Såååå trøtt hela familjen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Siri2009

Inlägg av Siri2009 »

Vi har nu gjort som Anna sa - backat och litat på att vår lilla tjej klarar detta själv (även detta med snuttefilt) och ja, hon vet vad som gäller... i natt sov hon 12 timmar utan uppvaknande!
Ikväll när jag la henne var hon super nøjd hela tiden... efter ca 1 timme gick jag in och solfjädrade inte før att hon skrek men hon ställer sig upp i sängen,leker och pratar och vi tyckte att nu var det verkligen tid før sømn - hon fick ju ändå 1 timma på sig att komma till ro själv. Siri accepterade det efter några gångers tillrätta läggande - helt utan protester så glad och avslappnad. Førsta gången någonsin som hon har somnat "vaken" utan skrik.

Det vi dock har problem med är sovtiden mitt på dagen, hon vaknar ofta efter 30minuter men vi har førstått att det kommer att bli bättre. Det viktiga är väl ändå att vi ger henne møjligheten och hon kommer att ta den det är vi helt øvertygade om! :D

:heart: en lycklig liten familj :heart:
Mamma till Siri fødd 090413
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart :lol: Pris och beröm :-({|=
Siri2009 skrev:hon ställer sig upp i sängen,leker och pratar och vi tyckte att nu var det verkligen tid før sømn - hon fick ju ändå 1 timma på sig att komma till ro själv. --- Førsta gången någonsin som hon har somnat "vaken" utan skrik.
Helt rätt - vackert flexibelt tänkande i HENNES intresse. Hon var nöjd och glad och bad inte om hjälp, ni gav henne tid att njuta, men påminde sedan om att meningen faktiskt var att hon skulle sova, och det gör man inte ståendes och / eller pratandes :wink: :lol: Så ni påminde henne om förutsättningarna för att sova (man ligger ner, lugn) efter en "marginalkvart" på en timme. Mer än tillräckligt. Mycket bra :lol:
Siri2009 skrev:Det viktiga är väl ändå att vi ger henne møjligheten och hon kommer att ta den det är vi helt øvertygade om! :D
Ja :wink: :lol: Med den attityden är det inga som helst problem, bara en tidsfråga :P

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Siri2009

Som avslutning..

Inlägg av Siri2009 »

Må ju bara säga att vår dotter är en smart liten skitunge :D Det tog 1 dygn så har hon lärt sig att hon får leka ostørt om hon är tyst eller glad!! :lol: Man kan inte gøra något annat än att skratta åt detta. Insomningen tar med andra ord väldigt lång tid och på dagen kan hon leka tyst eller skrattande hela sovpasset men hon sover 11-12tim/natt.

Så idag blev det ny strategi før att hon ska sova på dagen- hon läggs på plats med ramsa och en bestämd men lätt och snabb solfjäder så går vi ut ur rummet, efter ca5-10 minuter kollar vi (utan att hon ser) - står hon läggs hon på plats med en påminnelse annars låter vi henne leka/bøka men efter totalt 15 minuter är det tid før sømn och då stannar vi i rummet tysta och "tar" henne direkt när hon ställer sig. Då somnar hon på 5-10min. :sleep:
(i vagnen somnar hon direkt så där behøver vi inte gøra någonting)

Trots insomningsproblem så känns det som att vi äntligen har en gemensam strategi, tack Anna och ni andra som har svarat och kommit med råd. Nu kør vi :!: Vi tror stenhårt på det här och är mycket gladare føräldrar nu när vi får lite tid før varandra och tillräckligt med sømn. Fast det viktigaste av allt: Siri är nøjd, glad och lugnare - aktiv, javisst men inte hyper.

Glada føräldrar = lycklig liten tjej! :heart: Lycklig liten tjej = glada føräldrar

Tack før nu och vi hør av oss om någon månad och talar om hur det har gått. 8)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: O:) :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Siri2009

En liten fråga

Inlägg av Siri2009 »

Skulle ju inte høra av mig førrän om en månad :wink: allt går fortfarande mycket bra på nätterna :D men har en fråga gällande sovtiderna på dagen. Siri vägrar att sova längre än 30-45min på långpasset - ska hon verkligen ligga kvar hela tiden ut innan jag "väcker" henne? Lät henne gøra det de førsta 5dgr men hon skrek konstant och tillslut blev både hon och jag jätte ledsna :cry: så numer låter jag henne ligga kanske 5-10min (då är hon lugn och tyst) innan jag låter henne komma upp.
Gør jag fel eller kommer det att løsa sig med tiden?

En fråga till, på kvällen somnar hon själv efter ramsa och solfjäder om vi låter henne vara (hon skriker aldrig førrutom när vi "parkerar" henne) men det tar ca 1 timma. Ska vi låta henne gøra det och hoppas på att hon somnar snabbare med tiden eller ska vi gøra som på dagtid (när hon ska sova i sängen) - ramsa,solfjäder,vänta 5-10min,påminna,efter tot 15min "tar " vi henne direkt om hon inte ligger kvar (hon står hela tiden)
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Hej!
Jag hade precis samma fundering gällande Charlie, som är ungefär lika gammal. Det här svaret fick jag av Torsmamma:

"Sen kan jag säga att i 99% av fallen där barnet sover så här på långluren. MER MAT! Jag införde en extra mosad banan precis innan långluren (i bara några få veckor) även om lunchen varit ganska tidigt innan. Tro mig, på en 5-6 mån finns INGEN botten! Mata, mata och mata säger jag bara. Och mata FORT det skall ner mycket mat ofta på kort tid i denna ålder."

Det funkade! Nu sover han utan skarv. Och jag trodde ALDRIG att det var det som var problemet.

Värt att prova!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

och jag har börjat spela mozart för min tjej, tråkigt att höra henne skrika och hon lugnar sig och somnar om

(om du vill veta hur en jätteomständig mamma som jag gjorde med lång-lurs problemet kan du läsa i min tråd, vet inte om det är en metod att rekommendera-men det kanske kan ge lite att känna igen sig i eller distans till situationen -jag lade upp en tråd som bara handlade om problem med att sova på dagen, med tips på länkar också, borde finnas lite längre ner på forumet)
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Siri2009

Inlägg av Siri2009 »

Tack Sagasmamma och Fanny, ska testa att ge Siri lite extra mat innan långluren..vi är oftast ute och går så Mozart blir nog svårt :) Vill så gärna att hon sover ett långpass men inser att jag kanske är lite ivrig och otålig, nätterna är ju toppen - 11-12 timmar i sträck utan uppvak eller om hon vaknar så somnar hon om själv och vi har ju bara hållt på ca 1-2veckor...

Ojoj, nu måste jag gå - Siri ska sova :sleep:
Siri2009

Inlägg av Siri2009 »

Det blev den värsta dagen någonsin :(
Siri fick massor av mat till lunch och en extra slurk i vagnen strax innan sovtid men hon sov ändå bara 45min, låg sen visserligen resten av tiden tyst och stilla i vagnen.
MEN sen vägrade hon att sova på eftermiddagen hon var bara otroligt arg och ledsen :evil: så här gick det till:
jag la henne som vanligt, ramsade,solfjädrade men hon ville inte komma till ro - gick då ut ur rummet, hon ställde sig upp som vanligt och lekte och pratade, jag väntade gick in och påminde och hon blev JÄTTE arg och ville inte alls [-( och så høll vi på tills det var dax før kvällsmat - självklart ville hon inte äta, fick till slut i henne 100ml ersättning. Sen var det tid før bad och lek men Siri var bara jätte ledsen och ville upp i min famn, avbryter bad gør ersättning (kvällsslurk) och førsøker leka men lekstunden slutar med katastrof då hon ramlar (jag vänder mig bort typ 30sek) och hon slår sig rätt illa :cry: Hon äter INGENTING.
Klockan 1815 är både hon och jag helt slut och jätte ledsna..orkar inte skämmas, hon fick komma upp i babybjørnen och komma till ro/nästan somna där (det tog mindre än 1min), la sen ner henne, sa ramsan och hoppades att hon fick med sig den in i sømnen.

Vilken skit dag :cry:

Var bara tvungen att skriva av mig ..., hoppas att Siri sover lika fint som vanligt i alla fall (men hon kommer säkert att bli hungrig) och hoppas att mannen min køper med sig lite choklad som jag kan trøsta mig med till fikat ikväll :wink:
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Det blir lite framåt bakåt. ibland är det två steg fram och ett till bak, ibland ett fram och två tillbaka -men det blir fler framsteg än baksteg över tid -OK?!

Idag kommer garanterat att bli bättre. -Bra tröstat och bra med ramsan tycker jag.

Kram
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Siri2009

Inlägg av Siri2009 »

Efter en resa till sommarstugan i sverige(vi bor i oslo), førkylning och kaos så har allt blivit bättre än någonsin! :D
Vi har ändrat lite - numera så solfjädrar vi längre och Siri får inte leka själv - nattinatt betyder nattinatt. Det gør att hon faktiskt somnar på ca 5min. När vi gjorde som innan nattinatt, gå ut direkt, påminnelse osv så blev hon bara piggare och piggare och hade jätte svårt att komma till ro.
Siri sover nu 12-13tim / natt utan att vakna och vaknar hon så somnar hon om själv.
Dagsømnen är lite oregelbunden ännu, har väldigt svårt att få till långpasset Siri vill helst sova 30-30-60, men vi kämpar på :wink:

Visst jag kanske inte føljer metoden SHN till punkt och pricka men den hjälpte oss att bryta en dårlig vana och vi har fått verktyg som vi kan bruka samt massor av bra idèer. Tack før all hjälp!!! :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Å vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg. Precis så är tanken med SHN. Att man tar den till sig och gör den till sin egen. Fantastiskt bra jobbat.

kram
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Siri2009

Hungrig som en varg!

Inlägg av Siri2009 »

Hejhej! :D

Allt har fungerat så bra før oss, Siri har sovit så bra om natten mellan 11-13tim och vi har nu även fått till sovpassen på dagen, inte exakt enligt SHN men det fungerar fint (2 sovpass om dagen førsta på 1,5 och andra på 45-60min).

Men Siri blev riktigt sjuk :-& magsjuk, høg feber och førkyld i 14 dgr och då kunde vi inte gøra annat än att strunta i schema och ge extra dryck på natten. (det blev olika tider varje natt så inget "mønster" bildades)

Nu är Siri frisk och vi är tillbaka i fas førrutom en ting - hon är hungrig som en varg kl 0600 (vi går upp 0700) och kan inte somna om førrän vi ger henne en flaska välling, den tar ca 1min att få i sig sen vänder hon sig om och somnar om och sover tills dess att jag väcker henne 1timme senare. Jag har førsøkt att ge henne mer mat på dagen och kvällen men det hjälper inte. 0600 vaknar hon med, som jag tycker att det låter som, ett skrik av smärta = hungersmärta. Hon har aldrig skrikit så førr. (førrutom när hon var sjuk och inte hade ätit på 6-7timmar)

Vad ska vi gøra :?: Allt annat fungerar så fint, hon somnar själv, sover fint under natten, sover bra under dagen är allmänt glad och førnøjd.
Ska vi bara låta det vara så här en tid och prøva att ge henne mer mat på kvällen innan hon somnar?
Eller måste vi bryta nu? Tycker att det känns så svårt att neka henne mat när jag hør att hon är vrål hungrig. Måste lägga till att hon är extremt aktiv, det säger de även på vårdcentralen (eller hälsostasjonen som det heter här i Oslo).

Tack før att det här forumet finns :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Vad får hon för mat på kvällen?

Tror helt klart på att öka maten på kvällen och försöka få henne att somna om på morgonen. Har ni väckarklocka?
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Siri2009

Inlägg av Siri2009 »

Hej Anna,
Du har nog rätt i att det har något med maten att gøra...inatt vaknade hon flera gånger och ingenting hjälpte førrutom mat - 2ggr!
Tiderna før mat har sett ut så här:
0700 välling ca 200
0930 frukt 100
1200 lunch ca 200ml
1430 frukt 100 eller välling
1700 grøt 1p +100 frukt
1900 välling 200

men vi tänkte førsøka med att ha längre mellan måltiderna men mer "tung" mat:

0700 välling 200
1000 grøt 1p +100 frukt (eller annat "matigt" mellanmål - frukt+brød)
1300 mat 200
1600 grøt 1p +100 frukt
1900 välling 200

Vi har inte väckarklocka..tror inte att det är det som felar men om inte mer mat hjälper så får vi kanske testa.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"