SM för lillasyster

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Nancy skrev:*frieda*: Tack :heart: Vidarebefordrar omedelbums dina välgångsönskningar till lilla Leonor. Det borde vara förbjudet med förkylning på såna här pytte :( Men jag borde ju ha lytt råd från Sjukvårdsrådgivningen: "Du får ju se till att hålla förkylda syskon borta från den nyfödda.". Tjena :roll:
Jo du, det är ju inte plättlätt direkt. Att hålla förkylda storasyskon stången. :roll: Minns alltför väl när Saga drog på sig två förkylningar på raken i våras, föregått av en nagelbandsinfektion som var så illa att den tarvade antibiotikabehandling...

Sicken tur då att det finns Näs-Fridor (trots det något mindre smickrande namnet), Ränässans, Sempers magdroppar och alvedon om det skulle behövas. På inte tal om andningslarm. :P :heart:

Hur gick det :?: Vadar du upptill armhålorna i bajsblöjor och vällingflaskor såhär efter första "ensam ansvarig vuxen"-debuten 2009 :?: :lol:
Nancy

Inlägg av Nancy »

*frieda* skrev:Vadar du upptill armhålorna i bajsblöjor och vällingflaskor såhär efter första "ensam ansvarig vuxen"-debuten 2009 :?: :lol:
Tack *frieda* och chokladkaninen för omtänksamma frågor :heart:

Leonor (av Leia döpt till "Leo") fick en riktigt taskig start om man ser till anknytningsteorier. En mor som mest bekymrade sig om sin egen smärta och sen sina egna sårade känslor. Bebisen skyfflades mest över till pappan de första veckorna. Med avundsjuka har jag sett hur kärleken lyst i hans ögon när han håller i sin yngsta lilla dotter.

Men jag vägrar tro att det är kört för min del. Fjärde gången gillt blev den mest traumatiska upplevelsen hittills och fortfarande över en månad efteråt är jag ännu inte redo att skriva om det.

Vi tar små, små steg Leo och jag. Mitt i mörkaste natten plirar hon mot mig med sina lite sneda ögon och jag säger till henne: "jag finns här, jag lovar, ge mig lite tid bara :heart:".

Det börjar släppa lite. Jag har fått upprättelse och ursäkter från sjukhuset och även om BB-tiden inte kan fås tillbaka så är det ett steg på vägen mot att försonas med tanken på hur det blev.

Om Lille-Leo

En riktig liten tröttegosa, precis som Lani. Men inte med Lanis förmåga att sova och sova hur länge som helst tills hon blev väckt. Leonor har preferenser minsann och jag har fått backa lite med mitt 4-timmarsschema. Hon visade sig istället vara en "klassisk" SM-bebis med nattmål både 01 och 04. Dagtid styr jag dock upp det så att det blir sovpass mitt på dagen som sammanfaller med Lussis och Lanis.

Född tre veckor tidigt behöver hon tydligt ålderskorrigeras så jag väntar mig inga sammanhängande nätter än på ett tag.

Jag har insett att det är inte antalet barn hemma som avgör hur det fungerar. Det är åldern på barnen. I två dagar har Lani varit på egen utflykt hos mormor och jag har haft rena semestern. En lättskött och nöjd liten bebis och två storasystrar (Lussi 2 år och Leia 4 år) som är i stort sett självgående och leker fantastiskt fint tillsammans.

Inget ont om Lani (som vi älskar djupt och innerligt) men kombinationen ettåring (som klättrar precis överallt och stoppar allt i munnen) och nyfödd är inte den lättaste alla gånger. Två år i rad har vi kört den kombinationen nu.

Någon överkoncentration finns det inte risk för. Jag är glad om jag har nån koncentration över huvud taget... :wink:

Att bekymra sig över antalet matningar, rap och hur umgänget skall se ut - det finns inte på kartan. Det är improvisation som gäller och med grundtänket kring SM som en vän att tryggt luta sig mot.

Som fyrbarnsmamma är jag även denna gång lika förundrad över vilken kraft som finns i Barnaboken. En liten (förkyld) bebis som inte skriker mer än när hon är riktigt hungrig. En skara storasystrar som inte visar minsta tecken på svartsjuka även om mamma behöver pyssla med bebisen och låta dem vänta med vad de nu skall göra. En känslomässigt ganska trasig mamma som är förvissad om att hon kan räcka till ändå.

Jag bidar min tid.

Nancy
Senast redigerad av Nancy den mån 13 sep 2010, 11:55, redigerad totalt 1 gånger.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbar läsning. Tack, snälla älskade Nancy :heart:

Och små pussar på lika många små näsor... \:D/ \:D/ \:D/ \:D/

Du kommer igen. Du ÄR igen. Jaaaa =D>

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Jag tror också på dig, Nancy! :D :heart:

Det blir bra! Helt säkert. O:)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det här blir så bra så, du är klok som en bok så det som fattas nu är bara lite mer tid :heart:

Varmaste kramen

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sussi

Inlägg av Sussi »

Kram Nancy! :heart: Du är fantastisk!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

:heart: Nancy :heart:

Kramar Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

:heart: :heart: :heart:
Anna-Helene

Inlägg av Anna-Helene »

Åh Nancy, jag läste din tråd i går kväll och har inte tänkt på så mycket annat sen dess! Utan att känna till hela historien eller vad som hänt skulle jag ändå vilja dela med mig av några tankar utifrån min egen historia.

Att råka ut för en dramatiskt eller t.o.m. traumatisk händelse i samband med en förlossning eller precis därefter är så extra jobbigt. Man har ju så sett fram emot bebisens ankomst o kanske även förlossningen. Man har i sitt sinne en bild av precis hur fantastiskt och underbart det kommer att bli! När man sedan råkar ut för det hemska, så är det inte bara den händelsen man behöver bearbeta, utan även förlusten av 'den-första-underbara-tiden'.

Och det är så lätt att få dåligt samvete för att man inte är 'så lycklig som man borde'. Men att man behöver tid att bearbeta en svår händelse, gör ju inte att man älskar sitt barn mindre. Och kan man inte njuta fullt ut av det som man önskar, så tar man igen det senare.

Så alla styrkekramar till dig! :heart: Du gör helt rätt som tar små steg framåt. Låt det ta lite tid. Tillåt dig att känna det du känner (vad det än är; ilska, sorg osv) försök förstå varför du känner just så och skala dig på det sättet igenom händelsen. Det kan ta ett tag. Om du inte låter dig känna detta nu, kommer det senare. MEN sen är det dags att gå vidare. Det som har hänt, det har hänt. Det kan vi inte göra något åt. Men framtiden ligger i vår hand. Den kan vi själva vara med att forma.

Hoppas jag inte på något sätt sårat dig med detta inlägg, jag menar bara att uppmuntra, heja på dig! Man behöver det ibland! Det gör vi alla! :wink:

Kramar! :heart: :heart: :heart:
:heart: Storebror född i februari 2007 :heart:
:heart: Lillebror född 22 maj 2009 :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

KRAM Nancy! :heart:

Och jag som trodde att allt hade gått bra denna gång. Ledsen för din skull! :cry:
Vi finns här och vill gärna ta del av din berättelse när du känner att du orkar och vill.

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur är det med mamma Nancy och lilla tösen? (Och alla andra också förstås!)

Jag hoppas du mår bättre :heart:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Innerligt TACK för era inlägg Anna Wahlgren, chokladkaninen, Sussi, Elle, *frieda*, miar70, ElinN och inte minst från dig Anna-Helene :heart: Jag är djupt rörd över att du tog dig tiden och energin att skriva ditt långa inlägg till mig. Tack :heart:

Just nu är det förkylt. Lille-Leo har det jobbigt med sin näsa nattetid. Lani och Lussi förkylda de med och Leia i skrivande stund med mormor på vårdcentralen för misstänkt öroninflammation.

Jag återkommer med berättelsen om Leonors födelse.

Tills dess funderar jag ganska mycket på detta med rutiner och strävan efter fasta tider. Trots sin förkylning är Leo synnerligen nöjd med tillvaron och skriker ytterst sällan. Om man nu skulle få för sig att det är fel med rutiner så får man väl tillbringa en dag med Leo och göra som AW brukar uppmana till - se på barnet.

Trots allt som hänt (och händer) försöker jag ta hand om mina små döttrar så gott jag kan. Bästa stunden på dagen är på morgonen då vi alla kryper ihop i soffan med ett stort täcke över oss och tittar på "Dora". Då är jag nästan alltid världsmästare i mammaskap och även om den känslan hinner förtvina ganska snart så är det skönt att veta att den har chans att återkomma nästa dag.

:heart: Kram från Nancy
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Åh Nancy!!

Jag har varit dålig på att uppdatera mig här i din tråd, nu såg jag den åter och läste dina rader om anknytningen.
Du och jag har snuddat vid ämnet, dina ord har så många gånger klingat i skallen på mig. Den om kärleken som kommer pö om pö.

Liksom du har jag avundats min man, avundats honom för den kärleken han känner för Smulan. Den han fick känna så mycket mycket tidigare än jag.

Jag vill därför klistra in några rader som jag skrev då det begav sig här..
Kram käraste Nancy!!

Om natten kommer kärleken. Den som jag längtar efter att få känna för Luna.
Om natten kommer den.
När hon är för orolig för att somna om själv, eller som i natt, när min migrän fortfarande hägrade och jag bara ville ha henne nära.
Jag låg där med min lilla tjej på min arm, hade henne nära mig, toknära mig, närmare gick inte. Då kom den, kärleken.
Hon låg och tittade på mig med sina stora bruna ögon, och där möttes våra blickar igen i samförstånd. Jag låg och smekte hennes hjässa, andades på hennes panna, höll hennes lilla hand i min och så somnade vi.

Om natten kommer kärleken, inga skrik som håller den tillbaka, inga skrik som puttar allt annat åt sidan.
Det kanske låter hårt, det kanske inte finns någon som förstår hur skriken kan få kärlekskänslan att vika undan men det bryr jag mig inte om. Det är så här vi har det, det är så jag känner.

Men om natten, då kommer den.
Kärleken.
Den jag varje dag längtar efter att få känna.
Om natten.
Då kommer den.
Kärleken.
Min Luna.

KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Ååh Kalaskakan: Tack för dagens gråt!!!

Tack Nancy att du delar med dig!

Anna-Helene

Inlägg av Anna-Helene »

Nancy: Visst är det underbart med morgonmys?! Alla kramar till dig! :heart: :heart: :heart:

Kalaskakan: :heart: Otroligt fint skrivet! :heart:
:heart: Storebror född i februari 2007 :heart:
:heart: Lillebror född 22 maj 2009 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"