla den. Tänker jag rätt

Vi kanske kan bolla konkreta scheman efter att jag fått hjälp att reda ut dessa funderingar?
Har det fortfarande jobbigt med insomningen på kvällen. Det är verkligen ett mysterium för mig, eftersom insomningen på dagarna tar 3-5 minuter utan skrik och när han väl somnat på kvällen sover han hur gott som helst, så han kan inte känna sig otrygg eller osäker. Jag förstår inte för mitt liv var vi har fastnat och varför det är sån skillnad inför kvällen?! Det tar numera ca 20 minuter att somna, men det skriks och jag vill inte anse mig klar med kurandet förrän vi kommit bort från detta. Är det bara tålamod som fattas